Prøvekjørt: Ford Capri
En Capri med til mor?
«Ta en Capri med til mor», het det i konfektreklamen. Men bør du ta med en Ford Capri?
Ford har kikket bakover og hentet frem navn som Mustang og Explorer fra sin rike historie og klistret dem på moderne, elektriske varianter. Nå har de gjort det igjen. Denne gangen er turen kommet til Capri, en sportslig, todørs coupé-modell som Ford produserte fra 1969 til 1986. Den skulle være et slags europeisk svar på Mustang og i Norge ble den kalt OBOS-Mustang.
Les også: I Norge ble den kalt OBOS-Mustangen
Forskjellen mellom Ford Capri anno 1969 og den nye elektriske utgaven kunne knapt vært større. Den har falt langt fra stammen. Ikke bare drivlinjen og en vektdifferanse over ett tonn. Nye Capri er en firedørs, høyreist crossover med raust bagasjerom.
Les også: Ford Capri gjenoppstår som elektrisk crossover-coupé
Vi fikk nylig prøvekjøre Capri, noe som ikke skjedde på Capri, men i Marseille. Der kunne fotballikonet og Marseille-fødte Eric Cantona via skjerm opplyse oss om at Capri er som Frankrikes nest største by: litt røff i kantene.
Fords svar på ID.5
Det er bare gått en drøy måned siden vi fikk den første smaksprøven på nye Ford Explorer. Den er basert på VW ID. 4, det samme er Capri, som inntar rollen som Fords svar på ID.5. Det lover godt, for ID.5 er vår favoritt blant VW-, Skoda- og Audi-derivatene på samme plattform. Litt sportsligere utseendemessig og bak rattet, uten at det går særlig utover de praktiske egenskapene.
Les også: Test: VW ID. 5 GTX: Derfor er den best av trillingene
Det samme gjelder Capri. Den er 17 centimeter lengre enn Explorer. Den ekstra lengden er tatt ut i bagasjerommet som tar 527 liter opp til ryggen på baksetene. Sammenlignet med Explorer er stabilisatorstagene og dempingen tunet noen hakk sportsligere i Capri.
Førsteinntrykket etter å ha kjørt bilen med firehjulstrekk på svingete veier i landskapet bak Marseille, er et fint tunet understell som behersker både sport og komfort i kombinasjon med lett styring. Den passer de som nødig passerer 60 km/t i 80-sonen, samtidig har den et understell som henger med dersom man ønsker å holde fartsgrensen der veien bøyer på seg.
Les også: Prøvekjørt: Ford Explorer: Fords viktigste
Forvarming standard, men ikke varmepumpe
Ford Capri kommer i tre versjoner: Bakhjulsdrevne versjoner med 52- eller 77 kWt-batteri samt en firehjulstrekker med 79 kWt-batteri. Maks rekkevidde spenner fra 393 til 627 kilometer (WLTP), mens prisene spenner fra 427 800 til 528 900 kroner. Ser vi på de tekniske dataene, så har versjonen med 77-batteri en maks ladehastighet på beskjedne 135 kW, mens 79-batteriet har 185 kW.
Den store forskjellen i tall skyldtes trolig forskjellige batterileverandører, men Ford Norge oppgir at en jevnere ladekurve for 77-versjonen gjør at det kun skiller to minutter sammenlignet med 79-utgaven ved lading fra 10 til 80 prosent under ideelle forhold. Capri kommer standard med mulighet til å forvarme batteriet enten ved å bruke navigasjonen eller ved å aktivisere forvarmingsfunksjonen via berøringsskjermen. Varmepumpe er ikke standard, og dersom du ønsker raskere oppvarming eller nedkjøling av kupeen, må du betale 12 500 kroner ekstra.
Godt utstyrte versjoner
Capri kommer i to utstyrsversjoner: Capri og Capri Premium. Det skiller 21 000 kroner mellom de to. Standard er LED hovedlys med automatisk dimming, navigasjon, adaptiv cruisekontroll, parkeringssensorer og ryggekamera, stoffseter med elementer av kunststoffet Sensico, oppvarmede forseter og ratt, 12-veis elektrisk justerbart førersete med korsryggmassasje, passasjersete som justeres manuelt, lydanlegg med seks høyttalere pluss lydplanke, og 19-tommers aluminiumsfelger.
Med Premium-pakke får man blant annet også med LED Matrix-lys med blendefrie fjernlys, bakluke som åpnes og lukkes elektrisk, setetrekk i Sensico, B&O lydanlegg med 10 høyttalere inkludert lydplanke og subwoofer, 20-tommers alu-felger og mulighet for panoramatak (ekstrautstyr).
Listen over ekstrautstyr er ganske kort: Førerassistentpakke med head up-display, 360-kamera, parkeringsassistent og aktiv filholder koster 13 000 kroner med Premium utstyrsnivå, 18 000 kroner på innstegsversjonen. Innfellbart hengerfeste koster 10 000 kroner, mens panorama glasstak koster 12 500 kroner. Det leveres kun til Premium. Capri kan også bestilles med 21-tommers felger og AGR-sertifiserte seter med sitteputeforlenger og flere justeringsmuligheter. AGR (Aktion Gesunder Rücken) er en tysk organisasjon som jobber for bedre rygghelse.
Versjonen vi kjørte hadde seter trukket med Sensico. Setene er bekvemme, men vår erfaring er at kunstskinn kan bli klamt i varmen uten seteventilasjon. Det kan derfor være verdt å vurdere AGR-setene der mesteparten av sitte- og ryggputen er i stoff.
Har du kjørt en VW ID-bil vil du kjenne igjen mange av elementene. Konvensjonelle knapper finnes knapt. Den digre, stående berøringsskjermen er Fords egen. Den oppleves som rask og enkel å orientere seg i. En rad med virtuelle knapper for klimabetjening hjelper på brukervennligheten.
En ulempe med stående displayer er at det blir langt ned til skjermens laveste felter. Blikket må derfor vandre langt ned. Vi er ikke superbegeistret for berøringsfølsomme betjeningsdeksler på rattet i stedet for knapper, men det fungerer greit i Capri. De trykkfølsomme flatene brukes blant annet til å betjene cruisekontrollen og menyoppsettet for det digitale instrumentpanelet foran rattet.
Ikke som Marseille
Man legger hodet lagelig til for hugg når man henter frem Capri-navnet og serverer en firedørs crossover. Capri er forfriskende i fargene Vivid Yellow, Rapid Red og Blue My Mind, ellers blir det fort noe pregløst over bilen.
Vi har tidligere uttrykt undring over hvorfor Ford har tatt i bruk Capri-navnet og gjort så lite ut av det annet enn i markedsføringen. Yngre kjøpegrupper bryr seg trolig ikke om at likheten med originalen er ikke-eksisterende, med unntak av et lite hint i frontlysene og den ovale avslutningen av sidevinduet bak. Mustang Mach-e har i det minste tydelige referanser til originalen med blant annet tri-bar-lysene.
Pregløst er også interiøret der plast dominerer, stort sett av det myke slaget heldigvis. Det er litt skuffende at Ford ikke har hatt mer øye for detaljer da de har hentet frem et kult navn som Capri. Hva med noen detaljer som hintet om originalen og som kunne gitt cockpiten et mer distinkt preg? Interiøret er funksjonelt, men virker nokså blast og preget av minste motstands vei.
Ford vil at Capri skal være en kul og hip bil med karakter, men det er synd at de ikke har strukket lenger for å knytte slektskapet til originalen. Dermed fremstår valget av Capri-navnet primært som et grep fra markedsavdelingen.
At den ikke er like røff i kantene som Marseille er imidlertid bare å anse som en fordel. Marseille rangeres ofte som Frankrikes farligste by og er belastet med tung kriminalitet. I fjor satte byen rekord i antall narkorelaterte drap.
Capri er ikke kriminelt dårlig. Tvert om. Legger vi navnevalget til side er den en komfortabel og praktisk elbil med god rekkevidde. "Ta en Capri med til mor, liten, mellomstor og stor", het det i en reklame for en Freia-konfekt som ikke finnes lenger. Elektriske Capri finnes kun i én størrelse, men skulle man med en, så blir mottaker, uansett kjønn eller rolle, trolig fornøyd.
Tekniske data
Ford Capri AWD ER Ford Capri RWD ER Ford Capri SR RWD
Motor: 2xEL EL EL
Effekt, kW/hk: 250/340 210/286 125/170
Dreiemoment, Nm: 679 545 310
Fremdrift: Firehjulstrekk bakhjulstrekk bakhjulstrekk
Egenvekt, inkl fører, kg: 2175 2098 1914
L/B/H, cm: 463/195/163 463/195/163 463/195/163
Akselavstand, cm: 277 277 277
Bakkeklaring, cm: 19 18,7 18,7
Bagasjerom, liter: 572–1510 572–1510 572–1510
Tilhengervekt, kg: 1200 1000 1000
Taklast, kg: 75 75 75
Batteri, kWh: 79 77 52
Rekkevidde, WLTP km: 592 627 393
Maks ladehastighet, DC: 185 135 145
Ladetid 10-80 %, DC, min: 26 28 25
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,53 1,38 1,55
0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,3 6,4 8,6
Toppfart, km/t: 180 180 160
Pris fra, kr: 506 800 498 700 427 800
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn