Test Honda e: Ny1 og Peugeot e-2008

Begge er rimelige, men der slutter likhetene

Det har manglet gode, rimelige familiealternativer til de mange kostbare elbilene. Honda kaster seg inn i kampen, men møter sterk motstand fra Peugeots bestselger. 

Pluss ikon
<b>ULIKE:</b> Peugeot og Honda har likt format, men i egenskaper er de ganske forskjellige.
ULIKE: Peugeot og Honda har likt format, men i egenskaper er de ganske forskjellige. Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Rimelige elbiler med god plass, fine bilegenskaper og akseptabel rekkevidde har vært mangelvare de siste årene. Når vi snakker rimelig, snakker vi om biler som i alle fall ikke koster noe særlig over 400 000 kroner.

Den typiske modellen er en crossover – litt lavere enn en ren SUV og noe høyere enn en klassisk kompakt kombi- eller stasjonsvognmodell.

Ikke så rart, for batteriet i bunnen av bilen gjør at det minst blir crossoverformat nesten uansett hva bilprodusenten prøver på, i alle fall om den innvendige plassen skal falle i smak hos noen som skal ha med mer enn matpakken.

Hederlig unntak

Peugeot e-2008 har vært et hederlig unntak fra regelen. Da vi kjørte den på test i 2020 imponerte den på alle de områdene vi har nevnt som viktige i denne sammenhengen.

Les også: Test Peugeot e-2008: Del av en svært vellykket familie

Den klarte i tillegg å by på noe som har vært mangelvare i rimelig elbilsammenheng: Et høyt komfortnivå, særlig på støy, men også fjæring og sittestilling har vært på den behagelige siden av skalaen.

Facelift: E-2008 får nå oppdatert design, splitter ny motor, større batteri og 406 kilometer oppgitt rekkevidde.
Facelift: E-2008 får nå oppdatert design, splitter ny motor, større batteri og 406 kilometer oppgitt rekkevidde. Foto: Terje Bjørnsen

I den store sammenhengen har Peugeot e-2008 blitt frakjørt på salgsstatistikken av større og langt mer kostbare elbiler, men blant de rimelige modellene har den alltid ligget blant de mest solgte. Kanskje er bilen for plasseffektiv for sitt eget beste, bak det litt beskjedne formatet skjuler det seg nemlig en bil med familieegenskaper for fire.

Peugeot har vært ivrige med modellpleien på sin elektriske kompaktplattform, den teller nå et utvalg på over ti biler fra den innholdsrike Stellantis-gruppen.

Modellen som kom høsten 2023 er nummer to og den viktigste i facelift-rekken, der ny front, større batteri og kraftigere motor skiller seg mest ut.

Honda ut av skyggen

Honda har på sin side vært en skygge av sitt tidligere jeg, selv om den artige Honda E har vært et unntak. Ulempen for Honda er at nordmenn i liten grad kjøper småbiler, og om de gjør det, vil ha noe litt større enn Honda E.

Les også: Prøvekjørt: Honda E: Et skikkelig skjerm-sjarmtroll

I høst kom imidlertid en ny, elektrisk Honda med det festlige navnet e: Ny1 (skal visstnok uttales «anyone»).

Les også: Førsteinntrykk: Honda e:Ny1: Frem fra glemselen

Veloppdragne som vi er, vet vi at navnet skjemmer ingen, men det er ikke den eneste rariteten i Honda-sammenheng. Det kommer vi tilbake til litt senere i testen.

For Europa: Prisene på Honda e:Ny1 starter på 399 900 kroner for laveste utstyrsgrad Elegance, som blant annet inkluderer trådløs Apple Carplay og Android Auto samt Honda Sesing som omfatter diverse førerstøttesystemer. Bilen produseres i Kina for Europa.
For Europa: Prisene på Honda e:Ny1 starter på 399 900 kroner for laveste utstyrsgrad Elegance, som blant annet inkluderer trådløs Apple Carplay og Android Auto samt Honda Sesing som omfatter diverse førerstøttesystemer. Bilen produseres i Kina for Europa. Foto: Terje Bjørnsen

Bilen baserer seg i hovedsak på Honda HR-V og dermed ingen ren elbilplattform. Spesifikasjonene er likevel ganske typiske for en bil i denne klassen. Elmotoren driver forhjulene og yter 150 kW/204 hk, mens batteripakken kan by på 62 effektive kWh.

Ifølge WLTP-normen skal det gi en rekkevidde på inntil 412 km. Tilsvarende tall for Peugeot e-2008 er effekt på 115 kW/156 hk, 51 kWh batteri og 406 km rekkevidde.

Vi kjører testen i denne deilige overgangen mellom høst og vinter; mørkt, temperatur som svever rundt nullpunktet, klissete asfalt og det sedvanlige trafikkaoset straks det kommer et par centimeter nysnø.

Det er forhold verken Peugeot eller Honda lar seg affisere særlig av rent kjøremessig. Begge har en velkjent forhjulsdreven karakter, der nesa drar litt ut av svingen når det begynner å gå fort, og ESP-systemene bringer det hele på plass igjen om du ikke tar hintet fra bilene.

Prioritert: Honda har prioritert plassen i baksetet i forhold til bagasjevolum.
Prioritert: Honda har prioritert plassen i baksetet i forhold til bagasjevolum. Foto: Terje Bjørnsen

Mens Honda er noe strammere i fjæringen, har Peugeot e-2008 i sin nyeste form beholdt en fjæringskomfort du sjelden finner i noen biler om dagen, og i hvert fall ikke i denne prisklassen.

Verken det, eller et sjeldent lavt støynivå har gått tapt i facelift-versjonen. Vi synes fortsatt Honda er relativt smidig på ujevnheter, men har merkbart mer hjulstøy enn i franskmannen.

Luksus: Peugeot-en har seter i skinn/Alcantara.
Luksus: Peugeot-en har seter i skinn/Alcantara. Foto: Terje Bjørnsen

Ulike plassforhold

Formatet på de to er som nevnt relativt likt, med unntak av lengden, der Honda med sine 4,39 meter strekker seg ni cm lenger. Det resulterer i merkbart bedre benplass i baksetet – seks cm for å være nøyaktig.

Det høres lite ut, men er i praksis mer typisk for en mellomklasse-SUV, mens Peugeot heller mer mot kompaktklassen. Den holder mål om normalvoksne (rundt 180 cm) sitter i for- og bakseter, mens Honda har bedre monn om store barneseter eller lange voksne skal ta plass i kupeen.

<b>HONDA:</b> Ikke av de største bagasjerommene i klassen, hattehylle er integrert i bakluken.
HONDA: Ikke av de største bagasjerommene i klassen, hattehylle er integrert i bakluken. Foto: Terje Bjørnsen

Også bredden er noen viktige centimeter større i Honda, mens Peugeot leder på takhøyde både foran og bak. Prøvesitting av kandidatene anbefales.

<b>PEUGEOT:</b> Bagasjerommet holder til normal bruk, vesken med ladekabler kan puttes i stort rom under gulvplaten. 
PEUGEOT: Bagasjerommet holder til normal bruk, vesken med ladekabler kan puttes i stort rom under gulvplaten.  Foto: Terje Bjørnsen

Kikker du i bagasjerommet, er rollene byttet om. Honda har tatt ut lengdefordelen i kupeen, og våre egne bagasjeromsmål viser to ganske jevnbyrdige duellanter, men med noe bedre høyde i Peugeot.

Forskjellene i oppgitt volum – 361 liter for Honda og 434 for Peugeot – viser større variasjon enn vårt målebånd. Så igjen, har du spesielle transportbehov, sjekk at greiene får plass i den aktuelle bilen.

Med en klar effektfordel er Honda ikke overraskende merkbart kjappere i frasparket enn Peugeot.

Det sier sitt om hvordan kraftige elmotorer har endret perspektivene på akselerasjon, når e-2008 klokker inn på «beskjedne» 9,3 sekunder fra 0–100 km/t, mens Honda gjør jobben på mer «normale» 7,6 sekunder.

Siden dragrace ikke er noen vanlig aktivitet i denne typen biler, er det selvsagt at Honda også beholder denne fordelen i typiske forbikjøringssituasjoner.

<b>PEUGEOT:</b> Lite ratt med instrumenter over siktlinjen og grei kombinasjon av skjerm og knapper i midtkonsoll. 
PEUGEOT: Lite ratt med instrumenter over siktlinjen og grei kombinasjon av skjerm og knapper i midtkonsoll.  Foto: Terje Bjørnsen
<b>HONDA:</b> Fint førermiljø, god sittestilling og lettbetjent skjerm i midtkonsollen. Litt mye hardplast trekker ned helhetsinntrykket.
HONDA: Fint førermiljø, god sittestilling og lettbetjent skjerm i midtkonsollen. Litt mye hardplast trekker ned helhetsinntrykket. Foto: Terje Bjørnsen

Fransk seier i el-avdelingen

Vi må selvsagt også se nærmere på elbilegenskapene, og det er her noen av Honda-raritetene dukker opp. Du kan gjerne kalle det typiske nybegynnerfeil, for vi kjenner dette igjen fra flere andre førstegenerasjons elbiler fra andre produsenter. Problemet er bare at for de fleste av konkurrentene er det et tilbakelagt stadium.

Ingen av bilene kan trekke henger, om det er en forutsetning, må du se etter noe annet. Litt mer spesielt er det at Honda ikke kan ha taklast, mens du kan hive 70 kilo på toppen av Peugeot.

Andre særegenheter for Honda er varmeelement og ingen varmepumpe, samt treg hurtiglading. Førstnevnte koster forbruk og rekkevidde i kaldt vær, mens maksfart på 70 kW hurtiglading gjør det til mer et begrep enn en realitet.

<b>HONDA:</b> Tydelig og lettfattelig førerinstrument.
HONDA: Tydelig og lettfattelig førerinstrument. Foto: Terje Bjørnsen
<b>PEUGEOT:</b> Slankere instrumentpanel enn Honda, valg mellom en rekke ulike visninger. 
PEUGEOT: Slankere instrumentpanel enn Honda, valg mellom en rekke ulike visninger.  Foto: Terje Bjørnsen

I vår test ser vi et snitt på rundt 55 kW. Heller ikke Peugeot er noen racer på dette området, noe vi ikke forventer ut fra batterikapasiteten. 100 kW er oppgitt som raskeste fart, vi ser 90 kW og får et snitt på 80 kW i samme området som Honda.

For det aller fleste koker det ned til et sentralt elbilspørsmål: Hvor langt kommer jeg på et fulladet batteri?

Det enkle svarer er maksimal rekkevidde i testen på 320 km for begge bilene. Men det er viktig å legge til at Peugeot er langt mer energieffektiv, noe vi gjerne poengterer i en verden med kraftunderskudd. Den bruker 1,55 kWh per mil, mens Honda må opp i 2,0 kWh per mil. Det er for mye i en bil av denne typen.

Vi Menn Bil mener:

Resultatet er omtrent som forventet når nykommeren Honda møter en mer utviklet elbil fra Peugeot. Når det kommer til rene elbilegenskaper har den franske bilen en klar fordel i forhold til den japanske, selv om rekkevidden i praksis er ganske lik.

Mer nyansert blir det når vi vurderer bilegenskapene. For en bil i denne pris- og størrelsesklassen gjør Peugeot en utmerket figur på totaltkomforten, mens Honda har en noe fastere kjørefølelse. I tillegg er den raskere.

Plassmessig har Honda en merkbar fordel på de to viktigste områdene innvendig, der benplassen i baksetet er spesielt god, mens også bredden foran og bak er noe større. I bagasjerommet er fighten jevnere. Begge bilene har bra kvalitetsfølelse og godt utstyrsnivå, med moderne dashbord og betjeningsløsninger som ikke forsvinner helt inn i en bryterløs framtid.

Totalt sett går seieren til den velpleide Peugeot, mens Honda viser at de slett ikke har glemt bilbyggerkunsten, de må bare få noe mer orden på elbil-delen av den.

TEKNISKE DATA

Bilmerke Peugeot Honda

Modell e-2008 e:ny1

Motor: EL EL

Effekt, kW/hk: 115/156 150/204

Dreiemoment, Nm: 260 310

Egenvekt, m/fører, kg: 1623 1730

Lengde/bredde/høyde, cm: 430/182/155 439/179/158

Bagasjerom, liter: 434–1467 361–1176

Standard dekkdimensjon: 215/60-17 225/50-18

Batterikapasitet, kWh: 51 62

Rekkevidde, WLTP km: 406 412

Forbruk, WLTP, kWh: 1,52 1,82

0–100 km/t, fabrikk, sek: 9,1 7,6

Toppfart, km/t: 150 160

Pris fra, kr: 389 000 347 000

Pris testbil fra, kr: 389 000 397 000

TESTDATA

Bilmerke Peugeot Honda

Modell e-2008 e:ny1

0–100 km/t, sek: 9,3 7,6

60–100 km/t: 4,8 3,9

80–120 km/t: 6,4 5,4

Støy 50 km/t, dBA: 60,0 62,0

Støy 80 km/t, dBA: 63,5 66,0

Støy 100 km/t, dBA: 67,0 69,0

Testforbruk, kWh/mil: 1,55 2,0

Rekkevidde i test, km: 320 320

Misvisning 100 km/t 96 94

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 05 2024