Test: MG4

Mye krutt i liten pakke

Henter fram elementer fra gøyale klassikere som VW Golf, Ford Focus og BMW 1-serie. Jevnt over er inntrykket bedre enn forventet for en såpass rimelig bil,

Pluss ikon
<b>UNDERHOLDENDE:</b> Skal det være god elbil, bør det være stort og dyrt. Det vil ikke MG4 være med på. Kompakte mål, moderat vekt og bakhjulsdrift gir MG4 en sportslig kjørefølelse.
UNDERHOLDENDE: Skal det være god elbil, bør det være stort og dyrt. Det vil ikke MG4 være med på. Kompakte mål, moderat vekt og bakhjulsdrift gir MG4 en sportslig kjørefølelse. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Ser man på listen over de mest solgte bilmodellene i Norge for 2022, dominerer elektriske SUV-modeller med prislapp fra rundt 600 000 til 1 million.

Først på 14. plass dukker det opp en relativt rimelig «fornuftsbil» i form av evigunge Nissan Leaf.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av Nissan Leaf 63 kWt

Det er et aldri så lite sykdomstegn for det norske bilmarkedet, der biler i kompaktklassen alltid har hatt en framtredende plass.

Hovedproblemet akkurat nå virker å være en manglende satsing fra bilprodusentene på elektriske modeller i dette segmentet.

Ifølge oversikten fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, er det ved siden av Leaf kun VW ID. 3, Renault Mégane E-tech og Citroën e-C4 som oppnår en viss suksess i denne klassen.

Les også:

Test: VW ID.3

Test: Renault Mégane E-tech

Test: Citroën e-C4

SMÅFREKK: Hekken gir et lavt og bredbeint inntrykk, det passer bra til bakhjulsdrift og livlig akselerasjon.
SMÅFREKK: Hekken gir et lavt og bredbeint inntrykk, det passer bra til bakhjulsdrift og livlig akselerasjon. Foto: Terje Bjørnsen

Da bør enhver ny modell med kompaktklasse-mål og trivelig prislapp sende flaggene til topps. MG4 debuterte rett over nyttår og har med lengde på 4,29 meter klare referanser til favoritten gjennom mange tiår, VW Golf med 4,27 meter i siste e-Golf-utgave.

MG-navnet gir fortsatt assosiasjoner til britiske sportsbiler, selv om merket i mange år har vært i kinesisk eie.

Uansett er det ikke vanskelig legge ut på en liten fantasireise, og tenke at en britisk Golf-utfordrer gjerne kunne tatt form av MG4. Det er i det minste et tegn på at kineserne bevisst eller ubevisst forvalter arven på en bra måte.

Lading og rekkevidde

Med utnyttbar batterikapasitet på 61,7 kWh er MG4 helt i klasse med de beste konkurrentene. Det var mellom 0 til -6 grader i testperioden med variert snø/isføre og våt asfalt. I den faste forbrukstesten brukte bilen 1,8 kWh/mil og en maksimal rekkevidde på 340 km. Ytelsen på hurtiglading er meget god for biltypen, med snitteffekt på 84 kW og toppeffekt på 123 kW. Da tok det 33 minutter fra 15–85 % batterikapasitet. Det sørger for effektive langtursegenskaper. Også normallading går kvikt med inntil 11 kW 

Uventende egenskaper

MG4 kommer i to varianter, toppmodellen Luxury vi har kjørt på test, og den rimeligere Standard.

Hovedforskjellen er batteristørrelsen på henholdsvis 62 og 52 kWh, effekt på 204 og 170 hk, utstyrsnivå, samt pris på 333 400 og 273 000 kroner.

Selv med nøytral mentalitet er det ikke fritt for at det dukker opp en liten djevel på skulderen. Den visker «kinesisk billigbil» før jeg plukker opp MG4 og skal legge ut på langtur i Vinter-Norge.

Heldigvis tar det ikke lang tid før smådjevelen stikker av for godt. MG4 går nemlig i ringen med egenskaper en prisklasse eller to over det man forventer. Det er svært få spor av «billig» i løpet av de rundt 600 kilometerne med tidvis krevende kjøreforhold.

<b>HOLDER MÅL:</b> Utstyr og interiørkvalitet er bra for en bil i denne prisklassen. Fin sittestilling, setene kunne gitt noe bedre støtte.
HOLDER MÅL: Utstyr og interiørkvalitet er bra for en bil i denne prisklassen. Fin sittestilling, setene kunne gitt noe bedre støtte. Foto: Terje Bjørnsen

Vi er selvsagt ikke på nivå med tyske luksusbiler på material- og interiørkvalitet, men den har definitivt ikke noe problem med å måle seg mot bestselger-SUV-er i 600 000 kroners klassen.

Det gjelder overraskende nok også på områder der rimelige biler ofte feiler: Støynivå, lyder fra drivverk og hjuloppheng, samt fjæringskomfort.

Med 66,5 dBA i motorveifart har bilen et lavere støynivå enn eksempelvis Tesla Model Y og Toyota bZ4X. Med unntak av litt dårlig støtte i forsetene byr MG4 dermed på bedre langtursegenskaper enn forventet.

<b>RYDDIG:</b> Innholdsrik infoskjerm og rattbetjening som faller på plass etter litt tilvenning.
RYDDIG: Innholdsrik infoskjerm og rattbetjening som faller på plass etter litt tilvenning. Foto: Terje Bjørnsen
<b>BETJENING:</b> Tydelig grafikk med hurtigtaster under skjermen er bra. Innstilling av klimaanlegg har forbedringspotensial, bl.a. måtte vi stille på 27 grader for normal kupetemperatur med noen minusgrader ute.
BETJENING: Tydelig grafikk med hurtigtaster under skjermen er bra. Innstilling av klimaanlegg har forbedringspotensial, bl.a. måtte vi stille på 27 grader for normal kupetemperatur med noen minusgrader ute. Foto: Terje Bjørnsen

Underholdende

Med sine 150 kW/204 hk og dreiemoment på 250 Nm blir den i elbilsammenheng relativt lette bilen (1760 kg med fører) livlig når du trykker på gassen. 0–100 km/t går på 7,7 sekunder, rett i underkant av fabrikkstallene, og i forbikjøringstestene er MG4 en kvikkas.

Kreftene går i bakken via bakhjulene, og siden elektronikken aksepterer et lite slipp før den sier stopp, blir dette en ganske underholdende ekvipasje både på snøføre og våt asfalt.

KOMPAKT: Både baksete- og bagasjeplass bærer preg av at dette er en bil i kompaktklassen. Ikke ulikt plassen du fikk i VW e-Golf.
KOMPAKT: Både baksete- og bagasjeplass bærer preg av at dette er en bil i kompaktklassen. Ikke ulikt plassen du fikk i VW e-Golf. Foto: Terje Bjørnsen

Selv om understellet heller mer i retning av komfort enn sport, er det ikke fritt for at det sniker seg en gammeldags GTI-stemning inn på førerplass. Og da er i alle fall denne skribenten grundig sjarmert.

Vi Menn Bil mener:

MG4 er en viktig vitamininnsprøytning til et begrenset modellutvalg i kompaktklassen. Den har mange gode sider, og henter fram elementer fra gøyale klassikere som VW Golf, Ford Focus og BMW 1-serie. Jevnt over er inntrykket bedre enn forventet for en såpass rimelig bil, men noen særegne detaljer må du tåle.

TEKNISKE DATA


Motor: EL


Effekt, kW/hk: 150/204


Dreiemoment, Nm: 250


Egenvekt, m/fører, kg: 1760


Tilhengervekt, kg: 500


Lengde/bredde/høyde, cm: 429/184/150


Bagasjerom, liter: 350–1165


Standard dekkdimensjon: 215/50-17


Batterikapasitet, kWh: 61,7


Rekkevidde, WLTP km: 435


Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,66


0–100 km/t, fabrikk, sek: 7,9


Toppfart, km/t: 160


Pris fra, kr: 323 000

TESTDATA


0–100 km/t, sek: 7,7


60–100 km/t: 3,8


80–120 km/t: 5,1


Støy 100 km/t, dBA: 66,5


Testforbruk, kWh/mil: 1,79


Rekkevidde i 200 km test: 340


Misvisning 100 km/t: 98

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 15 2023

Denne saken ble første gang publisert 24/02 2023, og sist oppdatert 24/02 2023.

Les også