Prøvekjørt: Maxus eT90

Har litt å strekke seg etter

Det er pene ting å så om Norges første elektriske pickup, men den er ikke uten åpenbare svakheter. 

Bøs: Den gigantiske og glupske fronten står ikke helt i forhold til ytelsene.
Bøs: Den gigantiske og glupske fronten står ikke helt i forhold til ytelsene. Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Maxus eT90 er første helelektriske pickup i Norge, noe som i seg selv er en gledelig nyhet, særlig for offentlige etater som er pålagt å velge elbil når de skal gå til anskaffelse av nye biler.

Har du drømt om pickup som familiebil, så kan eT90 være gyllen mulighet, forutsatt at du ikke har altfor høye krav til komfort, kapasitet og utstyr.

Den kan nemlig fås som femseter. Skal du ha en konvensjonell pickup på hvite skilter med bakseter, så koster den like mye som en luksus-SUV.

En Hilux med bakseter koster for eksempel 1,2 millioner kroner. Maxus eT90 på sin side koster 584 900 kroner. Faktisk er den dyrere som toseter.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av Toyota Hilux

Nå skal det skytes inn at det er et ganske solid sprang mellom kinesiske eT90 og japanske Hilux, i Toyota-ens favør, ikke bare i kvalitetsfølelse.

Velkommen: Elektriske eT90 er et velkomment alternativ, men den er ikke uten pussigheter og lyter.
Velkommen: Elektriske eT90 er et velkomment alternativ, men den er ikke uten pussigheter og lyter. Foto: Martin Jansen

Den 2,3 tonn tunge Maxus-pickupen har kun trekk på bakhjulene og hengervekten er på beskjedne 1000 kilo. Men med Maxus slipper du altså å bekymre deg for høye dieselpriser.

Rystende

Maxus eT90 er basert på en konvensjonell plattform og i likhet med de fleste av sine konkurrenter med forbrenningsmotor, er den utstyrt med doble triangelarmer foran og bladfjærer bak.

Det er ikke uvanlig at denne formen for understell med rammekonstruksjon bidrar til mye risting, hopp og sprett på ujevnt veidekke, særlig med tomt plan. Maxus eT90 er behagelig når veibanen er fin, men små ujevnheter kjennes svært godt gjennom hele bilen. I tillegg er styrefølelsen er ullen.

Femseter: Maxus eT90 kan leveres som femseter uten at den koster en formue, siden elbiler har momsfritak.
Femseter: Maxus eT90 kan leveres som femseter uten at den koster en formue, siden elbiler har momsfritak. Foto: Martin Jansen

Svakheter og styrker

En del andre svakheter finnes også. Halogen hovedlys er ikke noe å rope hurra for. Vanlig utstyr som cruisekontroll og blindsonevarsling finnes ikke. Den 10.3-tommer store berøringsskjermen er gammeldags og treg, men du kan koble til Apple Carplay.

Enkelt: Oversiktlig, men enkelt. Seter trukket med vegansk skinn. Legg merke til det manuelle håndbrekket, som må brukes når bilen parkeres, ellers risikerer du at eT90 parkerer selv på en måte som du neppe ønsker.
Enkelt: Oversiktlig, men enkelt. Seter trukket med vegansk skinn. Legg merke til det manuelle håndbrekket, som må brukes når bilen parkeres, ellers risikerer du at eT90 parkerer selv på en måte som du neppe ønsker. Foto: Martin Jansen

At automatgiret ikke har et parkeringsmodus er høyst uortodoks. Når bilen skal parkeres må du sette giret i nøytral og for alle del huske å dra i det manuelle håndbrekket, ellers risikerer du at den triller av gårde.

På den positive siden kan vi notere elektronisk nedstigningskontroll (hill descent), ryggekamera, parkeringssensor bak og 220V-uttak.

Stig på: Fikse stigtrinn i bakre støtfangeren.
Stig på: Fikse stigtrinn i bakre støtfangeren. Foto: Martin Jansen

Som nye Ford Ranger har også Maxus-en et smart stigtrinn i bakre støtfanger som gjør det lettere å jobbe med lasteplanet som har plass til en europall. Nyttelasten på 1000 kilo er i toppklasse.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av nye Ford Ranger

Ladefart

Fremdriften i eT90 besørges av en 132 kW elektromotor, som genererer 180 hk og et dreiemoment på 310 Nm. Den kommer med et 88,5 kWt batteri, nettokapasitet, og batterivarmer er standard.

Rekkevidden er oppgitt til 330 kilometer, i henhold WLTP-standarden, og siden eT90 er typegodkjent som en N1 varebil, er den WLTP-testet med tung last, ifølge importøren.

Last: Lasteplanet har plass til en europall. Vi skulle gjerne sett mer enn to ankringspunkter.
Last: Lasteplanet har plass til en europall. Vi skulle gjerne sett mer enn to ankringspunkter. Foto: Martin Jansen

Maks ladeeffekt er 80 kW og den skal kunne lade fra 20 til 80 prosent på rundt 45 minutter ved ideelle forhold. En ladeøkt der vi starter med 49 prosent batterikapasitet bekrefter at eT90 ikke lader fort, men har en stabil ladekurve som ligger jevnt på 72 kW opp til 80 prosent.

I løpet av testperioden kjørte vi 431 kilometer. Ifølge kjørecomputeren hadde vi et snittforbruk på 2,99 kWt per mil. Det er høyt.

TEKNISKE DATA 

Maxus eT90

Motor, cm³: EL

Effekt, kW/hk: 132/180

Dreiemoment, Nm: 310

Batterikapasitet, netto, kWh: 88,5

Maks hurtiglading, kW: 80

Rekkevidde, WLTP km: 334

Egenvekt, kg: 2300

Tilhengervekt, kg: 1000

Maks nyttelast, kg: 1000

Lengde/bredde/høyde, cm: 537/190/181

Akselavstand, cm: 316

Bakkeklaring, cm: 18,7

Standard dekkdimensjon: 245/65R17

0–100 km/t, sek: Ikke oppgitt

Toppfart, km/t: 120

LASTEPLAN:

Lenge, cm: 149

Bredde, cm: 151

Dybde, cm: 53

Bredde mellom hjulkassene, cm: 110

Ankringspunkter lasteplan: 2

5-seter: Pris, fra kr: 584 900

2-seter: Pris, fra kr: 712 900

Om Maxus

Sent i 2018 ble det klart at bilimportøren RSA (kjent for blant annet Suzuki, Isuzu og BYD) skulle få det kinesiske bilmerket SAIC Maxus i porteføljen. SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation) er Kinas største bilprodusent og heleid av staten. RSA fører både personbiler og varebiler fra Maxus.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 42 2023