Test BMW i5 M60 Touring xDrive
Endelig et fullgodt familiealternativ til elektrisk SUV
En av de virkelig populære stasjonsvognsmodellene er tilbake i elektrisk versjon. Klarer BMW i5 Touring å leve opp til sine forgjengere i 5-serien?
Elbiler med familieegenskaper har i store trekk handlet om mer eller mindre vellykkede SUV- og crossover-modeller. En av de klassiske bestselgeremnene – den praktiske og velkjørende familiestasjonsvognen – har glimret fullstendig med sitt fravær som elbil helt til nylig. Kinesiske MG var først ute med sin rimelige MG5, så kom kinesiske Nio med sin sportslige ET5 Touring, og kompaktbilene Opel Astra Electric og Peugeot E-308 fulgte hakk i hæl.
Gigantene er tilbake
Nå er det imidlertid duket for to av de virkelige tungvekterne blant de tradisjonelle storhetene: Arvtagerne til BMW 5-serie og VW Passat står nemlig klare for det norske bilpublikummet. Den nye VW ID. 7 stasjonsvogn skal vi komme tilbake til i en senere test, denne gangen skal BMW i5 Touring få vår fulle og hele oppmerksomhet.
Helt siden den første BMW 5-serie Touring dukket opp på starten av 1990-tallet, har den vært symbolet på en bortimot perfekt symbiose mellom familiebil og sportsbil. Selvsagt godt hjulpet av at BMW alltid har trukket sine volummodeller i retning av kjøreglede og sportslighet.
Alternativer til hærskaren av SUV-modeller er sannsynligvis noe mange bilglade mennesker har savnet i overgangen til et helelektrisk bilmarked her i Norge. Ok, tungt batteri i bunnen og mellom akslene har gitt selv høye SUV-utgaver forbløffende gode veiegenskaper. Men kjørefølelsen blir uansett ikke den samme som når du setter deg opp i stedet for ned i en bil.
Ekte familiedimensjoner
i5 Touring er svær; 5,06 meter lang, 1,9 meter bred og 1,51 meter høy. Sammenlignet med SUV-modellen BMW iX xDrive50 er vår testbil – toppmodellen i5 M60 Touring xDrive – rundt 10 cm lenger, 19 cm lavere og ca. 160 kg lettere.
Bagasjeplassen er oppgitt til 570 liter for i5 og 500 for iX. Våre egne interiørmål viser at iX og i5 Touring er temmelig like og dermed familievennlige på innvendig plass. iX har litt større bredde og takhøyde i baksetet, mens i5 er noe bredere i bagasjerommet. Men her snakker vi små forskjeller.
Hovedpoenget er at du ikke mister praktiske egenskaper på å bevege deg lenger ned i terrenget. Hvordan du liker å sitte i en bil er jo en høyst personlig preferanse. Noen liker den høye og oversiktlige kjøreposisjonen i en SUV, mens andre trives best med den mer intime kontakten med underlaget man opplever i en lavere bil.
Som M60-betegnelsen forteller, har ikke BMW spart på konfekten når det kommer til sportslige egenskaper i akkurat denne modellen. M60 er godt i overkant av det noen trenger på offentlig vei, og med en startpris på 1,1 millioner utenfor rekkevidde for oss normalt bemidlede.
Rekkevidde og lading
Med en netto batterikapasitet på drøyt 81 kWh ligger BMW i5 i det nedre sjiktet i en prisklasse der 90–110 kWh er blitt vanlig. Eksempelvis kan BMW iX xDrive50 by på 105 kWh netto.
I vår testperiode hadde vi ganske varierende kjøreforhold, fra motorvei i 10-12° med regn og vind, til snill landeveiskjøring i finvær og 20-22°. Det ga et stort spenn i forbruk og rekkevidde, med 1,7-2,4 kWh/mil og rundt 325–480 km indikert rekkevidde. I snitt ble resultatet 2,15 kWh/mil og 370 km.
Hurtiglading opplevde vi som en smertefri affære, særlig hvis du legger inn en ladestasjon som mål og dermed får optimert batteriet for lading. Bilen lader nær toppeffekt på 205 kW i starten og faller gradvis etter hvert som batteriet fylles opp.
Vår erfaring tilsier at det er mest tidseffektivt å lade til 70-75%, men bilen holder rundt 50 kWh ladefart til drøyt 90 % kapasitet. Det kommer godt med på langtur når rekkevidden ikke er all verden.
Bestselgeremne underveis
Den bakhjulsdrevne utgaven eDrive40 starter på drøyt 700 000 kroner. Vil du ha 4WD kommer xDrive40 som et rimeligere og ikke like oversportslig alternativ senere i 2024. Da er effekten 394 hk mot M60 med 517 hk (602 med boost). Denne versjonen er ikke priset som Touring ennå, men på sedanen er prisøkningen ca. 45 000 kroner mot den bakhjulsdrevne. Holder det seg, tipper vi BMW har en volummodell på gang med i5 Touring xDrive40.
Siden M60-utgaven har veiegenskaper og kraft utenom det vanlige, tar jeg den med på vårt lukkede testområde. Først da kan man virkelig oppleve hva den kan by på. På akselerasjon er det en hel del. I sport-innstilling med launch control kastes du mot horisonten ledsaget av et science fiction-aktig, kunstig lydbilde. Våre 3,9 sekunder på 0–100 km/t er tilsvarende det BMW oppgir.
Har du bilen i normal- eller efficient-innstilling er resultatene både i 0-100-spurt og forbikjøringsakselerasjon bare noen tiendedeler langsommere. Bruker du boost-hendelen på rattet, blir resultatet det samme som i Sport. Her holder det altså med et lett trykk på gasspedalen for det du trenger av krefter og litt til.
I unnamanøver er bilen stø som fjell, og på banen virker M60 forbløffende livlig, tross sine voldsomme dimensjoner. Velger du sport-innstilling kan støttesystemene slås av helt eller delvis. Da slipper bilen litt med hekken ut av svingene, og det kribler herlig i ryggmargen når du får lov til å kjenne på kreftene, i stedet for at en elektronisk vaktmester bestemmer når det er nok.
Elektrisk eller ikke, BMW i5 M60 xDrive Touring tar heldigvis godt vare på kjøregleden fra tidligere sportslige 5-seriemodeller.
Vi Menn Bil mener:
BMW 5-serie er en av prestisjeprodusentens signaturmodeller, og med den første elektriske i5-utgaven ønsker de selvsagt at det skal stemme i minste detalj.
På den über-sportslige M60-varianten registrerer vi ingen store bommerter når det kommer til typiske 5-serie kvaliteter, men vi tipper den mer moderate xDrive40 vil ha et bedre forhold mellom pris og egenskaper når den dukker opp senere i 2024.
I vår testperiode varierte temperatur og kjøreforhold en god del, noe som også merkes på forbruk og rekkevidde. Akkurat på det området skulle vi ønske at M60 hadde noen flere mil å by på.
Pluss: Sportslighet, akselerasjon, plass, førermiljø, langturskomfort
Minus: Middels rekkevidde, kostbar M60-versjon som også er i overkant brutal
Tekniske data
Motor: 2xEL
Effekt, kW/hk: 442/601 (boost)
Dreiemoment, Nm: 795
Egenvekt, m/fører, kg: 2425
Tilhengervekt, kg: 2000
Lengde/bredde/høyde, cm: 506/190/151
Bagasjerom, liter: 570–1700
Standard dekkdimensjon: F:245/45-19 B:275/40-19
Batterikapasitet, kWh: 81,2
Rekkevidde, WLTP km: 506
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,83
0–100 km/t, fabrikk, sek: 3,9
Toppfart, km/t: 230
Pris fra, kr: ca. 1 100 000
Pris testbil kr: 1 434 000
Testdata
0–100 km/t, sek: 3,9
60–100 km/t: 1,7
80–120 km/t: 2,0
Støy 50 km/t, dBA: 60,0
Støy 100 km/t, dBA: 67,0
Testforbruk, kWh/mil: 2,15
Rekkevidde i test. km: 370
Misvisning 100 km/t: 98