Prøvekjørt: Audi Q8 e-tron 

Nå minner Audi e-tron mer om bilmodellen den bør strekke seg etter

Braksuksessen Audi e-tron har fjernet svakeste ledd. 

Pluss ikon
<b>REKKEVIDDE:</b> Q8 e-tron har fått betydelig bedre batterikapasitet og rekkevidde sammenlignet med forgjengeren som vi lærte å kjenne som e-tron. 
REKKEVIDDE: Q8 e-tron har fått betydelig bedre batterikapasitet og rekkevidde sammenlignet med forgjengeren som vi lærte å kjenne som e-tron.  Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Audi e-tron har vært en braksuksess i Norge. Siden introduksjonen sent i 2018 og frem til utgangen av oktober i år er over 23 000 biler registrert, ifølge Opplysningskontoret for veitrafikken.

Nå har modellen fått en oppdatering og et modellbetegnelsen som forteller hvor i e-tron-hierarkiet den hører hjemme. Q8 e-tron skal den hete.

Fortsatt dreier det seg om en 4,9 meter lang SUV og det er ikke foretatt radikale endringer på karosseriet. Oppgraderingen er primært synlig i fronten. Den lukkede, typiske elbil-grillen er erstattet av en ny og mer tradisjonelt utseende Singleframe-grill, som gjør at bilen ser tøffere ut.

Dette er de viktigste forbedringene:

* Bedre rekkevidde

* Raskere lading

* Optimalisert understell og kjøredynamikk

* Utseendemessig facelift

Endringene i fronten er riktignok ikke bare kosmetiske. De skal også gi forbedret kanalisering av luft og dermed optimalisert aerodynamikk, som igjen skal bidra til lavere forbruk.

<b>PRØVEKJØRT:</b> Nylig fikk vi prøvekjøre Audi Q8 e-tron på Lazarote. 
PRØVEKJØRT: Nylig fikk vi prøvekjøre Audi Q8 e-tron på Lazarote.  Foto: Martin Jansen

Første e-tron kom med oransje farge på blant annet bremsekaliperne. Fargen skulle signalisere elbil og skille den fra Audi-ene med forbrenningsmotor, men de oransje elementene er nå et avsluttet kapittel.

Justert luftfjæring

Sammenlignet med forgjengeren har Q8 fått en tilnærmet heltrukken LED-list foran over grillen. Den heltrukne LED-listen bak er beholdt. Q8 kan leveres med digitale Matrix LED-lys som kan projisere varsler og gi andre former for førerstøtte i mørket. Audi har laget en LED-signatur som er passe blingete og ganske så tiltalende.

<b>NY E-TRON:</b> Fronten har fått enkelte endringer med blant annet ny grill sammenlignet med forgjengeren. Luftinntaket nederst er utstyrt med spjeld som åpnes og lukkes automatisk av hensyn til batterikjøling og kanalisering av luft. 
NY E-TRON: Fronten har fått enkelte endringer med blant annet ny grill sammenlignet med forgjengeren. Luftinntaket nederst er utstyrt med spjeld som åpnes og lukkes automatisk av hensyn til batterikjøling og kanalisering av luft.  Foto: Martin Jansen

Luftfjæring er standard og bakkeklaringen på 17,6 centimeter kan justeres opp eller ned med en variasjon på 7,6 centimeter avhengig av forholdene. Karakteren på fjæringen er justert for å oppnå bedre komfort og Audi-ingeniørene har også flikket på styringen samt den elektroniske stabilitetskontrollen for å gi bilen bedre egenskaper i krappe svinger. Frontakslingen er stivet opp.

Strekke seg etter

Det er gode nyheter for da vi testet e-tron for første gang i 2019 var vi verken fornøyd med styrefølelsen eller fjæringskomforten. Det var akkurat som om understellet ikke helt greide å håndtere 2565 kilo bil på humpete eller i krappe svinger. Vag styrefølelse var heller ikke noe pluss.

<b>HELSTØPT:</b> Audi Q8 e-tron fremstår som et helstøpt produkt. 
HELSTØPT: Audi Q8 e-tron fremstår som et helstøpt produkt.  Foto: Martin Jansen

Nylig fikk vi prøvekjøre Q8 e-tron på Lanzarote, som har veier med varierende standard. Riktignok på sommerdekk, mens testen i Norge i 2019 var på myke, piggfrie vinterdekk.

Likevel sitter vi igjen med et inntrykk av at Audi har fått skikk på både styring og fjæringskomfort slik at egenskapene på veien minner mer om modellen som Q8 bør strekke seg etter: eminente A6 Allroad. Vi skal legge til at A6 Allroad er opptil 500 kilo lettere, noe som selvsagt taler i dens favør.

Les også: Test: Audi A6 Allroad: Dieselbilen har aldri vært bedre

<b>RESIRKULERT:</b> Noen av elementene i interiøret er av resirkulert materiale, ifølge Audi. Som før kommer den med berøringsskjermer i to etasjer, den øverst på 10,1 tommer og den under på 8,6 tommer, og et helt digitalt instrumentpanel. Den kan også fås med head up-display. Dermed kan den altså skryte av hele fire digitaliserte skjermer. 
RESIRKULERT: Noen av elementene i interiøret er av resirkulert materiale, ifølge Audi. Som før kommer den med berøringsskjermer i to etasjer, den øverst på 10,1 tommer og den under på 8,6 tommer, og et helt digitalt instrumentpanel. Den kan også fås med head up-display. Dermed kan den altså skryte av hele fire digitaliserte skjermer.  Foto: Martin Jansen

Bedre rekkevidde

Q8 kan leveres med fem nye felgvarianter i dimensjonene 19 til 22 tommer, men viktigere er det antakelig at e-tron-modellen har fått bedre batterikapasitet ved endret cellestruktur og pakking i modulene.

Audi e-tron har vært en braksuksess i Norge, tross ikke spesielt imponerende rekkevidde eller forbruk. Nå har Audi mer eller mindre fjernet akilleshælen til et produkt som nordmenn har omfavnet. Da vi testet e-tron 50 vinteren 2020 målte vi rekkevidden til 280 kilometer med et forbruk 2,23 kWt per mil. Bedre rekkevidde er dermed helt på sin plass.

Les også: Test: Audi e-tron 50: Prestisjefylt luksusbil med svak rekkevidde

<b>LAST:</b> Bagasjeromsvolumet er oppgitt til 569 liter - 528 liter i Sportback (bildet). Frunken tar 62 liter. Q8 e-tron kan trekke henger på opptil 1800 kilo. 
LAST: Bagasjeromsvolumet er oppgitt til 569 liter - 528 liter i Sportback (bildet). Frunken tar 62 liter. Q8 e-tron kan trekke henger på opptil 1800 kilo.  Foto: Martin Jansen

Batterikapasiteten i 50-modellen er økt fra 71,2 kWt til 95 kWt (brutto), mens den oppgitte maksimale rekkevidden ved blandet kjøring er økt fra 311 til hele 491 kilometer - 505 kilometer for Sportback-versjonen. Antall hestekrefter er økt fra 313 til rundt 340 i boost-modus, mens dreiemomentet er økt fra 540 til 664 Nm. Ladekapasitet er økt fra 120 kW til 150.

<b>LED:</b> Q8 e-tron har LED-list både foran og bak. 
LED: Q8 e-tron har LED-list både foran og bak.  Foto: Martin Jansen

55-modellen

Da vi testet 55-versjonen for første gang i 2019 ble resultatet en rekkevidde på 370 kilometer med et forbruk på 2,33 kWt per mil. I 55-modellen er batterikapasiteten økt fra 86,4 kWt til 114 kWt (brutto), mens den oppgitte rekkevidden er forbedret fra 405 kilometer til 582 kilometer, 600 km for Sportback.

Les også: Test: Audi e-tron 55: Bedre, men fortsatt er ikke dette en elbil som er Audi verdig

Antall hestekrefter har vokst fra 360 til rundt 408 hk i boost-modus mens dreiemomentet er økt fra 561 til 664 Nm. Toppfarten er elektronisk sperret på 200 km/t. Maks ldehastighet er økt fra 150 til 170 kW.

DIGITALISERT: Vi prøvekjørte Q8 e-tron med kameraspeil, men den kan fortsatt leveres med helt konvensjonelle sidespeil.
DIGITALISERT: Vi prøvekjørte Q8 e-tron med kameraspeil, men den kan fortsatt leveres med helt konvensjonelle sidespeil. Foto: Martin Jansen

Høy maksimal ladehastigheten er noe å sette pris på, men kanskje like viktig er en stabilt høy ladekurve. Den skal være forbedret sammenlignet med forgjengeren, og Q8 e-tron 55 skal kunne lade fra 10 til 80 prosent på 31 minutter ved en utetemperatur på 25 grader.

Faktisk rekkevidde og forbruk må vi få testet under hjemlige forhold for kunne si noe eksakt om forbedringene i tall.

Ulende lyd

Visste du at ...

... Audi Q8 e-tron bygges i Brüssel, på en fabrikk med lange tradisjoner. Det hele startet med produksjon av Studebaker i 1949 - senere Porsche 356. I 1980 tok Volkswagen over, og i mange år ble det bygget Golf og Passat på fabrikken.  Den var nære ved å bli nedlagt, men Audi A1 og A3 ble redningen. Nå er det Q8 e-tron som gjelder. Mesteparten av Brüssel er bygget på sumpland. Det samme gjelder Audi-fabrikken. For å tåle den ekstra vekten av Q8 e-tron måtte bygget forsterkes med stål tilsvarende Eiffeltårnet. Battericellene til e-tron får Audi levert av Samsung. De settes sammen til moduler ved Györ-fabrikken i Ungarn som også produserer elmotorene. 

NUMMER 1: Første Audi Q8 e-tron av samlebåndet ved Brüssel-fabrikken.
NUMMER 1: Første Audi Q8 e-tron av samlebåndet ved Brüssel-fabrikken. Foto: Martin Jansen

Innvendig er det ikke gjort endringer. Never change a winning team, heter det seg og Q8 e-tron er i toppklasse når det gjelder materialkvalitet og komfort.

Sammenlignet med BMW iXs app-baserte skjerm og den digre og fargesprakende skjermen i Mercedes' store EQ-modeller, så kan kanskje oppsettet med to relativt små skjermer i etasjer virke gammeldags, men det fungerer greit - og pluss i margen for egen volumknapp.

Det mest negative vi bet oss merke i under prøvekjøringen på Lanzarote er den ulende (u)lyden når du går av gassen og bilen motorbremser.

Q8 e-tron er utstyrt med en høyttaler foran høyre bakhjul som genererer en kunstig lyd under 25 km/t. Dette er i tråd med EU-regler. Over 25 km/t lager bilen lyd nok av seg selv. Innvendig er det imidlertid liten grunn til at vi må høre denne noe enerverende ulingen.

S-VERSJON: Q8 fås som før i en råere S-versjon, både i standardkarosseri og Sportback. SQ8 er senket to millimeter sammenlignet med standardversjonen og er nesten fire centimeter bredere. I boost-modus leverer den over 500 hestekrefter (370 kW) og et dreiemoment på 973 Nm. Toppfarten er begrenset til 210 km/t. SQ8 har en oppgitt rekkevidde fra 494 til 513 kilometer, avhengig av karosseriform.
S-VERSJON: Q8 fås som før i en råere S-versjon, både i standardkarosseri og Sportback. SQ8 er senket to millimeter sammenlignet med standardversjonen og er nesten fire centimeter bredere. I boost-modus leverer den over 500 hestekrefter (370 kW) og et dreiemoment på 973 Nm. Toppfarten er begrenset til 210 km/t. SQ8 har en oppgitt rekkevidde fra 494 til 513 kilometer, avhengig av karosseriform. Foto: Produsent

Audi åpnet for bestilling av Q8 e-tron 14. november med leveringer i mars 2023.

TEKNISKE DATA

Q8 e-tron 50 Q8 e-tron 55

Motor, cm³:  2xEL 2xEL

Effekt, hk/kW: 340/250 408/300

Dreiemoment, Nm ved o/min:  664 664

Egenvekt, kg: 2384 2459

Tilhengervekt, kg:  1800/750 1800/750

Lengde/bredde/høyde, cm:  492/194/163  492/194/163

Akselavstand, cm: 293 293

Bakkeklaring, cm: 17,6 17,6

Bagasjerom, liter:  569 569

Frunk, liter: 62 62

Standard dekkdimensjon: 255/50R20 255/50R20

Batterikapasitet, kWt, brutto:  95 114

Batterikapasitet, kWt, netto: 89 106

Rekkevidde, WLTP km:  491 582

Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil: 2,01-2,4 2,1- 2,44

0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,0 5,6

Toppfart, km/t:  200 200

Pris, fra kr: 658 100 751 100 

For SQ8 e-tron er startprisen 841.100. Prisene er oppgitt uten frakt/klargjøring og før
merverdiavgift og vektavgift

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 03 2023