Test VW ID.7 Fastback Pro

Retter opp inntrykket

Det svinger mer av den nye ID.7 enn de tidligere elbilmodellene fra VW. Så er spørsmålet om alle vil vente på stasjonsvogn, eller om fastback-utgaven vil finne noen venner. 

Pluss ikon
<b>I GOD FORM:</b> VW ID.7 Fastback har et småpent coupéformat. Likevel praktisk med stor bakluke og masse plass.  
I GOD FORM: VW ID.7 Fastback har et småpent coupéformat. Likevel praktisk med stor bakluke og masse plass.   Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Jeg har alltid hatt store forventninger til nye modeller fra Volkswagen.

Helt siden jeg startet med biltesting i 1980 har den tyske bilfabrikken hatt en egen evne til å produsere kvalitetsprodukter for folk flest. Ikke alltid best, men med en imponerende rekke av pallplasser.

De siste årene før elbilstormen blåste over Norge, handlet det mye om Golf, Passat og Tiguan. Kompaktbil, familiebil og SUV. Midt i blinken for Ola og Kari Nordmann.

Det var kanskje mye forlangt å vente at VW bare skulle ta steget rett over fra fossil- til elbilpallen. Men med hånden på hjertet, verken ID.3 eller ID.4 klarte å gi meg den godfølelsen tilsvarende nye fossilmodeller hadde gjort siden Golf 7 kom i 2012.

Les også: Siden 1974 har VW Golf vært Norges mest solgte bil 18 ganger. Nå er det slutt på statusen som potensiell bestselger

Første ID.7: VW ID.7 Fastback Pro er den første modellen på veien her i Norge, og da er det bakhjulsdrift og elmotor på 210 kW/286 hk som gjelder.
Første ID.7: VW ID.7 Fastback Pro er den første modellen på veien her i Norge, og da er det bakhjulsdrift og elmotor på 210 kW/286 hk som gjelder. Foto: Terje Bjørnsen

Legg til de sedvanlige barnesykdommene mange bilprodusenter har pådratt seg med sine første elbilmodeller, og elbilegenskaper midt på treet, så skjønner du kanskje hvorfor jeg ble sittende igjen med en småflau følelse i munnen.

I rettferdighetens navn må jeg legge til at VW ikke har slått seg til ro med gamle bragder, men gjort flere nyttige oppgraderinger underveis på ID. 3 og ID.4-familien, slik at de i dag framstår som langt bedre biler enn da de ble lansert.

<b>FORSETER:</b> De ser relativt enkle ut, men gir fin støtte og har stort reguleringsmonn. 
FORSETER: De ser relativt enkle ut, men gir fin støtte og har stort reguleringsmonn.  Foto: Terje Bjørnsen

Les også: Test: VW ID.3 Pro facelift: Vi burde kunne forvente mer enn dette

Les også: Test: VW ID.5 GTX: Derfor er den best av trillingene

Mye stemmer

Hva kan så den nye Passat-erstatteren ID.7 gjøre med det lett falmende ryktet til den tyske storheten? Etter å ha tilbrakt 80 varierte mil bak rattet på den nye modellen vil jeg hevde: En hel del.

<b>BESTSELGER-EMNE:</b> Stasjonsvognsfavoritten er tilbake. Særlig GTX-utgaven med 4WD, batteri på 86 kWh og 250 kW/340 hk kan bli et spennende alternativ til floraen av SUV-modeller. Salgsstart for GTX blir i løpet av sommeren, mens den bakhjulsdrevne kan bestilles fra 554 700 kroner. 
BESTSELGER-EMNE: Stasjonsvognsfavoritten er tilbake. Særlig GTX-utgaven med 4WD, batteri på 86 kWh og 250 kW/340 hk kan bli et spennende alternativ til floraen av SUV-modeller. Salgsstart for GTX blir i løpet av sommeren, mens den bakhjulsdrevne kan bestilles fra 554 700 kroner.  Foto: Produsenten

VW ID.7 er ikke en perfekt bil, men den gjør mange ting veldig riktig – og ikke minst: Her er det mye jeg kjenner igjen fra tidligere, vellykkede VW-bestselgere.

I dagens elbilmarked er det vanskelig å tolke hvordan ulike karosseriversjoner vil bli tatt imot.

Tesla har jo vist oss at det går an å selge tidligere usalgbare kombinasjoner i store antall – Model S var storbil i kombikupe-utgave, Model 3 ble bestselger med sedankarosseri, og nå har SUV- og crossovermodeller overtatt familiebiltronen fra den klassiske stasjonsvognen.

Les også: Test: Nye Tesla Model 3: Mye er forbedret, men én ting kunne de spart seg for

Normal tankegang skulle tilsi at den nylig lanserte ID.7 stasjonsvognsvogn med bakhjulsdrift eller 4WD skulle blåse en femdørs coupéutgave av banen rent salgsmessig. Men vi får se; ikke minst siden ID.7 Fastback byr på noen godbiter med sitt konsept.

FIN FASONG: Sportsetene har relativt moderat utforming, men gode reguleringsmuligheter, bra massasjefunksjon, samt varme og kjøling i setene sørger for topp sittekomfort i Exclusive-utgaven.
FIN FASONG: Sportsetene har relativt moderat utforming, men gode reguleringsmuligheter, bra massasjefunksjon, samt varme og kjøling i setene sørger for topp sittekomfort i Exclusive-utgaven. Foto: Terje Bjørnsen

Finavstemt understell

Den aller beste erfaringen etter testkjøringen med ID.7 Fastback er at den byr på en virkelig god storbilfølelse. Nesten fem meter lang har den pondus og tyngde (over 2,2 tonn …) til å flate ut den mest hissige telehiven nå i vårløsningen. Og den sklir i tillegg pent over skarpe ujevnheter i byen.

Til å hjelpe seg har ID.7 den smarte DCC (Dynamic Chassis Control). Ved første øyekast har du de vanlige komfort- og sport-innstillingene, men går du inn på det individuelle oppsettet er det som å komme i smågodtavdelingen for oss som fortsatt liker å kjøre bil.

Her kan du nemlig finjustere støtdemperoppsettet i nivåer som strekker seg forbi standardvalgene. Og i motsetning til en del andre slike systemer, er det tydelig forskjell på mykt eller stivt.

For mitt vedkommende var komfortinnstilling fin på motor- og landevei, men på mer svingete og kjøreglade strekninger ble sport for stivt med mye telehiv. En posisjon midt imellom, og ID.7 ble det perfekte kompromisset mellom sportslig fast og passe smidig.

<b>JA TAKK:</b> Det individuelle demperoppsettet gir mulighet for finjustering av veiegenskaper og komfort. For øvrig er betjeningen av skjermen bedre enn tidligere. 
JA TAKK: Det individuelle demperoppsettet gir mulighet for finjustering av veiegenskaper og komfort. For øvrig er betjeningen av skjermen bedre enn tidligere.  Foto: Terje Bjørnsen

Det medfører at jeg kommer på umiddelbar bølgelengde med ID.7 som en kompetent milsluker. Min viktigste innvendig mot langturkomforten er for høyt støynivå.

Dekkstøy på grov norsk motorveiasfalt er dessverre noe alle ID-modellene sliter med, og med 67,5 dBA i 100 km/t gjør ikke ID.7 noen strålende figur. Med piggfri vinterdekk burde den ha ligget rundt 65–66 dBA for å matche det ellers høye komfortnivået.

Ta med lagkameratene

I stedet kan jeg anbefale å skru opp volumet på testbilens utmerkede lydanlegg eller sette i gang massasjesetene. Begge har kvaliteter i premiumklassen.

Som på alle nye biler må du en tur innom betjeningsskjermen for å styre sekundærfunksjoner, men et bedre menysystem enn tidligere VW-utgaver, et fint infodisplay foran føreren og nok knapper/hendler for primærfunksjoner gjør helhetsopplevelsen god.

<b>TRYGT:</b> Ikke alle elbiler gir føreren basisinformasjon like klart og tydelig. Vi fortrekker den midt i synsfeltet som her, ikke på en midtplassert skjerm. 
TRYGT: Ikke alle elbiler gir føreren basisinformasjon like klart og tydelig. Vi fortrekker den midt i synsfeltet som her, ikke på en midtplassert skjerm.  Foto: Terje Bjørnsen

VW har mestret sittekomfort i toppklassen gjennom mange år, og dribler seg ikke bort i ID.7. Moderat utformede sportsseter blander støtte og smidighet, mens rikelige justeringsmuligheter gir en fin sittestilling enten du kroppslig sett hører hjemme i kompaktklassen, eller burde gjøre karriere på basketbanen.

I sistnevnte tilfelle kan du gjerne ta med noen lagkamerater, for med en benplass i baksetet på over 80 cm (med fører på 185 cm) har ID.7 mer å by på enn de aller fleste. Også bredden er god, og eneste begrensing er en noe mer moderat takhøyde. Det vil sannsynligvis stasjonsvognen gjøre noe bedre.

<b>TA PLASS:</b> I baksetet på ID.7 er det overflod av benplass og bra bredde. 
TA PLASS: I baksetet på ID.7 er det overflod av benplass og bra bredde.  Foto: Terje Bjørnsen

4WD for vinterfolket

En av årsakene til Fastback-utgavens mulige suksess finner du i et mer coupé-aktig utseende, uten at det går voldsomt utover de praktiske egenskapene.

Sammenlignet med SUV-modellen ID.4 er bagasjerommet snaut 15 cm lenger, noe bredere og med samme høyde. Innlasting gjennom den svære bakluken er uproblematisk, og det er i første rekke når du skal laste til taket at den bratte avslutningen på en SUV eller stasjonsvogn gir noe mer fleksibilitet.

VW ID.7 Fastback Pro er den første modellen på veien her i Norge, og da er det bakhjulsdrift og elmotor på 210 kW/286 hk som gjelder. Hvis det høres litt friskere ut enn da 1,6-liters turbodiesel var standardvare på VW Passat har du helt rett.

<b>LAST OPP:</b> Fastback-utgaven har mer enn nok bagasjeromsplass.
LAST OPP: Fastback-utgaven har mer enn nok bagasjeromsplass. Foto: Terje Bjørnsen

Testbilen er med 0–100 km/t på 6,6 sekunder tett på fabrikkens 6,5 sekunder. Dermed går det friskt unna i forbikjøringer og på bar asfalt har bilen godt feste. Litt verre blir det på vårsnø som har tint og frosset igjen, da skjønner du at fjellgeitene blant oss nok bør vente til ID.7 om ikke lenge dukker opp med firehjulsdrift.

Lading og rekkevidde

Denne utgaven av ID.7 bruker det velkjente 77 kWh-batteriet. Det har blant annet fått bedre hurtigladekapasitet og effektiv forvarming for hurtiglading. Det merker vi godt på en ladesekvens i et par minusgrader, der bilen klokker inn med toppfart på drøyt 150 kW og holder seg over 100 kW opp til 70 prosent. Fra 10 til 80 prosent tar det 28 minutter.

Forvarming kan gjøres ved å stille inn en ladestasjon i navigasjonen, eller velges manuelt. Vi brukte siste løsning, og du får beskjed om hvor lang tid i forveien du bør forvarme, og løpende informasjon om aktuell ladehastighet. Nyttig og bra løst.

PONDUS: Tung, lang og høy. Men ID.7 er fortsatt ganske manøvrerbar og har bra oversikt. Det passer fint på små flater.
PONDUS: Tung, lang og høy. Men ID.7 er fortsatt ganske manøvrerbar og har bra oversikt. Det passer fint på små flater. Foto: Terje Bjørnsen

I testperioden hadde vi gode vinterforhold med temperatur fra +3 til -6°. I rekkeviddetesten brukte bilen 1,75 kWh/mil med maksimal rekkevidde på 430 km. Resultatet for hele testdistanse på 800 km endte på 1,9 kWh/mil og 395 km rekkevidde.

Vi Menn Bil mener:

Det er gått tre år siden vi kjørte de første testene av VW ID.4 med blandet resultat. Opplevelsen med den nye VW ID.7 viser at det nok har vært jobbet hardt i Wolfsburg for å gi VW-eierne den elbilopplevelsen de bør ha. Særlig har hurtiglading gått fra å være middelmådig til toppklasse.

Ellers er VW ID.7 den av fabrikkens elbiler som matcher fossilforgjengeren (Passat) best på egenskaper. Den er rommelig, gir god kjørefølelse og har et førermiljø blant de aller beste. Noen detaljer kunne fortsatt vært bedre løst, men totalinntrykket er solid. Så gjenstår det bare å se om bestselgerformelen med stasjonsvogn og 4WD fortsatt fungerer i Norge.

+ Fin betjening, stor plass, bra ladeegenskaper

- Dekkstøy på motorvei, fremkommelighet på vinterføre

Testdata

0–100 km/t, sek: 6,6

60–100 km/t: 3,2

80–120 km/t: 4,1

Støy 50 km/t, dBA: 60,0

Støy 100 km/t, dBA: 67,5

Testforbruk, kWh/mil: 1,75

Rekkevidde i test, km: 430

Misvisning: 100 km/t 97

Tekniske data

Motor: EL, bakhjulsdrift

Effekt, kW/hk: 210/286

Dreiemoment, Nm: 545

Egenvekt, m/fører, kg: 2247

Lengde/bredde/høyde, cm: 496/186/153

Akselavstand, cm: 297

Bakkeklaring, cm: 14,9

Bagasjerom, liter: 532–1586

Tilhengervekt, kg: 1000

Maks taklast, kg: 75

Standard dekkdimensjon: F: 235/55-19 B: 255/50R19

Batterikapasitet, kWh: 77

Rekkevidde, WLTP km: 618

Maks ladehastighet, kW: 175

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,44

0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,5

Toppfart, km/t: 180

Pris fra, kr: 533 000

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn