Prøvekjørt: Ford Mustang Mach-E GT

Sjokkerende rask

At Mustangen har fått navnet sitt etter et jagerfly gir mening i GT-versjonen av Ford Mustang Mach-E. Ford kunne vurdert å kalle den Boss. 

Pluss ikon
<b>MUSTANG RALLY:</b> Ford Mustang Mach-E GT er nesten like rask fra 0 til 100 km/t som 760 hesters Mustang Shelby GT500.
MUSTANG RALLY: Ford Mustang Mach-E GT er nesten like rask fra 0 til 100 km/t som 760 hesters Mustang Shelby GT500. Foto: Produsent
Sist oppdatert

Med et dreiemoment på 860 Nm, bitte litt mer enn selveste über-Mustangen, Shelby GT500, kan kreftene i GT-versjonen av Mustang Mach-E gi nesten sjokkartede opplevelser.

Som i elbiler flest leveres kreftene momentant, og i GT-utgaven av Fords første fullelektriske bil, er det plenty av dem.

Les også (+): Test av Ford Mustang Mach-E AWD Long Range

Akselerasjonen er så resolutt at den faktisk har evnen til å ryste sjåføren dersom man kommer for raskt inn i svingen eller gasser på for tidlig ut av den.

For Mustang Mach-E GT makter ikke helt som de beste sportsbilene å glatte over sjåførens sviktende dømmekraft. Så, hold your horses!

Liker du en bil som kan slenge med hekken, så har Mustang Mach-e GT noe i ermet for deg. Det fikk vi erfare da vi nylig prøvekjørte bilen på knusktørre veier i Kroatia.

<b>STØRRE MOTOR:</b> Elmotorene i GT-versjonen produserer 358 kW (487 hk) og et dreiemoment på 860 Nm.
STØRRE MOTOR: Elmotorene i GT-versjonen produserer 358 kW (487 hk) og et dreiemoment på 860 Nm. Foto: Produsent

Den skal greie 0-100 km/t på 3,7 sekunder, noe vi ikke betviler at den kan. Det er for øvrig like raskt som Performance-versjonen av Tesla Model Y samt en bråte sportsbiler i millionklassen.

Les også (+): Test av Tesla Model Y

Nærmere bakken

GT-utgaven har som standard Mach-E Long Range den største batteripakken og to elmotorer. Forskjeller er at elmotoren foran er større i GT-versjonen.

I tillegg er hele drivlinjen kalibrert for å levere mer gamp og enda flere av dem kan sendes til bakhjulene.

Som en ekte Mustang har den også MagneRide-dempere som ved hjelp av magnetisme og jernpartikler i oljen regulerer stivheten i dempingen. Hardheten på dempingen justeres etter hastigheten og gjør at understellet på GT blir strammere i høyere hastigheter enn standardversjonen av Mach-E.

<b>SPORTY KOMFORT:</b> Ford Performance-sportsseter med god polstring. 
SPORTY KOMFORT: Ford Performance-sportsseter med god polstring.  Foto: Martin Jansen
<b>BERØRT:</b> Stor berøringsskjerm som er enkel å betjene. Vi savner hurtigknapper for kjøreprogrammene. 
BERØRT: Stor berøringsskjerm som er enkel å betjene. Vi savner hurtigknapper for kjøreprogrammene.  Foto: Martin Jansen

GT-versjonen ligger 1,7 centimeter nærmere bakken enn den vanlige modellen og leveres med Pirelli-dekk i dimensjonen 245/45 R20 og 385 millimeters ventilerte Brembo-bremser foran.

Rause luftinntak-imitasjoner, diger leppe, diffusorinnsats og røde bremsekalipere bak 20-tommers aluminiumsfelger gjør at den ser mer muskuløs ut enn standardversjonene.

Forsetene er fra Ford Performance og gir god sidestøtte, men er ikke ekstreme. De er myke og inviterer til lange kjøreøkter, noe som er mulig med en potensiell rekkevidde på 500 kilometer.

Vil du at akselerasjonen skal akkompagneres av V8-lyd, kan du aktivisere Propulsion Sound. Dette er faktisk blant de mer vellykkede utgavene av kunstig motorlyd gjennom høyttalerne som vi har hørt.

<b>PRØVEKJØRT:</b> Vi prøvekjørte Ford Mustang Mach-E GT i Kroatia. Her har den parkert foran kullkraftverket i Plomin. Den 354 meter høye pipa er Kroatias høyeste konstruksjon.
PRØVEKJØRT: Vi prøvekjørte Ford Mustang Mach-E GT i Kroatia. Her har den parkert foran kullkraftverket i Plomin. Den 354 meter høye pipa er Kroatias høyeste konstruksjon. Foto: Martin Jansen

Samme kvaliteter

Sportsdemping og ville hester til tross, GT-utgaven har alle de samme kvalitetene som de andre Mach-E-versjonene: God rekkevidde, rask lading og bra med benplass i baksetet.

Bagasjeplassen er på 519 liter dersom vi regner fra gulv til tak, noe som er middels. Frunken (bagasjeplassen under panseret) tar 100 liter, er drenert og kan spyles. Hengervekten er på maks 750 kilo. Tallene er de samme som for de vanlige utgavene.

Det samme er det 10,2-tommer store digitale instrumentpanelet og den stående berøringsskjermen på 15,5-tommer (cirka 40 centimeter).

Mesteparten av betjeningen foretas på skjermen, men rattet har knapper for cruisekontroll og avstandholder samt lyd og stemmestyring. Vi savner hurtigknapper for kjøreinnstillingene slik som for eksempel Ford Focus ST har.

Les også (+): Vi har prøvekjørt Ford Focus ST

<b>NÆRMERE JORDEN:</b> Bakkeklaringen er på 13 centimeter, 1,7 cm lavere enn standard Mach-E. 
NÆRMERE JORDEN: Bakkeklaringen er på 13 centimeter, 1,7 cm lavere enn standard Mach-E.  Foto: Martin Jansen

Mustang Mach-E har innstillingene Stille, Aktiv og Utemmet. I tillegg har GT-versjonen innstillingen Helt utemmet som skal tunet for banekjøring. Materialkvaliteten i kupeen er gjennomgående god, men med innslag av hardplast fra de lavere hyller.

<b>UNDER PANSERET:</b> Bagasjeplassen bak er middels, men en 100 liters frunk som er drenert, hjelper godt på.
UNDER PANSERET: Bagasjeplassen bak er middels, men en 100 liters frunk som er drenert, hjelper godt på. Foto: Produsent
<b>PLASS:</b> Bagasjeplassen er på 402 liter - 519 liter dersom vi regner fra gulv til tak. 
PLASS: Bagasjeplassen er på 402 liter - 519 liter dersom vi regner fra gulv til tak.  Foto: Produsent

Alt utstyr

Prismessig er den ikke sjokkerende mye dyrere enn den mest solgte varianten av Mach-E her hjemme, som er den topputstyrte Long Range-versjonen med to elmotorer. GT-versjonen er rundt 46 000 kroner dyrere enn den og koster fra 635 000 kroner.

<b>FARGER:</b> De første GT-modellene til Norge, kommer i fargene Grabber Blue, Cyber Orange (bildet) og Dark Matter Grey. 
FARGER: De første GT-modellene til Norge, kommer i fargene Grabber Blue, Cyber Orange (bildet) og Dark Matter Grey.  Foto: Produsent

Da er den komplett utstyrt, med blant annet et B&O lydsystem med 10 høyttalere. Det eneste som ikke er inkludert er panoramasoltak - som ikke kan åpnes - til 12 500 kroner.

Ford åpnet for bestilling av Mustang Mach-E GT i juli og håper å kunne begynne å levere biler på tampen av året. De første versjonene som kommer er Launch Edition-utgaver til 658 000 kroner stykket. Da er alt utstyr inkludert, også panoramataket.

DOMMEN

Plenty med ville hester som virkelig må tøyles dersom de slippes løs. Prisen på 635 000 kroner synes å gi veldig mye sporty familiebil for pengene.

TEKNISKE DATA

Ford Mustang Mach-E GT

Motor: 2xEL

Effekt, kW/hk: 358/487

Dreiemoment, Nm: 860

Egenvekt kg: 2273

Tilhengervekt, kg: 750

Lengde/bredde/høyde, cm: 474/188/161

Akselavstand, cm: 298

Bakkeklaring, cm: 13

Bagasjerom, liter: 402–1431

Frunk, liter: 100

Standard dekkdimensjon: 245/45R20

Batterikapasitet netto, kWh: 88

Maks DC-lading, kW: 150

Max. DC-hastighet, km/min: 99/10

Rekkevidde, WLTP km: 500

0–100 km/t, fabrikk, sek: 3,7

Toppfart, km/t: 200

Pris testbil kr: 635 000

TESTDATA (gjelder Mach-E AWD Long Range)

0-100 km/t, sek.: 6,6

60-100 km/t, kickdown: 3,2

80-120 km/t, kickdown: 4,2

Støy 50 km/t, dBA: 59,5

Støy 80 km/t, dBA: 63,0

Støy 100 km/t, dBA: 65,5

Testforbruk, kWh/mil l/mil: 2,3

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 53 2021

Denne saken ble første gang publisert 22/10 2021, og sist oppdatert 04/01 2022.

Les også