Test: BMW iX1 xDrive30

Vi har fått en ny favoritt

Den nye kompakt-SUV-en fra BMW er midt i blinken for alle som setter pris på gledene ved bilkjøring.

Pluss ikon
<b>KONSERVATIV:</b> BMW holder seg til velkjent linjeføring i den nye iX1.
KONSERVATIV: BMW holder seg til velkjent linjeføring i den nye iX1. Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert

Den nye BMW-modellen går rett inn i det mest populære pris- og størrelsesområdet her i Norge.

I 2022 utgjorde sekkeposten «SUV mellomklasse» nesten 42 prosent av det totale bilsalget, og legger du til de kompakte SUV-modellene, havner andelen på hele 55 prosent.

BMW led ingen nød i 2022, den kostbare luksus-SUV-en iX la beslag på en imponerende fjerdeplass i salgsstatistikken, mens den sportslige femdørs coupeen i4 M50 også solgte godt.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av BMW iX

Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av BMW i4 M50 og i4 eDrive40

Men i det store SUV-segmentet har BMW manglet et bestselgeremne. Den elektriske utgaven av maratonsuksessen X3 kommer kun i bakhjulsdrevet utgave, og det straffer seg i vinterlandet Norge.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av BMW iX3

Også ladehybrid

Det retter nye BMW iX1 på. Her har nemlig alle de fire utstyrsvariantene 4WD-systemet xDrive som standard. En elmotor foran og en bak sørger for ytelse på 200 kW/272 hk, med boostfunksjon som øker effekten til 230 kW/313 hk i 10 sekunder.

<b>PRAKTISK:</b> Tross kompakte yttermål er plassforholdene tilstrekkelige til normal familiebruk.
PRAKTISK: Tross kompakte yttermål er plassforholdene tilstrekkelige til normal familiebruk. Foto: Terje Bjørnsen

For de som ikke er klar for elbil har BMW også tatt inn fire andre varianter; ladehybridene 25e og 30e, samt dieselversjonen 20d er alle utstyrt med xDrive, mens bensinutgaven sDrive 18i kommer med bakhjulsdrift.

Prismessig gjør den elektriske iX1 xDrive30 en bra figur. Moroa starter på 507 000 kroner, mens toppversjonen Fully Charged kommer på 619 000 kroner. Så kan du i kjent premiumstil gjøre det mer kostbart gjennom et dypdykk i ekstrautstyret.

God miks av egenskaper

Sammenlignet med forgjengeren har den nye X1-modellen vokst noen små centimeter i alle retninger, men med en lengde på 4,5 meter både ser og kjennes iX1 mer kompakt ut enn mange av de andre SUV-modellene den konkurrerer mot.

<b>TYDELIG:</b> Dashbordet har fin grafikk og en passe dose visningsmuligheter.
TYDELIG: Dashbordet har fin grafikk og en passe dose visningsmuligheter. Foto: Terje Bjørnsen

I denne klassen har det de siste par årene vært et rush av nyheter fra kjente og ukjente produsenter, og felles for dem alle er at ingen har truffet perfekt på totalegenskapene. Noen har vært store, noen komfortable, noen velkjørende og noen har rett og slett bommet på det meste. Det virker av og til som om det har vært viktigere å lansere en elbil, enn å lage et godt produkt.

Vi foregriper begivenhetenes gang en smule, og fastslår at BMW iX1 så langt er det nærmeste vi kommer en elektrisk fulltreffer, når vi tar alle viktige punkter med i betraktningen.

I Vi Menn Bil har vi alltid vært opptatt av gleden ved å kjøre bil, den litt udefinerbare følelsen som kommer når mange elementer spiller på lag og gjør at du gleder deg til neste kjøretur, eller til et ekstra utfordrende veiparti underveis.

<b>ELEGANT:</b> Høy kvalitetsfølelse og noen viktige hurtigknapper i midtkonsollen.
ELEGANT: Høy kvalitetsfølelse og noen viktige hurtigknapper i midtkonsollen. Foto: Terje Bjørnsen

Da vi kjørte BMW i4 M50 i fjor vinter, var det den første elbilen vi virkelig fikk godfølelse for, en ekte roadtrip-modell for de herlige kjøreopplevelsene.

Takk, BMW

Gledelig nok følger iX1 opp på mange av de samme områdene, bare i en mer praktisk SUV-innpakning. Kjøremessig er den BMW på sitt beste; en fast fjæring som ikke er for stram, men smidig selv over de skarpeste ujevnhetene.

Vi kjørte bilen mest på snø- og isunderlag, et føre de aller fleste el-SUV-er takler ved å skru til så kraftig på stabilitetskontrollen, at selv det minste slipp stoppes brått og kontant.

<b>MY MODES:</b> Et antall forhåndskonfigurerte innstillinger i betjeningsskjermen, der «sport» gir deg mulighet for å velge mer underholdende veiegenskaper på snøføre.
MY MODES: Et antall forhåndskonfigurerte innstillinger i betjeningsskjermen, der «sport» gir deg mulighet for å velge mer underholdende veiegenskaper på snøføre. Foto: Terje Bjørnsen

Vi bøyer oss takknemlig i retning BMW-hovedkvarteret i München siden det ikke er tilfelle i iX1. I normalinnstilling hjelper bilen til med å finne en fin retning gjennom svingene, i stedet for å bremse ned på alt.

Ved å justere på sport-innstilling i My Modes kan du på klassisk BMW-maner velge ulike nivåer på hjelpesystemene. Til og med slå av alt, men da anbefaler vi å trene på en ensom parkeringsplass først...

<b>KVALITET:</b> BMW byr på svært god sittestilling og fine sportsseter, skinn koster ekstra.
KVALITET: BMW byr på svært god sittestilling og fine sportsseter, skinn koster ekstra. Foto: Terje Bjørnsen

Den rette følelsen

En solid dose krefter bidrar også til den sportslige kjørefølelsen. Vi klokker inn 0–100 km/t på 5,7 sekunder, helt i tråd med fabrikkstallene på 5,6 sekunder, særlig tatt i betraktning de piggfri vinterdekkene.

Også i forbikjøringsakselerasjon holder BMW iX1 følge med alle viktige konkurrenter, bare den klasseledende Model Y Long Range er merkbart kvikkere.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av Tesla Model Y Long Range

En viktig faktor i kjøreopplevelsen er også hvordan bilen kjennes fra førerplass. Den viktigste forskjellen fra iX1 til mange av konkurrentene er kvalitetsfølelsen.

I likhet med Mercedes EQA og EQB klarer BMW å formidle den ekte tyske premiumfølelsen. Det skyldes en vellykket kombinasjon av flere faktorer, der materialkvalitet, fravær av ulyder, seter/sittestilling og organisering av førermiljø er blant de viktigste.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av Mercedes EQA

Les også: Her finner du Vi Menn Bils prøvekjøring av Mercedes EQB

Vi har vært gjennom BMWs nye skjermer og instrumentering i både iX og i4, der både grafikk, utforming og betjening står til toppkarakter også i iX1. Her er det ikke kastet inn skjermer eller knapper til forvirring og fortvilelse, men i stedet satset på logisk betjening og lesbarhet med godt resultat.

<b>MMMM:</b> BMW iX1 bærer M-logoen med rette.
MMMM: BMW iX1 bærer M-logoen med rette. Foto: Terje Bjørnsen

Malurt i begeret

Skal man ta på seg de mest kritiske brillene i jakten på mangler hos iX1, kunne vi ha ønsket oss enda litt bedre støydemping. Med vinterdekk er 66 dBA i 100 km/t godkjent, men vi vet at det øker rundt to dBA med sommerdekk.

REKKEVIDDE OG LADING

Med en utnyttbar batterikapasitet på snaut 65 kWh har BMW iX1 et av de minste batteriene i denne klassen, der flere konkurrenter har 10-20 prosent mer. Imidlertid er energiforbruket en like viktig del i rekkeviddemiksen, og i vår test bruker iX1 noe mindre strøm enn mange konkurrenter. Et forbruk på 1,87 kWh/mil med minus tre grader i testrunden gir 330 km maksimal rekkevidde. I testperioden varierer rekkevidden fra 280 til 350 km, det gjør at iX1 holder et bra nivå for klassen. Hurtigladingen preges av relativt høy ladehastighet i starten, fulgt av en jevnt synkende kurve utover. Fra 10 til 90 prosent i minus to grader bruker vi 43 minutter med 73 kW snittfart. Hadde vi droppet den seige perioden fra 75 prosent, hadde ladingen tatt 30 minutter og hastigheten ligget på 88 kW.

For den som setter pris på lavt støynivå er det viktig med en bevisst holding til dimensjon og egenskaper på sommerdekkene.

Familien med behov for plass til alt og alle vil med rette kunne peke på at det finnes konkurrenter med større baksete og bagasjerom enn iX1.

Samtidig har BMW vært effektive på plassutnyttelsen, og iX1 er nå stor nok til å fungere som familiebil for fire personer, i tillegg til praktiske løsninger som baksete med splitt på 40/20/40. Det gir fleksibilitet som teller i hverdagen.

Vi Menn Bil mener:

Vi kan vel være så ærlige å fastslå at vi har fått oss en ny favoritt blant de elektriske SUV-modellene. BMW iX1 er blitt en bortimot perfekt alt-i-ett bil og kombinerer merkets klassiske kvaliteter som kjøreglede og premiumegenskaper. Den føles som en mer helstøpt bil enn mange av konkurrentene, med jevnt over sterke egenskaper på alle sentrale områder. Bare de med ekstreme plassbehov vil gå skuffet ut fra BMW-forhandleren.

TESTDATA

0–100 km/t, sek: 5,7

60–100 km/t: 2,8

80–120 km/t, kickdown: 3,7

Støy 100 km/t, dBA: 66,0

Testforbruk, kWh/mil: 1,87

Rekkevidde i test, km: 330

Misvisning 100 km/t: 98

TEKNISKE DATA

Motor: 2xEL

Effekt, kW/hk: 200/272

Dreiemoment, Nm: 494

Egenvekt, m/fører, kg: 2085

Tilhengervekt, kg: 1200

Lengde/bredde/høyde, cm: 450/185/162

Akselavstand, cm: 269

Bakkeklaring, cm: 17

Bagasjerom, liter: 490–1495

Standard dekkdimensjon: 225/55-18

Batterikapasitet, kWh: 64,7

Rekkevidde, WLTP km: 430

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,73

0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,6

Toppfart, km/t: 180

Pris fra, kr: 507 000

Pris testbil fra, kr: 619 000

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 14 2023