Førsteinntrykk: Elektriske Ford Puma

Ford har prisene klare for enda en elektrisk modell

Tøffe Puma vender tilbake til Norge i helelektrisk variant med 168 hestekrefter. Ford har allerede åpnet for bestilling. 

<b>TILBAKE:</b> Ford Puma kommer tilbake til Norge som elbil. Vi fikk en sniktitt på bilen i Marseille før lansering. 
TILBAKE: Ford Puma kommer tilbake til Norge som elbil. Vi fikk en sniktitt på bilen i Marseille før lansering.  Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Ford Puma var navnet på en liten coupé designet av Ian Callum, mannen som senere har vært sjefdesigner i Jaguar med ansvar for blant annet Jaguar I-Pace. Ford Puma ble lansert i 1997 og ble produsert frem til 2002 uten å gjøre noe stort inntrykk i Norge.

I 2019 børstet Ford støvet av Puma-navnet og klistret det på en kompakt crossover med smart bagasjeromsløsning. Puma ble en suksess, og er ifølge Ford deres mest solgte modell i Europa. Bilen kunne blant annet fås i en gøyal ST-utgave med 200 hestekrefter.

Les også: Prøvekjørt: Ford Puma ST: Lokker på fartsdjevelen

Puma ble tidligere i år lansert som mildhybrid, men selges ikke lenger i Norge. Nå har Puma vært gjennom nok en forvandling og lanseres i helelektrisk utgave, noe som betyr at den vender tilbake til Norge til hyggelig pris. Vi fikk en sniktitt på bilen i forbindelse med den internasjonale pressekjøringen av Ford Capri i Marseille tidligere i år.

<b>PRISENE KLARE:</b> Ford Puma kan allerede bestilles. Prisene starter på 329 900 kroner.- 
PRISENE KLARE: Ford Puma kan allerede bestilles. Prisene starter på 329 900 kroner.-  Foto: Martin Jansen

Les også: Prøvekjørt: Ford Capri: «Ta en Capri med til mor», het det i konfektreklamen. Men bør du ta med en Ford Capri?

Finere enn i andre Ford-modeller

Med en lengde på 421 centimeter er den like lang som som sin slektning med forbrenningsmotor. Utvendig er den også temmelig lik, bortsett fra at grillen på typisk elbil-vis er forseglet. Likhetene går igjen innvendig og øverste del av dashbordet er som i mildhybriden.

Førsteinntrykket et at Puma har finere interiørkvalitet med flere felter med mykt stoff enn både Explorer og Capri. Dessverre lider også Puma av den begredelige blanke plasten på senterkonsollen som mange bilprodusenter av en eller annen merkelig grunn faller ned på.

<b>SKJERMBASERT:</b> Stort instrumentpanel og nesten like stor berøringsskjerm. Fine og myke materialer i øvre del av cockpit. 
SKJERMBASERT: Stort instrumentpanel og nesten like stor berøringsskjerm. Fine og myke materialer i øvre del av cockpit.  Foto: Martin Jansen

Rattet har gode ti på to-grep og er utstyrt med knapper for betjening av cruisekontroll, stemmestyring, multimedia og lydvolum. Erfaringsvis er disse knappene svært brukervennlige. Foran rattet ligger et 35 centimeter bredt instrumentpanel. Rett ved siden av, nesten i samme høyde, er den 30 centimeter brede berøringsskjermen plassert.

<b>BLANDET INNTRYKK:</b> Bekvemme seter og mye oppbevaringsplass i midtkonsollen, som dessverre er kledd med simpel, blank plast
BLANDET INNTRYKK: Bekvemme seter og mye oppbevaringsplass i midtkonsollen, som dessverre er kledd med simpel, blank plast Foto: Martin Jansen

Den har Fords siste generasjon av i infotainmentsystem SYNC 4. Dette er samme system som i modeller som Capri, Explorer og F-150 Lightning. Det gir blant annet tilgang på skybasert navigasjon som gjør at du skal få trafikksituasjonen i sanntid. Foretrekker du mobiltelefonen din, så er systemet trådløst kompatibelt med Apple CarPlay Android Auto. Innvendig er det senterkonsollen som skiller mest sammenlignet med mildhybriden: Elektriske Puma har mer oppbevaringsplass.

<b>BEGRENSET:</b> Beinplassen i baksetet er naturlig nok begrenset i en bilstørrelse som dette. Tilgang på 12V-uttak og to USB C-portyer. 
BEGRENSET: Beinplassen i baksetet er naturlig nok begrenset i en bilstørrelse som dette. Tilgang på 12V-uttak og to USB C-portyer.  Foto: Martin Jansen

Spyle bagasjerommet

Det mest unike aspektet ved elektriske Puma er det store bagasjerommet med en fiks dreneringsplugg i bunnen. Bagasjerommet er faktisk blitt enda større i den helelektriske varianten av Puma, ifølge Ford. Lastet til toppen av seteryggen med alle fem setene i bruk er det på hele 523 liter, mot 456 liter i mildhybriden.

<b>BRA VOLUM:</b> Godt med bagasjeplass i Puma. 
BRA VOLUM: Godt med bagasjeplass i Puma.  Foto: Martin Jansen
<b>KAN SPYLES:</b> Rommet ut gulvet har dreneringsplugg. 
KAN SPYLES: Rommet ut gulvet har dreneringsplugg.  Foto: Martin Jansen

Til sammenligning er tallene for Explorer og Capri henholdsvis 470 og 572 liter. Lastet opp til taket rommer bagasjerommet i Puma 574 liter. Av det totale volumet er 80 liter under gulvet i det Ford omtaler som Gigaboks. Det er et dypt rom i syntetisk stoff, perfekt for møkkete støvler og sko. Dreneringspluggen i bunn gjør at rommet kan spyles rent etter bruk. Felles baksetene ned øker lastevolumet til 1283 liter. Elektriske Puma har også en frunk på 43 liter, og kan trekke henger på 750 kilo.

Les også: Test: Ford Explorer RWD Extended Range: Friskt pust som sikter mot toppen

168 hestekrefter

Elektriske Puma kommer med en batteripakke med 43 kWt nettokapasitet som skal gi en rekkevidde opptil 376 kilometer. Elmotoren leverer 168 hestekrefter og 290 Nm. Null til hundre skal den greie på åtte sekunder, mens toppfarten er 160 km/t. Forbruker er oppgitt til 1,31 kWt per mil, som er svært pent. Maks ladehastighet er 100 kW. Under ideelle forhold skal den kunne lade batteriet fra 10-80 prosent på 23 minutter.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Prisene klare

Elektriske Puma kan bestilles nå og prisene starter på 329 900 kroner. Det omfatter utstyrsnivå Select der utstyr som 17-tommers aluminiumsfelger, LED-hovedlys med auto fjernlys, seks høyttalere, ryggekamera og flere avanserte førerassistanseteknologier som cruisekontroll, filvarsler og fartsskiltgjenkjenning inngår. Med høyeste utstyrsnivå, Premium, koster Puma fra 353 400 kroner. Det omfatter blant annet 18-tommers aluminiumsfelger, Bang & Olufsen lydanlegg med 10 høyttalere, mer utvendig pynt og best av alt: adaptive LED Matrix hovedlys med blendefrie fjernlys.

<b>LEVERING:</b> Produksjonen av elektriske Puma starter i januar. Ford Norge beregner kundeleveringer til sommeren. 
LEVERING: Produksjonen av elektriske Puma starter i januar. Ford Norge beregner kundeleveringer til sommeren.  Foto: Martin Jansen

Leveres til sommeren

Produksjonsstart for elektriske Ford Puma er i januar 2025. De første kundeleveringene er forventet å skje sommeren 2025.

– Med sitt store bagasjerom, svært gode kjøreegenskaper, mange praktiske løsninger og gode pris er Puma allerede en stor suksess i Europa. Med den nye helelektriske Puma blir bagasjerommet enda større og kjøreegenskapene enda bedre. Sammen med svært gode priser og en drivlinje som har et lavere strømforbruk enn alle andre i klassen, har vi stor tro på at dette vil bli en populær elbil i Norge, sier Per Gunnar Ber, administrerende direktør i Ford Motor Norge.

Tekniske data

Motor: EL

Fremdrift: Forhjulsdrift

Effekt,  kW/hk: 123,5/168

Dreiemoment, Nm: 290

Egenvekt, kg:  1536

Lengde/bredde/høyde, cm: 421/181/156

Akselavstand, cm: 259

Bakkeklaring, cm: 13

Bagasjerom, liter: 523/574 - 1283

Frunk, liter: 43

Tilhengervekt, kg: 750

Batterikapasitet, kWh, netto: 43

Maks, hurtiglading, kW: 100

Rekkevidde, WLTP km: 376

Forbruk, WLTP, kWh/mil:  1,3

Standard dekkdimensjon: 215/55 R17

0–100 km/t, fabrikk, sek:  8,0

Toppfart, km/t:  160 

Pris fra, kr: 329 900

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn