Prøvekjørt: Audi Q8 e-tron
Nå minner Audi e-tron mer om bilmodellen den bør strekke seg etter
Braksuksessen Audi e-tron har fjernet svakeste ledd.
Audi e-tron har vært en braksuksess i Norge. Siden introduksjonen sent i 2018 og frem til utgangen av oktober i år er over 23 000 biler registrert, ifølge Opplysningskontoret for veitrafikken.
Nå har modellen fått en oppdatering og et modellbetegnelsen som forteller hvor i e-tron-hierarkiet den hører hjemme. Q8 e-tron skal den hete.
Fortsatt dreier det seg om en 4,9 meter lang SUV og det er ikke foretatt radikale endringer på karosseriet. Oppgraderingen er primært synlig i fronten. Den lukkede, typiske elbil-grillen er erstattet av en ny og mer tradisjonelt utseende Singleframe-grill, som gjør at bilen ser tøffere ut.
Dette er de viktigste forbedringene:
* Bedre rekkevidde
* Raskere lading
* Optimalisert understell og kjøredynamikk
* Utseendemessig facelift
Endringene i fronten er riktignok ikke bare kosmetiske. De skal også gi forbedret kanalisering av luft og dermed optimalisert aerodynamikk, som igjen skal bidra til lavere forbruk.
Første e-tron kom med oransje farge på blant annet bremsekaliperne. Fargen skulle signalisere elbil og skille den fra Audi-ene med forbrenningsmotor, men de oransje elementene er nå et avsluttet kapittel.
Justert luftfjæring
Sammenlignet med forgjengeren har Q8 fått en tilnærmet heltrukken LED-list foran over grillen. Den heltrukne LED-listen bak er beholdt. Q8 kan leveres med digitale Matrix LED-lys som kan projisere varsler og gi andre former for førerstøtte i mørket. Audi har laget en LED-signatur som er passe blingete og ganske så tiltalende.
Luftfjæring er standard og bakkeklaringen på 17,6 centimeter kan justeres opp eller ned med en variasjon på 7,6 centimeter avhengig av forholdene. Karakteren på fjæringen er justert for å oppnå bedre komfort og Audi-ingeniørene har også flikket på styringen samt den elektroniske stabilitetskontrollen for å gi bilen bedre egenskaper i krappe svinger. Frontakslingen er stivet opp.
Strekke seg etter
Det er gode nyheter for da vi testet e-tron for første gang i 2019 var vi verken fornøyd med styrefølelsen eller fjæringskomforten. Det var akkurat som om understellet ikke helt greide å håndtere 2565 kilo bil på humpete eller i krappe svinger. Vag styrefølelse var heller ikke noe pluss.
Nylig fikk vi prøvekjøre Q8 e-tron på Lanzarote, som har veier med varierende standard. Riktignok på sommerdekk, mens testen i Norge i 2019 var på myke, piggfrie vinterdekk.
Likevel sitter vi igjen med et inntrykk av at Audi har fått skikk på både styring og fjæringskomfort slik at egenskapene på veien minner mer om modellen som Q8 bør strekke seg etter: eminente A6 Allroad. Vi skal legge til at A6 Allroad er opptil 500 kilo lettere, noe som selvsagt taler i dens favør.
Les også: Test: Audi A6 Allroad: Dieselbilen har aldri vært bedre
Bedre rekkevidde
Q8 kan leveres med fem nye felgvarianter i dimensjonene 19 til 22 tommer, men viktigere er det antakelig at e-tron-modellen har fått bedre batterikapasitet ved endret cellestruktur og pakking i modulene.
Audi e-tron har vært en braksuksess i Norge, tross ikke spesielt imponerende rekkevidde eller forbruk. Nå har Audi mer eller mindre fjernet akilleshælen til et produkt som nordmenn har omfavnet. Da vi testet e-tron 50 vinteren 2020 målte vi rekkevidden til 280 kilometer med et forbruk 2,23 kWt per mil. Bedre rekkevidde er dermed helt på sin plass.
Les også: Test: Audi e-tron 50: Prestisjefylt luksusbil med svak rekkevidde
Batterikapasiteten i 50-modellen er økt fra 71,2 kWt til 95 kWt (brutto), mens den oppgitte maksimale rekkevidden ved blandet kjøring er økt fra 311 til hele 491 kilometer - 505 kilometer for Sportback-versjonen. Antall hestekrefter er økt fra 313 til rundt 340 i boost-modus, mens dreiemomentet er økt fra 540 til 664 Nm. Ladekapasitet er økt fra 120 kW til 150.
55-modellen
Da vi testet 55-versjonen for første gang i 2019 ble resultatet en rekkevidde på 370 kilometer med et forbruk på 2,33 kWt per mil. I 55-modellen er batterikapasiteten økt fra 86,4 kWt til 114 kWt (brutto), mens den oppgitte rekkevidden er forbedret fra 405 kilometer til 582 kilometer, 600 km for Sportback.
Les også: Test: Audi e-tron 55: Bedre, men fortsatt er ikke dette en elbil som er Audi verdig
Antall hestekrefter har vokst fra 360 til rundt 408 hk i boost-modus mens dreiemomentet er økt fra 561 til 664 Nm. Toppfarten er elektronisk sperret på 200 km/t. Maks ldehastighet er økt fra 150 til 170 kW.
Høy maksimal ladehastigheten er noe å sette pris på, men kanskje like viktig er en stabilt høy ladekurve. Den skal være forbedret sammenlignet med forgjengeren, og Q8 e-tron 55 skal kunne lade fra 10 til 80 prosent på 31 minutter ved en utetemperatur på 25 grader.
Faktisk rekkevidde og forbruk må vi få testet under hjemlige forhold for kunne si noe eksakt om forbedringene i tall.
Ulende lyd
Visste du at ...
... Audi Q8 e-tron bygges i Brüssel, på en fabrikk med lange tradisjoner. Det hele startet med produksjon av Studebaker i 1949 - senere Porsche 356. I 1980 tok Volkswagen over, og i mange år ble det bygget Golf og Passat på fabrikken. Den var nære ved å bli nedlagt, men Audi A1 og A3 ble redningen. Nå er det Q8 e-tron som gjelder. Mesteparten av Brüssel er bygget på sumpland. Det samme gjelder Audi-fabrikken. For å tåle den ekstra vekten av Q8 e-tron måtte bygget forsterkes med stål tilsvarende Eiffeltårnet. Battericellene til e-tron får Audi levert av Samsung. De settes sammen til moduler ved Györ-fabrikken i Ungarn som også produserer elmotorene.
Innvendig er det ikke gjort endringer. Never change a winning team, heter det seg og Q8 e-tron er i toppklasse når det gjelder materialkvalitet og komfort.
Sammenlignet med BMW iXs app-baserte skjerm og den digre og fargesprakende skjermen i Mercedes' store EQ-modeller, så kan kanskje oppsettet med to relativt små skjermer i etasjer virke gammeldags, men det fungerer greit - og pluss i margen for egen volumknapp.
Det mest negative vi bet oss merke i under prøvekjøringen på Lanzarote er den ulende (u)lyden når du går av gassen og bilen motorbremser.
Q8 e-tron er utstyrt med en høyttaler foran høyre bakhjul som genererer en kunstig lyd under 25 km/t. Dette er i tråd med EU-regler. Over 25 km/t lager bilen lyd nok av seg selv. Innvendig er det imidlertid liten grunn til at vi må høre denne noe enerverende ulingen.
Audi åpnet for bestilling av Q8 e-tron 14. november med leveringer i mars 2023.
TEKNISKE DATA
Q8 e-tron 50 Q8 e-tron 55
Motor, cm³: 2xEL 2xEL
Effekt, hk/kW: 340/250 408/300
Dreiemoment, Nm ved o/min: 664 664
Egenvekt, kg: 2384 2459
Tilhengervekt, kg: 1800/750 1800/750
Lengde/bredde/høyde, cm: 492/194/163 492/194/163
Akselavstand, cm: 293 293
Bakkeklaring, cm: 17,6 17,6
Bagasjerom, liter: 569 569
Frunk, liter: 62 62
Standard dekkdimensjon: 255/50R20 255/50R20
Batterikapasitet, kWt, brutto: 95 114
Batterikapasitet, kWt, netto: 89 106
Rekkevidde, WLTP km: 491 582
Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil: 2,01-2,4 2,1- 2,44
0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,0 5,6
Toppfart, km/t: 200 200
Pris, fra kr: 658 100 751 100
For SQ8 e-tron er startprisen 841.100. Prisene er oppgitt uten frakt/klargjøring og før
merverdiavgift og vektavgift
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 03 2023
Denne saken ble første gang publisert 19/12 2022, og sist oppdatert 19/12 2022.