Test Volvo C40 Recharge RWD

Snur bak fram på det meste

Lengre rekkevidde og raskere lading er godt nytt for Volvos så langt eneste elbil. Men under skallet er det større endringer enn som så.

Pluss ikon
<b>MERKBARE FORBEDRINGER:</b> Tekniske oppgraderinger gjør Volvo C40 (bildet) og XC40 til mer attraktive elbiler. 
MERKBARE FORBEDRINGER: Tekniske oppgraderinger gjør Volvo C40 (bildet) og XC40 til mer attraktive elbiler.  Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Det er snart gått tre år siden vi kjørte den første elektriske Volvo XC40 på test i januar 2021.

En småfrustrerende opplevelse, delvis hemmet av høyt strømforbruk, treg hurtiglading og rekkevidde i korteste laget.

Samt en del småproblemer som har en tendens til å dukke opp når et merke lanserer sine første elbiler.

Les også: Polestar 2, Ford Mustang Mach-E og Volvo XC40 P8 Recharge møtes i iskald test-duell

Disse har Volvo i all hovedsak adressert når fabrikken i høst har lansert en teknisk oppgradering av Volvo XC40 Recharge og coupe-tvillingen C40 Recharge.

Les også: Test Volvo C40 Recharge AWD: Attraktiv, men fortsatt med noen svakheter vi gjerne skulle vært foruten

Der den store overraskelsen ligger i drivlinjen for de tohjulsdrevne modellene. Her har Volvo nemlig snudd bak fram på drivlinjen og gått fra forhjuls- til bakhjulsdrift. Mer om det litt senere i testen, la oss først se hva Volvo har på menyen:

Byttet til bakhjulstrekk: XC40 og C40 (bildet) har fått en ny og kraftigere motor på bakakselen som er utviklet og bygget av Volvo Cars, samt en ny og mer effektiv inverter. Med det går Volvo bort fra forhjulsdrift og tilbyr nå kun XC40 og C40 med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift.
Byttet til bakhjulstrekk: XC40 og C40 (bildet) har fått en ny og kraftigere motor på bakakselen som er utviklet og bygget av Volvo Cars, samt en ny og mer effektiv inverter. Med det går Volvo bort fra forhjulsdrift og tilbyr nå kun XC40 og C40 med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift. Foto: Terje Bjørnsen

Kraftigere motor

De nye modellene kommer i tre utgaver; to bakhjulsdrevne med 70 og 79 kWh batteri og en firehjulsdreven med 79 kWh batteri. På bakakselen sitter en ny og kraftigere motor utviklet av Volvo selv, samt en ny, mer effektiv inverter. Versjonen med 4WD har en ny frontmotor, også den med bedre effektivitet.

Vi har kjørt «rekkeviddemonsteret» C40 med det klingende navnet «Single Motor Extended Range» på test. Med drift på bakhjulene, hakket mer strømlinjeformet karosseri og det største batteriet skal den klare inntil 578 km, ifølge WLTP-normen.

<b>KONSERVATIVT:</b> Ingen store sprell i førermiljøet på Volvos kompakte crossover-modeller. Og det fungerer utmerket. 
KONSERVATIVT: Ingen store sprell i førermiljøet på Volvos kompakte crossover-modeller. Og det fungerer utmerket.  Foto: Terje Bjørnsen

Merkbart gjerrigere

Vi gir oss i kast med en testtur på snaut 700 kilometer og varierte vei- og kjøreforhold. Der det tidlig blir klart at den nye teknikken gjør jobben. Den kompakte Volvo-crossoveren går merkbart gjerrigere og dermed lengre enn noen av forgjenger-utgavene vi har testet.

Forbruket varierer mellom 1,7 til 2,2 kWh per mil, og maksimal rekkevidde fra cirka 370 til 490 kilometer. Forholdene under testen var stort sett gode, med temperaturer rundt 15 grader.

<b>GOOGLE I DASHBORDET:</b> Android OS er på plass hos Volvo, der etter vår erfaring den stemmestyrte navigasjonen fungerer bra.
GOOGLE I DASHBORDET: Android OS er på plass hos Volvo, der etter vår erfaring den stemmestyrte navigasjonen fungerer bra. Foto: Terje Bjørnsen

Framskritt som monner

Også ved hurtiglading er det en klar forbedring fra tidligere opplevelser. Ikke bare når det gjelder maksimal effekt, der bilen i starten (fra 10 til 80 %) oppnår 200 kW, mens vi tidligere har sett 140 kW som toppeffekt. Men også utover i ladesyklusen holder den jevnt over høyere tempo.

Beste sort: Som vanlig leverer Volvo svært gode seter, og en fin sittestilling gir bra langturkomfort.
Beste sort: Som vanlig leverer Volvo svært gode seter, og en fin sittestilling gir bra langturkomfort. Foto: Terje Bjørnsen

Som tidligere går ladehastigheten såpass mye ned mot slutten, at det sjelden er noen vits i å lade med over 80 %. Ladetiden fra 10 til 80 % går ned fra 40 til 30 minutter, og siden batteriet er større, har vi også ladet noen kilowatt mer. Det er framskritt som monner.

«Huff da»-forhold til bakhjulsdrift

Så var det dette med skifte fra forhjuls- til bakhjulsdrift, da. De aller fleste av dagens bilister er flasket opp på forhjulsdrevne egenskaper, og mange har et litt «huff da»-forhold til bakhjulsdrift.

Nå ser det ut til å gå fint, det virker eksempelvis som om de mange bakhjulsdrevne VW- og Skoda-modellene klarer seg greit på vinterføre.

Vår erfaring på vinterføre med bak- og forhjulsdrevne elbiler forteller oss at vektfordelingen er mer balansert enn tidligere, der en tung bensin/dieselmotor ofte ga vesentlig mer vekt over forhjulene.

I tillegg er elmotorene mer presise i sin kraftoverføring til underlaget, noe som også hjelper antispinnsystemene.

Når det er sagt, har vi opplevd at nettopp antispinnsystemene kan være vel ivrige i å slå av kraften til bakhjulene, og dermed hemme momentet man er avhengig av i eksempelvis en bratt, svingete oppoverbakke. Er du i tvil har Volvo løsningen klar: Det er bare å velge modellen med 4WD.

Omdiskuterte dekk

Den bakhjulsdrevne Volvo C40 kjennes litt ivrigere og mer dynamisk enn tidligere, uten at det blir veldig løssluppent. Vi snakker tross alt om Volvo her.

<b>IKKE HELÅRS:</b> CrossClimate 2 fra Michelin kan godt være helårsdekk i deler av Mellom-Europa, men kjører du av og til på snø/is-dekke her nord, er et rent vinterdekk et sikrere valg. 
IKKE HELÅRS: CrossClimate 2 fra Michelin kan godt være helårsdekk i deler av Mellom-Europa, men kjører du av og til på snø/is-dekke her nord, er et rent vinterdekk et sikrere valg.  Foto: Terje Bjørnsen

Vår testbil har de mye omdiskuterte helårsdekkene fra Michelin, som fungerer bra på tidvis vått underlag, men ikke er noen helårsløsning her i Norge.

I beste fall som sommerdekk der sommeren er kald og våt, samt for noen overganger mellom snø og bart, før vinterdekkene går på.

Volvo C40 kjennes kompakt og lettkjørt, men har noe begrenset sikt bakover og skrått bakover, noen som gjør deg ekstra avhengig av ryggekamera. Den er heller ikke blant de største i denne prisklassen, men så har ikke alle barnefamiliens plassbehov. Men som parbil med mulighet for fire på tur i ny og ne, rekker C40 greit.

Behersket: Bakhjulsdrevne Volvo C40 kjennes litt ivrigere og mer dynamisk enn tidligere, uten at det blir veldig løssluppent.
Behersket: Bakhjulsdrevne Volvo C40 kjennes litt ivrigere og mer dynamisk enn tidligere, uten at det blir veldig løssluppent. Foto: Terje Bjørnsen

Vi Menn Bil mener:

Volvo har hatt en god hånd med de tekniske forbedringene på XC40 og C40 Recharge. Nå har bilene omsider rekkevidde og hurtigladefart som gjør langturene til en bedre opplevelse.

Dessverre litt sent for kundene som kastet seg på elbilbølgen i momshysteriets tidsalder. Den bakhjulsdrevne utgaven oppfører seg pent på sommerlig underlag, men har du glatte og bratte bakker på vintermenyen, ville vi ha lagt inn de ekstra kronene for 4WD-varianten.

Førermiljø og seter er det beste på komfortmenyen, mens fjæringskomfort og støynivå holder et akseptabelt nivå for klassen.

Tekniske data

Motor: EL

Effekt, kW/hk: 185/252

Dreiemoment, Nm: 330

Egenvekt, m/fører, kg: 2080

Tilhengervekt, kg: 1500

Lengde/bredde/høyde, cm: 444/187/159

Akselavstand, cm: 270

Bakkeklaring, cm: 17,1

Bagasjerom, liter: 413–853

Standard dekkdimensjon: 235/50-19

Batterikapasitet, kWh: 79

Rekkevidde, WLTP km: 578

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,63

0–100 km/t, fabrikk, sek: 7,3

Toppfart, km/t: 180

Pris fra, kr: 552 100

Testdata

0–100 km/t, sek: 7,1

60–100 km/t 3,4

80–120 km/t: 4,6

Støy 100 km/t, dBA: 67,5

Testforbruk, kWh/mil: 1,8

Rekkevidde i test, km: 450

Misvisning 100 km/t: 98

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn