Ford Explorer

Den nye Ford-en får svært konkurransedyktige priser

Europa-produserte Ford Explorer kommer med attraktivt utstyr og hyggelige priser. 

<b>TIL SOMMEREN:</b> De første versjonene av Ford Explorer er ventet til Norge i løpet av sommeren. 
TIL SOMMEREN: De første versjonene av Ford Explorer er ventet til Norge i løpet av sommeren.  Foto: Produsenten
Først publisert Sist oppdatert

Ford har endelig avslørt hvor mye helt nye og elektriske Ford Explorer vil koste og prisene synes å være svært konkurransedyktige.

En godt utstyrt Explorer Extended Range (77 kWt-batteri) med bakhjulstrekk kan nå bestilles fra 449 000 kroner.

Samme versjon med firehjulstrekk koster fra 478 000 kroner, et pristillegg på beskjedne 29 000 kroner.

Senere i år kan bilen også bestilles med Standard Range-batteri (52 kWt) i kombinasjon med bakhjulstrekk til 399 000 kroner.

Prissammenligning

Med en lengde på 447 centimeter er Explorer akkurat like lang som elektriske Renault Scenic, som kun leveres med forhjulstrekk. Med 87 kWt-batteri og 622 kilometer oppgitt rekkevidde koster den fra 439 900 kroner.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils førsteinntrykk av Renault Scenic

<b>LENGDE:</b> Explorer er 447 centimeter lang, 11 centimeter kortere enn plattform-slektning VW ID.4. 
LENGDE: Explorer er 447 centimeter lang, 11 centimeter kortere enn plattform-slektning VW ID.4.  Foto: Produsenten

Ford samarbeider med Volkswagen noe som blant annet innebærer at Explorer er basert på samme plattform som VW ID.4 og Skoda Enyaq.

Sammenlignet i priser koster rimeligste Enyaq med 77 kWt-batteri fra 513 000 kroner, mens rimeligste ID.4 (52 kWt-batteri) koster fra 413 600 kroner. Med 77 kWt-batteri starter prisen på 460 200 kroner.

Les også: Test: Skoda Enyaq vs VW ID.4: Forskjellene er små, men de finnes og er ikke helt ubetydelige

Explorer kommer standard med utstyr som adaptiv cruisekontroll, blindsonevarsler med varsel om kryssende trafikk, førersete med 12-veis elektrisk justering, korsryggmassasje og oppvarmet ratt. Opptil fem kjøremoduser er også standard, samt lydanlegg med syv høyttalere.

Les også: Ford Explorer PHEV prøvekjørt: Ladbar drømmebil for storfamilien

Velger du Explorer Premium får du i tillegg sportsseter i hel-Sensico (kunstskinn), 20 tommers aluminiumsfelger, Matrix LED-lys med avanserte lysmoduser, flerfarget miljøbelysning i kupe, panoramatakk og et 480-watts lydanlegg fra B&O med 10 høyttalere.

<b>ANNO 1991:</b> Der Fords første elbil fikk navnet Mustang, så får Fords andre elbil navn etter en SUV som kom i 1991: Explorer. Sammenlignet med første Explorer dreier det seg nå om en betydelig mindre bil, og stor bensinmotor er erstattet av en eller to elmotorer. Ford omtaler den som en crossover.
ANNO 1991: Der Fords første elbil fikk navnet Mustang, så får Fords andre elbil navn etter en SUV som kom i 1991: Explorer. Sammenlignet med første Explorer dreier det seg nå om en betydelig mindre bil, og stor bensinmotor er erstattet av en eller to elmotorer. Ford omtaler den som en crossover. Foto: Produsenten

– Dette er den viktigste og største elbilnyheten for oss i Norge og Europa på lenge, og representerer noe helt nytt i segmentet. Med nye Ford Explorer tilbyr vi en elektrisk SUV som har svært god rekkevidde både med og uten firehjulstrekk, rask hurtiglading både sommer og vinter, og mange smarte løsninger for en god kjøreopplevelse. Med en startpris fra kun 399 000 kroner er denne totalpakken definitivt klasseledende. Dette er en modell vi vet mange nordmenn har ventet på, uttaler Per Gunnar Berg, administrerende direktør i Ford Motor Norge.

<b>SKJERMVINKEL:</b> Helt nye SYNC MOVE gjør det mulig for sjåføren å personifisere sitt førermiljø ved hjelp av en stor 14,6 tommers berøringsskjerm, som også kan heves og senkes i en vinkel på mer enn 30 grader. Under skjermen er det også et oppbevaringsrom, «My Private Locker» som kan låses ved å sette skjermen i nederste posisjon.
SKJERMVINKEL: Helt nye SYNC MOVE gjør det mulig for sjåføren å personifisere sitt førermiljø ved hjelp av en stor 14,6 tommers berøringsskjerm, som også kan heves og senkes i en vinkel på mer enn 30 grader. Under skjermen er det også et oppbevaringsrom, «My Private Locker» som kan låses ved å sette skjermen i nederste posisjon. Foto: Produsenten

Ekstrautstyr

Våren 2023 fikk Vi Menn Bil ta en nærmere titt på en førproduksjonsutgave av Ford Explorer.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils førsteinntrykk av Ford Explorer

Vi fikk da opplyst at varmepumpe var standard. Nå har imidlertid varmepumpen havnet på listen over ekstrautstyr til 13 125 kroner.

<b>KUNSTSKINN:</b> Bekvemme seter trukket med kunstskinnet Sensico
KUNSTSKINN: Bekvemme seter trukket med kunstskinnet Sensico Foto: Produsenten

Der finner vi også innfellbart hengerfeste til 12 500 kroner og 18-veis elektriske justerbare forseter i AGR-standard til 15 000 kroner.

En førerassistentpakke til 22 500 kroner omfatter blant annet head up-display, 360-graders kamera og en filsentreringsteknologi som også kan skifte fil automatisk. Ved bruk av bilens radarer og kameraer påses det først at blindsonen er klar, og deretter kan føreren iverksette filskifte ved kun å aktivere blinklyset.

<b>ROM:</b> I midtkonsollen under armlenet finnes et 17 liter stort oppbevaringsrom. Denne er stor nok til å romme tre 1,5 liters drikkeflasker og en énliters flaske ved siden av hverandre, ifølge Ford, eller en 15-tommers laptop. Romdeleren fungerer også som isskrape. 
ROM: I midtkonsollen under armlenet finnes et 17 liter stort oppbevaringsrom. Denne er stor nok til å romme tre 1,5 liters drikkeflasker og en énliters flaske ved siden av hverandre, ifølge Ford, eller en 15-tommers laptop. Romdeleren fungerer også som isskrape.  Foto: Produsenten

21-tommers felger koster 14 375 kroner ekstra. Explorer kan også leveres med festepunkter for hundebur til 625 kroner ekstra.

Åtte måneder forsinket

Da vi fikk gjøre oss opp et førsteinntrykk av Explorer var Fords opprinnelige plan at bilen skulle i produksjon i løpet av sommeren 2023, med kundeleveringer fra tampen av samme år.

<b>PLASS:</b> Lastet til toppen av seteryggen, rommer bagasjerommet 450 liter. Til taket: 536 liter. Bakseterygg med 60:40-fordeling og skiluke. 
PLASS: Lastet til toppen av seteryggen, rommer bagasjerommet 450 liter. Til taket: 536 liter. Bakseterygg med 60:40-fordeling og skiluke.  Foto: Produsenten

Explorer er imidlertid blitt åtte måneder forsinket hovedsakelig på grunn av en ny EU-standard for elektriske biler som medførte at Ford måtte oppgradere Explorer til nye batterikrav.

Automotive News har spekulert i om også manglende synkronisering i utviklingene av Fords elektriske modeller i Europa og USA også kan ha spilt en rolle.

I Norge: Ford Explorer på utstilling hos Follo Autoco.
I Norge: Ford Explorer på utstilling hos Follo Autoco. Foto: Martin Jansen

Explorer skal produseres ved Fords fabrikk i Køln (Ford Cologne Electrification Center). Ifølge Automotive News starter produksjonen i juni med kundeleveringer fra august.

TEKNISKE DATA

Ford Explorer

Extended Range RWD Extended Range AWD

Motor, cm³: EL 2xEL

Trekk: Bakhjulstrekk firehjulstrekk

Effekt, hk/kW: 286/210 340/ 250

Dreiemoment, Nm: 545 545

Batteri, kWt (netto): 77 79

Maks ladehastighet, kW: 135 185

Maks rekkevidde (WLTP), km: 602 566

Strømforbruk WLTP, kWh/mil: 1,39 1,57

Lengde/bredde/høyde, cm: 447/187/163 447/187/164

Akselavstand, cm: 277 277

Maks bakkeklaring, cm: 19,3 20,2

Egenvekt, kg: 2090 2167

Maks hengervekt, kg: 1000 1200

Taklast, kg: 75 75

Bagasjerom, liter: 536-1422 536-1422*

Standard dekkdimensjon: 235/55 R19 235/55 R19

0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,4 5,3

Toppfart, km/t: 180 180

Pris fra, kr: 449 000 478 000

* Lastet til taket

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn