Test: Kia EV6 GT mot konkurrentene
Hurtigtoget fra Kia utfordrer de etablerte
GT-versjonen av Kia EV6 kan skilte med 585 hk i kampen mot de kvikkeste utgavene av Tesla Model Y og BMW i4. I tillegg har den et annet, minst like viktig ess i ermet.
Raskest er en viktig målestokk blant de sterkeste elbilene. De fleste har vel fått med seg at en helt normal familie-elbil i dag er i stand til å sette gårsdagens sportsmodeller til veggs når det gjelder akselerasjon.
Da legges naturlig nok lista enda høyere når det gjelder performance-utgaver av allerede superraske elbilmodeller.
Tesla har gått i bresjen for å gi disse navn som reflekterer opplevelsen – insane (sinnssyk) og ludicrous (latterlig) er et par av de beste.
Jeg kan gjerne slenge hysterisk med på listen når vi oppsummerer hvordan Kia EV6 GT, BMW i4 M50 og Tesla Model Y Performance kjennes ut når du klemmer til på høyrepedalen.
Les også: Test: BMW i4 M50 - nå stemmer det virkelig
Les også: Test: Tesla Model Y Performance - greier det "umulige"
Ser man på fabrikkstallene ligger alle disse i regionen 3,5 til 3,9 sekunder fra 0–100 km/t, og selv om de i virkelighetens verden (se testdata) ligger noen få tiendedeler etter, er det ingen tvil om at akselerasjonsopplevelsen både er sinnssyk, latterlig og hysterisk på en gang.
Se opp for løse objekter
Du får følelsen av at hjernen blir igjen i bagasjerommet, mens kroppen herjes av G-kreftene, og har du ikke sagt fra til eventuelle passasjerer, er det fare for flygende mobiltelefoner eller kosebamser i tett formasjon.
Kia har tydeligvis tatt oppgaven på alvor, for den nye GT-modellen tar ledelsen med noen ubetydelige tiendedeler sammenlignet med de mest aktuelle konkurrentene; BMW i4 M50 og Tesla Model Y Performance.
De er ikke valgt ut tilfeldig som målestokk for EV6 GT: Vi kjørte i4 M50 vinteren 2022 og slo fast at dette var den første elbilen med ekte BMW-kjøreglede, mens vi høsten 2022 konstaterte at Model Y Performance klarte kunststykket å kombinere SUV-plass med sportsbilegenskaper.
Mer enn pynt
Koreanerne har ikke nøyd seg med utvendig pynt og fancy interiørdetaljer. De har også tatt i på teknikksiden, blant annet med en totrinns inverter til motoren bak for høyere kraftleveranse, endringer i fjæringsoppsettet og en elektronisk differensialbrems på bakakselen.
Toppfarten på 260 km/t er høy for en elbil (BMW-en nøyer seg f.eks. med 225 km/t) og da er det betryggende at Kia har plusset på med skikkelige bremser; ventilerte skiver på 380 mm foran og 360 mm bak. Det har du også glede av i en bråbrems under norske forhold.
Vi har vært svært godt fornøyd med veiegenskaper og kjørefølelse i normalutgavene av EV6, og GT-versjonen følger opp med enda mer spisskompetanse på området.
Endringene vi har nevnt ledsages av Michelin Pilot Sport 4S-dekk i egen Kia-utgave, der dimensjonen på 255/40-21 er en fin balanse mellom ekstra veigrep, uten at komforten drepes fullstendig.
Frisk kjøreopplevelse
Vi prøver bilen både på vår lille handlingsbane på testområdet, og ute på svingete landeveier. Vi holder oss unna «drift-mode» i de GT-spesifikke innstillingene, men selv uten det kjenner du at bilen blir livlig og meddelsom på banen.
Følelsen er at Kia har truffet et bra kompromiss der sportslighet og svært godt veigrep er prioritert, men uten at bilen kjennes for hyperaktiv og kompromissløs. Det passer spesielt godt der veibanen ikke er som et biljardbord, men har sine humper og asfaltskader.
BMW kjennes et lite hakk smidigere og mer GT-aktig, mens Tesla har sin sedvanlige gokart-følelse – morsom, men tidvis vel fast i fisken med familiebil-hatten på hodet.
Nyansene mellom de tre er merkbare, men vårt inntrykk er at Kia har funnet et velfungerende oppsett i EV6 GT.
Kia EV6 karosseriet er i typisk crossover-format og havner mellom den mer kombicoupe-aktige BMW og den mer SUV-typiske Tesla. Viktig for dem alle er at de har den store bakluken, med de betydelige praktiske plussmomenter det fører med seg i forhold til rene sedaner.
Alle tre fungerer som familiebiler, der Tesla har klart størst lasteplass, BMW totalt sett er minst innvendig, mens Kia briljerer med enorm benplass i baksetet.
Slår til på ladestasjonen
Som nevnt innledningsvis har Kia et lynraskt ess i ermet når du skal ut på langtur, og det dukker opp på ladestasjonen: Her sørger 800-voltssystemet for at vi ser hurtigladehastighet på opptil 230 kW, selvsagt på dertil egnede ladere.
Heldigvis holder farten seg over 150–200 kW helt opp til 80 prosent batterinivå, slik at vi brukte skarve 19 minutter fra 10-80 prosent.
Verken BMW eller Tesla er sinker på hurtiglading, men dette tempoet henger de ikke med på. Tesla har imidlertid en merkbar fordel på reise: Takket være sitt svært lave energiforbruk kan du oppnå 10–15 mil ekstra rekkevidde.
Vi Menn Bil mener:
Skal man først lage en hyperrask og sportslig bil, kan man like godt gjøre det grundig. Kia har ikke nøyd seg med å pirke i overflaten på EV6 GT, men laget en fullblods sportsversjon. Det er en tilnærming vi kjenner best fra europeiske prestisjeprodusenter, derfor er det ekstra gledelig å se at Kia tråkker til på dette området.
Resultatet er en bil du fint kan bruke til alle de dagligdagse gjøremålene, men gjerne ta med på trackday i helgen, hvis du er av det entusiastiske slaget.
Spurtegenskaper og ladefart er blant de klare fortrinnene hos Kia EV6 GT, men vi kan også finne noen minuspunkter i forhold til de vanlige EV6-versjonene: Denne utgaven bruker mer energi og har et høyere støynivå, særlig på motorvei.
TESTDATA
Bilmerke Kia BMW Tesla
Modellbetegnelse EV6 GT i4 M50 Model Y Long Range
0–100 km/t, sek: 3,7 4,0 4,1
60–100 km/t: 1,7 1,8 1,8
80–120 km/t: 2,1 2,2 2,3
Støy 100 km/t, dBA: 68,5 66,0 69,0
Testforbruk, kWh/mil: 2,0 2,17 1,47
Rekkevidde i test: 380 370 510
Misvisning 100 km/t 96 96 99
NB: BMW testet med europeiske vinterdekk i kjølig vær
TEKNISKE DATA
Bilmerke Kia BMW Tesla
Modellbetegnelse EV6 GT i4 M50 Model Y Performance
Effekt, kW/hk: 430/585 400/544 393/534
Dreiemoment, Nm: 740 795 660
Egenvekt, m/fører, kg: 2250 2290 2072
Tilhengervekt, kg: 1800 1600 1600
Lengde/bredde/høyde, cm: 470/189/155 478/185/145 475/192/162
Bagasjerom, liter: 511–1300 470–1290 970
Standard dekkdimensjon: 255/45-20 F: 245/45-18/ B: 255/45-18 F:255/35-21 W B:275/35-21 W
Batterikapasitet, kWh: 77,4 80,7 75
Rekkevidde, WLTP km: 424 500 514
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 2,06 1,89 1,71
0–100 km/t, fabrikk, sek: 3,5 3,9 3,7
Toppfart, km/t: 260 225 250
Ca. pris, kr: 737 400 784 000 577 000
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn uke 42 nummer 50