Prøvekjørt: Zeekr X
Volvos finere fetter
Volvo har fått en svært ung slektning som ypper til kamp.
Zeekr er et nytt kinesisk bilmerke som seiler opp som en utfordrer - også i Europa. Det skyldes primært at merket er en del av det gigantiske bilkonsernet Geely, som også eier blant annet Volvo.
Zeekr har etablert seg i Sverige og Nederland, har designsenter i Gøteborg, og Norge står selvsagt for tur.
Zeekr har allerede lansert den Porsche Taycan-aktige luksusmodellen 001 i Europa, men nå er det klart for den 4,4 meter lange SUV-en Zeekr X, som Vi Menn nylig prøvekjørte utenfor Stockholm.
Zeekr X er bygget på samme base - den såkalte SEA-plattformen (Sustainable Experience Architecture) - som Volvo EX30.
Les også: Her kan du lese vårt førsteinntrykk av Volvo EX30
Men der EX30 fra uhyre tradisjonsrike Volvo er en minimalistisk, nærmest spartansk bil, fremstår Zeekr X - fra et to år gammelt selskapet - som en langt mer luksuriøs bil. Det må svi litt for Volvo.
Diger HUD-visning
Du kan ikke få Zeekr med skinnseter, men kvalitetsfølelsen i interiøret er likevel høy med kunstskinn og smekre detaljer i metall.
I motsetning til EX30, har Zeekr X et lite display foran rattet som viser grunnleggende informasjon om batterikapasitet og rekkevidde.
Den 37 centimeter brede berøringsskjermen er plassert i samme høyde som rattet. Skjermen er klar og rask takket være en Qualcomm Snapdragon-prosessor som er selve hjernen i bilens digitale miljø.
Det kompletteres av et head up-display som projiserer et 62 centimeter bredt bilde foran sjåføren. Visningen har i tillegg Augmented Reality-funksjon (utvidet virkelighet) som innebærer at den også omfatter grafiske elementer som tydeliggjøre for eksempel navigasjonshjelpen.
– Vi setter «software first» noe konkurrentene misunner oss, sier Lothar Schupet, kommersiell direktør for Zeekr i Europa.
Ja, kanskje det. De har trolig studert Teslas løsninger nøye. Det digitale miljøet innebærer at knapper er så godt som utryddet. Dermed må det aller meste, som justering av ratt og sidespeil, gjøres med trykking på skjerm.
Det er åpent mellom forsetene og senterkonsollen er primært et armlene som byr på mer prosaiske funksjoner som oppbevaringsplass, en ganske fiks kopp- og flaskeholder og knagg for veske.
Trådløs ladeplate finnes i armlenet og her er det også USB-A og C-uttak. Også fra baksetet er det tilgang på USB-A og C.
Svært kvikk
Zeekr X kommer i to versjoner: Long Range med én elmotor og bakhjulstrekk, og Privilege med to elmotorer og firehjulstrekk.
Vi prøvekjørte sistnevnte som har elektrisk justerbare og ventilerte forseter, som også byr på en enkel form for massasje. Da jeg har justert mine 180 centimeter til rette i forsetet, er det akseptabel beinplass i baksetet for personer med tilsvarende høyde. Det er imidlertid ikke mer plass enn det må være.
Begge de to Zeekr X-versjonene har 69 kWt batteri (brutto) og 150 kW hurtigladekapasitet. Long Range-versjonen har en beregnet rekkevidde på 445 kilometer. Privilege-utgaven på sin side har en beregnet rekkevidde på maksimalt 425 kilometer, men varter til gjengjeld opp med hele 428 hestekrefter og et dreiemoment på 543 Nm.
Bilen har tre forskjellige kjøremodus som ikke gjør annet enn å justere gassresponsen. I sportsmodus er den imidlertid enormt rask. 0-100 km/t skal gå unna på 3,8 sekunder. Vi tviler ikke.
Mykt understell
Størrelsen på bilen og kreftene inviterer til sportslig kjøring, men understellet er ikke helt med på notene til tross for at Zeekr X har en stabilitetskontroll som ifølge produsentene skal være 10 gangere raskere enn konvensjonelle, sensorbaserte traction kontroll-systemer.
Da vi satte bilen på prøve, opplevde vi at understellet glapp på kontakten med underlaget der veien var både svingete og humpete. I de krappeste svingete hylte det fra Continental EcoContact-dekkene på 20-tommers felger. Etter vår mening kan understellet gjerne justeres for bedre å håndtere over 1,9 tonn bil på svingete vei av variabel standard.
Understellets myke oppsett reduserer bilens sportslige potensial, men for de fleste kundene er det trolig kun av akademisk interesse. Komfort i det daglige er sannsynligvis viktigere, og der leverer Zeekr X varene.
De praktiske egenskapene er i det store og hele ivaretatt. Et bagasjeromsvolum på 362 liter er riktignok ikke all verden og den mangler skiluke.
Til gjengjeld har den en frunk på 21 liter samt kapasitet til å laste 75 kilo på taket og trekke henger på 1600 kilo. Den kommer dessuten standard med varmepumpe og 22 kW ombordlader.
Prisene på Zeekr X er ikke klare for Norges del, men i Sverige koster Long Range-versjonen 550 000 kroner, mens Privilege er priset til 595 000 kroner. Til sammenligning er konsernslektningen EX30 priset fra 429 500 kroner i Sverige.
TEKNISKE DATA
Zeekr X Privilege
Motor: 2xEl
Trekkhjul: Firehjulstrekk
Effekt, kW/hk: 315/428
Maks dreiemoment, Nm: 543
Batteri, kWt, netto: 64
Lengde/bredde/høyde, cm: 443/184/157
Akselavstand, cm: 275
Bakkeklaring, cm: 17,5
Egenvekt, kg: 1960
Bagasjerom, liter: 362
Frunk, liter: 21
Tilhengervekt, kg: 1600
Nyttelast, tak, kg: 75
Standard dekkdimensjon: 245/45/R20
Maks rekkevidde, WLTP km: 425
Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil: 1,75
Maks ladehastighet, kW: 150
0–100 km/t, fabrikk, sek: 3,8
Toppfart, km/t: 180
Pris fra, kr: Ikke klar
Om Zeekr
En del av det enorme kinesiske bilkonsernet Zhejiang Geely Holding Group, som også omfatter merker som Volvo, Polestar, Lotus, Lynk & Co og delvis Smart Automobile Co., Ltd som er et 50/50 joint venture med Mercedes-Benz AG. Zeekr ble etablert i 2021. Første modell var luksusbilen 001, deretter kom den digre MPV-en 009. Zeekr X er tredje modell fra produsenten.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 52 2023