Test: VW ID. 7 GTX stasjonsvogn

Vi har fått en ny elbil-favoritt

VW ID. 7 stasjonsvogn skal erstatte familiebil­legenden VW Passat. Spørsmålet er om det blir for store sko å fylle for den nye elbilmodellen. 

Pluss ikon
<b>FORMEN ER TILBAKE:</b> Lav og lang stasjonsvogn har mye for seg i forhold til SUV. Spørsmålet er om kundene fortsatt vil ha det. 
FORMEN ER TILBAKE: Lav og lang stasjonsvogn har mye for seg i forhold til SUV. Spørsmålet er om kundene fortsatt vil ha det.  Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert

Det har vært SUV opp og SUV i mente i elbilmarkedet helt siden jeg kjørte mine første tester av Tesla Model X i 2016 og Audi e-tron i 2019. Andre alternativer – i alle fall om rommelig familiebil står på programmet – har det vært færre av.

I 2024 er det i ferd med å endre seg. Vi Menn har allerede vært innom Opel Astra Electric stasjonsvogn og BMW i5 Touring, og denne gangen er det VW ID. 7 GTX stasjonsvogn sin tur.

Den havner mellom kompakte Astra og luksuriøse i5, og kommer til å bli målt mot hærskaren av SUV-modeller i prisområdet 500–600 000 kroner.

Les også: Test: Opel Astra Sports Tourer Electric: Viser hva den klassiske familiebilen virkelig kan

Det blir spennende å se hvordan bilmarkedet utvikler seg det nærmeste året, spesielt med tanke på om SUV-hegemoniet i familiebilklassen kan utfordres. ID. 7 stasjonsvogn kommer i utgangspunktet til bryne seg mot ID. 4 fra egne rekker.

<b>TYNGDE:</b> Både ut­seende- og kjøre­messig minner VW ID. 7 om de småtøffe Alltrack-versjonene fra noen år tilbake. Det er ment som et kompliment. 
TYNGDE: Både ut­seende- og kjøre­messig minner VW ID. 7 om de småtøffe Alltrack-versjonene fra noen år tilbake. Det er ment som et kompliment.  Foto: Terje Bjørnsen

Hos importøren ønsker de nok helst at den nye modellen skal knabbe kunder fra bestselgeren Tesla Model Y, pluss den andre store utfordreren om salgstoppen, Toyota bZ4X. Vi finner frem popkornposen og benker oss spent for slaget i forhandlerlokalene.

Les også: Test: BMW i5 M60 Touring xDrive: Endelig et fullgodt familiealternativ til elektrisk SUV

Holder de fagre løftene?

Uansett hvilken innfallsvinkel du har på dine nybilpreferanser, er det vanskelig å omgå det faktum at det meste med ID. 7 GTX stasjonsvogn virker svært attraktivt. E

lbilspesifikasjonene er gode, med batterikapasitet på 86 kWh, WLTP-rekkevidde på 575 km, firehjulsdrift og effekt på 250 kW/340 hk. I tillegg er den svær, nesten fem meter lang og bagasjeplass på hele 605 liter, og en fullspekket Exclusive-variant koster rett under 600 000 kroner levert Oslo.

Hvis jeg spoler noen år tilbake i tid, hadde vi en periode der de høye, småtøffe stasjonsvognene virkelig utfordret flommen av mellomstore SUV-modeller. Den gangen var det dieselmotor, 4WD, automatgir og lett offroadoptikk som sjarmerte norske bilkjøpere. Jeg har mange gode minner med modellbetegnelser som Allroad, XC70, Scout og Alltrack – for å nevne noen.

<b>GTX-INTERIØR:</b> Den firehjuls­drevne toppmodellen får komfortable sports­seter med rød pynt. 
GTX-INTERIØR: Den firehjuls­drevne toppmodellen får komfortable sports­seter med rød pynt.  Foto: Terje Bjørnsen

Og hvorfor nevner jeg dette? Rett og slett fordi jeg fra første meter bak rattet får noen av de samme vibrasjonene i VW ID. 7 GTX stasjonsvogn som jeg gjorde i de nevnte modellene. En liten økning i høyde er en merkbar faktor. Eksempelvis var Skoda Octavia Scout med sine 153 cm seks cm høyere enn standardutgaven. Mens VW Passat Alltrack målte 151 cm på strømpelesten, fem cm mer enn en vanlig Passat.

Les også: Test: VW Passat Alltrack: Dette er den beste Passaten

I «gamle dager» skyldtes forskjellen en økning i bakkeklaring. At ID. 7 GTX stasjonsvogn er 153 cm høy har ikke noe med ekstra bakkeklaring å gjøre, her er det batteripakken som gir høyde. 15 cm bakkeklaring er helt greit, men noen cm mindre enn de typiske SUV-konkurrentene.

En av årsakene til at jeg trives så godt med denne bilen er nettopp fordi den er lavere (7-10 cm) og lengre enn de nevnte SUV-konkurrentene. Karosseri og akselavstand er henholdsvis 38 og 20 cm lengre enn i VW ID.4.

Les også: Prøvekjørt: VW ID. 7 GTX: Til denne prisen fremstår bilen som svært attraktiv

En imponerende totalpakke

Slikt merkes svært godt når det kommer til bilopplevelsen. Du sitter relativt lavt og avslappet i det behagelige, lett sportslige førersetet.

Kontakten med veien er god og den store avstanden mellom akslene gir bilen fremragende stabilitet. Jeg har fremhevet det adaptive understellet i andre av VWs toppmodeller, særlig og de store og merkbare forskjellene i det individuelle oppsettet.

<b>VELKJENT:</b> Knapper i rattet, hendler for viktige funksjoner og infodisplay foran føreren. Det fungerer langt bedre enn ren skjerm­betjening. 
VELKJENT: Knapper i rattet, hendler for viktige funksjoner og infodisplay foran føreren. Det fungerer langt bedre enn ren skjerm­betjening.  Foto: Terje Bjørnsen

Det fungerer etter min mening enda bedre i denne bilen enn i en SUV. På sitt beste føler jeg at ID. 7 GTX stasjonsvogn faktisk lever opp til en av mine absolutte norgesfavoritter gjennom tidene, forrige generasjon av Audi A6 Allroad (2012 til 2018) i all sin luftavfjærede herlighet. Og bare så du vet: Det sitter langt inne for meg å si det om en elbil.

Les også: Test: Audi A6 Allroad 50 3,0 TDI: Dieselbilen har aldri vært bedre enn dette

Dermed har bilen utmerket langturkomfort, og de kompetente svingegenskapene ingen problemer med å tøyle de friske prestasjonene. Våre testmålinger gir marginalt bedre ytelser enn det fabrikkene opererer med (5,4 mot 5,5 sekunder i 0–100 km/t-spurt). Den er svært effektiv i mellomakselerosjon, der den matcher ID. 4 GTX og er noen uviktige tiendedeler langsommere enn Tesla Model Y Long Range.

Les også: Test: Tesla Model Y Long Range: Forspranget skrumper, men fortsatt best på forbruk

Nær perfekt blanding

En viktig bidragsyter til god langturkomfort er et moderat støynivå. Vi har i flere tester påpekt at VW har slitt med det i sine SUV-­modeller ID. 4 og ID.5. Heldigvis har de fått bedre orden i sysakene med ID. 7 GTX stasjonsvogn.

<b>STREKK UT:</b> Benplassen holder selv med lange personer både foran og bak. I tillegg blir det enklere med store barneseter. 
STREKK UT: Benplassen holder selv med lange personer både foran og bak. I tillegg blir det enklere med store barneseter.  Foto: Terje Bjørnsen

Tidligere i år kjørte vi en ID. 4 GTX på vinterdekk og målte 68 dBA i 100 km/t, mens ID. 7 nøyde seg med 67 dBA på sommerdekk. Det er viktig å merke seg at i denne bilklassen er støynivået i snitt 1,5-2 dBA lavere med vinterdekk, slik at forskjellen i praksis er på opptil tre dBA. Slikt merkes etter flere timer på motorvei.

Les også: Test VW ID.4 GTX: Forbedringene merkes godt, men den er fortsatt ikke perfekt

Med sjenerøse ytre mål har ID. 7 GTX stasjonsvogn naturlig nok et rommelig indre. Kort oppsummert et stort baksete, der spesielt benplassen er rikelig. Også bagasjerommet skal du anstrenge deg for å fylle til randen.

Det enkleste er å bruke ID. 4 som referanse, siden mange er kjent med det SUV-formatet. Den er omtrent like bred i kupeen, men mangler seks cm på benplassen til ID. 7 i baksetet.

Bagasjerommet er fem–seks cm høyere i ID. 4, men 12 cm kortere og med omtrent samme bredde. Ifølge fabrikkstallene gir det ID. 7 en ledelse i volum på 605 mot 543 liter.

<b>EKTE VARE:</b> Det er ikke noe å utsette på lastekapasiteten i ID. 7 stasjonsvogn. Stor bredde ytterst i bagasje­rommet hjelper på stable­jobben når ferie­bagasjen skal inn. 
EKTE VARE: Det er ikke noe å utsette på lastekapasiteten i ID. 7 stasjonsvogn. Stor bredde ytterst i bagasje­rommet hjelper på stable­jobben når ferie­bagasjen skal inn.  Foto: Terje Bjørnsen

VW har i stor grad standardisert dashbord, betjening og skjermer i sine viktigste modeller. Etter min mening har tyskerne funnet en nær perfekt blanding av det moderne og tradisjonelle. Alle viktige funksjoner er samlet i velkjente brytere og hendler, mens menysystemet og oppsettet i skjermen er enkelt og intuitivt i bruk.

Les også: Test VW ID.7 Fastback Pro: Her er det mye å kjenne fra tidligere, vellykkede VW-bestselgere

Lading og rekkevidde

VW har det siste året oppgradert flere av sine modeller og særlig forbedret opplevelsen når du skal hurtiglade. ID. 7 GTX har VWs største batteripakke med netto kapasitet på 86 kWh (ID. 4 GTX har 77 kWh). Det sørger for betryggende rekkevidde i den store stasjonsvognen, og vi ender med et forbruk på 1,65 kWh per mil og en maksimal rekkevidde på 515 km.

Testforholdene var bra, med pent høstvær og temperatur fra ni til 18 grader. Også på hurtiglading gjør ID. 7 GTX en fin figur. Maksimal ladefart er oppgitt til 200 kW, og bilen holder det tallet mellom 10–30 prosent.

<b>GOD PÅ LANGTUR:</b> Høy komfort, fine veiegenskaper er sammen med rask lading og solid rekkevidde opp­skriften på en elektrisk milsluker.
GOD PÅ LANGTUR: Høy komfort, fine veiegenskaper er sammen med rask lading og solid rekkevidde opp­skriften på en elektrisk milsluker. Foto: Terje Bjørnsen

Derfra synker ladehastigheten gradvis, men dukker ikke under 100 kW før ved 80 prosent. Jevnt høy ladefart sørger for drøyt 26 minutter fra 10–80 prosent, med en snittfart på 158 kW. Slikt blir det effektive langturer av.

Vi Menn Bil mener:

Før elbilperioden slo inn med full kraft for noen år siden, ville vi muligens ikke blitt like euforiske bak rattet på en stor familie­stasjons­vogn. Men etter de siste årenes SUV-dominans, der ikke alt har vært like imponerende, blir det brede smil og bortimot ellevill applaus for VWs elektriske Passat-etterfølger. Endelig har VW fått full klaff med en elbil, og ID. 7 GTX stasjons­vogn er en modell alle på jakt etter en komfortabel, velkjørende og rommelige familiebil må prøve.

Testdata

0–100 km/t, sek:  5,4

60–100 km/t:  2,7

80–120 km/t:  3,5

Støy 50 km/t, dBA:  60,5

Støy 100 km/t, dBA:  67,0

Testforbruk, kWh/mil:  1,65

Rekkevidde i test, km:  515

Misvisning 50 km/t:  48

Misvisning 100 km/t:  97

Tekniske data

Motor:  2xEL

Effekt, kW/hk:  250/340

Dreiemoment, Nm:  545

Egenvekt, m/fører, kg:  2339

Lengde/bredde/høyde, cm:  496/186/153

Akselavstand, cm:  297

Bakkeklaring, cm:  14,9

Bagasjerom, liter:  605–1740

Tilhengervekt, kg:  1200

Maks taklast, kg:  75

Standard dekkdimensjon:  F:235/55-19
 B:255/50-19

Batterikapasitet, kWh:  86

Rekkevidde, WLTP km:  592

Forbruk, WLTP, kWh/mil:  14,4

0–100 km/t, fabrikk, sek:  5,5

Toppfart, km/t:  180

Pris fra, kr:  567 000

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 53 2024