Prøvekjørt: Nio ET7 100 kWt
Akselererer raskt opp til 200 km/t
Nio ET7 fremstår som mye lynrask luksus-elbil for pengene.
Den kinesiske bilprodusenten Nio introduserte seg i Norge med den digre SUV-en ES8 for temmelig nøyaktig ett år siden. Nå får ES8 straks selskap av den 5,1 meter lange kombisedanen ET7, som utfordrer markedet til særlig Tesla Model S og kanskje også Xpeng P7.
Her kan du lese vår test av Nio ES8
Vi fikk nylig prøvekjøre ET7 i Berlin og kjørte versjonen med 100 kWt-batteri som skal ha en rekkevidde på maks 580 km. Det første som slo meg da jeg satte meg inn bilen, er at ET7 er en luksusbil.
Interiøret er delikat og materialvalget ser eksklusivt ut. Det som ser ut som lyst skinn er Haptex, et kunstskinn basert på plastproduktet polyuretan som er svært slitesterkt.
Les også: Paradenummeret skjer under bilen
Treverket er Karuun, plantefiber som er presset sammen til blokker. Ikke bare ser det bra ut, det skal tåle mye også. Setene er myke og gode med plenty av justeringsmuligheter, varme, kjøling og massasje.
Rattet er utstyrt med minimalistisk utformede knapper som blant annet styrer cruisekontroll og lydvolum. Foran rattet ligger et rektangulært instrumentpanel på 10,2 tommer som sammen med head up-displayet gir deg den mest essensielle informasjonen.
Mye av betjeningen foretas på den 12.8-tommers amoled-berøringsskjermen som har kraftig forbedret oppløsning sammenlignet med skjermen i ES8. Rask er den også takket være tredjegenerasjons Qualcomm Snapdragon-prosessor.
Les også: Snart kommer også EL7 g ET5
Nomi - en venn?
I tillegg kan du snakke til Nomi, know me, den personlige assistenten øverst på dashbordet som snakker, og som reagerer på handlingene dine med bevegelser og emojis.
Nomi skal oppleves som en venn, et kjæledegge, som ønsker deg velkommen inn i bilen med high-five. Men Nomi kan også oppleves som litt enerverende. Det blir så mye lyd. Nomi forstår norsk, men talestyringen er ikke alltid helt på skinner.
Litt mye pling og plong kommer det også fra kjøreassistene, som Nomi Pilot og den aktive filholderen, men disse funksjonene kan skrus av. Men hvorfor må det tutes dersom man går ut av bilen med døren åpen og nøkkelen befinner seg om bord? Er det ikke mulig med litt mer diskre varsling?
Ulyd er det imidlertid ikke fra lydanlegget på 1000 watt som har 23 høyttalere. Som så mye annet av luksusutstyret i ET7, er det standard.
Milsluker
Ute på veien, det være seg i byen eller på autobahn, er det svært fredelig inne i ET7, blant annet takket være doble vindusglass. Støy fra de 20-tommers Bridgestone Turanza EV-dekkene hører man nesten intet til. (21-tommers felger med Pirelli P-Zero dekk er alternativ).
ET7 har kontinuerlig demperkontroll og luftfjæring som automatisk justerer bakkeklaringen etter hastigheten. Over 115 km/t senkes bilen én centimeter.
ET7 har flere kjøremoduser som spenner fra eco og komfort til sport og sport+. og det er ikke bare dill. Forskjellene mellom programmene merkes i understell og reaksjon. I tillegg har ET7 snømodus og hengermodus.
Fremdriften i ET7 besørges av to elektromotor. En 180 kW permanentmagnetmotor foran og en 300 kW induksjonsmotor bak. Maksimal effekt er oppgitt til 480 kW - 652 hestekrefter - med et maks dreiemoment på 850 Nm. Det er med andre ord ikke mangel på krefter.
Dette er Nio
Selskapet ble grunnlagt i Shanghai av William Bin Li i 2014, milliardær og eier av morselskapet NextEV. Smogen i storbyen skal ha gitt ham en visjon om utslippsfrie biler. Li er omtalt som Kinas svar på Elon Musk. Året etter etablerte han et designsenter i München, et software-utviklingssenter i Silicon Valley og en performance-avdeling i England. Virkelig fart i oppmerksomheten ble det først da elektriske superbilen NIO EP9 satte fartsrekord på Nürburgring.
Topphastigheten er 200 km/t og det takler den lett. Den 2,4 tonn tunge bilen akselerer fra 0 til 100 km/t på 3,8 sekunder og bruker heller ikke særlig lang tid på å nå topphastigheten. Det går selvsagt hardt ut over forbruket, men ET7 ligger tungt og stødig på veien selv i høy fart.
I relativt tett trafikk på autobahn melder ønsket seg om et utvalg knapper for hyppig brukte funksjoner, som ventilasjon. Det kan oppleves litt distraherende å måtte bruke skjermen til nær sagt alt, men antakelig vil betjeningen sitte ganske raskt i fingrene på fremtidige eiere.
Lidar-teknologi
Det mangler for øvrig ikke på sjåførstøtte i ET7, takket være et sinnrikt nettverk av sensorer. Nio skal være det første bilmerket som tar i bruk Lidar på dette nivået.
Lidar står for Light detection and ranging. Det er kort fortalt et lasersystem som forer bilens hjerne med data ved å lese terrenget foran bilen slik at den kan regne ut hvor langt unna ting er og skape et tredimensjonalt kart av området. Nios Lidar skal kunne se 500 meter foran bilen.
Tesla-bossen Elon Musk har uttalt seg kritisk om systemet og kalt det et narrespill, kostbart og unødvendig.
– Alle som baserer seg på Lidar er dømt, uttalte han i 2019, ifølge CNN. I 2021 meldte imidlertid flere medier at også Tesla testet ut Lidar.
Mange bilprodusenter har omfavnet systemet i skrittene på vei mot mest mulig selvkjørende biler. I tillegg til Lidar har ET7 11 åttemegapikslers høyoppløselige kameraer som har en rekkevidde på 687 meter. Ifølge Nios tekno-boss, Ted Li, finnes det totalt 33 sensorenheter om bord i bilen som hvert sekund forer bilen med åtte gigabyte med data.
Minus-aspekt
Det er behagelig å være sjåfør i ET7. Det er fint å være passasjer også. Beinplassen i baksetet er enorm og et 6,6-tommers display på enden av midtkonsollen gjør at du kan styre ventilasjonen selv. Taklinjen medfører imidlertid at personer over 180 cm må synke litt ned i setet for å ikke støte hodet i taket.
Baksetene berører kanskje det svakeste aspektet ved ET7. Det finnes en liten skiluke bak armlenet, men seteryggene kan ikke felles ned. Det er en klar ulempe.
Bagasjerommet er heller ikke fryktelig stort og bilen kan ikke utstyres med takstativ. Den skal derimot kunne trekke hengere på to tonn.
150 kWt kommer
ET7 kan bestilles nå med levering før nyttår - før det innføres moms på elbiler over 500 000 kroner og før en eventuell vektkomponent innføres. Regjeringen har i forslag til statsbudsjett for 2023 foreslått at det innføres en ny vektkomponent i engangsavgiften. All vekt over 500 kilo skal etter forslaget avgiftsbelegges med 12,5 kroner per kilo.
For ET7, som veier 2379 kilo med 100 kWt batteri, vil det i tilfelle bety 23 500 kroner ekstra i vektavgift - i tillegg til momsen.
Versjonen med 75 kWt-batteri er for inneværende året priset til 669 000 kroner. Med 100 kWt-batteri er prisen 739 000 kroner.
Du kan imidlertid kjøpe bilen uten batteri og i stedet lease batteri, noe Nio kaller Battery as a service. Hele 97 prosent av de rundt 900 nordmennene som har skaffet seg NS8 har valgt denne løsningen, som åpner for at du kan svitsje mellom 75 og 100 kWt batteri. Uten batteri koster ET7 579 000 kroner. Så kan du leie 75 kWt-batteri for 1399 kroner i måneden eller 1999 kroner for 100 kWt.
Neste år kan du også få Nio-modellene med et 150 kWt batteri som potensielt skal gi en rekkevidde på 1000 kilometer.
Vi Menn Bil mener:
Utstyrsnivået, komforten og ytelsene tatt i betraktning, så fremstår Nio med en startpris på 570 900 kroner - uten batteri - som en svært hyggelig priset luksusbil.
TEKNISKE DATA
Nio ET7 100 kWt
Motor: 2xEL
Effekt, kW/hk: 480/652
Dreiemoment, Nm: 850
Egenvekt, kg: 2379
Tilhengervekt, kg: 2000
Lengde/bredde/høyde, cm: 510/199/151
Akselavstand, cm: 306
Bagasjerom, liter: 370
Standard dekkdimensjon: 245/45 R20
Batterikapasitet, kWh: 100
Rekkevidde, WLTP km: 580
Maks ladefart, kW: 11 kW AC / 130 kW DC
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,72
0–100 km/t, fabrikk, sek: 3,8
Toppfart, km/t: 200
Pris fra, kr: 739 000
Pris fra, kr (uten batteri): 579 000
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn