Test VW ID.4 GTX
Forbedringene merkes godt, men den er fortsatt ikke perfekt
VW kan by på noe viktige og svært merkbare oppgraderinger i faceliftutgaven av VW ID.4. Vi tester bestselgerversjonen ID.4 GTX. Her er det mye bra og noe som kan bli bedre.
Fra 2024 er det bare elbiler som gjelder for VW her i Norge. Og den absolutte favoritten hos norske bilkjøpere er SUV-modellen ID.4. Ved utgangen av april plasserer den seg som nummer 2 på salgsstatistikken.
Riktignok milevidt bak Tesla Model Y – den norske folkefavoritten gjennom flere år. Mens Model Y har en markedsandel på 16,1 %, ligger ID.4 på 5,7 %. Slik tilfellet har vært for elbilsalget er det konsentrert om noen få modeller: Topp 5 står for nærmere 40 % av det totale salgsvolumet.
VW ID.4 og den mer coupéaktige tvillingmodellen ID. 5 har fått noen viktige oppgraderinger for 2024-modellene. Den aller viktigste er etter vår mening raskere hurtiglading og forvarming av batteriet med 77 kW.
Så langt i år er det den sportslige, firehjulsdrevne GTX som står for halvparten av ID.4-salget. Den har øket hurtigladefart fra 135 til 175 kW, mens maksimal motoreffekt er opp fra 299 hk/220 kW til 340 hk/250 kW. Den bakhjulsdrevne varianten har nå 286 hk/210 kW effekt mot tidligere 204 hk/150 kW. Hurtigladefarten er 135 kW.
Viktige forbedringer
I tillegg er ID.4 og ID. 5 utstyrt med et oppgradert infotainmentsystem der ny programvare og skjerm på 12,9 tommer står sentralt. Head-up displayet (ekstrautstyr) er forbedret, og touchpanelet for betjening av volum og aircondition er nå belyst.
Vi har kjørt den nye VW ID.4 GTX gjennom våre tester og merker særlig forbedringen på hurtiglading, men også på ytelser i forhold til den første ID.4 GTX vi kjørte i 2021.
Les også: Test ID.4 GTX 2021-modell
Selv med 15 grader utetemperatur setter vi på forvarming av batteriet, og informasjonen fra bilen indikerer en merkbar forbedring av ladehastigheten i løpet av de 25 minuttene før vi starter lading.
På en 200 kW-lader ligger farten på 170–175 kW opp til 35 % batterikapasitet, og holder seg over 100 kW til 60 %. Det resulterer i ladetid på 29 minutter fra 10-80% og snittfart på 120 kW.
Til sammenligning var tallene for 2021-modellen 40 minutter og 80 kW, så her snakker vi et høyst nødvendig fremskritt. På vinteren vil forvarming utgjøre en enda større forskjell.
Den forrige ID.4 GTX var ingen latsabb, men den nye drivlinjen gir en merkbart friskere respons. Vi klokker inn 0–100 km/t på 5,3 sekunder og forbikjøringsakselerasjon fra 60–100 km/t på 2,7 sekunder.
2021-modellen gjorde de samme øvelsene på 6,3 og 3,2 sekunder. Rent måleteknisk er det en signifikant forbedring, og om en familiebil som ID.4 GTX neppe blir kjørt det remmer og tøy kan holde, vet du i det minste at den leverer som annonsert.
Mens tidligere utgaver av den midtplasserte skjermen i VW ID.4 hadde sine særegenheter i betjening og stabilitet, er det nye versjonen en langt smidigere opplevelse. Det er slutt på treg respons og tidvis knotet betjening. Du har raskere tilgang til viktige funksjoner og snarveier på toppen av skjermen er et fint grep.
Gode betjeningsløsninger
Aller viktigst er det likevel at VW viser sine bilbyggertradisjoner og beholder et informasjonsdisplay foran føreren og full pakke med hendler og rattbetjening. Mulig vi er gammeldagse her, men vi har ennå til gode å oppleve at hendler, brytere og instrumenter foran føreren har noen negative konsekvenser for sikker bilkjøring.
Les også: Test: VW ID.7 skal ta opp arven etter Passat
Det har skjedd lite med de rene bilegenskapene til VW ID.4 GTX. Den følger opp tradisjonen fra den fossile folke-SUV-en VW Tiguan: En bil det er enkelt å finne seg til rette i, uten at den har noen særegenheter som begeistrer eller irriterer. Den innvendige plassen har familiebildimensjoner både for passasjerer og bagasje, og sittekomforten i GTX-setene er god.
Kjøremessig hører selv den sportslige GTX-modellen til blant de mer sedate SUV-modellene, tross den friske akselerasjonen. Vår bil har sportspakke med fin innstillingsmulighet av demperne.
Les også: Test Skoda Enyaq mot VW ID. 4: Forskjellene er små, men de finnes og er ikke helt ubetydelige
Det gjør en merkbar forskjell på kjøreopplevelsen. Bilen er litt for tung og nummen i reaksjonen til at det blir veldig inspirert bak rattet, og vi trives best med ID.4 som en komfortabel glider.
Noe runde hjørner og middels oversikt er ikke det beste for finmanøvrering, men vår viktigste innvending er fortsatt at det blir for mye dekkstøy i forhold til de beste bilene i klassen.
Det er særlig merkbart på grovkornet motorveiasfalt og dessverre gjennomgående for de fleste elbilene fra VW.
Rekkevidde og forbruk
VW ID. 4 GTX har et batteri på 77 kWh. Det skal gi testbilen en rekkevidde på 503 km og et forbruk på 1,75 kWh/mil etter WLTP-normen.
Vi logget forbruk og rekkevidde over en testdistanse på 770 km. Det var gode kjøreforhold og temperaturer mellom 12–16 grader. Forbruk og rekkevidde varierte relativt lite – fra 1,6 til 1,8 kWh/mil og 420 til 470 km.
Selv om det finnes biler i denne klassen med bedre resultater enn dette, holder VW ID. 4 GTX likevel en god standard på rekkevidde og forbruk.
Vi Menn Bil mener:
Den oppgraderte VW ID.4 GTX har viktige forbedringer, der langt raskere hurtiglading er den beste. Dessuten setter vi pris på en bedre betjeningsskjerm og at VW beholder hendler, knapper og instrumenter foran føreren. At bilen også er blitt merkbart sprekere tar vi som en ekstra bonus.
Ellers er VW ID.4 GTX en rommelig familie-SUV med egenskaper på det jevne. Prisen starter på 550 000 kroner, men de fleste vil nok legge til noen av de mange utstyrspakkene. Vår testbil hadde det aller meste, og da kan prisen stige med over 150 000 kroner.
Et populært alternativ til GTX-versjonen er ID.4 Pro 4MOTION Highline med pris fra 498 000 kroner. Klarer du deg med 286 hk/210 kW er det et rimeligere utgangspunkt med mange av de samme egenskapene.
PLUSS: Rask hurtiglading, gode plassforhold, kjapp akselerasjon, fint førermiljø, trygge veiegenskaper
MINUS: Trenger utstyrspakker, dekkstøy på motorvei, oversikt fra førerplass
Testdata
0–100 km/t, sek: 5,3
60–100 km/t: 2,7
80–120 km/t: 3,4
Støy 100 km/t, dBA: 68,0
Testforbruk, kWh/mil: 1,75
Rekkevidde i test, km: 440
Misvisning 100 km/t: 98
Motor: 2xEL
Effekt, kW/hk: 250/340
Dreiemoment, Nm: 680
Egenvekt, m/fører, kg: 2255
Tilhengervekt, kg: 1200
Lengde/bredde/høyde, cm: 458/185/164
Bagasjerom, liter: 543–1575
Standard dekkdimensjon: F:235/50-20 B:255/45-20
Batterikapasitet, kWh: 77
Rekkevidde, WLTP km: 512
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,72
0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,4
Toppfart, km/t: 180
Pris fra, kr: 550 000
Denne saken ble første gang publisert 16/05 2024, og sist oppdatert 25/09 2024.