Test: Peugeot E-5008
Familiedrømmen er innen rekkevidde
Peugeot 5008 har vært et funn hvis du er på jakt etter mye plass og sju sitteplasser – uten å tømme kontoen fullstendig. Nå er den elektriske versjonen på plass.
Utvalget av elbiler begynner så smått å ligne på det vi har vært vant til på biler med forbrenningsmotor. Fra å være dominert av SUV-modeller, har vi i år fått på plass et mer variert utvalg – alt fra stasjonsvogner til roadstere.
Nå kommer Peugeot med sin sjuseter i godt, gammeldags MPV-format (Multi Purpose Veihicle). Siden gamle familiefavoritter som VW Sharan og Ford S-Max nå ofte bare er å finne som eldre bruktbiler, vil sannsynligvis E-5008 vekke interesse hos en god porsjon bilkunder.
Les også: Test av bruktbil: Ford S-Max 2006-2015
Ikke minst fordi prisene oppleves som svært konkurransedyktige. Standardversjonen heter Allure og starter på 470 000 kroner, mens testbilen er en GT-modell med noe mer utstyr og pris rett under 500 000 kroner. Det er med standardbatteri på 73 kW.
Vil du ha Long Range-utgaven med 97 kW på batteritanken blir det 40 000 kroner mer å betale. Den ekstra rekkevidden er noe du kan ha utbytte av langtur. Med 73 kW er den oppgitt til 502 km, mens 97 kW gir inntil 668 km.
Les også: Test: Peugeot E-3008 GT: Solid rekkevidde i sporty innpakning
Gir godfølelsen
Vårt eksemplar har ekstrautstyr med interiør i sort skinn, forseter med elektrisk regulering, massasje, flere justeringsmuligheter og ventilasjon. I prisen på 540 000 kroner får du også oppvarmede bakseter, panoramasoltak og støydempende ruter. Det føles ikke nødvendig med tanke på bilens praktiske funksjon.
Samtidig har Peugeot klart å få på plass en brukbar premiumfølelse i E-5008, noe det ekstra luksusutstyret er med på å underbygge. Her får du nemlig fin fjæringskomfort og akseptabelt støynivå.
Dessuten gir førerplassen med sitt lune stofftrekk og særegne, lange instrument- og betjeningspanel godfølelsen. I starten tar det litt tid å venne seg til at informasjon og betjening er pakket inn på denne måten, men etter hvert som Peugeot-tankegangen faller på plass, virker det fint. Det lille, lavt plasserte rattet kommer til sin rett og skygger ikke for noen del av skjermen.
Legg til et snarveispanel og knapper i midtkonsollen, pluss tradisjonelle hendler og rattbetjening, så gjør Peugeot E-5008 en solid jobb med å forene det moderne og det velkjente på betjeningsfronten. Det er imidlertid ikke alltid skjermen responderer ved første trykk, så litt bedre presisjon og følsomhet står på ønskelisten.
Les også: Test: Renault Scenic E-Tech og Peugeot E-3008: Filer vekk rekkeviddeangsten
Fleksibel og god løsning
Plassmessig leverer E-5008 varene som allsidig familiebil. Andre seterad kan justeres i lengderetning og ryggvinkel. Foldemekanismen gjør tilgangen til de to ekstrasetene bakerst grei selv for voksne, og det er rom nok til at begge bakseteradene tilbyr tilstrekkelig benplass.
Som femseter har du svært god bagasjeplass, og det er fort gjort å vippe ekstrasetene opp og ned. E-5008 leverer dermed en fleksibel og god løsning for en sjuseter.
Ute i trafikken føles bilen relativt stor, selv om lengde på 4,8 meter ikke lenger er gigantisk når flere store biler strekker seg godt over fem meter. Oversikten er god, men ved finmanøvrering – for eksempel ved parkering – er oppførselen ikke helt konsistent. En ting er at bilen «bare» har ryggekamera og kun parkeringssensorer i front. Et lite savn grunnet det lange panseret.
En annen at testbilen er litt skvetten på gassen, eller siger en smule for- eller bakover når du skal lirke deg rundt. Ved et par anledninger var det nære på å koste oss noen skrammer i pent lakkerte støtfangere. Full oppmerksomhet og gode marginer anbefales.
4WD kommer
E-5008 kjører pent og pyntelig slik vi forventer av en stor forhjulsdrevet familiebil, uten snev av sportslige ambisjoner. Med litt folk og bagasje er vi fort på 2,5 tonn, og da er ikke 210 hk/157 kW og 345 Nm all verden, særlig ikke med de prestasjonene som er blitt «normalen» for helt ordinære elbiler. Vi klokker inn 9,5 sekunder i 0–100 km/t-spurten, noe som egentlig kler bilens karakter bra.
Vil du ha mer futt er versjonen med 4WD og 326 hk/240 kW rett rundt hjørnet. Det skal ifølge fabrikkens tall ikke koste noe særlig i forbruk og rekkevidde, og det er fint. Da vi kjørte E-5008 i typiske senhøstforhold med tørt, relativt kjølig vær (0 til 5 grader) fikk vi en maksimal rekkevidde på 360 km og forbruk på 2,05 kWh per mil. Ikke uventet et godt stykke unna normtallene, og sånn akkurat passelig. I alle fall om vinterlige hytteturer med full bil står på programmet.
I vår test tar hurtiglading mer tid enn ønskelig. Maks ladefart er oppgitt til 160 kW, og 10-80 prosent skal ta rundt 35 minutter, men vi får aldri opp dampen fra start. Det gjorde vi med tilsvarende batteripakke i Peugeot E-3008 ved 20 grader, så her er det merkbart dårligere effekt i kjølig vær. Vi ladet i over 45 minutter for å få jobben unnagjort. Da kan du i det minste nyte kaffen eller hamburgeren i ro og mak.
Vi Menn Bil mener:
Vi tror Peugeot E-5008 vil tiltale mange bilkjøpere med stort plassbehov. Og med en pris på under 500 000 kroner fortjener den utvilsomt merkelappen «mye bil for pengene». Slik vi dessverre har vent oss til med elbiler – det er sjelden at alt klaffer på samme tid. På tross av de tilfredsstillende bilegenskapene, er det andre elbiler som overbeviser mer når det kommer til hurtiglading og rekkevidde. Har Long Range-versjonen orden i sysakene på det området, vil den være et bedre langturalternativ.
TESTDATA Peugeot E-5008
0–100 km/t, sek: 9,5
60–100 km/t: 4,7
80–120 km/t: 6,1
Støy 50 km/t, dBA: 60,5
Støy 100 km/t, dBA: 67,0
Testforbruk, kWh/mil: 2,05
Rekkevidde i test, km: 360
Misvisning 50 km/t: 47
Misvisning 100 km/t: 95
Tekniske data
Motor: EL, forhjulsdrift
Effekt, kW/hk: 157/210
Dreiemoment, Nm: 345
Egenvekt, m/fører, kg: 2293
Tilhengervekt, kg: 1000
Lengde/bredde/høyde, cm: 479/190/169
Akselavstand, cm: 290
Bakkeklaring, cm: 20
Bagasjerom, liter: 748–1815
Standard dekkdimensjon: 235/50-20
Batterikapasitet, kWh: 73
Rekkevidde, WLTP km: 502
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,77
0–100 km/t, fabrikk, sek: 9,7
Toppfart, km/t: 170
Pris fra, kr: 470 000
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn