Test: Peugeot E-3008 GT
Solid rekkevidde i sporty innpakning
Ikke bare ser den bra ut. Peugeot E-3008 demonstrerer også at det nå er mulig å få en normal, velfungerende bilmodell der eldriften ikke kjennes ut som en klamp om foten. Noe blant annet solid rekkevidde sørger for.
Nå begynner utvalget av elbiler å minne om det vi var vant til fra biler med forbrenningsmotor. En viktig bidragsyter her er nye Peugeot E-3008.
Den har det fornuftige, rommelig crossoverformatet. Altså ikke helt stasjonsvogn, ikke helt SUV, men en kombinasjon av egenskapene for de som vil ha god plass, fin oversikt og mulighet til å sette seg inn, men ikke ned i bilen.
Dette er et format Peugeot har behersket i mange år i form av en velkjent navnebror med bensin- og dieselmotorer, og som har vært populær som ladehybrid: 3008.
Les også: Test: Peugeot 3008 Hybrid4: Familiebil i fyr og flamme
Mer i vente
3008 er en modellbetegnelse mange har et forhold til, og den nye elektriske varianten leverer svært godt på samme typer egenskaper som gjorde forgjengeren populær. Dessuten har den elbilegenskaper mange nordmenn har ventet på: Lang rekkevidde til relativt lav pris.
Foreløpig er utvalget begrenset til to utstyrsvarianter av en versjon med 210 hk og batteri på 73 kW, pris fra cirka 430 til 460 000 kroner.
Utstyrsvariantene er Allure og GT, der vi har kjørt sistnevnte som har en startpris på 469 900 kroner. Det inkluderer utstyr som adaptiv cruisekontroll, oppvarmet ratt, 20-tommers aluminiumsfelger og full LED matrix adaptive frontlys. Senere kommer Peugeot E-3008 med 4WD og 73 kW batteri, samt en langkjøringsutgave med 98 kW batteri. Dessuten er syvseteren E-5008 heller ikke langt unna.
Les også: Peugeot E-5008: Familiefavoritten er tilbake i storform
Lett å kjenne igjen
En annen velkjent sak på E-3008 er drivlinje og effekt. Her snakker vi tradisjonell forhjulsdrift, og med en effekt som ikke står tilbake for spreke forbrenningsutgaver.
Det er selvsagt fint med masse hestekrefter, slik flere normale elbiler har, men ikke hvis de kjennes overmotoriserte. Å fyre av 300–500 hester i en sedat familiebil er verken morsomt – eller trygt –når de dynamiske egenskapene ikke henger med overfloden av hestekrefter. Så 210 hestekrefter og forhjulsdrift er en idiotsikker oppskrift.
Man kjenner umiddelbart igjen den forhjulsdrevne kjørekarakteristikken, som er lett å sette pris på, spesielt på vinterføre. Svingete veier går som en lek, og selv uvøren gassbruk fører ikke til noe drama.
Peugeot bruker 8,9 sekunder fra 0–100 km/t (se testdata for flere resultater), som ikke er spesielt raskt i elbilkontekst, men den mangler på ingen måte krefter når det kommer til forbikjøring, eventuelt fartsjusteringer med last i bilen.
Stramt oppsett
Mange assosierer nok franske biler med myk komfort, men noe flygende teppe-følelse får du ikke i E-3008. Understellet er vektet mot det stramme, noe som gir god kjørekontroll og rask styrerespons. Ulempen er stumpete oppførsel på dårlig veidekke. Det gjelder særlig i by og tettbygd strøk. E-3008 føles smidigere på lande- og motorvei.
Mye dekkstøy er dessverre en gjenganger blant rimeligere elbiler, særlig når de får grov motorveiasfalt under hjulene. Heller ikke E-3008 glir lydløst av gårde på E6, men legger seg i det lavere sjiktet blant biler det er naturlig å sammenligne med.
Rekkevidde og ladefart
Batterikapasiteten smaker i teorien av langturer og farvel til rekkeviddeangsten. Det viser seg å stemme også praksis. Vi kjørte Peugeot E-3008 rundt 600 kilometer under varierte forhold.
Det foregikk i typisk norsk ettersommervær med temperaturer på 15–20 grader. Forbruket havner på 1,6 kWh per mil.
Det er pent, om ikke helt klasseledende. Det innebærer imidlertid en rekkevidde i vår test på 450 kilometer, som igjen betyr at de fleste kan kjøre normale langturer uten hurtigladestopp.
Dersom vi legger til grunn at de fleste kjører opp inntil 70 prosent batterikapasitet mellom ladestoppene (80 til 10 prosent), så kommer du rundt 315 kilometer med Peugeoten. Med slike tall vil gjerne behovet for en pause melde seg før bilen går tom for strøm.
Langtureffektivitet handler også om hurtiglading. I praksis betyr jevnt høy ladefart mer enn en kort toppeffekt. Peugeot topper på rundt 130 kW ladefart i vår test. Ved 70 prosent batterikapasitet har ladefarten falt til 53 kW.
Ved 75 prosent til 43 kW. I forhold til andre modeller det er naturlig å sammenligne med, så kommer fallet i ladehastigheten for tidlig i ladekurven hos Peugeot. Ut fra våre resultater vil for eksempel 30 minutter på hurtigladeren gi deg cirka 60–70 kilometer lengre rekkevidde i nye Renault Scenic E-Tech enn i Peugeot. Så skal vi selvsagt teste om det forholdet endrer seg når E-3008 kommer i Long Range-utgave med 98 kW batteri.
Les også: Test: Renault Scenic E-Tech: Deilig normal og med solide elbilkvaliteter
Lekkert interiør
Et av de sterkeste kortene til E-3008 er etter vår smak interiøret som leverer et solid kvalitetsinntrykk Materialvalget er tiltalende der simple overflater og skrøpelig hardplast nærmest glimrer med sitt fravær i en bil under 500 000 kroner.
Her er det myk plast, aluminium og kunststoff i skjønn forening. Peugeot har et særegent konsept med det lille rattet du ser over, og skjermbetjening på høyre del av det lange displayet.
Heldigvis har ikke Peugeot overlatt alt av betjening til berøringsskjermen, men har beholdt et fornuftig utvalg av knapper og hendler til viktige betjeningselementer.
De kraftig polstrede sportssetene setter tonen på førerplassen og varter i tillegg opp med fin sittestilling. Du kan få setene i skinn og Alcantara, men det fordrer en pakke til 17 900 kroner ekstra. Den inkluderer 10-veis elektriske justerbare forseter med både varme, kjøling og massasje samt muligheten til å forlenge sitteputen.
Pakken inkluderer også varme i baksetene. Baksetet har gode familiebildimensjoner og en fint utformet bagasjerom, der bra bredde er sterkeste kort. At den kan trekke henger er et klart pluss.
Les også: Prøvekjørt: Peugeot E-3008: Særlig interiøret gjør et solid inntrykk
Vi Menn Bil mener:
Peugeot E-3008 utmerker seg som en sporty familiebil der sittestilling, rattutforming og styrerespons leder an. En velfungerende bilmodell der den elektriske fremdriften ikke er en hindring, noe blant annet solid rekkevidde sørger for. Gode bilegenskaper, bra utstyrspakker og et relativt hyggelig prisbilde, gir grunn til å gi Peugeot tommel opp for jobben de har gjort med E-3008.
Tekniske data
Peugeot E-3008 GT
Motor: EL
Effekt, kW/hk: 157/210
Dreiemoment, Nm: 345
Egenvekt, m/fører, kg: 2183
Lengde/bredde/høyde, cm: 454/190/164
Akselavstand, cm: 273
Bakkeklaring, cm: 19,8
Bagasjerom, liter: 588–1663
Tilhengervekt, kg: 1250
Taklast, kg: 80
Standard dekkdimensjon: 235/55-19
Batterikapasitet, kWh: 73
Maks ladehastighet, kW: 160
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,67
Rekkevidde, WLTP km: 527
Toppfart, km/t: 170
Støy, dBA (fabrikk): 65
Pris fra, kr: 439 900
Pris testbil fra, kr: 469 900
Pris Long Range, fra kr: 479 900
Testdata
Peugeot E-3008 GT
0–100 km/t, sek: 8,9
60–100 km/t: 4,3
80–120 km/t: 5,6
Støy 50 km/t, dBA: 62,0
Støy 80 km/t, dBA: 65,0
Støy 100 km/t, dBA: 68,5
Testforbruk, kWh/mil: 1,6
Rekkevidde i test, km: 450
Misvisning 50 km/t: 48
Misvisning 100 km/t: 97
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn