Her er Audi A6 e-tron
Lokker med 750 kilometer rekkevidde
Prisene på elektriske Audi A6 er allerede klare.
Audi A6 var i mange år en svært populær modell i Norge, særlig som stasjonsvogn, med eller uten Allroad-spesifikasjoner. Siden Audi A6 ble lansert på begynnelsen av 90-tallet har mer enn 25 000 A6-modeller blitt satt på norske veier, ifølge Audi Norge. Nå vender modellen tilbake, men denne gangen dreier det seg ikke om to- eller treliters diesel, men én eller to elmotorer.
Les også: Test: Audi A6 Allroad: Dieselbilen har aldri vært bedre
– Vi i vet at mange har ventet med stor entusiasme på en fullelektrisk stasjonsvogn fra Audi, etter noen år der SUV har dominert markedet i Norge, uttaler Harald Edvardsen Eibak, direktør for Audi Norge.
Et konsept på Audi A6 e-tron ble avduket i 2021, da som Sportback. Senere ble også et Avant-konsept avslørt. Og som konseptene kommer A6 e-tron både som Sportback og Avant (stasjonsvogn). Bilen er den andre modellen fra Audi på PPE-plattformen - Premium Platform Electric. Først ut var SUV-en Q6 e-tron som vi nylig har prøvekjørt.
Les også: Audi Q6 e-tron prøvekjørt: Skreddersydd for "raske briller"
Rekkevidde og hestekrefter
Under skallet på A6 e-tron finner man dermed mye av det samme som i Q6: 100 kWt batteri brutto (94,9 kWt netto), 800-voltsteknologi, hurtigladekapasitet på 270 kW og mulighet for forvarming av batteriet. Den skal kunne lade fra 10 – 80 prosent på 21 minutter under optimale forhold. Bilen kommer standard med 11 kW ombordlader, men 22 kW vil bli tilgjengelig på en senere tidspunkt.
Sportback og Avant vil i første omgang bli tilgjengelig i to utgaver: en standardutgave med 83 kWt-batteri eller 100 kWt (kalt performance), samt en S-utgave.
Standardutgaven blir i første omgang utelukkende tilgjengelig med én elmotor og bakhjulstrekk. Skal du har quattro firehjulstrekk, så må du velge S6-utgaven som har elmotor på hver aksling.
- Audi A6 e-tron representerer neste generasjons elbil fra Audi med en rekkevidde inntil 751 kilometer, og med aerodynamiske egenskaper helt i verdensklasse, sier Edvardsen-Eibak
Meget god aerodynamikk
Elmotoren i standardutgaven leverer 326 hestekrefter, 367 hestekrefter som performance-utgave. Toppfarten er 210 km/t og sprinten fra null til hundre skal gå unna på 5,4 sekunder. Mer imponerende er rekkeviddetallene: Med det største batteriet skal A6 ha en rekkevidde på 750 kilometer som Sportback, 713 kilometer som Avant. Forbruket er oppgitt til 1,4 - 1,7 kWt per mil.
Elmotorene i S6 leverer 370 kW/503 hestekrefter (405 kW/551 hk med launch kontroll). 0-100 km/t skal den greie på 3,9 sekunder, mens toppfarten er 240 km/t. Rekkevidden med Sportback-karosseri er angitt til 661 kilometer, 635 kilometer som Avant. Forbruket ved blandet kjøring er oppgitt å ligge i området 1,57 - 1,74 kWt per mil.
Sportback-versjonen av A6 har en luftmotstandskoeffisient på 0,21, som er meget bra. Faktisk den beste i hele VW-gruppen, ifølge Audi. Avant-modellen kan vise til 0,24. Til sammenligning har VW ID.7 en luftmotstandskoeffisient på 0,23, Tesla Model S 0, 208, mens Mercedes EQS har 0,20. Effektive Lucid Air har enda litt bedre: 0,197.
Les også: Lucid Air Pure prøvekjørt: Ikke bare er den rask, rekkevidden virker også meget solid
– Den slående designen muliggjør den beste aerodynamikken i porteføljen og dermed større effektivitet. Den vil inspirere til entusiasme for e-mobilitet med sin lange rekkevidde på godt over 700 kilometer og enestående kjøredynamikk, uttaler Gernot Döllner, styreleder i Audi AG.
Bra hengervekt
Om luftmotstandskoeffisienten og rekkeviddetallene er oppløftende, så er ikke bagasjeromskapasiteten like imponerende.
Både Sportback og Avant har standard 502 liter bagasjeplass. Det er over 60 liter mindre enn Avant med dieselmotor, mindre enn i Citroën ë-C4X og omtrent som i Jaguar i-Pace. Feller du ned baksetene i Sportback-versjonen øker plassen til 1330 liter. I Avant har du 1422 liter tilgjengelig. Begge har frunk på 27 liter. En hengervekt på 2100 kilo er derimot meget habilt.
Les også: Test: Audi Q8 e-tron 50: Nå er den blitt en av våre favoritter
Samme som Q6
Førermiljøet i A6 e-tron kjenner vi igjen fra Q6 e-tron. Det dreier seg om en nærmest helt digital verden med mye informasjon på fargesterke displayer i kurvet design. Instrumentpanelet er 30 centimeter bredt, mens berøringsskjermen med Android Automotive operativsystem er 37 centimeter bred - Audis største noensinne.
Passasjersetet kan også utstyres med eget 28 centimeter bredt display integrert i dashbordet. Dermed kan passasjeren i forsetet ha sin egen kartvisning, se på film eller bruke andre funksjoner. Skjermen er laget slik at sjåføren ikke kan se visningen og bli distrahert. Stemmeaktivering er en sentral del av brukeropplevelsen for både sjåfør og passasjerer, og Audi-assistenten påkalles med «Hey Audi».
A6 e-tron kan også leveres med et digert anlegg fra Bang & Olufsen på 830 watt. Det omfatter 20 høyttalere, inkludert en i hver nakkestøtte i forsetene.
Et stort head up-display vil også dukke opp på listen over mulig ekstrautstyr. Head up-displayet kan brukes til å vise informasjon om hastighet, trafikkskilt og navigasjonsikoner, og teknologien gjør at objekter kan oppleves å være opptil 200 meter unna bilen, men som en naturlig del av omgivelsene. Bildeflaten til head up-displayet tilsvarer en 88-tommers skjerm og bruker augmented reality - utvidet virkelighet.
A6 e-tron kan også leveres med et panoramaglasstak som kan dimmes ved å trykke på en knapp, som en slags digital gardin. Dette gjør at glasstaket kan endres fra gjennomsiktig til ikke-gjennomsiktig.
Les også: Audi R8 prøvekjørt: Innen vi når den første høyresvingen fra pit lane, er farten 200 km/t
Prisene klare
Både A6 e-tron og S6 e-tron kan bestilles i september, både som Sportback og Avant. Audi A6 e-tron koster fra 669 900 kroner med det minste batteriet.
Med det største batteriet er startprisen 777.900 kroner. S6 e-tron quattro vil starte på 939 900 kroner.
I tillegg til disse versjonene er en standardutgave med quattro i løypa. Audi oppgi at flere versjoner med enten bakhjulstrekk eller quattro kan bli tilgjengelig senere, men at det avhenger av responsen i markedet.