Test: Jeep Avenger
Utrolig at den skiller seg så kraftig ut
Det finnes vel knapt noen bilfamilie med så mange modeller basert på samme teknikk. Likevel klarer Jeep kunsten å skille seg ut fra alle slektningene.
Jeep er en del av gigantkonsernet Stellantis, og naturlig nok er plattformtankegang en helt sentral del av strategien – særlig når det gjelder å få ut flest mulig elektriske modeller på kortest mulig tid.
Da er ikke spørsmålet om merkenes egenart like viktig, det er bare å bruke eksempelet på trillingene VW ID. 4, Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron hos VW-konsernet, så ser man hvor likt det kan bli.
Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av VW ID.4 og Skoda Enyaq
Les også: Her kan du lese Vi Menn Bils test av Audi Q4 e-tron
Det er fort gjort å tenke at utgangspunktet for Jeep er ganske dårlig. Når vi snakker om kompakte biler, har ofte de europeiske modellene høyeste prioritet.
I Europa, og særlig store land som Frankrike, Italia og Spania, er denne klassen ekstremt viktig. Med merker som Citroën, Peugeot, Fiat og Opel på laget, må Jeep stille litt bak i rekken når det gjelder prioritering av egenskaper?
Kamuflerer likhetene
En grov opptelling viser at rundt 10 kompakte elbiler nå produseres på det som kalles «Common Modular Plattform» hos Stellantis.
Den første modellen dukket opp i 2019, i form av DS 3 Crossback E-Tense, tett fulgt av blant annet Peugeot e-208 og e-2008 og diverse modeller fra Opel og Citroën.
Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av Peugeot e-2008, DS3 E-Tense, Peugeot e-208 og Opel Corsa-e
Først med et batteri på 50 kWh og en elmotor på 100 kW/136 hk, men i løpet av 2023 blir stort sett alle modellene oppgradert til den drivlinjen vår Jeep Avenger kan skilte med; batteri på 54 kWh og elmotor med 115 kW/156 hk. Sammen med andre modifikasjoner skal det gjøre Stellantis sine kompakte elbiler mer attraktive.
Moderne produksjonsteknologi og flinke designere har kamuflert de tekniske likhetene bedre enn på de fleste andre plattformmodeller vi har sett opp gjennom årene.
Blant annet skiller det en god del på dimensjoner: Blant de mest populære variantene her i Norge, måler Peugeot e-208 bare 4,06 meter, mens Citroën e-C4 strekker seg 30 centimeter lenger.
Les også: Test av Citroën e-C4 - Komfortnivået ligger langt over det prislappen skulle tilsi
Det er en hel bilklasse, og vel så det. Mens e-208 kun måler 1,43 meter i høyden, er e-2008 seg 1,55 meter. Ikke bare gir forskjellige dimensjoner ulike egenskaper, de skaper også mer handlingsfrihet for designerne.
En galakse foran
I tilfellet Jeep Avenger er den relativt kort og ganske høy (4,08 og 1,53 meter). Dessuten har Jeep tradisjonelt sett noen av de sterkeste designtradisjonene, noe man selvsagt har valgt å spille på.
Sammen med en bakkeklaring på 20 cm (seks cm mer enn e-208) sørger det for at Avenger ser ut som nettopp det den skal – nemlig en Jeep.
Røff, tøff og klar for det meste. Det videreføres også innvendig, der lakkerte metallflater og stram regi ser helt annerledes ut enn Opels tysk-ordentlige, eller Peugeots sportslig-futuristiske linjeføring.
Hvis man først skal bygge noe likt som dyrker merkets unike profil, er Stellantis en galakse foran de fleste andre elbilprodusenter på dette området.
Det merkelige er at Jeep Avenger også kjennes ganske særegen ut på veien enn de øvrige tvillingmodellene vi har kjørt.
Kanskje blir hjernen lurt av at de visuelle signalene minner om USA-opphavet, men vi velger å tro at det har mest å gjøre med ulikheter i dimensjoner, oppsett og delvis vekt mellom bilene.
I alle fall kjører Jeep Avenger omtrent slik den ser ut – som en kompakt SUV med en liten dose offroadegenskaper.
«Urban cowboy»
Den er kjapp i vendingen, har en fjæring som balanserer fint mellom tilstrekkelig komfort og ditto veigrep. Samtidig utstråler den en udefinerbar «kjør-dit-du-vil» sjarm som hører med i en Jeep. Realiteten på det området er nok en litt annen enn selve følelsen.
Her er det forhjulsdrift som gjelder, noe Jeep forsøker å kompensere med ulike kjøreprogram (sand, gjørme, snø) og en nedoverbakke-assistent. Vi prøvde noen starter i en bratt, gruslagt bakke og opplevde ikke noen nær 4WD-aktig forskjell mellom programmene.
I stedet fremstår Jeep Avenger mer som en gøyal «urban cowboy» der det særegne designspråket og den livlige kjørefølelsen er de viktigste fortrinnene. D
e kompakte yttermålene gjør bilen lettkjørt og oversiktlig, men ikke spesielt rommelig. For de som vil ha mer plass og familieegenskaper, byr selvsagt flere av Stellantis-slektningene på det.
Merkbar forbedring
For et snaut år siden kjørte vi Peugeot e-2008 med 100 kW-motor og batteri på 50 kWh. En sammenligning av testresultatene mellom den og Jeep Avenger med ny drivlinje viser merkbare forbedringen.
Ok, bilene er ikke helt like, men en forskjell i akselerasjon 0–100 km/t og 60–100 km/t fra 9,6 og 5,1 sekunder (Peugeot), mot 8,5 og 4,1 sekunder (Jeep) er mer enn de små ulikheten skulle tilsi.
De bruker omtrent like mye energi (ca. 1,4 kWh per mil) og da kommer Jeep som ventet tre–fire mil lenger med større batteri. Oppgitt rekkevidde er 400 kilometer.
I vår test presterer Avenger 370 kilometer. Det er godkjent. Hurtiglading går omtrent like fort, 85–90 kW i maksfart og ca. 65 kW i snitt fra 10-80%.
Les også: Her finner du vår prøvekjøring av Jeep Avenger i Malaga
Vi Menn Bil mener:
Jeep Avenger bringer inn en ny og morsom kombinasjon av egenskaper for kompakte og relativt rimelige elbiler. Dessuten skiller den seg ut med friskt design både ut- og innvendig.
TESTDATA
0–100 km/t, sek: 8,5
60–100 km/t: 4,1
80–120 km/t: 5,5
Støy 100 km/t, dBA: 69,5
Testforbruk, kWh/mil: 1,38
Rekkevidde i test, km: 370
Virkelig fart ved 100 km/t: 98
TEKNISKE DATA
Motor: EL
Effekt, kW/hk: 115/156
Dreiemoment, Nm: 260
Egenvekt m/fører, kg: 1611
Lengde/bredde/høyde, cm: 408/178/153
Bagasjerom, liter: 355–1250
Standard dekkdimensjon: 215/65-16
Batterikapasitet, kWh: 54
Rekkevidde, WLTP km: 400
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 15,4
0–100 km/t, fabrikk, sek: 9,0
Toppfart, km/t: 150
Pris fra, kr: 339 000
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn uke 38 nummer 45