Prøvekjørt: VW ID. 7 GTX
Til denne prisen fremstår bilen som svært attraktiv
Det er gått tre år siden vi kjørte de første testene av VW ID.4 med blandet resultat. Da er det helt andre takter over stasjonsvognen ID.7 GTX
Volkswagen startet leveringene av sitt nye elektriske flaggskip ID.7 før sommeren, men nå kommer de mest ettertraktede versjonene: Pro S med lengre rekkevidde og GTX-modellen med fetere styling, masse utstyr og firehjulstrekk.
Vi skal fokusere sistnevnte, som er den mest ettertraktede ID.7-versjonen i Norge. Ifølge VWs produktsjef i Norge, Rudi Sand, viser forhåndssalget at det er GTX stasjonsvogn nordmenn skal ha.
ID.7 GTX kommer med et batteri på 86 kWt nettokapasitet som skal holde til en rekkevidde opptil 584 kilometer med stasjonsvogn-karosseri. GTX kan også fås som kombicoupé (fastback) med enda litt bedre rekkevidde. GTX-versjonen har en 80 kW elmotor på forakslingen mens elmotoren på bakakselen leverer 210 kW.
Les også: Test: VW ID.4 GTX: Forbedringene merkes godt, men den er fortsatt ikke perfekt
Totalt gir det 340 hestekrefter og et dreiemoment på 545 Nm. Den er dermed den sterkeste stasjonsvognen fra VW noensinne.
Sprinten fra null til hundre går unna på 5,5 sekunder, som er raskere enn Passat R36 fra 2008. GTX kan imidlertid neppe matche lydbildet til R36, som kom med 3,6 liters bensinmotor og sportseksos.
Les også: Test: VW Passat R36: Folkevogn med horn i panna!
Distinkt forskjell
Vi Menn har nylig prøvekjørt ID.7 GTX på et internasjonalt pressearrangement i Stockholm. De tyske ingeniørenes presentasjon av bilen levner ingen tvil: understellet har vært en prioritert oppgave.
GTX kommer med adaptive dempere (dynamisk chassiskontroll, DCC) som justerer seg individuelt etter underlag, kurver og kjøreprogram.
Sammenlignet med tidligere GTX-versjoner i ID-familien er demperoppsettet, sensorsystemet og algoritmene finjustert. På landeveiene i områdene rundt den svenske hovedstaden trer det tydelig frem at det fungerer.
Spennvidden i kjøreegenskapene til den 2,2 tonn tunge og nesten fem meter lange bilen er stor. GTX-modellen kommer med flere kjøreprogrammer og forskjellen på komfort og sport er distinkt. Det merkes både på styring og demperkarakteristikk.
Bilen har også et individuelt program der du kan finjustere demperoppsett og styring etter egne preferanser. Sportsinnstilling for stabilitetskontrollen, som tillater mer slipp før elektronikken trår støttende til, finnes også.
God balanse
Det er naturlig å ha Passat i bakspeilet der vi kjører GTX på landsbygda. Det var aldri noe i veien med kjøreegenskapene til Passat, og ID.7 GTX følger opp en lang tradisjon med dynamisk understell og god styrefølelse. Den mestrer balansen mellom komfort og sport på utmerket vis.
Bilen vi prøvekjørte sto på 21-tommers felger kledd med Continental EcoContact med dimensjonen 235/40 foran og 265/40 bak. Vi opplevde ikke sjenerende dekkstøy, men da vi testet bakhjulsdrevne ID.7 Fastback Pro tidligere i år i Norge med vinterdekk, målte vi dekkstøyen til 67,5 dBA i 100 km/t, som ikke er spesielt imponerende. Vi skal måle dekkstøyen til GTX-versjonen samt rekkevidde og forbruk når den kommer til Norge.
Les også: Test: VW ID.7 Pro: Her er det mye å kjenne igjen fra tidligere, vellykkede VW-modeller
Raus plass
Innvendig er det særlig bakseteplassen som tiltrekker seg oppmerksomheten. Beinplassen er gigantisk. Da jeg har justert forsetet etter mine preferanser, er beinplassen i baksetet på over 80 centimeter. Det er raust. Også bredden er god.
Ryggen på baksetet kan felles ned i 60:40-fordeling og er utstyrt med skiluke.
Bagasjerommet tar maks 605 liter. Vinkelen på bakseteryggen kan justeres, og i standard posisjon er volumet 545 liter. Feller du ned baksetene, øker plassen til 1714 liter. Lengden på bagasjerommet med nedslåtte bakseter måler nesten to meter. Bredden mellom hjulhusene er én meter.
Selv om volumet på bagasjerommet ligger et stykke bak nye Passat, som har hele 690 liter, så er lasteplassen i GTX stasjonsvogn meget god. Den er ikke dårlig i fastback-versjonen heller, men skal du ha hundebur er det stasjonsvognen som gjelder. GTX-versjonene kan i tillegg trekke henger på 1200 kilo og laste 75 kilo på taket.
Unødvendig
Førermiljøet er ryddet for knapper bortsett fra knappene på rattet. Vi er ikke spesielt begeistret for denne utviklingen. En ting er at det ser ribbet ut og dermed trekker ned helhetsinntrykket av et ellers fint førermiljø.
Noe annet at det kort og godt er hensiktsmessig med knapper for volum og klimakontroll. At man må inn i menyen på berøringsskjermen for å justere vinkelen på luftventilene føles bare unødvendig.
Den 38 centimeter brede berøringsskjermen er imidlertid høyoppløst, rask og med fin grafikk. De gode setene kommer med en blanding av kunstskinn og mikrofiber. Midtkonsollen har godt med plass, fine koppholder samt to USB-C-porter.
Også fra baksetet har man tilgang på USB-C-porter. Myk plast og kunststoffer preger interiøret, men dessverre har også VW belagt enkelte mindre områder med blank hardplast, i type pianolakk-stil. Blant annet er feltet rundt vindusheisene og bak dørhåndtakene belagt med blank plast som straks blir preget av fingermerker.
Masse utstyr
Toppmodellen til GTX er priset til 600 000 kroner. Synes du det høres mye ut, så er det verdt å merke seg at det inkluderer omtrent alt av tilgjengelig utstyr.
Det eneste du kan velge som ekstrautstyr er hengerfeste, panoramaglasstak med elektronisk dimming, og 21-tommers felger. Varme i ratt og alle seter er standard. De elektrisk justerbare forsetene er i tillegg ventilerte og har massasje.
Standardutstyret omfatter blant annet også LED Matrix-lys, head up-display med augmented reality og 700 watts lydanlegg fra Harman & Kardon med 12 høyttalere.
Det meste av moderne førerstøttesystemer, som kjøreassistenten Travel Assist og 360 graders kamera med spylefunksjon for ryggekameraet. Med parkeringsassistenten Pro kan du fjernparkere bilen med app på telefonen. Sågar vinterdekk inngår i prisen, i hvert fall for en stund.
Dyreste ID.7 GTX koster rundt 50 000 kroner mer enn SUV-en ID.5 GTX, som har noe mindre batteri. Dersom du ikke absolutt må sitte litt høyere enn i stasjonsvognen, så fremstår GTX-versjonen av ID.7 som langt mer attraktiv enn ID.5-ekvivalenten.
Les også: Test: VW ID.5 GTX: Derfor er den best av trillingene
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 45 2024