Prøvekjørt: Skoda Enyaq RS og Enyaw L&K
Nå kommer den med utstyret som har vært savnet
Tre år etter verdenspremieren har Skoda Enyaq fått en oppgradering som omfatter særlig én viktig funksjon. Dessuten fyller de på med en ny toppmodell.
Det er mye pent å si om tsjekkerne. Anført av den reforminnstilte Alexander Dubček forsøkte de å orientere seg i en mer human retning enn det sovjetkommunistiske despotiet - mot en sosialisme med et menneskelig ansikt. Det ble brutalt slått ned i 1968 av Sovjet og lakeistatene i Warszawapakten. Tsjekkerne var aldri ivrige kommunister.
De er også blant de minst religiøse i verden. Ingen drikker mer øl per innbygger i Europa enn tsjekkerne.
Det er kanskje ikke så rart. Pilsnerølet har sin opprinnelse i Tsjekkia, og tsjekkerne lager fantastisk godt øl. De lager gode biler også, og flere av modellene har lenge vært svært populære i Norge, som Octavia.
Omleggingen mot elbil har hatt sin innvirkning på salget, men Octavia er sammen med Kodiaq Norges mest solgte dieselbiler. Den mest solgte Skoda-en nå er imidlertid elektriske Enyaq, som ved utgangen av november var Norges nest mest solgte bil. Den selger bedre enn konsernslektning VW ID.4.
Les også: Test Skoda Enyaq og VW ID. 4: Forskjellene er små, men de finnes og er ikke helt ubetydelige
Bedre rekkevidde og raskere lading
Nå har Enyaq vært gjennom en oppgradering som introduserer noen viktige endringer: Bedre rekkevidde og raskere hurtiglading. For versjonen med to elmotorer er maks ladeeffekt økt fra 135 til 175 kW. Batteriet er det samme som før, så rekkeviddegevinsten er hentet ut ved effektivisering.
Les også: Her kan du lese hva vi skrev om Skoda Enyaq da den ble lansert
Dermed har Skoda funnet det opportunt å endre betegnelse fra 80 og 80x til 85 og 85x. Det reflekterer at bilen har fått bedre ytelse, blant annet som følge av en ny elektrisk motor på bakakselen. Enyaq 85 får en rekkevidde opp mot 565 kilometer mot 548 kilometer tidligere.
I tillegg gir den nye elmotoren på bakakselen modellen en effekt på 210 kW mot 150 kW tidligere. Også firehjulstrekkeren Enyaq 85x har fått en forbedring med en effekt på 210 kW, 15 kW mer enn forgjengeren.
Maks rekkevidde er oppgitt til 538 kilometer for den stasjonsvognlignende versjonen som Skoda omtaler som SUV. Enyaq kan nemlig også fås i coupé-form.
Nå kommer også Enyaq med funksjonen som mange nok har vært savnet: Muligheten til å forvarme batteriet. På spørsmål om hvorfor dette ikke ble introdusert i første omgang, svarer Martin Jahn, styremedlem og salgs- og markedssjef i Skoda, at det ikke var tilgjengelig på tidspunktet.
Forvarmingen aktiveres automatisk dersom du bruker GPS-en og legger inn stopp for hurtiglading, eller du kan kort og godt aktivere forvarmingen manuelt.
Startpriser:
Enyaq 85 (bakhjulsdrevet): 489 900 kroner
Enyaq 85x: 509 900 kroner
Enyaq RS: 569 900 kroner
Enyaq 85x L&K: 601 500 kroner
Trygg og forutsigbar
Nylig dro Vi Menn Bil til München for å prøvekjøre oppgraderte Enyaq.
Turen gikk over grensen til Østerrike, og på Autobahn kunne vi meg egne øyne se at toppfarten er økt fra 160 til 180 km/t. Vi startet med RS-versjonen som tidligere bare vært å få i coupé-form.
Nå kommer den også som SUV med en oppgitt rekkevidde på 541 kilometer. RS-en er den sterkeste med 340 hestekrefter der 286 hestekrefter er normalen. Den gjør 0-100 km/t på 5,5 sekunder og med Mamba Green-lakk og 21-tommers felger signaliserer den noe mer sportslighet enn standardversjonene.
RS-utgaven har litt strammere oppsett sammenlignet med resten av familien, og legger du på 22 000 kroner ekstra fås den med adaptivt understell. Både på Autobahn samt på snø- og isdekte småveier gir Enyaq en trygg og forutsigbar kjøreopplevelse.
Mange elbiler tenderer mot en nummen styrefølelse, men styringen i Enyaq gir god følelse med underlaget. Sportssetene med setetrekk i skinn og microfiber er bekvemme. Også deler av dashbordet er trukket i mykt microfiber. Sammen med interiørlister i karbon og ratt kledd med perforert skinn trekker det i luksusretning.
Konservativ stil
Det er noe innbydende tilforlatelig ved førermiljøet i Enyaq. Visst har den berøringsskjerm og stemmestyringen Laura, men knapper og hendler er ikke faset ut. Man finner dem der man forventer det. Du trenger ikke slide, gnukke og gni for å få selv enkle funksjoner aktivisert. Det er en konservativ stil, noe som er helt i tråd med Skoda filosofi.
– Vi er et konservativt merke og kommer til å beholde fysiske knapper for de viktigste funksjonene, sier Martin Jahn.
Den nevnte berøringsskjermen har fått nytt brukergrensesnitt som har bedret brukervennligheten ytterligere.
L&K topper
Enyaq-utvalget toppes nå med en fullspekket L&K-versjon. Bokstavkombinasjonen er initialene til grunnleggerne Laurin og Klement. Den kommer standard med seter og ratt trukket med kunstskinn og dashbord trukket med kunstskinn.
Bilen vi prøvekjørte hadde også head up-display med augmented reality (utvidet virkelighet), Canton-anlegg med 12 høyttalere, forseter med på både varme og kjøling, bakseter med varme, og varme i rattet.
For 16 000 kroner ekstra får du også med adaptivt understell, 360 graders kamera, elektrisk justering av korsryggstøtten i forsetene samt massasje i førersetet. L&K kan også fås med 21-tommers felger. Alt utstyret løfter luksusfølelsen noen hakk over de andre modellene i Enyaq-familien.
Sette pris på
De praktiske egenskapene er godt ivaretatt på samtlige modeller. SUV-versjonen har et bagasjeromsvolum på 585 liter, som bør være tilstrekkelig for en familie på fire. Du kan i tillegg laste 75 kilo på taket. Enyaq har også skiluke, praktisk oppbevaring for ladekabel og 12V-uttak i bagasjerommet.
Elektrisk foldbart hengerfeste koster 10 100 kroner. Det er faktisk rimelig sett i lys av ande elbiler som vi nylig har testet. Volvo skal ha 12 800 kroner for hengerfeste til EX30, mens Kia skal ha hele 31 900 kroner for elektrisk innsvingbart hengerfeste til EV9.
Les også: Test Kia EV9 - Den bør uroe konkurrentene
Det er også noe befriende lekent - og praktisk - med paraply i døren og isskrape i bagasjeromslokket. At den i tillegg kan levers med 230V-uttak - stikkontakt - for baksetet er også noe å sette pris på.
Nye modeller i vente
Frem mot utgangen av 2026 skal Skoda lansere fire nye elbiler. Først ut er den cirka 4,5 meter lange SUV-en Elroq som blir vist neste år. Den blir den første modellen med Skodas nye designspråk Modern Solid. I 2025 kommer det en elektrisk SUV på størrelse med dagens Kamiq.
I 2026 ventes en stasjonsvogn på størrelse med Octavia, og da kommer også en syvseter basert på konseptbilen Vision 7S. Den blir den største i Skodas produktportefølje, med en lengde på rundt 4,9 meter, altså større enn Kodiaq.
TEKNISKE DATA
Skoda Enyaq SUV
Enyaq 85 Enyaq 85x Enyaq RS Enyaq L&K
Motor: 1xEL 2xEL 2xEL 2xEL
Effekt, kW/hk: 210/286 210/286 250/340 210/286
Dreiemoment, Nm: 545
Egenvekt, m/fører, kg: 2962 2147 2176 2147
Tilhengervekt, kg: 1000 1200 1000 1200
Lengde/bredde/høyde, cm: 465/188/162 465/188/162 465/188/162 465/188/162
Akselavstand, cm: 277 277 277 277
Bakkeklaring, cm: 19 19 19 19
Bagasjerom, liter: 585-1710
Batterikapasitet, kWh: 77 77 77 77
Rekkevidde, WLTP km: 565 538 541 538
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,51 1,62 1,61 1,65
0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,7 6,6 5,5 6,6
Toppfart, km/t: 180 180 180 180
Pris fra, kr: 489 900 509 900 569 900 601 500
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 05 2024