Test: Mercedes-Benz EQA 250
Mercedes EQA overpresterer på det viktigste
EQA er andre elbil ut hos Mercedes personbiler. Litt annerledes enn vi trodde, men den overbeviser på viktige områder.
Det er gått et par år siden vi først hørte om EQA – Mercedes' kompakte elbilutfordrer. Og tenkte det ville være et fint trekk med en sportslig kompaktbil etter den store og relativt kostbare SUV-modellen EQC.
Siden den gang har A- og B-klassen rukket å ekspandere i en hel haug ulike karosseriformater, og ikke overraskende har vår tanke om elbil på det morsomme originalformatet blitt elbil på det mer praktiske GLA-konseptet.
Da snakker vi om biltypen alle vil ha om dagen, den halvhøye, kompakte crossovermodellen. Ikke helt SUV, men nær nok til at du får med de fleste fordelene og ikke så mange av ulempene.
Og synes du EQA blir for lite SUV-aktig, behøver du bare smøre deg med tynt lag tålmodighetssalve: EQB dukker opp mot slutten av året, blant annet med syvseter-løsning, slik modellen med forbrenningsmotor har.
Men først ut er altså EQA i versjon med forhjulsdrift, elmotor på 140 kW/190 hk og batteri med utnyttbar kapasitet på 66,5 kWh.
Hvis du ønsker deg firehjulsdrift er ikke det så langt unna, både EQA 300 og 350 4Matic har dukket opp i prislistene med effekt på henholdsvis 167 kW/227 hk og 210 kW/286 hk. Foreløpig er bare 350 4Matic bekreftet for EQB, men det ville forundre oss om det blir den eneste modellvarianten.
Flere om beinet
Det begynner å tette seg til blant elbiler av denne typen og størrelsen.
Her møter EQA 250 veteraner som Kia e-Niro, sprellferske nykommere som Hyundai Ioniq 5, samt de tekniske trillingene Audi Q4, Skoda Enyaq og VW ID.4. Pluss en god del andre alternativer.
Les også (+): Test: Ioniq 5 - gjør det lett å like elbil
Mercedes-en er relativt kompakt med lengde på 4,46 meter, og når du bauter rundt i parkeringshuset, merker du at dette er oversiktlig og manøvrerbart.
Ikke bare fordi du har temmelig god kontroll på alle hjørner, men også fordi vår testbil er utstyrt med et godt ryggekamera. Et du til og med kan ha glede av på vinteren, siden det bare vipper ut når du trenger det og ikke blir skittent under kjøring.
Inntrykket av lettkjørthet kompletteres med en Mercedes-typisk komfortfølelse. Det handler mye om en behagelig fjæringskomfort, men også om gode detaljløsninger. Eksempelvis om svært effektivt klimaanlegg – godt å ha når temperaturen i testperioden ligger mellom 20–25 grader.
Eller behagelige seter og god sittestilling. Også de digitale instrumentene og berøringsskjermen i midtkonsollen, bidrar til det gode komfortnivået.
Skjermen virker mer intuitiv i bruk enn tidligere systemer, og vi setter pris på at Mercedes har valgt en frisk og morsom fargepalett på hele displaypakken.
Et par blemmer
Midt oppe i godfølelsen blir derfor et par komfortmangler desto tydeligere. Støymålingen i 100 km/t viser 68 dBA – og havner akkurat på grensen til rød sone når det gjelder langtur på motorvei.
Og merkelig nok produserer et ellers tyst understell noen løsaktige slamrelyder når du passerer et stykke slagete asfalt. Ikke helt det du forventer med stjerne i grillen.
Komfort-innstillingen i understellet er behagelig myk, og du merker en betydelig oppstrammingseffekt på demping og styring når du velger sportsmodus. Da får bilen bedre respons på svingete veier.
Helt sportslig blir det likevel aldri, og det sier noe om Mercedes' definisjon av sport at du kan la den innstillingen stå på, uten at tennene skrangler på dårlig vei.
Kjøreopplevelsen ender opp med å bli mer hyggelig enn minneverdig, men konseptet tatt i betraktning er det temmelig midt i blinken.
Overpresterer
Om det er finværet under hele testperioden, eller at Mercedes har vært kledelig konservative i sine data, skal vi ikke spekulere i. Men på noen viktige områder overpresterer EQA 250. Vi kan begynne med det minst viktige – vår testbil gjør 0–100 km/t på 8,5 mot oppgitt 8,9 sekunder.
Mer vesentlig ender den opp med å bruke mindre strøm i vår faste forbrukstest enn WLTP-tallene – 1,6 mot 1,72 kWh per mil.
Dermed blir testrekkevidden på 415 km, også det bedre enn normtallet for testbilen – 402 km. I tillegg hurtiglader den fortere enn den skal, detaljene om det finner du i rammen på forrige oppslag.
Ikke blant de største
Med sine 190 hk og 375 Nm kjennes EQA i alle sammenheng småsprek og kjapp på gassresponsen.
Sistnevnte varierer etter om du velger Sport, Comfort eller Eco kjøreinnstilling. Rekuperasjonen – eller graden av regenerering av strøm og dermed motorbrems – stiller du enkelt inn med girhendlene bak rattet.
Dermed kan du gjøre alt fra å seile av gårde, til såkalt en-pedalskjøring der gassen i 99 % av tilfellene gir den bremseeffekten du trenger.
Lader fort og lenge
En vesentlig trivselsfaktor i det daglige elbillivet handler om hvordan bilen hurtiglader. Særlig på langtur gir effektiv lading ro i tilværelsen.
EQA er oppgitt til maksimal ladefart på 100 kW, men holder seg mellom 100 og 110 kW fra 30 til 50 %, og lader fortsatt med 60 kW når vi passerer 90 %. Riktignok er forholdene ideelle med 22 grader og 25 mils kjøretur når ladingen starter, men det er en hyggelig overraskelse med en bil som faktisk overpresterer på ladestasjonen. Vi har ikke sett så mye av det tidligere.
Gjennomsnittlig ladefart fra 27 til 95 % ligger på hele 82 kW. Da blir EQA en effektiv langturskamerat selv om batterikapasiteten i utgangspunktet ikke er den største i klassen.
Innvendig byr EQA på bra plass for fire voksne, der benplassen i baksetet er det store glansnummeret.
I bagasjerommet er ikke EQA like overbevisende i rollen som familiebil. Utformingen er ren og ryddig, mens mulighet for tredelt bakseterygg sørger for fleksibilitet.
Men moderat høyde og lengde gir naturlige begrensninger, og standardmål på 340 liter blir i minste laget på ferietur med fire.
DOMMEN
Crossover-formatet er et bra minste felles multiplum når Mercedes skal kna elbil inn i kompaktklassen. EQA framstår passelig konservativ og praktisk, og det er lett å tenke unge foreldre med småbarn, eller et eldre par som typiske avtagere av crossoverkonseptet. På komfortområdet er den merkelig ujevn, mens den overbeviser mest der den skal: På elbilegenskapene.
TEKNISKE DATA Mercedes-Benz EQA 250
Motor: EL
Effekt, kW/hk: 140/190
Dreiemoment, Nm: 375
Egenvekt, m/fører, kg: 2040
Tilhengervekt, kg: 750
Lengde/bredde/høyde, cm: 446/183/162
Bakkeklaring, cm: 15,4
Bagasjerom, liter: 340–1320
Standard dekkdimensjon: 235/55-18
Batterikapasitet netto, kWh: 66,5
Rekkevidde, WLTP km: 426
Rekkevidde i 200 km test: 410
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,72
0–100 km/t, fabrikk, sek: 8,9
Toppfart, km/t: 160
Pris fra, kr: 408 000
TESTDATA Mercedes-Benz EQA 250
0–100 km/t, sek: 8,5
60–100 km/t, kickdown: 4,5
80–120 km/t, kickdown: 5,9
Støy 50 km/t, dBA: 62,5
Støy 80 km/t, dBA: 65,5
Støy 100 km/t, dBA: 68,0
Testforbruk, kWh/mil: 1,6
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 33 2021