Avgiftsfri elbil:

Tre flotte elbiler under 500 000 kroner

Avgifter på elbiler over 500 000 kroner vil tre i kraft fra januar 2023, men det er fortsatt attraktive elbiler som ikke får noe avgiftspåslag i denne runden. 

Pluss ikon
RIMELIGE ELBIL-ALTERNATIVER: Renault Megane E-tech, Peugeot e-2008 og MG5.
RIMELIGE ELBIL-ALTERNATIVER: Renault Megane E-tech, Peugeot e-2008 og MG5. Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert

På et eller annet tidspunkt visste norske bilkjøpere at det måtte komme kjøpsavgift på elbiler.

Det er riktignok litt vanskelig å forstå hvorfor staten valgte en flat beskatning i form av moms på beløpet over 500 000 kroner, og ikke den velprøvde modellen man har hatt på fossilbiler i mange år, der biler med lavere forbruk og vekt slipper billigere unna.

Hvis omleggingen til elbil her i Norge skal ha noe med miljøet å gjøre, burde avgiftene på disse heller gå på energiforbruk og vekt, enn en flat takst. Det minner mer om tidligere tiders misunnelsesavgift og inntekt til statskassa.

Rimelig i rampelyset

Vi skal ikke dvele ved en tapt sjanse til å styre elbilsalget i en mer ressursvennlig retning, men heller se hva det betyr for deg som bilkjøper i tiden framover. Noen har vært opprørt over innføringen – eksempelvis bilimportører med dårlig utvalg av rimelige elbiler, samt bil- og miljøorganisasjoner.

Den helt store katastrofen kan det vel ikke være – har du råd til å bruke 800 000 på ny elbil, velter forhåpentligvis ikke 75 000 kroner i avgifter familieøkonomien. Langt viktigere er det at flere av de nye, rimelige elbilene forhåpentligvis får mer av rampelyset.

Mens de dyre, tunge, energikrevende og unødvendig raske elbilene har stjålet oppmerksomheten til nå, har det sakte, men sikkert dukket opp mindre modeller med attraktive egenskaper. Her kikker vi nærmere på tre modeller vi har testet i høst, og presenterer i tillegg til noen flere modeller som per november 2022 koster under 500 000 kroner.

<b>MG5:</b> Utrolig nok er dette den eneste elektriske stasjonsvognen på det norske markedet, og minner ikke så rent lite om Ford Focus eller VW Golf fra glansdagene. 
MG5: Utrolig nok er dette den eneste elektriske stasjonsvognen på det norske markedet, og minner ikke så rent lite om Ford Focus eller VW Golf fra glansdagene.  Foto: Terje Bjørnsen

Utrolig nok, en elektrisk stasjonsvogn: MG5 Electric

Våre tre testbiler illustrerer godt spredningen du nå finner blant rimeligere elbiler. Avhengig av versjon ligger de i prisområdet fra 300 000 til drøyt 400 000 kroner.

MG5 koster fra 315 000 i rimeligste utgave, og i overkant av 330 000 i testbilens Luxury-versjon. Det rareste med MG5 er ikke at den er en kinesisk bil med navnet til en britisk 60-tallsklassiker, men at det er den eneste ordentlige stasjonsvognen blant samtlige elbiler på det norske markedet.

<b>MG5:</b> Kineserne har vært dyktige til å gi bilen et eksklusivt preg innvendig, selv om prisen på Luxury-versjonen er hyggelig med 330 000 kroner. 
MG5: Kineserne har vært dyktige til å gi bilen et eksklusivt preg innvendig, selv om prisen på Luxury-versjonen er hyggelig med 330 000 kroner.  Foto: Terje Bjørnsen

En stasjonsvogn var bestselgermateriale for bare noen år siden, og når du setter deg inn i MG5, er det lett å bli minnet om hvorfor.

Foreløpig handler elbil mye om SUV- og crossovermodeller, der vekt og høyde over bakken har slettet minnet om hvorfor vi alltid har vært så begeistret for kombi- eller stasjonsvogner i denne bilklassen. Her sitter du mye tettere på begivenhetenes sentrum når det kommer til oversikt, manøvrering og veiegenskaper.

<b>MG5:</b> Berøringsskjermen er grei, men noen ikoner er for små når de skal trykkes på. Da er det bra med hurtigknapper under og på venstre side. 
MG5: Berøringsskjermen er grei, men noen ikoner er for små når de skal trykkes på. Da er det bra med hurtigknapper under og på venstre side.  Foto: Terje Bjørnsen

Trivelig overraskelse

MG5 er fornøyelig lettkjørt, og med det lave tyngdepunktet og gunstige vektfordelingen som følger av batteriet, får du klistret et fornøyd og permanent glis rundt munnen. Et som langt overgår prislappen.

Vekten med fører på 1640 kg er nemlig lett til elbil å være, men det er tydeligvis nok til at den har nok pondus med velavstemt understell, og samler opp det aller meste fra fartsdumper til små og store ujevnheter uten at de sjenerer ferden.

TILFREDSSTILLENDE: Totalt sett er likevel MG5 en trivelig overraskelse, også takket være gode plassforhold.
TILFREDSSTILLENDE: Totalt sett er likevel MG5 en trivelig overraskelse, også takket være gode plassforhold. Foto: Terje Bjørnsen

Les også: Vi Menn Bils test av MG Marvel R - skal du ha elektrisk SUV med 4WD, blir det ikke billigere enn dette

Selvsagt er det noen svakheter, når du kommer opp i motorveifart blir det merkbar støy fra vei og vind, dessuten er det noen særegenheter på betjening og praktiske egenskaper.

Forbruket i testrunden (1,7 kWh/mil) er i høyeste laget, men batteriet på 61 kWh sørger for en akseptabel rekkevidde på 330 km. Totalt sett er likevel MG5 en trivelig overraskelse, også takket være gode plassforhold.

Komfort i toppklasse: Peugeot e-2008

<b>PEUGEOT E-2008:</b> Den kompakte crossovermodellen beviser at høy komfort ikke er noe du må betale i dyre dommer for. Prisen starter rundt 320 000 kroner. 
PEUGEOT E-2008: Den kompakte crossovermodellen beviser at høy komfort ikke er noe du må betale i dyre dommer for. Prisen starter rundt 320 000 kroner.  Foto: Terje Bjørnsen

I 2020 rullet Stellantis-gruppen ut sine første modeller på den nye kompakte elbilplattformen med batteri på 50 kWh, og vår favoritt ble umiddelbart Peugeot e-2008. Her får du en forbløffende rommelig bil, størrelsen tatt i betraktning.

<b>PEUGEOT E-2008:</b> Hurtigknapper for de viktigste funksjonene er bedre enn at alt er gjemt i skjermmenyer. 
PEUGEOT E-2008: Hurtigknapper for de viktigste funksjonene er bedre enn at alt er gjemt i skjermmenyer.  Foto: Terje Bjørnsen

Den beste egenskapen er likevel at du får et komfortnivå over dobbelt så dyre elbiler sliter med å nå. Peugeots kompakte crossover koster fra rundt 320 000 kroner, men har en fabelaktig fjæringskomfort og et støynivå ingen andre i klassen er i nærheten av.

<b>PEUGEOT E-2008:</b> Selv om bilen er rimelig, har den gode seter og trivelig førermiljø. 
PEUGEOT E-2008: Selv om bilen er rimelig, har den gode seter og trivelig førermiljø.  Foto: Terje Bjørnsen

På sommerdekk i 100 km/t måler vi 66,5 dBA, og da triller motorveimilene forbi uten at samtalen blir anstrengt eller lydanlegget må skrus opp.

Også her er vekten moderat, med 1660 kg er den kjapp i responsen og gir god oversikt fra førerplass. I elbilmålestokk er effekten på 100 kW/136 hk moderat og e-2008 er noe langsommere i forbikjøring enn de to andre.

Et lavt forbruk (1,45 kWh/mil) gjør at rekkevidden blir grei med 310 km i vår faste test. Sammen med brukbar fart på hurtiglading opp til 80 % batterikapasitet rekker det til en langtur i ny og ne.

Den mest sportslige: Renault Megane E-tech

Renault Megane E-tech ser ut som noe langt mer kostbart enn det prislappen fra 400 000 kroner tyder på. Franskmennene har funnet fram til et moderne designspråk, med tøff front og hekk, samt en elegant profil.

RENAULT MEGANE: Smekker, moderne design i en blanding av kompaktbil og halvhøy crossover til 400 000 kroner.
RENAULT MEGANE: Smekker, moderne design i en blanding av kompaktbil og halvhøy crossover til 400 000 kroner. Foto: Terje Bjørnsen

Du må lide litt for skjønnheten, for helt familiebildimensjoner får du ikke i her. Megane er den korteste av bilene, og i baksetet mangler det noen centimeter her og der, men Renault har klart å utnytte bagasjeplassen bra med en kort og dyp utforming, selv om selve lukeåpningen er noe mindre enn i de to andre.

Førermiljøet virker også moderne, der en stor skjerm på høykant dominerer førermiljøet, men heldigvis er komplettert med en fin knapperad i underkant med tilgang til alle viktige funksjoner i klimaanlegget. Det er også betjeningsknapper i rattet og et minimalistisk instrumentpanel.

<b>RENAULT MEGANE:</b> Stor skjerm i høydeformat og mange Google-funksjoner. Knapperad i underkant styrer klimaanlegget. 
RENAULT MEGANE: Stor skjerm i høydeformat og mange Google-funksjoner. Knapperad i underkant styrer klimaanlegget.  Foto: Terje Bjørnsen
<b>RENAULT MEGANE:</b> Kort, men høyt bagasjerom. Oppbevaringsrom under, gulvplaten kan tas ut. 
RENAULT MEGANE: Kort, men høyt bagasjerom. Oppbevaringsrom under, gulvplaten kan tas ut.  Foto: Terje Bjørnsen

Renault Megane E-tech har 160 kW/218 hk i testutgaven og er den sprekeste av de tre, både fra start og i forbikjøringer.

Da sømmer det seg at den har det mest sportslige understellsoppsettet, styrer bestemt inn i svingene og reagerer presist på styringen.

Les også: Her kan du lese Vi Menn Bil prøvekjøring av Renault Megane E-tech

Det gir også noe strammere fjæringskomfort på skarpe ujevnheter, mest merkbart i tettbygd strøk eller ved bykjøring. Forbruket er akseptabelt med 1,5 kWh/mil, det holder til en maksimal rekkevidde på 375 km i vår test.

BARSKING: Med Megane E-Tech demonstrer Renault til det fulle at de virkelig kan designe biler.
BARSKING: Med Megane E-Tech demonstrer Renault til det fulle at de virkelig kan designe biler. Foto: Terje Bjørnsen

TESTDATA

Bilmerke: MG Peugeot Renault

Modellbetegnelse: MG5 Luxury e-2008 Megane E-tech 220

0–100 km/t, sek: 8,4 9,6 7,5

60–100 km/t: 3,9 5,1 3,5

80–120 km/t: 5,5 6,9 4,5

Støy 100 km/t, dBA: 69,0 66,5 67,5

Testforbruk, kWh/mil: 1,67 1,44 1,52

Rekkevidde i 200 km test: 330 310 375

Snittemperatur rekkeviddetest: 4 13 13

Misvisning 100 km/t: 97 99 97

TEKNISKE DATA

Bilmerke MG Peugeot Renault

Modellbetegnelse MG5 Luxury e-2008 Megane E-tech 220

Motor EL EL EL

Effekt, kW/hk: 115/156 100/136 160/218

Dreiemoment, Nm: 280 260 300

Egenvekt, m/fører, kg: 1637 1656 1711

Tilhengervekt, kg: 500 900

Lengde/bredde/høyde, cm: 460/182/154 430/177/155 420/186/151

Bagasjerom, liter: 479–1367 434–1467 440–1338

Standard dekkdimensjon: 215/50-17 215/60-17 225/55-20

Batterikapasitet, kWh: 61 50 60

Rekkevidde, WLTP km: 380 345 436

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,79 1,56 1,61

0–100 km/t, fabrikk, sek: 8,3 9 7,5

Toppfart, km/t: 185 150 160

Pris fra, kr: 330 100 338 900 399 000

Mye bra fra 300 til 350 000

Gode og varierte egenskaper er selvsagt ikke begrenset til våre tre utvalgte biler. Vi kan selvsagt ikke gå inn på hver enkelt modell her, men kikker på noen varianter som peker seg ut i de ulike prisgruppene.

Under 300 000 kroner dreier det seg stort sett om små- eller kompaktbiler med moderat rekkevidde, der Nissan Leaf 59 kW (385 km) og Peugeot e-208 (362 km) utmerker seg ved verken å være for små eller ha for kort rekkevidde.I prisområdet fra 300 til 350 000 kroner finner vi ved siden av to av våre testkandidater (MG og Peugeot) også flere kompaktbiler og crossovermodeller.

RIMELIG: Citroën e-C4 føyer seg pent inn i familiegalleriet av øvrige Peugeot-, DS- og Opel-modeller på samme elbilplattform. Citroën skiller seg ut ved sitt coupéaktige crossoverkonsept og særegne lysdesign. Høyt komfortnivå er bilens viktigste trumfkort, sammen med en hyggelig pris.
RIMELIG: Citroën e-C4 føyer seg pent inn i familiegalleriet av øvrige Peugeot-, DS- og Opel-modeller på samme elbilplattform. Citroën skiller seg ut ved sitt coupéaktige crossoverkonsept og særegne lysdesign. Høyt komfortnivå er bilens viktigste trumfkort, sammen med en hyggelig pris. Foto: Terje Bjørnsen

MG har sin velkjente MG ZS og nye MG4, mens Stellantis-konsernet stiller med hele bunten av modeller på samme plattform som e-2008, med ulike versjoner fra Citroën, Opel og DS.

Les også: Test: Citroën e-C4 - komfortnivået ligger langt over det prislappen skulle tilsi

Merkelig fraværende er VW-konsernet, en gang var kongen av kompaktklassen med Golf, nå er det kun ID. 3-tvillingen Cupra Born 58 kWh som representerer her. Bilene med best rekkevidde sniker seg over 400 km ifølge WLTP-standarden.

Les også: Vi Menn Bils test av VW ID.3 1st Plus

Les også: Cupra Born prøvekjørt

Mellom 350 til 400 000 kroner skjer det egentlig ikke noen store endringer i forhold til prisklassen under, men det dukker opp noen interessante enkeltmodeller.

Blant annet faceliftversjonen av Kia Niro med 64 kWh i enkleste utstyrsversjon, rimeligste utgave av vår testede Megane-modell, samt billigversjonen i Polestar 2-programmet. Dessuten syvsetere fra Peugeot og Opel for dem som trenger sitteplass.

FAMILIEBILER: Ikke bare fordi de har masse plass og variasjonsmuligheter, men også fordi Peugeot e-Traveller (til venstre), Citroën e-Space Tourer (midten) og Opel Zafira e-Life teknisk sett hører til samme familie.
FAMILIEBILER: Ikke bare fordi de har masse plass og variasjonsmuligheter, men også fordi Peugeot e-Traveller (til venstre), Citroën e-Space Tourer (midten) og Opel Zafira e-Life teknisk sett hører til samme familie. Foto: Terje Bjørnsen

Les også: Test av elektriske syvsetere: – Dette har tidligere personvarebiler aldri har vært i nærheten av

Her finner du også to VW ID. 3-utgaver, der folk med rekkevidde- og hurtigladeangst kan merke seg 77 kWh-versjonen. Med 553 km oppgitt rekkevidde etter WLTP-normen leder den klart i denne prisklassen.

Det er litt stille før stormen mellom 400 til 450 000 kroner, der det dukker modeller med høyere utstyrsgrad fra prisområdet under, og noen billigutgaver fra 450 til 500 000-kronersgjengen.

For her foregår det tilsynelatende en viss posisjonering før momsen dukker opp, og muligens blir prisområdet rundt 500 000 kroner et hotspot der det blir mulig å gjøre gode kjøp i 2023.

Priskrig rundt halvmillionen?

Nå dukker i alle fall de første rommelige SUV-modellene i mellomklassen opp, der blant annet VW ID. 4, Nissan Aryia og Toyota bZ4X har tenkt å slåss hardt om kundene.

GREI BASIS: Med det minste batteriet på 63 kWh har Ariya fortsatt akseptabel rekkevidde, og prisen fra rundt 450 000 kroner i Advance-versjon er rett og slett mye bil for pengene.
GREI BASIS: Med det minste batteriet på 63 kWh har Ariya fortsatt akseptabel rekkevidde, og prisen fra rundt 450 000 kroner i Advance-versjon er rett og slett mye bil for pengene. Foto: Terje Bjørnsen

Les også: Test: Nissan Ariya - styrer unna den typiske elbil-fella

Både VW- og Toyota har 4WD-versjoner i utvalget. De tyske prestisjemerkene Audi, BMW og Mercedes gjør også sin entre.

Audi med rimelige utgaver av Q4, BMW med bakhjulsdrevet i4, pluss den nye iX1, mens Mercedes har forskjellige versjoner av sine kompakte crossover/SUV-modeller EQA og EQB både med for- og firehjulsdrift.

<b>GOD FORM:</b> Sammenlignet med markedet for øvrig er BMW i4 med bakhjulsdrift veldig mye flott bil for pengene. 
GOD FORM: Sammenlignet med markedet for øvrig er BMW i4 med bakhjulsdrift veldig mye flott bil for pengene.  Foto: Terje Bjørnsen

Les også: Kanskje den beste elbilen vi har testet, men ingen kjøper den

Les også: Vi Menn Bils førsteinntrykk av BMW iX1

Les også: Test: Mercedes EQA 250 - overpresterer på det viktigste

Med den vante utstyrspolitikken til disse produsentene, er nok ikke listeprisen der du til slutt ender …

Tesla har foreløpig et avslappet forhold til momsinnslaget, bare den bakhjulsdrevne Model 3 havner under 500 000 kroner i prisene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Les også: Test: Så bra er billig-Teslaen

<b>KONKURRENT:</b> Nio ET5 er ventet i mars og er soleklar konkurrent til Tesla Model 3. 
KONKURRENT: Nio ET5 er ventet i mars og er soleklar konkurrent til Tesla Model 3.  Foto: Produsent

Av de kinesiske outsiderne nevner vi den helt nye NIO ET5, en mellomstor SUV som prismessig blir interessant, særlig når du kjøper bilen uten batteri og leaser det i stedet.

Les også: Nio-SUV'en er som skapt for Norge

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 01 2023