Test: Tesla Model X Plaid

Én ting sliter den fortsatt med

Med Plaid-versjonen av aldrende Tesla Model X er det ikke tvil om hva som er det viktigste formålet: Være den raskeste SUV-en i gata. Det greier den, men sliter fortsatt på andre områder.

Pluss ikon
<b>FARGEN SKJEMMER INGEN:</b> Men ikke tro at du sniker deg unna ekstra oppmerksomhet i denne utgaven av Tesla Model X
FARGEN SKJEMMER INGEN: Men ikke tro at du sniker deg unna ekstra oppmerksomhet i denne utgaven av Tesla Model X Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Oppskriften for å få til det høres tilsynelatende enkel ut: Du setter tre kraftige elmotorer i Plaid-utgaven, en foran og to bak og ender opp med rundt 1020 hestekrefter.

I virkeligheten skal det litt mer til, for hele drivlinjen må konstrueres slik at man faktisk skal kunne hente ut den enorme effekten, med spesialtilpassede elmotorer, invertere og annet.

Uansett hvordan du snur og vender på det – resultatet gjør fysisk vondt. Et trykk på Plaid-knappen i den store betjeningsskjermen og et nytt trykk på gasspedalen slynger deg fra 0–100 km/t på ned mot tre sekunder.

Star Wars-effekt

Hvis du lurer på hvorfor Plaid-symbolet på hekken ser ut som en effekt fra Star Wars, så er det fordi synsforstyrrelsene i starten av akselerasjonsorgien minner om overgangen fra lyshastighet til hyperspeed i filmene. Tesla har hentet navnene på akselerasjonsmodusene sine fra komedien «Spaceballs» fra 1987, der «Plaid Speed» er den aller raskeste.

<b>FORTERE-FORTEST:</b> Bilen går som en kule i sportsmodus. Plaid og dragrace skal behandles med respekt. 
FORTERE-FORTEST: Bilen går som en kule i sportsmodus. Plaid og dragrace skal behandles med respekt.  Foto: Terje Bjørnsen

Du kan sneie av enda noen tiendedeler på akselerasjonstiden hvis du går for «Dragrace-modus». Siden det krever en nokså langvarig og energikrevende oppvarming av batteriet, og heller ikke er anbefalt for bruk på offentlig vei, holder vi oss til Plaid.

<b>PLAID:</b> Betyr egentlig skotskrutet, og krever et dypdykk i terminologien fra filmen Space Balls for å gi mening i Tesla-universet. 
PLAID: Betyr egentlig skotskrutet, og krever et dypdykk i terminologien fra filmen Space Balls for å gi mening i Tesla-universet.  Foto: Terje Bjørnsen

Aldri noen hovedingrediens

Eller rettere sagt, etter at vi har kjørt testene, blir Sport standardinnstilling. Det føles mer smidig, uten rykk og napp ved litt uforsiktig høyrepedal.

Og selv om 0-100-tiden stiger til 4,5 sekunder, øker den enorme forbikjøringsakselerasjonen kun med 4–5 tiendedeler i Sport-modus.

Men selv om en Tesla med dette utgangspunktet nødvendigvis må handle om at den leverer ytelsene den lover, kan det aldri bli noe hovedingrediens i den daglige bruken av bilen.

Tross alt er Model X en stor familie-SUV, og skilsmisse uten besøksrett til barna et ufravikelig resultat om du gymmer høyrepedalen ved hver anledning.

Trekker på årene

Ufravikelig er også det faktum at Model X begynner å trekke på årene. Den dukket opp i Norge i 2016, og var en lett usannsynlig bestselger i 2017 og 2018, med fjerdeplass på salgsstatistikken.

Men straks europeiske prestisje-SUV-er som Audi e-tron dukket opp i 2019, falt stjernen til Model X forunderlig hurtig fra bilhimmelen.

Det sier noe om hvor brutalt det er å være i siktet til de rike og de trendbevisste elbilkjøperne, der den ene millionbilen byttes ut til en annen, så snart neste nye gigantiske prestisjemodell dukker opp.

For når vi kjører Model X Plaid mellom tester av BMW iX, Mercedes EQE SUV og Audi Q8 e-tron, kjennes den ikke dårlig – bare annerledes.

<b>SEKS SITTEPLASSER:</b> Model X Plaid kommer med to seter i hver seterad. Sittekomforten er flott på de to fremste baksetene. 
SEKS SITTEPLASSER: Model X Plaid kommer med to seter i hver seterad. Sittekomforten er flott på de to fremste baksetene.  Foto: Terje Bjørnsen

Det går i første rekke på den utpreget sportslige kjørefølelsen som ligger i så å si alle Tesla-modeller, men enda mer merkbart i en med Plaid-merket på hekken.

Det gjør testrutens svingete veier, på tross av våt asfalt og høstløv, til en kjøreopplevelse med bredt smil om munnen. Nærmest i sportslig kjøreglede kommer BMW iX xDrive50, mens Audi Q8 e-tron og Mercedes EQE SUV er langt mer komfortorienterte.

Les også: Vår test viser at Audi holder ord når det gjelder de varslede forbedringene på Q8 e-tron

Sliter med dekkstøy

Model X har alltid slitt med dekkstøy – særlig sommerdekk på grov asfalt. Med fast fjæring og sportslige 22-tommere blir ikke utfordringen noe mindre. Og vi snakker tross alt om en bil til 1,2 millioner kroner.

Akkurat der er de tyske prestisjebilene langt bedre, om enn i noe varierende grad. I 100 km/t er støynivået 69 dBA i Plaid.

Støy: Store hjul gir mye støy i Tesla Model X Plaid.
Støy: Store hjul gir mye støy i Tesla Model X Plaid. Foto: Terje Bjørnsen

I samme hastighet var støynivået 65 dBA da vi testet Mercedes EQS SUV, 63 dBA med vinterdekk. Ifølge Arbeidstilsynet vil en vanlig samtale ligge på rundt 65 dBA, mens et rop typisk vil ha et støynivå på 80 dBA.

Les også: Vi Menn Bils test av Mercedes-Benz EQS SUV 450 og 580 4Matic

En nylig test av BMW iX og Mercedes EQE SUV med 22-tommers hjul ga et støynivå på henholdsvis 66,5 dBA og 65 dBA i 100 km/t.

Les også: Her finner du testen av BMW iX xDrive50 og Mercedes EQE SUV 350 4Matic

Model X har imidlertid sett forbedringer på støynivå. Da vi testet Model P90D mot tysk og svensk luksus i 2017 var støynivået i Tesla-en på formidable 69 dBA i 100 km/t - med vinterdekk.

Ingen favoritt: Det er vanskelig å skjønne hvorfor knapper i rattet til blinklys er et fremskritt. Men vi setter pris på infodisplay foran føreren.
Ingen favoritt: Det er vanskelig å skjønne hvorfor knapper i rattet til blinklys er et fremskritt. Men vi setter pris på infodisplay foran føreren. Foto: Terje Bjørnsen

Les også: Her finner du testet av Tesla Model X mot Audi Q7 e-tron og Volvo X90 T8.

Faceliften for 2023 har ikke gjort noe med det grunnleggende inntrykket av interiøret. Det er fortsatt minimalistisk på godt og vondt Tesla-vis, men heldigvis fortsatt med infodisplay foran føreren, i motsetning til lillebror Model Y.

Fungerer dårlig

Like begeistret er vi ikke over det nye betjeningsoppsettet, der ratthendler er erklært overflødig, og eksempelvis betjening av vindusvisker og særlig retningsviser er flyttet til rattet. Sistnevnte fungerer dårlig i rundkjøringer med blinking inn og ut.

Les også: Teslas yoke-ratt er ekstrautstyret du ikke vil ha

Ingen skal ta fra Model X det faktum at den er rommelig, og at måkevingedørene gir relativt enkel innstigning til de to setene i tredje seterad.

Plaid-modellen fås for øvrig kun som seksseter, med to separate seter også på andre seterad. Der har man det svært behagelig, i alle fall til sjåføren skal vise fram sine dyrkjøpte hestekrefter.

Vi Menn Bil mener:

Grunnen til at vi aldri har vært overbegeistret for Tesla Model X har mest med Model S å gjøre. Den gjør alle kjøremessige ting merkbart bedre enn sin SUV-slektning, uten at man ofrer så veldig mye på praktiske egenskaper. Når det er sagt, er Model X Plaid en imponerende oppvisning i ytelser og sportslige veiegenskaper for en stor familie-SUV. Men i 2023 er det tydeligvis ikke nok til å imponere kjøperne av kostbare elbiler.

Testdata

0-100 km/t, sek.: 3,2

60-100 km/t: 1,4

80-120 km/t: 1,4

Støy 100 km/t, dBA: 69,0

Testforbruk, kWh/mil: 2,04

Rekkevidde i test, km: 455

Misvisning 100 km/t: 99

Tekniske data

Motor: 3xEL, en foran to bak

Effekt, kW/hk: 750/1020

Dreiemoment, Nm: 1420

Egenvekt, m/fører, kg: 2539

Tilhengervekt, kg: 2250

Lengde/bredde/høyde, cm: 505/202/168

Bagasjerom, liter: 425-2600

Standard dekkdimensjon: F:255/45-20 B:275/45-20

Batterikapasitet, kWh: 95

Rekkevidde, WLTP km: 543

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 2,08

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 2,6

Toppfart, km/t: 262

Pris fra, kr: 1 196 000

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn