Prøvekjørt: BYD Han
Fyrstelige Han
To elmotorer og firehjulstrekk, 509 hestekrefter, 700 Nm, 0-100-akselerasjon på 3,9 sekunder til prisen av en Nissan Qashqai? Der har du BYD Han.
Legg til ting som elektrisk justerbare seter i nappaskinn med varme og ventilasjon både foran og bak, stor berøringsskjerm, 360-graders kamera, stereoanlegg fra danske Dynaudio med 12 høyttalere, panoramasoltak og head up-display, alt til 614 900 kroner, og du har en bil som på papiret virker svært forlokkende.
Overbevisende
For noen er det sikkert en turn-off at bilen er kinesisk, men legger vi det til side, så er den fem meter lange sedanen BYD Han en svært tiltalende bil.
Det skyldes en generelt høy luksus- og kvalitetsfølelse innvendig og overbevisende kjøreegenskaper. Understellet med elektronisk justerbare dempere er vektet mot det myke.
Det gir jevnt over super komfort, men vi opplever at understellet ikke er helt med på notene når det utfordres på svingete vei, særlig dersom veidekket er ujevnt. Styringen er også noe vag.
Varsling
Nye regler fra Europaparlamentet gjør at nye biler må varsle med lyd dersom du kommer over fartsgrensen (Intelligent Speed Adaptation (ISA)) - forutsatt at bilen har kamera som muliggjør skiltavlesning.
BYD Han har dette, og i likhet med andre nye biler innebærer det noen ganske irriterende pipelyder fra ISA-systemet og andre varslingssystemer. De kan skrus av, men du må gjøre det hver gang du starter bilen.
Mest irriterende var lyden fra det som trolig var kollisjonsvarslingen, særlig fordi Han stadig syntes å mene at jeg var på kollisjonskurs, noe som ikke var tilfelle, vil jeg påstå.
Egne batterier
BYD er et gigantselskap som også produserer egne batterier. Han - oppkalt etter Han-dynastiet - kommer med BYDs egenutviklede Blade-batteri som standard. Dette er en variant av LFP-batterier – Litium jernfosfatbatteri.
De er uten kobolt og med lav innblanding av nikkel. LFP-batterier er ikke bare billigere å fremstille enn litium-ion, men Blade-batteriene skal også være svært sikre. Hypotetisk skal du kunne slå en spiker inn i cellene uten fare for at det utløser brann.
Teknikken skal også være mindre følsom for temperatursvingninger. Som jernfosfatbatterier skal de kunne lades hyppig til 100 prosent uten at det går ut over holdbarheten.
Ulempen er at Blade-batteriene lader tregere og at energitettheten per kilo ikke er like høy som i et litium-ionbatteri. Bilene risikerer dermed å bli svært tunge dersom de skal konkurrere på best rekkevidde.
Rekkevidde og lading
BYD Han har et 85,4 kWt-batteri og en oppgitt rekkevidde på 521 kilometer. Da vi startet opp i fint sommervær viste tripptelleren 96 prosent batterikapasitet og 498 kilometer indikert rekkevidde.
Ved 21 prosent gjenværende batterikapasitet viste kjørecomputeren at vi hadde tilbakelagt 342 kilometer. Det skulle i vårt tilfelle tilsi en maks rekkevidde på 456 kilometer. BYD
Han har en maks ladehastighet på 120 kW og ladeøkten viste at det tok 35 minutter for å få batteriprosenten fra 21 til 81 med en maks ladehastighet på 117 kW.
TEKNISKE DATA
BYD Han
Motor: 2xEL
Effekt, kW/hk: 380/509
Dreiemoment, Nm: 700
Egenvekt, kg: 2250
Tilhenger, kg: Ikke mulig
Lengde/bredde/høyde, cm: 500/191/150
Akselavstand, cm: 292
Bakkeklaring, cm: 12,5
Bagasjerom, liter: 410
Standard dekkdimensjon: 245/45 R19
Batterikapasitet, kWh: 85,4
Maks hurtiglading, kW: 120
Rekkevidde, WLTP km: 521
0–100 km/t, fabrikk, sek: 3,9
Toppfart, km/t: 185
Pris fra, kr: 614 900
Dette er BYD
BYD står for Build Your Dream og uttales på samme måte som BMW. BYD ble startet i 1995 er nå et av Kinas største privateide foretak. De produserer ikke bare biler. I oppstarten var batterier til telefoner og datamaskiner fokuset. Nå produserer foretaket alt fra tog, elektriske busser, gaffeltrucker og lastebiler til solceller, løsninger for energilagring og endelig biler. BYD startet med biler i 2002, helt vanlige bensinbiler, men viste sin første helelektriske konseptbil i 2004. Nå produserer de både elbiler og ladehybrider. Norge var første land ut for BYD i Europa, med RSA som importør. I tillegg til Han, føres også SUV-en Tang og kompaktbilen Atto i Norge.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 42 2023