Kinesisk elbil til Norge
I stedet for å lade bytter du hele batteriet på noen minutter
Kinesiske NIO etablerer seg i Norge og starter opp med en stor SUV. Samtidig begynner selskapet utrullingen av batteribyttestasjoner.
Denne sensommeren kommer en av de største kinesiske elbilsatsingene til Norge.
Som første land utenfor Kina har NIO pekt seg ut Norge som sitt neste marked.
Deres første elektriske bil i Norge blir den store SUV-en ES8 som ble lansert i Kina i 2019. Den har et 100 kWt-batteri - 150 kWt kan bli tilgjengelig senere - og skal ha en rekkevidde på 500 kilometer (WLTP).
Den kan fås med seks eller syv seter, loungeseter er standard, og den kan trekke hengere opptil 1500 kilo.
Batteribyttestasjoner
Leveringene av bilen skal starte i september. Da skal selskapet også åpne fire batteribyttestasjoner (Power Swap Auto Park) i Oslo. I stedet for å lade opp batteriet byttes hele batteripakken i løpet av tre minutter. Etter hvert skal det komme flere byttestasjoner på knutepunkter langs hovedfartsårene.
NIO skal også bygge ut et nettverk av ladestasjoner med en ladeeffekt på opptil 180 kW. Da skal du kunne lade fra typisk 20 til 80 prosent på 30 minutter. Den kan leveres med 7 kW veggboks.
Åpner "hus" på Karl Johans gate
September blir på alle måter en begivenhetsrik måned for NIO i Norge dersom alt går etter planen.
Ikke bare skal batteribyttestasjonene være operative og ES8 leveres, da skal NIO også åpne sitt 2150 kvadratmeter store NIO House på hjørnet Rosenkrantzgate og Karl Johans gate i Oslo. NIO har 23 slike opplevelsessentra i Kina fra før.
Samtidig åpner et 1800 kvadratmeter stort servicesenter på Ensjø. I 2022 planlegger selskapet å åpne flere mindre NIO-butikker, kalt Nio Space, i Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand. 2022 er også året da den neste NIO-modellen er ventet til Norge, Tesla Model S-konkurrenten ET7.
Les også (+): Test: Derfor knuser Tesla Model S Long Range alle konkurrentene på rekkevidde
Rekord på Nürburgring
Hvem står så bak kinesiske NIO? Selskapet ble grunnlagt i Shanghai av William Bin Li i 2014, milliardær og eier av morselskapet NextEV, som da var 40 år gammel. Han er omtalt som Kinas svar på Elon Musk.
Året etter etablerte han et designsenter i München og et software-utviklingssenter i Silicon Valley. Virkelig fart i oppmerksomheten ble det først da elektriske superbilen NIO EP9 satte fartsrekord på Nürburgring.