Test: Peugeot e-2008, DS3 e-tense, Peugeot e-208 og Opel Corsa-e
En svært vellykket familie
Det franske bilkonsernet PSA har brukt tid på å få fram elektriske modeller til sine merker Peugeot, Citroën, DS og Opel. Fire biler er lansert i år, og tross lik teknikk har svært ulik karakter.
Den internasjonale bilindustrien står midt oppe i sin største endring noensinne. Og de store produsentene forsøker å finne den mest effektive veien for produksjon av nye nullutslippsbiler. Metodene er ulike, men trenden er krystallklar: Det er nå det tunge skytset rulles fram, og kanonene lades.
Fram til nå har elbilmarkedet vært dominert av et relativt beskjedent antall merker og modeller, men i 2020 og 2021 kommer vi til å se en markert endring.
Flere av bilgigantene har fått orden på produksjonskjeden, i megafabrikkene trykkes det på startknappen for elbilproduksjon: Resultatet er i utgangspunktet positivt – det blir et langt større utvalg for oss bilkjøperne å velge mellom.
Vil savne forbrenningsmotor
I flere år har plattform- og modulproduksjon sørget for at alt fra grunnleggende strukturer, til tekniske komponenter som motor, girkasse og hjuloppheng har vært gjenbrukt i stadig flere modeller. Det sparer tid i utviklingsprosessen og gir kostnadsbesparelser i produksjon.
Elbiler har både fordeler og ulemper; drivlinjen er enklere og rimeligere enn i en bil med bensin- eller dieselmotor, mens batteriet så langt er den store kostnadsdriveren. For begge elementer er standardisering et nøkkelord.
Vi som setter pris på de de mange karaktertrekkene ulike forbrenningsmotorene har å by på, synes elbilfremtiden kan virke en smule ensformig. Om transmisjonsstøyen er godt dempet, eller om du kan høre det høyfrekvente hvinet i en bestemt hastighet, blir ikke helt det samme som å kjenne forskjellen på en rekkesekser kontra en turbo-firer.
Et godt eksempel på denne trenden kommer fra PSA-konsernet med elbil-firlingene Peugeot e-2008, Peugeot e-208, DS3 e-tense og Opel Corsa-e. Her er det ikke brukt mye tid eller ressurser på å skille bilene gjennom de tekniske hovedtrekkene. En standard batteripakke med 50 KWh bruttokapasitet, en elmotor driver forhjulene med 100kW/136 hk og dreiemoment på 260 Nm. Ingenting av dette er oppsiktsvekkende i elbilsammenheng, det er vel heller slik at elbilentusiastene må kvele et gjesp. Ingen av disse spesifikasjonene flytter grenser.
Elbil til fornuftig pris
Men disse bilene er gode nyheter for bilkjøpere som vurderer overgang til elbil. Batteriet er nemlig elefanten i rommet både når det gjelder kostnader, vekt og størrelse på bilen. En batteripakke på 50 kWh passer i biler av moderat størrelse, og sørger for et langt hyggeligere prisnivå enn i en luksus-SUV med bortimot dobbelt kapasitet. Startprisen på de fire varierer fra 260–300 000 kroner, legger du på 25–35 000 kroner får du en skikkelig velutstyrt versjon.
Blir en bilgigant
PSA-gruppen og FCA (Fiat Chrysler Automobiles) ble i desember 2019 enige om å slå seg sammen i det som skal hete Stellantis-gruppen. Dermed går de to bilgigantene sammen om å utvikle nye produkter og finne fram til mer kostnadseffektive måter å drive bilindustri på. Planen er at sammenslåingen skal være gjennomført i løpet av 1. halvår 2021, og resultere i besparelser på opp mot 3,7 milliarder Euro per år. De til sammen 14 bilmerkene skal foreløpig bestå, der Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia og Maserati er de mest kjente fra FCA.
Til tross for likhetene under skallet, har ingeniører og ikke minst designere gjort en formidabel jobb for at bilene skal oppleves og se forskjellige ut. Opel Corsa-e og Peugeot e-208 er små kompaktbiler, DS3 Crossback e-tense den snobbete kompakt-SUV’en, mens Peugeot e-2008 er crossover-modellen med plass til en liten familie.
Formatet i Corsa-e og e-208 og temmelig likt. Begge havner i den smarte nisjen mellom småbil og kompaktbil. Her har designgjengen brukt alle triksene i boken – særlig når det gjelder utformingen av fronten og hekken. En normal observatør vil sikkert se at bilene er omtrent like store, men neppe at de er i nær familie.
Fra det ytre rom
Det samme mønsteret viser seg innvendig; Opel er tysk i sin fremtoning og organisering. Peugeot tøff, sportslig og fiffig fransk.
Den morsomste forskjellen er i oppsettet av ratt- og instrumentbord. Peugeot e-208 har et bitte lille ratt du ser over og inn i instrumentene, mens Opel kjører med solid rattdimensjon og den tradisjonelle siktlinjen. God diversifisering er det uansett.
Begge bilene kjører bra og oppfører seg temmelig likt på veien.
Men forskjellene i design og løsninger gjør at hjernen allerede har bestemt seg for å katalogisere e-208 som en småsportslig elbil-arvtager til 205, mens Corsa-e naturlig nok havner i Opels snusfornuft-skuff.
Av firlingene lander utvilsomt DS3 Crossback e-tense på den ytterste planeten i PSA-solsystemet. De mest bilinteresserte vet at DS er prestisjemerket i stallen, og får virkelig lov til å vise det i denne sammenhengen.
En ting er den småbøllete SUV-designen, noe annet den spesielle utformingen av grill og lys i fronten. Innvendig pynter DS seg med finere materialer, mens merkets særegne utforming av brytere og grafikk viser at den vil være noe for seg selv.
Bilen føles litt høyere og mer robust enn de to andre, men den største forskjellen merker du på noe bedre støydemping og komfortfølelse.
Beste totalpakken
Peugeot har selvsagt ikke noe skjule når det gjelder familielikheten mellom e-2008 og e-208. Dette gjør merket i mange modellfamilier: Den litt større, mer praktiske og crossoveraktige varianten får en ekstra null i betegnelsen.
Dermed finner du mange av de samme løsningene og samme designmessige gjennomføring i e-208 og e-2008, men det skiller merkbart på størrelsen. e-2008 er 24 cm lenger – noe du først og fremst nyter godt av gjennom et familiedugelig bagasjerom, og merkbart bedre benplass i baksetet.
Fra førerplassen kjennes e-2008 også som den største og mest gedigne av de fire. Her varter Peugeot opp med fjæringskomfort av ekte fransk klasse, samt et uvanlig lavt støynivå for en bil av denne type og prisklasse. Det går fortsatt ikke utover veiegenskapene, de balanserer i likhet med resten av familien pent mellom
det trygge og det underholdende. Ikke det mest spennende familiemedlemmet, men definitivt bilen som gir mest for pengene.
Rekkevidde og lading
Med sine 50 kWh blir ikke dette noen rekkeviddemonstre. De går mellom 290 til 340 km i vår faste test, der individuelle forskjeller mellom bilene, samt at de ble kjørt under litt ulike temperaturforhold, spiller inn.
Vår tommelfingerregel er at du på langtur kan kjøre ca. 80 % av batterikapasiteten, der vi regner med at du lader til ca. 90 % kapasitet og kjører til det er ca. 10 % igjen. Det holder ikke helt mål her.
Bilene kan i prinsippet hurtiglades med inntil 100 kW. Våre hurtigladetester viser at de i temperatur på rundt 20 grader hurtiglader med ca. 80 kW opp til 50 %, og drøyt 50 kW til 70 %. Derfra går det med ca. 25 kW. Ikke så tids- og kostnadseffektivt, ei heller så populært om noen venter på lading. På langtur med hurtiglading kan du derfor regne pluss/minus 200 km som effektiv rekkevidde.
TEKNISKE DATA
Bilmerke: Peugeot DS Peugeot Opel
Modellbetegnelse: e-2008 3 Crossback e-tense e-208 Corsa-e
Lengde/bredde/høyde, cm: 430/177/155 412/179/153 406/177/145 406/177/144
Bagasjerom, liter: 434–1467 350–1050 265–1108 267–1042
Standard dekkdimensjon: 215/60-17 215/60-17 205/45-17 195/55-16
Batterikapasitet, kWh: 50 50 50 50
Rekkevidde, WLTP km: 320 320 340 330
Rekkevidde i 200 km test: 330 290 310 340
0–100 km/t, fabrikk, sek: 9 8,7 8,1 8,1
Toppfart, km/t: 150 149 150 150
Pris fra, kr: 300 000 297 000 268 000 260 000
Pris testbil fra, kr: 327 000 327 000 315 000 285 000
TESTDATA
Bilmerke: Peugeot DS Peugeot Opel
Modellbetegnelse: e-2008 3 Crossback e-tense e-208 Corsa-e
0–100 km/t, sek: 9,4 9,2 8,3 8,2
60–100 km/t, kickdown: 4,9 4,9 4,6 4,6
80–120 km/t, kickdown: 6,7 6,9 6,5 6,1
Støy 50 km/t, dBA: 61,0 61,0 63,0 64,0
Støy 80 km/t, dBA: 64,5 65,5 67,0 67,5
Støy 100 km/t, dBA: 67,0 68,0 69,0 69,5
Testforbruk, kWh/mil: 1,34 1,57 1,49 1,33
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 60 2020
Denne saken ble første gang publisert 03/12 2020, og sist oppdatert 13/12 2023.