Prøvekjørt: BYD Han

Fyrstelige Han

To elmotorer og firehjulstrekk, 509 hestekrefter, 700 Nm, 0-100-akselerasjon på 3,9 sekunder til prisen av en Nissan Qashqai? Der har du BYD Han. 

Dynastisk: Ikke mange andre biler kan by på så mye luksus til 615 000 kroner som BYD Han.
Dynastisk: Ikke mange andre biler kan by på så mye luksus til 615 000 kroner som BYD Han. Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Legg til ting som elektrisk justerbare seter i nappaskinn med varme og ventilasjon både foran og bak, stor berøringsskjerm, 360-graders kamera, stereoanlegg fra danske Dynaudio med 12 høyttalere, panoramasoltak og head up-display, alt til 614 900 kroner, og du har en bil som på papiret virker svært forlokkende.

Overbevisende

For noen er det sikkert en turn-off at bilen er kinesisk, men legger vi det til side, så er den fem meter lange sedanen BYD Han en svært tiltalende bil.

Det skyldes en generelt høy luksus- og kvalitetsfølelse innvendig og overbevisende kjøreegenskaper. Understellet med elektronisk justerbare dempere er vektet mot det myke.

Det gir jevnt over super komfort, men vi opplever at understellet ikke er helt med på notene når det utfordres på svingete vei, særlig dersom veidekket er ujevnt. Styringen er også noe vag.

Ryddig: Stramt og oversiktlig førermiljø med skinntrukket ratt og seter.
Ryddig: Stramt og oversiktlig førermiljø med skinntrukket ratt og seter. Foto: Martin Jansen

Varsling

Nye regler fra Europaparlamentet gjør at nye biler må varsle med lyd dersom du kommer over fartsgrensen (Intelligent Speed Adaptation (ISA)) - forutsatt at bilen har kamera som muliggjør skiltavlesning.

Komfort: Masse plass og komfortable bakseter der seteryggen kan justeres elektronisk. Baksetene kommer også med egen 7-tommers skjerm innebygd i midtarmlenet, hvor du kan kontrollere temperatur og luftstrøm, panoramasoltaket og et utvalg av ulike atmosfærelys.
Komfort: Masse plass og komfortable bakseter der seteryggen kan justeres elektronisk. Baksetene kommer også med egen 7-tommers skjerm innebygd i midtarmlenet, hvor du kan kontrollere temperatur og luftstrøm, panoramasoltaket og et utvalg av ulike atmosfærelys. Foto: Martin Jansen

BYD Han har dette, og i likhet med andre nye biler innebærer det noen ganske irriterende pipelyder fra ISA-systemet og andre varslingssystemer. De kan skrus av, men du må gjøre det hver gang du starter bilen.

Mest irriterende var lyden fra det som trolig var kollisjonsvarslingen, særlig fordi Han stadig syntes å mene at jeg var på kollisjonskurs, noe som ikke var tilfelle, vil jeg påstå.

Egne batterier

BYD er et gigantselskap som også produserer egne batterier. Han - oppkalt etter Han-dynastiet - kommer med BYDs egenutviklede Blade-batteri som standard. Dette er en variant av LFP-batterier – Litium jernfosfatbatteri.

Plass: Bagasjerommet tar 410 liter og bakseteryggen har skiluke.
Plass: Bagasjerommet tar 410 liter og bakseteryggen har skiluke. Foto: Martin Jansen

De er uten kobolt og med lav innblanding av nikkel. LFP-batterier er ikke bare billigere å fremstille enn litium-ion, men Blade-batteriene skal også være svært sikre. Hypotetisk skal du kunne slå en spiker inn i cellene uten fare for at det utløser brann.

Teknikken skal også være mindre følsom for temperatursvingninger. Som jernfosfatbatterier skal de kunne lades hyppig til 100 prosent uten at det går ut over holdbarheten.

Rask: På sommerføre er BYD Han en rask og svært komfortabel bil.
Rask: På sommerføre er BYD Han en rask og svært komfortabel bil. Foto: Martin Jansen

Ulempen er at Blade-batteriene lader tregere og at energitettheten per kilo ikke er like høy som i et litium-ionbatteri. Bilene risikerer dermed å bli svært tunge dersom de skal konkurrere på best rekkevidde.

Rekkevidde og lading

BYD Han har et 85,4 kWt-batteri og en oppgitt rekkevidde på 521 kilometer. Da vi startet opp i fint sommervær viste tripptelleren 96 prosent batterikapasitet og 498 kilometer indikert rekkevidde.

Kapasitet: Ladeøkten viste en maks ladehastighet på 117 kW.
Kapasitet: Ladeøkten viste en maks ladehastighet på 117 kW. Foto: Martin Jansen

Ved 21 prosent gjenværende batterikapasitet viste kjørecomputeren at vi hadde tilbakelagt 342 kilometer. Det skulle i vårt tilfelle tilsi en maks rekkevidde på 456 kilometer. BYD

Han har en maks ladehastighet på 120 kW og ladeøkten viste at det tok 35 minutter for å få batteriprosenten fra 21 til 81 med en maks ladehastighet på 117 kW.

TEKNISKE DATA

BYD Han

Motor:  2xEL

Effekt, kW/hk:  380/509 

Dreiemoment, Nm:  700

Egenvekt, kg:  2250

Tilhenger, kg: Ikke mulig

Lengde/bredde/høyde, cm:  500/191/150

Akselavstand, cm:  292

Bakkeklaring, cm:  12,5

Bagasjerom, liter:  410

Standard dekkdimensjon: 245/45 R19

Batterikapasitet, kWh:  85,4 

Maks hurtiglading, kW:  120

Rekkevidde, WLTP km:  521

0–100 km/t, fabrikk, sek:  3,9

Toppfart, km/t:  185

Pris fra, kr:  614 900

Dette er BYD

BYD står for Build Your Dream og uttales på samme måte som BMW. BYD ble startet i 1995 er nå et av Kinas største privateide foretak. De produserer ikke bare biler. I oppstarten var batterier til telefoner og datamaskiner fokuset. Nå produserer foretaket alt fra tog, elektriske busser, gaffeltrucker og lastebiler til solceller, løsninger for energilagring og endelig biler. BYD startet med biler i 2002, helt vanlige bensinbiler, men viste sin første helelektriske konseptbil i 2004. Nå produserer de både elbiler og ladehybrider. Norge var første land ut for BYD i Europa, med RSA som importør. I tillegg til Han, føres også SUV-en Tang og kompaktbilen Atto i Norge.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 42 2023