Test: Skoda Enyaq og VW ID. 4

Forskjellene er små, men de finnes og er ikke helt ubetydelige

Tross lik teknikk har alltid familiebilene fra VW og Skoda skilt seg fra hverandre. Hvordan går det nå som begge bygges på samme elbilplattform?

Pluss ikon
<b>SAMME GREIA:</b> Skoda Enyaq (til venstre) og VW ID. 4 skal slåss om de samme bilkjøperne med nesten identisk teknikk. 
SAMME GREIA: Skoda Enyaq (til venstre) og VW ID. 4 skal slåss om de samme bilkjøperne med nesten identisk teknikk.  Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert

VVolkswagen-konsernet er en av bilprodusentene med lengst erfaring rundt plattformproduksjon.

Kort fortalt der hvor bilene har en felles teknisk basis og gjennom design, utstyr og mindre modelltilpasninger fremstår så ulike og unike som mulig.

Nå dreier det meste seg om MEB – eller Modularer E-Antriebs-Baukasten på originalspråket.

Klossesystem

For enkelthets skyld kan vi tenke på det som et legoklosssystem for bygging av elbiler, der du kan bytte ut ulike deler av bilen – eksempelvis med ulike batterier, elmotorer eller endre på mer grunnleggende dimensjoner.

Uten at du må starte på nytt hver gang, mens produksjonen av de ulike utgavene kan foregå side om side.

Dette fører til store effektivitetsfordeler og dermed kostnadsbesparelser. Og det er ikke noe bare Volkswagen-konsernet driver med, du vil se at alle de viktige bilprodusentene nå konsentrerer seg om en teknisk basis de ønsker å bygge så mange ulike elbiler som mulig på.

<b>SKARP:</b> Skoda har rettere linjer i karosseriet.
SKARP: Skoda har rettere linjer i karosseriet. Foto: Terje Bjørnsen

Et viktige element er borte

Hvis du tenker at ulike egenskaper og nyanser er i ferd med å viskes ut, så er vår erfaring så langt at du har rett.

Kanskje ikke så mye på grunn av plattformtankegangen – den har tross alt vært med oss i flere tiår – men heller på grunn av selve elektrifiseringen.

<b>MYK:</b> Der Skoda er kantete, er VW rund. Dermed oppleves bilene ulike fra utsiden. 
MYK: Der Skoda er kantete, er VW rund. Dermed oppleves bilene ulike fra utsiden.  Foto: Terje Bjørnsen

Karakteren en bil har fått av motor og girkasse forsvinner helt. Om elmotoren sitter i en BMW eller en Opel har liten betydning – det kjennes ut som en elmotor uansett.

Dermed må diversifiseringsfokuset flyttes til andre områder.

På den tekniske siden vil brukeropplevelsen i større grad handle om effektivitet – rask lading, lavt forbruk og dermed gode langtursegenskaper.

Dit vi er kommet på elektrifiseringsfronten i dag, virker det imidlertid som utvendig og innvendig design, skjermutforming og utstyrsmessige finesser har prioritet.

Her er det enklere å skape forskjeller merker og modeller imellom.

Tripp-trapp-rangering

<b>KOMPAKT:</b> Små designforskjeller, men du føler deg litt mer pakket inn på førerplassen i ID.4. 
KOMPAKT: Små designforskjeller, men du føler deg litt mer pakket inn på førerplassen i ID.4.  Foto: Terje Bjørnsen
<b>OVERSIKT:</b> I Skoda føles det som om du har noe bedre oversikt fra førerplass. 
OVERSIKT: I Skoda føles det som om du har noe bedre oversikt fra førerplass.  Foto: Terje Bjørnsen

Det største likhetssyndromet til nå kommer i form av våre to testbiler – Skoda Enyaq og VW ID.4. Dette er de nye, folkelige familiebilene fra VW-konsernet.

Dessuten baserer den nye Audi Q4 e-tron seg på samme teknikk, men med den utvilsomme markedsmessige fordelen av å være snobbemerket i familien.

Tidligere har det vært en slags tripp-trapp-tresko rangordning mellom familiebilene fra VW og Skoda.

VW Golf er den fine, kompakte utgaven for dem som ikke trenger all verdens plass, Skoda Octavia har fylt rollen som den rimelige allbruksstasjonsvognen med masse bagasjeplass og 4WD. Mens VW Passat har hevet seg et hakk over det igjen.

Men vi trenger ikke se mye på spesifikasjonene, eller kjøre mange kilometer for å konkludere med at det ikke er tilfellet lenger.

Skoda Enyaq og VW ID. 4 er like som to blåbær.

Hvilket ikke betyr at de er dårlige, men at det nå er langt vanskeligere å se hvilke knagger som gjør at du skal henge jakken din på en Enyaq eller en ID.4.

<b>DESIGN:</b> Når bilene er like, blir forskjellene i detaljdesign viktige. 
DESIGN: Når bilene er like, blir forskjellene i detaljdesign viktige.  Foto: Terje Bjørnsen

Like versjoner

Du får de to i litt ulike valører; enten med 58 kW-batteri og 148 eller 170 hk, eller med 77 kW-batteri med 204 hk.

Alle med bakhjulsdrift, men vil du har bedre fremkommelighet og mer futt leveres 77 kW-versjonene også med firehjulsdrift og effekt på mellom 265 til 306 hk.

Vi kjører de bakhjulsdrevne versjonene med 204 hk og største batteripakke. Det kjennes – eeehhh – veldig likt.

<b>SAMME:</b> Dekkdimensjonen er den samme, med litt større hjul bak enn foran. 
SAMME: Dekkdimensjonen er den samme, med litt større hjul bak enn foran.  Foto: Terje Bjørnsen

Mer enn tilstrekkelig

Og selv når vi kobler til testutstyret for å sjekke om det faktisk er noen forskjeller, er de så små at det ligger innenfor både produksjons- og måletoleranser.

Effekten er mer enn tilstrekkelig – de gjør 0–100 km/t på 8,5 og 8,6 sekunder, mens forbikjøringsakselerasjonen er unnagjort på 4,5 og 4,6 sekunder.

Der VW er den ubetydelige tiendedelen foran i begge tilfelle. Dermed plasserer bilene seg pent inn i rekken av kjappe familieelbiler, uten at du får kink i nakken om du blåser på for fullt.

#Ingen forskjell

Heller ikke støymåleren vår finner betydelige forskjeller mellom de to. Dekkdimensjonen er den samme, men dekkene forskjellige – Pirelli på Skoda og Bridgestone på VW.

Heller ikke det gir skjellsettende ulikheter, selv om støynivået er en anelse lavere i Skoda.

Med motorstøy ute av bildet, vindstøy en liten faktor med norske fartsgrenser, dominerer vei/dekkstøy i lydbildet.

Ingen av de to imponerer spesielt på dette området, en egenskap de dessverre deler med flere av de mer folkelige elbilnyhetene så langt i år.

Skal du ha et lavt støynivå, må du heller bla opp for en Mercedes EQC eller Audi e-tron.

Les også:

Vår test av Mercedes EQC 400

Vår test av Audi e-tron 55

Vår test av Audi e-tron 50

Sommertemperatur

Det kommer heller ikke som noen bombe at de to i det store og hele er jevnbyrdige på forbruk og rekkevidde.

<b>SKJERM:</b> Grafikken er det som skiller mest mellom betjeningsskjermene. 
SKJERM: Grafikken er det som skiller mest mellom betjeningsskjermene.  Foto: Terje Bjørnsen
<b>NYANSE:</b> Litt ulik symbolikk og fargebruk skiller VW fra Skoda. 
NYANSE: Litt ulik symbolikk og fargebruk skiller VW fra Skoda.  Foto: Terje Bjørnsen

I løpet av 850 kilometer i hver av dem havner VW på 1,8 kWh/mil, mens Skoda ender på 1,85 kWh/mil. Med maksimal rekkevidde på rundt 400 km, litt avhengig av kjøremønster og temperatur.

Sistnevnte varierer mye – fra 7 til 23 grader og beviser nok en gang noe vi allerede visste: Elbiler liker seg best i sommertemperaturer når det kommer til lading og rekkevidde.

Middels hurtiglading

Hurtiglading er ikke noe glansnummer for de to. Den maksimale effekten skal ligge på 125 kW, men vi ser aldri noen høyere hastighet enn rundt 85 kW når vi starter lading i 20%-området.

<b>PASSE FART:</b> Hverken Enyaq eller ID. 4 er noen utpregede racere på hurtiglading. 
PASSE FART: Hverken Enyaq eller ID. 4 er noen utpregede racere på hurtiglading.  Foto: Terje Bjørnsen

Viktigere enn maksfart er en solid gjennomsnittsfart fra ca. 20 til 90 %, og heller ikke her står Skoda og VW til laud.

De ligger på mellom 55 til 70 kW, avhengig av hvor langt opp i batteriprosent vi tyner ladingen.

Begge lader med brukbar effekt opp til 90 %, det gir i alle fall mulighet til å bruke rundt 80 % av batterikapasiteten på langtur uten at rekkeviddeangsten blir kvelende.

Gått av moten

Kjøremessig har det alltid vært en viss nyanseforskjell mellom familiebilene til VW og Skoda, men også den er visket ut.

Begge er som moderne elbiler flest: Stødige og med forbløffende bra veigrep, men selv om vi anstrenger kroppens sensorsystemer til det ytterste er det vanskelig å registrere noen tydelige forskjeller.

Det blir en slags generisk konsernopplevelse med høy grad av perfeksjon, men forsvinnende lite sjarm.

Men det er kanskje slik bilkjøperne vil ha det i dag, når det er gått helt av moten å prøvekjøre eller knapt nok prøvesitte i sin nye 500 000-kronersbil før den er kjøpt og betalt.

Ja, det er forskjeller

<b>LITT STØRRE:</b> Enyaq er noen centimeter lengre og tar det igjen på litt bedre bagasjeplass. 
LITT STØRRE: Enyaq er noen centimeter lengre og tar det igjen på litt bedre bagasjeplass.  Foto: Terje Bjørnsen
<b>TA PLASS:</b> Litt mindre bagasjerom, men fortsatt mer enn nok familiebilvolum i ID.4.
TA PLASS: Litt mindre bagasjerom, men fortsatt mer enn nok familiebilvolum i ID.4. Foto: Terje Bjørnsen

Det store spørsmålet blir om det noe sted finnes forskjeller mellom Skoda Enyaq og VW ID.4.

Og svaret er ja, men hvor viktige de er – vel, vi har vært borti mer dyptgripende ulikheter, for å si det slik.

Designmessig er Skoda en bil med skarpere linjer og tydeligere fasong. VW er mykere, mer avrundet i karosseriet. Når vi ser bilene sammen, holder vi en knapp på Skoda, men her er det smak og behag.

Skoda er også en bil du setter deg litt opp og frem i, mens VW er mer ned og inn. Du får en oversiktlig, luftig følelse av flerbruksbil i Skoda, mens VW kjennes som en omsluttende, sportslig crossover.

Til slutt avslører målebåndet noe bedre bagasjeplass i Skoda, men vi snakker om små forskjeller – 3–6 cm i lengde, bredde og høyde.

Dermed virker påstanden om 585 liter bagasjerom mot VWs 543 liter plausibel – god plass til familiebagasjen er det i begge.

Kvalitetsforskjeller

<b>LIKE:</b> Nøklene symboliserer godt forskjellen mellom de to bilene. De er svært like. 
LIKE: Nøklene symboliserer godt forskjellen mellom de to bilene. De er svært like.  Foto: Terje Bjørnsen

Innvendig er begge bilene rommelige, uten særlige forskjeller i viktige mål og holder dermed solid familiebilnivå.

Mellom de to aktuelle testbilene trekker Skoda det lengste strået rent kvalitetsmessig.

Den holder god standard, mens VW har noen ulyder fra ulike deler av interiøret og utvendig er ikke alle tilpasninger i karosseriet like strøkne.

Om det skyldes innkjøring av produksjonen, eller om det i større grad representerer en forskjell mellom fabrikken i Mlada Boleslav, der Enyaq produseres, og Zwickau der ID. 4 skrus sammen, vil tiden vise.

Vi Menn Bil mener:

<b>UAVGJORT:</b> Selv med stemmene fra både fag- og folkejury ender tvillingkampen opp med et forutsigbart uavgjortresultat. Skoda til venstre, VW til høyre …
UAVGJORT: Selv med stemmene fra både fag- og folkejury ender tvillingkampen opp med et forutsigbart uavgjortresultat. Skoda til venstre, VW til høyre …

Som du sikkert skjønner av sammen­hengen – her er det ingen vinner og ingen taper. Til det er bilene for like. For ordens skyld lot vi tre helt vanlige bilkjøpere ta en prøvetur med dem begge, og med vår egne stemme involvert ble resultatet selvsagt 2–2. Der særlig utvendig design og inntrykket på førerplass var avgjørende. Helt feil blir det uansett ikke, for både Skoda Enyaq og VW ID. 4 gjør jobben som elektrisk familiebil på en god måte.

TEKNISKE DATA

Bilmerke: Skoda VW

Modellbetegnelse: iV80 ID. 4

Motor: EL EL

Effekt, kW/hk: 150/204 150/204

Dreiemoment, Nm: 310 310

Egenvekt, m/fører, kg: 2025 2124

Tilhengervekt, kg: 1000 1000

Lengde/bredde/høyde, cm: 465/188/162 458/185/163

Akselavstand, cm: 277 277

Bakkeklaring, cm: 18,6 16,3

Bagasjerom, liter: 585–1710 543–1575

Standard dekkdimensjon: F: 235/55-19 B: 255/50-19 F: 235/55-19 B: 255/50-19

Batterikapasitet, kWh: 77 77

Rekkevidde, WLTP km: 528 517

Rekkevidde i 200 km test: 370 410

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,69 1,82

0–100 km/t, fabrikk, sek: 8,6 8,5

Toppfart, km/t: 160 160

Pris fra, kr: 446 000 398 000

TESTDATA

0–100 km/t, sek: 8,6 8,5

60–100 km/t, kickdown: 4,6 4,5

80–120 km/t, kickdown: 6,3 6,1

Støy 50 km/t, dBA: 60,0 61,0

Støy 100 km/t, dBA: 67,5 68,0

Testforbruk, kWh/mil: 1,9 1,8

Misvisning 100 km/t: 98 98

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 33 2021