Test: Tesla Model Y Long Range RWD
Den største fordelen er bak
Alderen begynner så smått å tynge nordmenns klare bilfavoritt. Men enorm bagasjeplass kan ingen utfordre den på.
Tesla Model Y har hatt en helt eventyrlig karriere på salgsstatistikken her i Norge. Bortsett fra debutåret 2021 (da var Model 3 mest solgt …) har den vært en krystallklar bestselger med to til fire ganger salget av nummer to på listene. Ved utgangen av 2024 har rundt regnet 65 000 Model Y forlatt forhandlerlokalene. Det er slikt som gir utslag på Richter-skalaen i bilsammenheng.
Les også: Test: Tesla Model Y Long Range: Møter tøffere klima
Så bra er den ikke
Vi skal ikke gjøre noe forsøk på å forklare den utrolige suksesshistorien, for selv om Tesla Model Y har mange gode egenskaper og særlig i starten av karrieren tilbød noen unike egenskaper, har den aldri vært to til fire ganger bedre enn konkurrentene. Absolutt et bestselgeremne, ja. Men på denne skalaen? Nei, så bra er den ikke.
Siden Tesla begynte å skuffe ut Model Y i august 2021, har det kommet flere nye modeller i klassen for de populære «folke-SUV-ene». Og de som var der allerede – i særdeleshet VW ID. 4 – har forbedret egenskapene sine merkbart siden da. Dermed registrerer vi at ikke bare puster stadig flere Model Y i nakken, noen er også på siden og forbi.
Les også: Test: VW ID.4 GTX: Forbedringene merkes godt, men den er fortsatt ikke perfekt
Bra bil, feil pris
Det blir tydelig når vi kjører den foreløpig siste modellvarianten på test. Det er nok en kombinasjon som hadde gjort Model Y enda mer populær, om den hadde kommet tidligere og til en riktig pris. Her snakker vi nemlig om bakhjulsdrift i kombinasjon med Long Range-batteri på 75 kWh. Tidligere har den bakhjulsdrevne utgaven kun blitt levert med batteri på 57,5 kWh.
Da spisser man jo ørene og tenker at her kan det være en mulighet for rommelig, rimelig familie-SUV med lang rekkevidde og en attraktiv T på panseret. Ikke helt.
Pris på drøyt 460 000 kroner er i seg selv ikke så ille, men når vi ser at du får den firehjulsdrevne versjonen for drøyt 10 000 kroner mer, er vel dette nærmest som å si at «jo, vi har modellen i sortimentet, men ønsker ikke å selge noe av den».
Uansett er Model Y Long Range RWD en fin bil, den. Men minner oss også om at Model Y begynner å bli litt grå ved tinningen på en del områder. Noe av dette handler om konseptet og oppsettet av Model Y. For eksempel at den er overdrevent sportslig til å være familiebil, og har veiegenskaper og respons det gjerne hadde stått M, R eller AMG på hos andre merker.
Morsomt, men vi kan neppe tenke oss at den normale familiebilbruker pirker borti mer enn 30-40 prosent av bilens faktiske kapasitet på dette området. Og tror at de aller fleste hadde vært bedre tjent med en mindre stram fjæring og noe bedre støyisolering. Vi lar oss imponere av grepet den har på bakhjulene. Selv på våt, sleip veibane skal det mye til før antispinn og ESP griper inn for å holde kontroll på 255 kW/347 hk. Og når de først må trå til, skjer det pent og mykt.
Les også: Test: Tesla Model Y Performance: Teslaen greier det «umulige»
Venter på oppgradering
Naken, spartansk, minimalistisk. Velg innfallsvinkelen selv, alle tre beskriver følelsen innvendig og på førerplass godt. Nå har imidlertid flere konkurrenter vist at et bilinteriør faktisk fungerer vel så bra når det blir lunt, velutstyrt og polstret. Smak og behag, men sammen med en litt enkel kvalitetsfølelse er det ikke her Model Y skinner i våre øyne.
Det gjør den imidlertid når du skal fylle opp i bagasjerommet. Her er det rett og slett enorm plass. En ting er at du får stappet inn en hel haug med ting når gulvplatene ligger på plass, en annet når du oppdager den digre brønnen under det vanlige gulvet. Legger du ned baksetene blir Model Y rene varebilen, og utforming av bakluken gjør det enkelt å laste inn selv voluminøse gjenstander. Også har den jo frunk, selvsagt.
Lavt forbruk og dermed god rekkevidde er Tesla spesialister på, og vår testbil bruker 1,55 kWh/mil med resulterende rekkevidde på 475 km. Nå er ikke batteriet på rundt 75 kWh (Tesla oppgir ikke nøyaktige data) klasseledende, og ladefarten slakker vel mye av fra rundt 70 prosent til at den blir blant de aller beste, men det er fortsatt bra nok.
Omtrent som resten av Model Y, selv om bilen totalt sett nå fortjener en midtlivsoppgradering. Ryktene sier det skal skje etter mønster av Model 3 og i løpet av 2025. Vi venter i spenning.
Vi Menn Bil mener:
Det er fortsatt mye bra å si om Tesla Model Y, men den er ikke lenger den beste bilen i klassen. I hvor stor grad en forventet oppgradering i 2025 vil fikse på det, gjenstår å se.
TESTDATA
0–100 km/t, sek: 6,0
60–100 km/t: 2,5
80–120 km/t: 3,1
Støy 50 km/t, dBA: 62,0
Støy 100 km/t, dBA: 69,0
Testforbruk, kWh/mil: 1,55
Rekkevidde i test, km: 475
Misvisning 50 km/t: 49
Misvisning 100 km/t: 99
TEKNISKE DATA
Motor: EL
Effekt, kW/hk: 255/347
Dreiemoment, Nm: 450
Egenvekt, m/fører, kg: 1969
Tilhengervekt, kg: 1600
Lengde/bredde/høyde, cm: 475/192/162
Akselavstand, cm: 289
Bakkeklaring, cm: 17,2
Bagasjerom, liter: 854–2168
Standard dekkdimensjon: 255/45-19
Batterikapasitet, kWh: 75
Rekkevidde, WLTP km: 600
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 15,5
0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,9
Toppfart, km/t: 217
Pris fra, kr: 460 400
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn