Prøvekjørt: Nio ET7 100 kWt

Akselererer raskt opp til 200 km/t

Nio ET7 fremstår som mye lynrask luksus-elbil for pengene.

<b>PRØVEKJØRT:</b> Vi prøvekjørte nylig Nio ET7 i og utenfor Berlin. Førsteinntrykket er meget godt. Neste år kan ET7 fås med 150 kWt batteri som potensielt skal gi en rekkevidde på 1000 kilometer.
PRØVEKJØRT: Vi prøvekjørte nylig Nio ET7 i og utenfor Berlin. Førsteinntrykket er meget godt. Neste år kan ET7 fås med 150 kWt batteri som potensielt skal gi en rekkevidde på 1000 kilometer. Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Den kinesiske bilprodusenten Nio introduserte seg i Norge med den digre SUV-en ES8 for temmelig nøyaktig ett år siden. Nå får ES8 straks selskap av den 5,1 meter lange kombisedanen ET7, som utfordrer markedet til særlig Tesla Model S og kanskje også Xpeng P7.

Her kan du lese vår test av Nio ES8

Vi fikk nylig prøvekjøre ET7 i Berlin og kjørte versjonen med 100 kWt-batteri som skal ha en rekkevidde på maks 580 km. Det første som slo meg da jeg satte meg inn bilen, er at ET7 er en luksusbil.

Interiøret er delikat og materialvalget ser eksklusivt ut. Det som ser ut som lyst skinn er Haptex, et kunstskinn basert på plastproduktet polyuretan som er svært slitesterkt.

Les også: Paradenummeret skjer under bilen

<b>SMAKFULLT:</b> Materialvalget i interiøret er et kapittel for seg. Her finnes ikke en eneste simpel overflate. Legg merke til den lekre girvelgeren til venstre på midtkonsollen rett nedenfor amoled-skjermen.
SMAKFULLT: Materialvalget i interiøret er et kapittel for seg. Her finnes ikke en eneste simpel overflate. Legg merke til den lekre girvelgeren til venstre på midtkonsollen rett nedenfor amoled-skjermen. Foto: Martin Jansen

Treverket er Karuun, plantefiber som er presset sammen til blokker. Ikke bare ser det bra ut, det skal tåle mye også. Setene er myke og gode med plenty av justeringsmuligheter, varme, kjøling og massasje.

Rattet er utstyrt med minimalistisk utformede knapper som blant annet styrer cruisekontroll og lydvolum. Foran rattet ligger et rektangulært instrumentpanel på 10,2 tommer som sammen med head up-displayet gir deg den mest essensielle informasjonen.

<b>BEHAGELIG:</b> Seter trukket med kunststoffet Haptex.
BEHAGELIG: Seter trukket med kunststoffet Haptex. Foto: Martin Jansen

Mye av betjeningen foretas på den 12.8-tommers amoled-berøringsskjermen som har kraftig forbedret oppløsning sammenlignet med skjermen i ES8. Rask er den også takket være tredjegenerasjons Qualcomm Snapdragon-prosessor.

<b>KNAPPER:</b> Minimalistisk utformede knapper på rattet. 
KNAPPER: Minimalistisk utformede knapper på rattet.  Foto: Martin Jansen

Les også: Snart kommer også EL7 g ET5

Nomi - en venn?

I tillegg kan du snakke til Nomi, know me, den personlige assistenten øverst på dashbordet som snakker, og som reagerer på handlingene dine med bevegelser og emojis.

Nomi skal oppleves som en venn, et kjæledegge, som ønsker deg velkommen inn i bilen med high-five. Men Nomi kan også oppleves som litt enerverende. Det blir så mye lyd. Nomi forstår norsk, men talestyringen er ikke alltid helt på skinner.

TALKING HEAD: Dette er Nomi.
TALKING HEAD: Dette er Nomi. Foto: Martin Jansen

Litt mye pling og plong kommer det også fra kjøreassistene, som Nomi Pilot og den aktive filholderen, men disse funksjonene kan skrus av. Men hvorfor må det tutes dersom man går ut av bilen med døren åpen og nøkkelen befinner seg om bord? Er det ikke mulig med litt mer diskre varsling?

Ulyd er det imidlertid ikke fra lydanlegget på 1000 watt som har 23 høyttalere. Som så mye annet av luksusutstyret i ET7, er det standard.

Milsluker

Ute på veien, det være seg i byen eller på autobahn, er det svært fredelig inne i ET7, blant annet takket være doble vindusglass. Støy fra de 20-tommers Bridgestone Turanza EV-dekkene hører man nesten intet til. (21-tommers felger med Pirelli P-Zero dekk er alternativ).

<b>BESTILLING:</b> Med 75 kWt-batteri koster ET7 fra 669 000 kroner. Da er det aller meste av utstyr inkludert, bortsett fra elektrisk utfellbart hengerfeste til 9800 kroner. Med 100 kWt-batteri koster ET7 739 000 kroner. Kjøper du uten batteri, er prisen 579 000 kroner. Så kan du leie 75 kWt-batteri for 1399 kroner i måneden eller 1999 kroner for 100 kWt. 
BESTILLING: Med 75 kWt-batteri koster ET7 fra 669 000 kroner. Da er det aller meste av utstyr inkludert, bortsett fra elektrisk utfellbart hengerfeste til 9800 kroner. Med 100 kWt-batteri koster ET7 739 000 kroner. Kjøper du uten batteri, er prisen 579 000 kroner. Så kan du leie 75 kWt-batteri for 1399 kroner i måneden eller 1999 kroner for 100 kWt.  Foto: Martin Jansen

ET7 har kontinuerlig demperkontroll og luftfjæring som automatisk justerer bakkeklaringen etter hastigheten. Over 115 km/t senkes bilen én centimeter.

ET7 har flere kjøremoduser som spenner fra eco og komfort til sport og sport+. og det er ikke bare dill. Forskjellene mellom programmene merkes i understell og reaksjon. I tillegg har ET7 snømodus og hengermodus.

Fremdriften i ET7 besørges av to elektromotor. En 180 kW permanentmagnetmotor foran og en 300 kW induksjonsmotor bak. Maksimal effekt er oppgitt til 480 kW - 652 hestekrefter - med et maks dreiemoment på 850 Nm. Det er med andre ord ikke mangel på krefter.

Dette er Nio

Selskapet ble grunnlagt i Shanghai av William Bin Li i 2014, milliardær og eier av morselskapet NextEV. Smogen i storbyen skal ha gitt ham en visjon om utslippsfrie biler. Li er omtalt som Kinas svar på Elon Musk. Året etter etablerte han et designsenter i München, et software-utviklingssenter i Silicon Valley og en performance-avdeling i England. Virkelig fart i oppmerksomheten ble det først da elektriske superbilen NIO EP9 satte fartsrekord på Nürburgring. 

Topphastigheten er 200 km/t og det takler den lett. Den 2,4 tonn tunge bilen akselerer fra 0 til 100 km/t på 3,8 sekunder og bruker heller ikke særlig lang tid på å nå topphastigheten. Det går selvsagt hardt ut over forbruket, men ET7 ligger tungt og stødig på veien selv i høy fart.

I relativt tett trafikk på autobahn melder ønsket seg om et utvalg knapper for hyppig brukte funksjoner, som ventilasjon. Det kan oppleves litt distraherende å måtte bruke skjermen til nær sagt alt, men antakelig vil betjeningen sitte ganske raskt i fingrene på fremtidige eiere.

<b>NIO:</b> 5,1 meter lang luksusbil foran Panzerkaserne Bernau. Avsporing følger: Det gigantiske og forlatte industrikomplekset i Bernau var opprinnelig Wehrmachts hovedkontor for produksjon og lagring av uniformer (Heeresbekleidungsamt Bernau) - før den Den røde hær rykket inn
NIO: 5,1 meter lang luksusbil foran Panzerkaserne Bernau. Avsporing følger: Det gigantiske og forlatte industrikomplekset i Bernau var opprinnelig Wehrmachts hovedkontor for produksjon og lagring av uniformer (Heeresbekleidungsamt Bernau) - før den Den røde hær rykket inn Foto: Martin Jansen

Lidar-teknologi

Det mangler for øvrig ikke på sjåførstøtte i ET7, takket være et sinnrikt nettverk av sensorer. Nio skal være det første bilmerket som tar i bruk Lidar på dette nivået.

Lidar står for Light detection and ranging. Det er kort fortalt et lasersystem som forer bilens hjerne med data ved å lese terrenget foran bilen slik at den kan regne ut hvor langt unna ting er og skape et tredimensjonalt kart av området. Nios Lidar skal kunne se 500 meter foran bilen.

LIDAR: "Vortene" på taket er den del av bilens avanserte sensorsystem som også inkluderer Lidar.
LIDAR: "Vortene" på taket er den del av bilens avanserte sensorsystem som også inkluderer Lidar. Foto: Martin Jansen

Tesla-bossen Elon Musk har uttalt seg kritisk om systemet og kalt det et narrespill, kostbart og unødvendig.

– Alle som baserer seg på Lidar er dømt, uttalte han i 2019, ifølge CNN. I 2021 meldte imidlertid flere medier at også Tesla testet ut Lidar.

Mange bilprodusenter har omfavnet systemet i skrittene på vei mot mest mulig selvkjørende biler. I tillegg til Lidar har ET7 11 åttemegapikslers høyoppløselige kameraer som har en rekkevidde på 687 meter. Ifølge Nios tekno-boss, Ted Li, finnes det totalt 33 sensorenheter om bord i bilen som hvert sekund forer bilen med åtte gigabyte med data.

Minus-aspekt

<b>RAUST:</b> Enormt med benplass i baksetet. 
RAUST: Enormt med benplass i baksetet.  Foto: Martin Jansen

Det er behagelig å være sjåfør i ET7. Det er fint å være passasjer også. Beinplassen i baksetet er enorm og et 6,6-tommers display på enden av midtkonsollen gjør at du kan styre ventilasjonen selv. Taklinjen medfører imidlertid at personer over 180 cm må synke litt ned i setet for å ikke støte hodet i taket.

Baksetene berører kanskje det svakeste aspektet ved ET7. Det finnes en liten skiluke bak armlenet, men seteryggene kan ikke felles ned. Det er en klar ulempe.

Bagasjerommet er heller ikke fryktelig stort og bilen kan ikke utstyres med takstativ. Den skal derimot kunne trekke hengere på to tonn.

SNAUT: Bagasjerommet fremstår som ET7s klareste akilleshæl.
SNAUT: Bagasjerommet fremstår som ET7s klareste akilleshæl. Foto: Martin Jansen

150 kWt kommer

ET7 kan bestilles nå med levering før nyttår - før det innføres moms på elbiler over 500 000 kroner og før en eventuell vektkomponent innføres. Regjeringen har i forslag til statsbudsjett for 2023 foreslått at det innføres en ny vektkomponent i engangsavgiften. All vekt over 500 kilo skal etter forslaget avgiftsbelegges med 12,5 kroner per kilo.

For ET7, som veier 2379 kilo med 100 kWt batteri, vil det i tilfelle bety 23 500 kroner ekstra i vektavgift - i tillegg til momsen.

Versjonen med 75 kWt-batteri er for inneværende året priset til 669 000 kroner. Med 100 kWt-batteri er prisen 739 000 kroner.

GLANSNUMMER: Nios mest unike tilbud er batteribytte som gjøres på noen minutter. I stedet for å lade opp batteriet byttes hele batteripakken i løpet av tre minutter hos en Power Swap Station (bildet). Nio har en slik batteribyttestasjon i Lier og åpner straks en i Vestby. Neste er Kløfta, Lillehammer og Ensjø i Oslo, men planen er å bygge slike stasjoner over hele landet. Hver stasjon er utstyrt med 13 batterier.
GLANSNUMMER: Nios mest unike tilbud er batteribytte som gjøres på noen minutter. I stedet for å lade opp batteriet byttes hele batteripakken i løpet av tre minutter hos en Power Swap Station (bildet). Nio har en slik batteribyttestasjon i Lier og åpner straks en i Vestby. Neste er Kløfta, Lillehammer og Ensjø i Oslo, men planen er å bygge slike stasjoner over hele landet. Hver stasjon er utstyrt med 13 batterier. Foto: Produsent

Du kan imidlertid kjøpe bilen uten batteri og i stedet lease batteri, noe Nio kaller Battery as a service. Hele 97 prosent av de rundt 900 nordmennene som har skaffet seg NS8 har valgt denne løsningen, som åpner for at du kan svitsje mellom 75 og 100 kWt batteri. Uten batteri koster ET7 579 000 kroner. Så kan du leie 75 kWt-batteri for 1399 kroner i måneden eller 1999 kroner for 100 kWt.

Neste år kan du også få Nio-modellene med et 150 kWt batteri som potensielt skal gi en rekkevidde på 1000 kilometer.

Vi Menn Bil mener:

Utstyrsnivået, komforten og ytelsene tatt i betraktning, så fremstår Nio med en startpris på 570 900 kroner - uten batteri - som en svært hyggelig priset luksusbil.

TEKNISKE DATA

Nio ET7 100 kWt

Motor:  2xEL

Effekt, kW/hk: 480/652

Dreiemoment, Nm: 850

Egenvekt, kg: 2379

Tilhengervekt, kg: 2000

Lengde/bredde/høyde, cm: 510/199/151

Akselavstand, cm: 306

Bagasjerom, liter: 370

Standard dekkdimensjon: 245/45 R20

Batterikapasitet, kWh: 100

Rekkevidde, WLTP km: 580

Maks ladefart, kW: 11 kW AC / 130 kW DC

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,72 

0–100 km/t, fabrikk, sek:  3,8

Toppfart, km/t:  200

Pris fra, kr:  739 000

Pris fra, kr (uten batteri): 579 000 

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn