Test: Peugeot E-308
Endelig en gøyal bil
Mye av det vi har savnet i nye kompaktklassebiler er på plass i Peugeot E-308. Her finner du igjen de fleste av egenskapene som har gjort biltypen så populær.
Tidligere var biler i kompaktklassen blant de aller viktigste for norske bilkjøpere. Ser vi på 2011, det siste året før elbilene for alvor gjorde sitt inntog, sto publikumsfavoritter som VW Golf, Ford Focus, Toyota Auris, Opel Astra, Audi A3 og Peugeot 308 for 22 % av bilsalget.
Et raskt hopp fram til 2023 og vi snakker beskjedne 10 %. Og nå heter bestselgerne VW ID. 3, Nissan Leaf og MG4.
Les også: Test: VW ID.3 - Vi burde kunne forventet mer enn dette
Les også: Test: MG4 - Dette er mye bil for pengene
Så hvorfor denne litt sorgfulle minen over kompaktklassens tilbakegang til fordel for elektriske SUV- og crossover-modeller? Rett og slett fordi biltypen med sine bensin-, diesel- og hybridmotorer fra rundt 2011 og fram mot 2020 var blant de fineste standardbilene verden noensinne har sett
Ikke sånne med høy naboeffekt, en kvadratmeter skjermflate eler rasende elektrisk akselerasjon. Niks, i stedet god kvalitet på interiør og teknikk, lav pris, fin kjørekomfort og ofte underholdende veiegenskaper.
Les også: Test: Nissan Leaf 62 kWt - Går fra å være godt motorisert til å kjennes direkte sprek
Og hadde du behov for plass til familie og feriebagasje, var det bare å se til en Skoda Octavia 4x4 stasjonsvogn.
Les også: Test: Skoda Octavia 4x4 - Politisk ukorrekt, men et opplagt alternativ for mange
Beregningsteknisk ikke en del av kompaktklassen, men definitivt der rent prismessig, samt teknisk en lett forvokst tvilling av VW Golf.
Alle attributter
Nå øyner vi et slags comeback for kompaktklassen. I 2024 debuterer nemlig to velkjente modellnavn og tekniske tvillinger:
Peugeot 308 og Opel Astra har vi allerede hilst på i ladehybrid-format, men nå kommer de elektriske utgavene på veien – både som femdørs kombi og stasjonsvogn.
I dette tilfellet får Peugeot E-308 æren av å representere de to kompaktbilene fra Stellantis-konsernet. Et konglomerat av ærverdige franske, amerikanske og italienske bilmerker som i tillegg til de to nevnte også inneholder kjente størrelser som Citroën, Alfa Romeo, Fiat, Jeep og Chrysler. Samt en hærskare av nisjemerker fra de involverte.
Les også: Test: Jeep Avenger - Utrolig at den skiller seg så kraftig ut
En av de aller mest likandes sidene ved Peugeot E-308 er at den har alle attributter man forbinder med en typisk kompaktklassebil. Et viktig element er dimensjonene. Sammenlignet mot bestselger ID.3 er E-308 både lenger, bredere, lettere og lavere.
Det gir bilen et sportsligere utseende, dessuten blir det blir en bil du setter deg ned i – ikke inn i. Det betyr mye for følelsen på førerplass, som forsterkes av Peugeots lille, racingaktige ratt og et slankt instrumentbord du ser over rattkransen i stedet for gjennom.
Dermed har Peugeot E-308 tatt et stort steg i retning kjøreglede og førerengasjement allerede før du har kjørt en meter.
Sportssetene gir en passe blanding av støtte og sittekomfort, med fine justeringsmuligheter slik at de fleste vil finne en god sittestilling.
Betryggende velkjent
På betjeningsfronten har E-308 en velfungerende løsning der velkjente hendler og knapper tar seg av alt viktig, mens det som ikke haster like mye kan ordnes gjennom en kompakt betjeningsskjerm i midtkonsollen.
I dagens verden er vi ikke så vant til å sitte lavt i en bil, siden ulike SUV-typer regjerer markedet, og at batteriet i bunnen av bilen ofte fører til at bilen bygger mer i høyden.
Derfor er det deilig å se rett fram gjennom frontruten, føle at du har full kontroll med hvor alle fire hjørner befinner seg og kjenne den nydelige, direkte kontakten med veien.
Mange er i dag flasket opp på biler med forhjulsdrift, og selv om bakhjulsdrift også kan ha sine fordeler på vinterføre, er det noe betryggende velkjent med oppførselen til en forhjulsdreven bil.
Så også med Peugeot E-308 der den trekker seg stabilt oppover bakkene, følger forutsigbart med på rattbevegelsene.
Et lett slipp i forhjulene varsler om glatt veibane, og når du slipper gassen stikker hekken noen centimeter ut, slik at stabilitetskontrollen sjelden må gripe inn for å holde tingene på rett kurs.
Midt oppi denne dosen med kjøreglede har Peugeot klart å bygge inn tilstrekkelig fjæringskomfort. E-308 er fast, men ikke ubehagelig på mindre ujevnheter, og fjærer større dumper unna på en voksen måte. Med vinterdekk er støynivået på motorvei akseptabelt, og holder seg jevnt med typiske konkurrenter.
Ikke like livlig
Elmotor på 115 kW/156 hk og dreiemoment på 270 Nm er omtrent den samme effekten som 1,6-liters bensinturbo i tidligere 308-modeller.
Ulempen er at batteriet gir høyere vekt, og om E-308 ikke kjennes direkte treg, er den i alle fall ikke like livlig som mange andre elbiler i denne klassen. I daglig bruk kjente vi ikke noe til dette, men er du en som liker å trå hardt på gasspedalen, er det noe å bite seg merke i.
Er du på jakt etter familiebil er nok stasjonsvognutgaven riktig adresse. Bagasjerommet blir i snaueste laget for en barnefamilie, men i kupeen er det god plass etter kompaktbil-standard. Våre innvendige mål viser at E-308 her er tett på den relativt rommelige VW ID.3.
Lading og rekkevidde
Peugeot E-308 bruker teknikken fra Stellantis-konsernets mindre biler, som Peugeot E-2008, Opel Mokka og Jeep Avenger, for å nevne noen. Det betyr en batteripakke på snaut 51 kW netto, og plasserer E-308 i det nedre området i en klasse der ca. 60-65 kW er mer vanlig.
Vår testkjøring foregikk på vinterføre med temperaturer rundt 0 grader. Forbruket ble 1,8 kWh/mil med en rekkevidde på 280 km. Erfaring med andre biler på samme plattform tilsier at rekkevidden kan ligge rundt 350 km under mer sommerlige forhold.
Hurtiglading er en grei prosess der bilen starter ved 90-95 kW mellom 10-15 prosent, for så gradvis å slakke av på farten utover i ladeprosessen.
I vår test ved null grader sank farten under 50 kW ved 70 prosent på batteriet, og et sted mellom der og 80 prosent virker et naturlig sted å avslutte ladingen. 10-70 prosent tok snaut 25 minutter i vårt tilfelle.
Vi Menn Bil mener:
I en klasse der mange av elbilene tidvis har vært ganske intetsigende transportmidler, gleder det et bilhjerte at vi får en mer kjøreglad kandidat med klassiske kompaktbil-egenskaper. En velutstyrt GT-utgave koster hyggelige 389 000 kroner og vil du ha stasjonsvogn kan du plusse på beskjedne 10 000 kroner. Noen vil i en overmotorisert elbilverden kanskje furte over at bilen bare har 156 hk, eller at batteriet ikke er større enn 51 kW. Vi tror en god del bilkjøpere synes det er helt ok, og velge en slik modell på grunnlag av gode bilegenskaper.
TEKNISKE DATA Peugeot E-308
Motor: EL
Effekt, kW/hk: 115/156
Dreiemoment, Nm: 270
Egenvekt, m/fører, kg: 1759
Lengde/bredde/høyde, cm: 437/186/148
Bagasjerom, liter: 361–1271
Standard dekkdimensjon: 215/45-18
Batterikapasitet, kWh: 51
Rekkevidde, WLTP km: 413
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,27
0–100 km/t, fabrikk, sek: 10,5
Toppfart, km/t: 170
Pris fra, kr: 389 000
Pris testbil fra, kr: 420 000
Testdata Peugeot E-308
0–100 km/t, sek: 10,3*
60–100 km/t: 5,4
80–120 km/t: 7,3
Støy 100 km/t, dBA: 67,0
Testforbruk, kWh/mil: 1,8
Rekkevidde i test, km: 280
Misvisning 100 km/t: 94
*Sleip veibane
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn
Denne saken ble første gang publisert 15/02 2024, og sist oppdatert 28/02 2024.