Prøvekjørt: Peugeot E-3008
Særlig interiøret gjør et solid inntrykk
Forbruket virker pent, men best av alt er interiøret.
Det ble registrert 2370 nye Peugeot-modeller i fjor, noe som plasserte merket på 14. plass på registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Brorparten av salget var det E-2008 og E-208 som sto for.
Mer fart i sakene blir det trolig når nye E-3008 straks gjør sin entre, til tross for tyngre økonomiske tider. Det dreier seg om en bil som har en startpris på 430 000 kroner med 73 kWt-batteri og 210 hestekrefter.
Skinn og Alcantara
Peugeot e-3008 er 454 centimeter lang, rundt fire centimeter kortere enn VW ID.4. Sammenlignet med dagens 3008, som ikke er elektrisk, så er e-3008 9,5 centimeter lengre, litt bredere, høyere og med noe lengre akselavstand. Bakkeklaringen er på nesten 20 centimeter.
Vi prøvekjørte nylig E-3008 i Sør-Frankrike. Bilen kommer i to utstyrsversjoner, Allure og GT, der vi kjørte sistnevnte som har en startpris på 469 900 kroner. Det inkluderer utstyr som adaptiv cruisekontroll, seter i skinn og Alcantara, oppvarmet ratt, 20-tommers aluminiumsfelger og full LED matrix adaptive frontlys.
Pent forbruk
E-3008 er av typen lettkjørt, som kanskje er en meningsløs beskrivelse all den tid det finnes få nye biler som er vanskelige å kjøre, men det er i betydningen ukomplisert.
Etter å ha høyde- og lengdejustert rattet manuelt, setet manuelt eller elektrisk avhengig av utstyrsnivå, funnet girvelgeren som er plassert på panelet ved siden av rattet, og så er du i gang.
Her trengs ingen lengre innføring for å begripe betjeningsfilosofien. Betjeningen er en fin miks av berøringsskjerm og knapper, pluss stemmestyring dersom du er bekvem med slikt. En ChatGPT-assistent kommer også på plass etter hvert.
E-3008 ruller mykt over store ujevnheter som fartshumper, men er noe mer stump over små ujevnheter. Det høres bitte litt i hjulopphenget, men er aldri generende. Litt avhengig av kvaliteten på asfalten, så triller Peugeot-en svært stille på Michelin e-Primacy-dekk.
Er du ute etter en elbil med sjokkartet akselerasjon, så er ikke E-3008 bilen. 8,8 sekunder er trolig raskt nok for de fleste. Etter å ha kjørt 112 kilometer i behagelig vårtemperatur ender vi opp med et forbruk på 1,6 kWt per mil - uten å ha gjort noe forsøk på å kjøre gjerrigst mulig. Det gir en estimert rekkevidde på 456 kilometer.
Briljerer på området
Det mest imponerende med E-3008 er kvalitetsinntrykket som kupeen gir. Materialvalget er svært tiltalende der simple overflater og skrøpelig hardplast nærmest glimrer med sitt fravær i en bil under 500 000 kroner. Her er det myk plast, aluminium og kunststoff i skjønn forening.
Setene med skinn og Alcantara er meget bekvemme, men fordrer en pakke til 17 900 kroner ekstra. Den inkluderer 10-veis elektriske justerbare forseter med både varme, kjøling og massasje samt muligheten til å forlenge sitteputen. Pakken inkluderer også varme i baksetene.
Bilen vi kjørte hadde også et 690 watts anlegg fra Focal med 10 høyttalere. Det krever en komfortpakke til 19 900 kroner, men omfatter også laminerte og lyddempende vinduer foran. En vinterpakke med oppvarmet frontrute (2900 kroner) var også på plass
Det lille og nesten rektangulære rattet bidrar til et sportslig tilsnitt. Det er i tillegg plassert lavt sammenlignet med hva som er standard i andre biler. Det krever litt tilvenning, men vi blir raskt komfortable med løsningen. Blant fordelene er god oversikt over instrumentpanelet som blir liggende over rattet og overflødiggjør head up-display.
GT-utstyrsnivå omfatter et helt digitalt display som sammen med berøringsskjermen utgjør en 53 centimeter bred og buet enhet. Det er en løsning som er like lekker som den er praktisk og oversiktlig. Det gir blant annet muligheten til å få navigasjonsvisningen rett i siktlinjen. Trådløs Apple CarPlay og Android Auto er standard.
Ikke bilens sterkeste kort
Da jeg har justert forsetet til en sittestilling som mine 180 cm finner behagelig, så er det grei plass i baksetet for en person av samme lengde.
Men beinplassen i baksetet er ikke E-3008s sterkeste kort. Bilen har en coupé-lignende taklinje som Peugeot omtaler som fastback. Takformen er imidlertid ikke forstyrrende for sittehøyden i baksetet siden takets linje faller først etter nakkestøttene.
Bagasjeromsvolumet er oppgitt til 520 liter, som er litt bak konkurrenter som Skoda Enyaq (585 liter) og VW ID.4 (543 liter).
Bagasjerommet i Peugeot-en har gulv som kan justeres i to høyder, og noe av det oppgitte volumet er under gulvet. Frunk har bilen ikke, men den kan trekke henger på 1250 kilo. Tilhengerfeste med avtagbar kule koster 8900 kroner ekstra.
Leveringene av Peugeot E-3008 starter i løpet av våren. Den kommer utstyrt med en varmepumpe på fem kWt, men foreløpig uten muligheten til å forvarme batteriet ved å trykke på en knapp eller ved å bruke navigasjonen med ladestopp, men dette kommer som trådløs oppdatering etter hvert, opplyser Peugeot Norge.
Mer i vente
Det er mye pent å si om Peugeot E-3008 og det er enda mer i vente. Mot slutten av året kommer E-3008 som firehjulstrekker. I tillegg til 160 kW-motoren foran har den en 80 kW-motor på bakakslingen som til sammen gir 320 hestekrefter.
I Normal-modus slår firehjulstrekket inn ved behov, mens det er permanent i Sport- og 4x4-modus. Den oppgitte rekkevidden er tilnærmet den samme som versjonen med kun forhjulstrekk, 525 kilometer.
I tillegg kommer en Long Range-versjon med 98 kWt-batteri som skal muliggjøre en rekkevidde på 700 kilometer. Og ikke nok med det, som en knivselger på messestand vil sagt: Snart kommer også enda større og mer kantete E-5008 som syvseter. Den skal snart skal vises, og er ventet til Norge i løpet av året.
Tekniske data
Motor, cm³: EL
Effekt, kW/hk: 157/210
Dreiemoment, Nm: 345
Egenvekt, kg: 2108
Lengde/bredde/høyde, cm: 454/189/164
Akselavstand, cm: 273
Bakkeklaring, cm: 19,8
Bagasjerom, liter: 520 - 1480
Taklast, kg: 80
Tilhengervekt, kg: 1250
Standard dekkdimensjon: 235/55 R19
Batterikapasitet, kWt (netto): 73
Maks ladehastighet, kW: 160
Rekkevidde, WLTP km: 527
Forbruk, WLTP, kWt/mil: 1,74
0–100 km/t, fabrikk, sek: 8,8
Toppfart, km/t: 170
Støy, dBA (fabrikk): 65
Pris fra, kr: 439 900 (Allure)
Pris Long Range, fra kr: 479 900 (Allure)
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn