Nyhet: Volvo EX30

Med det rette utstyret blir den Volvos kvikkeste noensinne

EX30 blir ikke bare Volvos rimeligste. Toppversjonen blir også merkets raskeste. Dessuten kommer en barsk Cross Country-versjon.

I Norge: Rita Kristin Broch, administrerende direktør i Volvo Car Norway, skal selge mange EX30.
I Norge: Rita Kristin Broch, administrerende direktør i Volvo Car Norway, skal selge mange EX30. Foto: Martin Jansen
Først publisert

Volvo har allerede startet salget av sin minste og rimeligste SUV-modell noensinne, EX30. Salget skal allerede gå som varmt hvetebrød.

Volvo Norges administrerende direktør, Rita Kristin Broch, vil ikke oppgi konkrete tall, men EX30 blir utvilsomt Volvos storselger - helt til en EX60-modell kommer.

EX30 er 423 centimeter lang, 21 centimeter kortere enn dagens minste Volvo-modell i Norge, SUV-en XC40 Recharge.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av Volvo XC40 Recharge i møte med Polestar 2 og Ford Mustang Mach-e

Prismessig er imidlertid gapet enda større i EX30s favør. Prisen på XC40 starter på 520 000 kroner, mens EX30 har en startpris på 321 900 kroner. Det er en prisdifferanse på nesten 200 000 kroner.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av Volvo C40 Recharge AWD

Derfor rimeligere

Årsakene er at elektriske XC40 bygges i Belgia på en arkitektur opprinnelig tiltenkt bensin- og dieselversjoner. EX30 derimot bygges i Kina og er basert på en helt ny og dedikert elbilplattform, SEA2-basen (Sustainable Experience Architecture).

Levering: EX30 har ikke gått i produksjon ennå, men det første kundene er ventet å få bilen sin i løpet av første kvartal 2024.
Levering: EX30 har ikke gått i produksjon ennå, men det første kundene er ventet å få bilen sin i løpet av første kvartal 2024. Foto: Produsent

Konkurransesituasjonen har også endret seg med aggressivt prisede småbiler fra Kina.

Volvo eies av kinesiske Geely Holding Group og EX30 skal produseres ved Zhangjiakou-fabrikken. Geely har en rekke bilmerker i porteføljen og EX30 vil dermed dele plattformen med konsernslektninger som Smart #1 og Zeekr X.

Les også: Smart #1 - Smart er tilbake i tett samarbeid med verdens råeste Mercedes-spesialist

Intet instrumentpanel

Vi Menn fikk nylig ta en nærmere titt på EX30 da et enslig eksemplar ble vist frem i hovedstaden.

Puritansk: Enkelt og skjermbasert førermiljø. Godt med plass i dørene og senterkonsollen som har uttrekkbar koppholder. Materialer i vinyl og kunstskinn og ull.
Puritansk: Enkelt og skjermbasert førermiljø. Godt med plass i dørene og senterkonsollen som har uttrekkbar koppholder. Materialer i vinyl og kunstskinn og ull. Foto: Martin Jansen

Som Tesla Model 3 har den ikke et instrumentpanel foran rattet. Vi synes sikkerhetsfokuserte Volvo burde ha spandert på seg et lite display som viste basisinformasjon som hastighet, batterikapasitet og resterende rekkevidde.

Noe head up-display har den heller ikke. All informasjon vises på en 12,3 tommer stor, vertikalt stilt berøringsskjerm med infotainmentsystem fra Google.

Knapt med knapper

Det meste av knapper er fjernet. I likhet med instrumentpanelet er det gjort for å gjøre EX30 så billig å produsere som mulig. De eneste som kommer til syne er knappene for vindusheisene som er plassert på midtkonsollen.

Dessuten finnes det betjeningsknapper på rattet og konvensjonelle hendler for gir, lys og vindusviskere. Dørene har ikke en eneste knapp eller høyttalere.

Koppholder: Uttrekkbar koppholder i senterkonsollen, som for øvrig har masse oppbevaringsplass.
Koppholder: Uttrekkbar koppholder i senterkonsollen, som for øvrig har masse oppbevaringsplass. Foto: Martin Jansen

I stedet finnes en lydplanke øverst på dashbordet som går langs hele frontrutens bredde. Bortsett fra på laveste utstyrsnivå vil det ligge et Harman Kardon-anlegg under lydplanken.

Resirkulert

EX30 designet for å kunne bli 95 prosent gjenvunnet, ifølge Volvo. I tillegg deler av bilen laget av gjenvunnet materialer. Rundt en fjerdedel av aluminiumet i bilen er resirkulert, og det samme er rundt 17 prosent av stålet.

Omtrent 17 prosent av all plast i bilen, fra interiørkomponenter til utvendige støtfangere, er også resirkulert.

I bilens interiør brukes også i stor grad resirkulerte og fornybare materialer, blant annet til seter, dashbord og dører. Det dreier seg blant annet om denim, vinyl og en ullblanding med 70 prosent resirkulert polyester samt et strikket setemateriale som inkluderer resirkulert plast.

Plass: Ikke enormt med bakseteplass eller bagasjeplass, men EX30 kan trekke henger og utstyres med takstativ.
Plass: Ikke enormt med bakseteplass eller bagasjeplass, men EX30 kan trekke henger og utstyres med takstativ. Foto: Martin Jansen

Bilens størrelse gir naturlig nok beskjedent rom for mye lasteplass. Bagasjerommet tar 318 liter inkludert 61 liter under gulvet.

EX30 mangler skiluke, men det todelte baksetet kan felles ned, noe som øker lasteplassen betraktelig. Det er også noen liters plass under panseret.

I tillegg kan EX30 utstyres med hengerfeste (12 800 kroner ekstra) og opptil 75 kilo kan lastes på taket.

Den største forsakelsen er plassen i baksetet som er best egnet for barn.

Knapt: Bakseteplassen er EX30 kanskje største ulempe.
Knapt: Bakseteplassen er EX30 kanskje største ulempe. Foto: Martin Jansen

Priser og rekkevidde

Startprisen på EX30 er hyggelig, men omfatter den bakhjulsdrevne versjonen med den minste batteripakken på 51 kWt, som skal gi en rekkevidde på maksimalt 340 kilometer. Med 69 kWt-batteripakke har den bakhjulsdrevne versjonen en oppgitt rekkevidde på 480 kilometer.

Skal du ha firehjulstrekk og den største tilgjengelige batteripakken på 69 kWt, som potensielt gir en rekkevidde på 480 kilometer, så blir den 100 000 kroner dyrere.

På toppversjonen med 428 hestekrefter og en 0-100-akselerasjon på 3,6 sekunder er startprisen 421 900 kroner. Med to elmotorer kan EX30 trekke henger på 1600 kilo.

Utstyrsnivåer

EX30 kommer i tre utstyrsnivå Core, Plus og Ultra. Bilen er i utgangspunktet godt utstyrt med blant annet varmepumpe og adaptiv cruisekontroll, LED-frontlys med aktivt fjernlys og flere elektroniske førerstøttesystemer.

Øker du til Plus inkluderes klima med to soner, Harman Kardon-stereoanlegg, trådløs mobilading og USB-C-porter både foran og bak.

På Ultra-nivå får du i tillegg med utstyr som panoramatak, elektronisk parkeringshjelp, 360-kamera, elektrisk justerbare stoler foran, 22 kW ombordlader og 19-tommers felger.

Cross Country: Volvo-boss Jim Rowan sammen med den tøffere Cross Country-utgaven som kan bestilles neste år.
Cross Country: Volvo-boss Jim Rowan sammen med den tøffere Cross Country-utgaven som kan bestilles neste år. Foto: Produsenten

Cross Country-versjon

Neste år vil Volvo også starte salget av Cross Country-versjonen av EX30 som blant annet kommer med rundt 20 centimeters bakkeklaring. Produksjonen er forventet å starte mot slutten av 2024.

TEKNISKE DATA 

Volvo EX30 Tin Performance AWD

Motor, cm³:  2xEl

Effekt, kW/hk:  315/428

Maks dreiemoment, Nm:  543

Batteri, kWt, netto:  64

Lengde/bredde/høyde, cm:  423/184/156

Akselavstand, cm:  265

Bakkeklaring, cm:  16,5

Egenvekt, kg:  1868

Bagasjerom, liter: 318-904

Frunk, liter:  7

Tilhengervekt, kg:  1600

Nyttelast, tak, kg:  75

Maks rekkevidde, WLTP km:  460

Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil:  1,63

Maks ladehastighet, kW:  153

0–100 km/t, fabrikk, sek:  3,6

Toppfart, km/t:  180

Pris fra, kr:  421 900*

* Gjelder versjonen med to elmotorer og Plus utstyrsnivå

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 43 2023