Test: MG Marvel R Performance

Skal du ha elektrisk SUV med 4WD, blir det ikke billigere enn dette

I tillegg er MG Marvel R godt utstyrt. Men den har et klart forbedringspotensial. 

Pluss ikon
<b>KJENT FORMAT:</b> Marvel R tar stilelementer både fra Europa og Asia, og blir en fin blanding av crossover og SUV rent utseendemessig. 
KJENT FORMAT: Marvel R tar stilelementer både fra Europa og Asia, og blir en fin blanding av crossover og SUV rent utseendemessig.  Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Billig er ikke nødvendigvis bare bra i det norske bilmarkedet om dagen.

Nå gjelder det nemlig å kjøpe dyr bil mens det fortsatt er billig – underforstått før momsen knabber et godt bilkjøp rett under nesa på deg. Hvis den kommer, da.

Et argument om at du får mye bil for pengene – eksempelvis en rommelig familie-SUV, komplett utstyrt, med firehjulsdrift og ytelser på linje med dyrere modeller – behøver ikke være så godt. I den merkelige verden det norske bilmarkedet er om dagen.

Men det er nå engang det MG Marvel R står for. For 432 000 kroner er den alt fra cirka 40 til 100 000 kroner rimeligere enn andre tilsvarende SUV- og crossover-modeller, og det før du har begynt å regne på hva det vil koste å utstyre noen av modellene opp mot det du får i Marvel R-pakken.

<b>BRED:</b> Marvel R er noen centimeter bredere enn mange andre SUV-modeller i samme klasse. Det gir seg positivt utslag på innvendig plass. 
BRED: Marvel R er noen centimeter bredere enn mange andre SUV-modeller i samme klasse. Det gir seg positivt utslag på innvendig plass.  Foto: Terje Bjørnsen

Ubetinget suksess

MG var første kinesiske bilmerke ut på det norske markedet med ZS EV tidlig i 2020. Den fant sin nisje – ujålete, praktisk, med tilstrekkelige egenskaper – til veldig snill pris. Den enkleste utstyrsversjonen kostet 230 000 kroner, og med over 6500 registrerte biler kan vi kåre dette til en ubetinget salgssuksess.

Les også: Vi Menn Bils test av MG ZS EV

Det hjelper selvsagt at importøren er et underbruk i Gill-gruppen, blant annet mangeårig Subaru-importør, og hva det medfører av stødig organisasjon og forhandlerapparat.

Men facelift og teknisk oppgradering – blant annet med større batteri og rekkevidde – har gjort ZS EV dyrere. Den koster nå fra 308 000 kroner og er ikke lenger det samme røverkjøpet.

Dermed blir avstanden til den mer premiumaktige Marvel R med pris fra 353 000 kroner merkbart mindre. Det blir en viss fare for at de to kan tråkke hverandre på tærne i dette krysningspunktet.

<b>PENT UTFØRT:</b> Interiøret ser bra ut, med den store skjermen som betjeningssentral i midten og mye polstringer rundt om. 
PENT UTFØRT: Interiøret ser bra ut, med den store skjermen som betjeningssentral i midten og mye polstringer rundt om.  Foto: Terje Bjørnsen

Toppmodellen

Men ikke så mye for vår testbil, Marvel R Performance. Som toppmodell, med 4WD, 288 hk og 0–100 km/t på 4,9 sekunder har den egen posisjon i MG-stallen.

Én motor driver forhjulene, mens en stor og en liten tar seg av bakhjulene. Den minste fungerer som en booster når du trenger maks ytelse, og det er sågar to gir på bakakselen. Det merkes som et vanlig girskift når vi kjører 0–100 km/t testen og inntreffer rundt 80 km/t.

Vi oppnår svært respektable 5,5 sekunder i vår test, og det passer nok bedre i forhold til vekt/ytelse enn det mer optimistiske fabrikkstallet.

Forbikjøringsakselerasjonen er meget god, og Marvel R Performance holder seg pent inne i flokken av raske elbiler i denne klassen.

Veiegenskapene er ryddige og fjæringskomforten behagelig på god vei.

<b>MANGLER LITT:</b> Tross pen utforming blir virker sitteputen i hardeste laget for en sart korsrygg.
MANGLER LITT: Tross pen utforming blir virker sitteputen i hardeste laget for en sart korsrygg. Foto: Terje Bjørnsen

Men det er forbedringspotensial: Straks asfalten blir dårligere og humpene skarpere, blir bevegelsene i bilen og lydene fra hjulopphenget mer markerte enn i de beste konkurrentene.

Henger ikke helt med

<b>OVERSIKT:</b> Den store skjermen i midten byr på mange visninger, men er treg. Her vises ladeinformasjon. 
OVERSIKT: Den store skjermen i midten byr på mange visninger, men er treg. Her vises ladeinformasjon.  Foto: Terje Bjørnsen

Litt av utfordringen for Marvel R Performance er at med pris og design, øker også forventningene til alle bilens egenskaper. Ved første blikk ser det meste veldig bra ut.

Pent innvendig med, tykke polstringer, blanke lister, svær skjerm og lekkert utformede seter.

Men ved nærmere bekjentskap faller den gjennom på noen punkter. Ikke så langt, og kanskje forventet ut fra prislappen, men muligens nok til at noen vil se seg om etter noe annet.

I alle fall de som lett knipser en hundretusenlapp opp av lommeboka og vil ha mer gjennomførte egenskaper.

På mange områder gjør har Marvel R en god figur: Plassen i kupeen er god, særlig bredden overrasker med stor-SUV-mål, mens benplassen bak er mer på normalt folke-SUV-nivå.

Den store skjermen i midtkonsollen er enkel å betjene når du har satt deg inn i logikken, men den er treg. Det blir fort irriterende når du må inn i menyene for å justere vinkelen på luftventilene.

Gnissestøy

De pent utformede setene er bedre å se på enn å sitte i. De kjennes harde, og jeg får i alle fall ikke justert meg inn til en helt perfekt sittestilling for langturer.

<b>UTSTYR:</b> Masse godsaker preger utstyrslisten i Marvel R Performance, blant annet stort panorama glass/soltak. 
UTSTYR: Masse godsaker preger utstyrslisten i Marvel R Performance, blant annet stort panorama glass/soltak.  Foto: Terje Bjørnsen

Interiøret lager en nesten konstant gnissestøy, mest merkbar i lav fart.

Når hastigheten øker drukner den i veistøy, for på det området ligger Marvel R på samme middelmådige nivå som mange andre i denne klassen.

Bagasjeplassen blir en liten nedtur for familiebilkjøperne, særlig etter at kupeen er veid og funnet stor nok.

Med 357 liter tar vi turen ned på kompaktklassenivå, for verken lengde eller høyde imponerer for en mellomklasse-SUV.

Til slutt skal vi pirke på noen detaljer: Automatikken i klimaanlegget oppfører seg noe nervøst, med varierende grad på luftstrøm og -temperatur.

Dessuten er filskiftassistenten veldig bestemt i reaksjonen, et mildere innslag hadde vært å foretrekke.

Akseptabel rekkevidde

Når det kommer til de rene elbilegenskapene gjør MG Marvel R Performance en grei figur. Et batteri på 70 kWh og maksimal ladefart på 92 kW er i den nedre delen i denne bilklassen, men i praksis er resultatene akseptable.

I vår faste forbrukstest bruker den 1,8 kWh/mil, det betyr maksimal rekkevidde på 390 km – litt bedre enn normtallet på 370 km. Kjøreforholdene var på det jevne med en snittemperatur på 13 grader, altså et stykke under det optimale.

<b>LITE:</b> MG har driblet bort 100 liter bagasjeplass i forhold til familiebilformat. Her med to vesker til ladekabler og en til ladeuttak fra bilen.
LITE: MG har driblet bort 100 liter bagasjeplass i forhold til familiebilformat. Her med to vesker til ladekabler og en til ladeuttak fra bilen. Foto: Terje Bjørnsen

Den oppgitte maksimale ladefarten ser vi sjelden i praksis, og vi er mer opptatt av at bilen oppnår en bra gjennomsnittsfart fra rundt 10-80% batterikapasitet.

Sett i lys av utgangspunktet er vi fornøyd med de 70 kW vi oppnår med Marvel R, selv om det ikke er blant de raskeste totalt sett.

Vi Menn Bil mener:

Det er mye positivt å si om MG Marvel R Performance, men den har et forbedringspotensial. Det er kanskje vanskelig å gjøre noe med ting som ligger dypere teknisk og konseptmessig, som hjuloppheng og bagasjeplass. Men flere av detaljene kan MG pusse på om de ønsker. Så er det ikke slik at konkurrentene er perfekte de heller, men jevnt over leverer på et høyere nivå – til en høyere pris, selvsagt.

Les også: Under sammenligner vi data med VW ID.4 GTX. Her kan du lese vår test av den.

TEKNISKE DATA

MG Marvel R sammenlignet med VW ID. 4 GTX

Bilmerke:  MG  VW

Modellbetegnelse:  Marvel R 4WD  ID. 4 GTX

Motor:  2xEL  2xEL

Effekt, kW/hk:  212/288  220/299

Dreiemoment, Nm:  665  460

Egenvekt, m/fører, kg:  1995  2211

Tilhengervekt, kg:  750  1200

Lengde/bredde/høyde, cm:  467/192/161  458/185/164

Bagasjerom, liter:  357–1396  543–1575

Standard dekkdimensjon:  235/40-19  F:235/50-20 B:255/45-20

Batterikapasitet, kWh:  70  77

Rekkevidde, WLTP km:  370  478

Rekkevidde i 200 km test:  390  430

Forbruk, WLTP, kWh/mil:  2,09  1,85

0–100 km/t, fabrikk, sek:  4,9  6,2

Toppfart, km/t:  200  180

Pris fra, kr:  431 000  479 700

TESTDATA

0–100 km/t, sek,:  5,5  6,3

60–100 km/t:  3,0  3,2

80–120 km/t:  3,8  4,0

Støy 100 km/t, dBA:  68,0  68,0

Testforbruk, kWh/mil:  1,81  1,75

Misvisning 100 km/t:  98  97

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 33 2022

Denne saken ble første gang publisert 28/07 2022, og sist oppdatert 01/08 2022.

Les også