Prøvekjørt: Volvo C40 Recharge
Dropper skinn og har interiørdetaljer inspirert av en nasjonalpark
Den koster 554 900 kroner, men da får du god rekkevidde, lynrask akselerasjon og en utstyrspakke som rommer det meste unntatt hengerfeste. Vi har prøvekjørt Volvo C40 Recharge.
XC40 var ifølge Automotive News Europas mest solgte SUV i kompakt-premium-segmentet i fjor. Så langt i år er XC40 Norges klart mest solgte Volvo, og den fjerde mest solgte bilen etter Tesla Model 3, Toyota RAV4 PHEV og VW ID.4.
XC40 kan fås både med bensin og diesel, som ladehybrid eller helt elektrisk. Flesteparten av de registrerte XC40 er den helt elektriske versjonen.
Les også:
Test: Volvo XC40 Recharge P8 AWD
Test: Volvo XC40 T5 TwinEngine
Nå får den selskap av C40, der det meste bortsett fra karosseri-formen er likt. C40 blir dog kun å få som elbil uansett marked. Den er en SUV-coupé, konseptet som på mange måter ble introdusert med BMW X6 i 2007.
Les også: Alt vi har skrevet om BMW X6
Perfekt match
Elbil og SUV-coupé er perfekt match. Du får høy sittestilling og sportslige linjer. Batteripakkene sørger for lavt tyngdepunkt selv om bilen er høyreist, noe som gagner kjøreegenskapene.
I tillegg til en mer dynamisk karosseriform, har C40 også litt annen front og helt annet bakparti. C40 er nesten syv centimeter lavere og noen små millimeter lengre enn XC40.
Bagasjeplassen er oppgitt til 413 liter, det samme som XC40, men coupé-linjene gjør at du mister noe lastehøyde. Feller du ned baksetene rommer XC40 1342 liter mens C40 stanser på 1205 liter. Frunken tar 31 liter.
Coupé-linjene gjør at sittehøyden i baksetet blir lavere, men 180 cm høye personer går klar av taket, i hvert fall dersom C40 har panoramasoltak.
Da vi testet baksetet, stusset vi over hvorfor en elektrisk bil ikke har helt flatt gulv i baksetet. Som XC40 har C40 nemlig en overføringskanal. Svaret er at "overføringskanalen" skjuler deler av C40s store batteripakke.
Lynrask og vadeegenskaper
For den er stor, 75 kWh netto. Det skal gi en rekkevidde på 441 kilometer (WLTP). Det er 20 kilometer mer enn det Volvo oppga da C40 ble lansert.
Som batteripakken er også resten av drivlinjen prikk lik som XC40 Recharge. Det dreier seg om to elmotorer, en på hver aksel. Det gir firehjulstrekk, en samlet effekt på 408 hestekrefter og et dreiemoment på friske 660 Nm. Dette er for øvrig det samme som du finner i Polestar 2 også.
Les også: Duell: Polestar 2 Performance mot Tesla Model 3 Performance
C40 skal greie 0-100 km/t på 4,7 sekunder. Toppfarten er Volvo-begrenset til 180 km/t av sikkerhetsmessige hensyn.
Bakkeklaringen er på 17,1 centimeter, noen millimeter lavere enn XC40, og begge kan vade i 45 centimeter dypt vann dersom du ikke kjører raskere enn 10 km/t.
Vi fikk nylig prøvekjøre C40 noen timer på veinettet rundt Brüssel. Den oppfører seg omtrent som XC40 Recharge. Den er lynrask og ganske stram i understellet. 20 tommers felger og gummi med ganske lav profil bidrar til det.
Skarpe kanter i underlaget slår litt igjennom, men det gjelder i mindre grad for Recharge enn de øvrige XC40-versjonene på grunn av vekten.
Herlig lysteknologi
Noe er unikt med C40 sammenlignet med XC40. C40 er den første Volvo-modellen som selges uten naturlig skinn. I stedet dreier det seg om kunststoff.
Hvorfor man ikke vil bruke skinn fra dyr som likevel slaktes for kjøttet, handler ifølge Volvo om at kundene etterspør alternativer til skinn. Bakpartiet er selvsagt annerledes enn på XC40 og det er også forskjeller i fronten.
Den beste forskjellen er at C40 har frontlykter med LED-basert pikselteknologi. Hvert frontlys har 84 piksel-LED-er som kontrolleres av et frontmontert kamera. Teknologien kan skjerme av opptil fem områder foran bilen. Dermed kan du beholde fjernlysene på uten å blende motgående trafikk. Denne teknologien er virkelig noe å sette pris på hjemme i Norge med en lang, mørk sesong.
Nasjonalpark i interiøret
Innvendig er det meste som i XC40 Recharge og Polestar 2. C40 kommer imidlertid med andre interiørfarger, som Fjord Blue, der matter og trekk er i en matt blåfarge. I tillegg har den paneler der 3D-dekoren er en kopi av karttopografien til Abisko nasjonalpark i Lappland.
Alle som har kjørt en nyere Volvo vi kjenne igjen cockpiten og mye av betjeningslogikken selv om infotainmentsystemet er utviklet sammen med Google og basert på Android Automotive. Det er et meget brukervennlig system som gir deg tilgang til apper og tjenester som Google Maps, Google Assistant og Google Play Store.
Noe av problemet er at cockpiten og størrelsen på berøringsskjermen er lik løsningen som ble lansert med XC90 i 2015. I en tid der bilmerkene slåss om å lansere de største og meste fargesterke skjermene, uteblir wow-faktoren i C40.
Priser og levering
De første versjonene av C40 Recharge er ventet til Norge tidlig neste år. I første omgang kommer en svært godt utstyrt versjon til 554 900 kroner. Da mangler omtrent bare hengerfeste til 9520 kroner.
Av utstyr leveres C40 Recharge med blant annet varmepumpe, adaptiv cruisekontroll, pilot assist, blindsonevarsler, elektrisk justerbare forseter, induktiv mobillader, panoramatak, oppvarmet ratt, 360-graders parkeringskamera og et Harman Kardon-lydanlegg til 10 000 kroner.
Volvo har også oppgradert tilbudet på både C40 og XC40 Recharge, som nå omfatter tjenester som blant annet tre års service, tre års full kaskoforsikring, veihjelp og bytte av bremseskiver/klosser når de er slitt.
Til sammenligning koster XC40 Recharge fra 489 900 kroner, men legger du på tilsvarende utstyr som på C40 blir prisdifferansen liten.
En basismodell av Polestar 2 med to elmotorer koster fra 429 000 kroner, men da skylder vi å legge til at den kan koster nærmere 600 000 kroner med Performance-understell og det meste av utstyr. Tesla Model Y koster fra 549 142 kroner.
Les også: Test av Tesla Model y
En av de tøffeste konkurrentene, Audi Q4 e-tron, koster 561 400 kroner med to elmotorer, quattro og Advanced Business Plus-pakke.
Les også: Test av Audi Q4 e-tron Sportback 50 Quattro
TEKNISKE DATA
Bilmerke: Volvo XC40 Recharge Volvo C40 Recharge
Motor: 2xEL 2xEL
Effekt, kW/hk: 300/408 300/408
Dreiemoment, Nm: 660 660
Egenvekt, m/fører, kg: 2188 2185
Tilhengervekt, kg: 1800* 1800
Lengde/bredde/høyde, cm: 443/186/165 443/185/158
Bakkeklaring, cm: 17,6 17,1
Vadedybde, cm: 45 45
Bagasjerom, liter: 413–1342 413-1205
Standard dekkdimensjon: 235/55R18 235/50R19
Batterikapasitet, kWh netto/brutto: 75/78 75/78
Maks ladefart, kW: 150 150
AC, 11 kW, timer: 8 8
DC, 150 kW, min: 33 40
Rekkevidde, WLTP km: 418 441
Rekkevidde i 200 km test: 290 --
Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil: 1,88 1,88
0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,9 4,7
Toppfart, km/t: 180 180
Pris fra, kr: 489 900 554 900
* XC40 som produseres nå er typegodkjent for 1800 kilo
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 56 2021