Test: Nio ES8
Kinesisk luksus-utfordrer
Nyetablerte Nio skal i første omgang slåss om elbilkundene med etablerte premiummerker som Audi, Mercedes og BMW. Det kan bli tøft.
2021 var året da mange kinesiske bilprodusenter begynte å levere elbiler i Norge. De aller fleste er nye for nordmenn, og flere har alliert seg med etablerte bilimportører med robuste forhandlernettverk.
Eksempler er Hongqi og Xpeng med Motorgruppen (Mitsubishi) og BYD med RSA (Suzuki).
Men Nio gjør det annerledes, og har i første runde skaffet seg et moderne og svært synlig showroom midt på Karl Johan i Oslo. Dessuten har Nio planer om å rulle ut sine særegne stasjoner for batteribytte som et tillegg til tradisjonelle ladestasjoner.
Dermed åpner man også for at du kan lease batteriet. Rent umiddelbart er det litt vanskelig å se poenget slik elbilbruken har etablert seg i Norge, men det er for tidlig å avskrive denne tilnærmingen.
Produserer få biler
Dessuten er Nio en ny og foreløpig liten bilprodusent – både i kinesisk og internasjonal målestokk. Den store SUV-modellen Nio ES8, som vi nå har fått til Norge, var Nios første produksjonsmodell. Den ble lansert i 2018, og først i april 2021 hadde Nio produsert 100 000 biler. Til sammenligning produserte Tesla drøyt 500 000 biler bare i 2020.
Med de vanlige spillereglene i bilindustrien kan man være unnskyldt for å mene at Nio har oddsene mot seg. Men det var jo også tilfellet for Tesla i sin tid, og tvilen må komme Nio til gode.
Som en ekstra utfordring stikker man tåa ut i det mest opprørte vannet i elbilmarkedet: Prestisjedelen av SUV-markedet, der Audi har hatt stor suksess med e-tron, Mercedes med EQC og BMW har sin iX3.
I tillegg har vi en hærskare av litt rimeligere og ikke fullt så premiumaktige SUV-modeller, med VW ID. 4, Ford Mustang Mach-E og Tesla Model Y i spissen. De vil også bjeffe hissig i bakhjulene til Nio.
Storfamiliebil
Formatet er stor-SUV, med mulighet for både 5-, 6- og 7-seters sitteløsninger. Vår bil hadde plass til syv personer, og ekstrasetene du vipper opp fra bagasjeromsgulvet har helt grei sittekomfort.
Siden du kan regulere baksetet i lengderetning og benplassen der er raus, kan man med fordel dele på den mellom seteradene. Men sittestillingen passer best for barn, annet enn på korte turer.
Det er faktisk en viss bagasjeplass som syvseter, og med ekstrasetene pakket sammen har du gode familiebildimensjoner i bagasjerommet.
Vår testbil var en fullspekket Signature Edition med den største batteripakken på 100 kWh brutto. Bilen leveres også med et mindre 75 kWh-batteri og Nio sier de har et batteri på 150 kWh under utvikling.
Tittet på Tesla
Signature-versjonen er en komplett utstyrt bil, uten store behov for kryss i utstyrslisten. Med en pris på drøyt 760 000 kroner er du langt inne i premiumland, men gledelig nok er kvalitetsinntrykket godt.
Dashbordet er vellykket i den typiske stilen der Tesla har ledet an, med ulike grader av digitalisering og skjermbetjening. Nio har tittet nøye på det Tesla har gjort, og lagt til et passe utvalg av tradisjonelle betjeningselementer.
Rekkevidde og forbruk
Da vi kjørte Nio var det mildt høstvær, med temperaturer på 5–10 grader. Bilen brukte relativt lite strøm tatt i betraktning vekt, størrelse og ytelser. Forbruket varierte mellom 2-2,3 kWh/mil, med et resultat i den faste forbrukstesten på 2,1 kWh/mil. Maksimal rekkevidde lå i området 400–450 km. Vi gjennomførte to hurtigladinger med godt resultat, og registrerte makseffekt på 122 kW, og snitt på 86 og 98 kW. Bilen hurtiglader raskt også over 80 % batterikapasitet.
Noen funksjonerer litt bortgjemt i skjermmenyen etter min smak, men totalinntrykket på førerplass er solid.
En masekopp
Et lite, og etter min mening irriterende unntak er «Nomi» – Nios digitale assistent. Den skal blant mye annet gi bilens kunstige intelligens et ansikt. Nå er jeg en gretten, gammel gubbe, og det er kanskje derfor jeg ikke skjønner hvorfor jeg må har et virrende, summende digitalt fjes ved frontruten for å hjelpe meg med stemmestyring og funksjoner som jeg klarer på egen hånd.
En ting er at lydene og faktene forstyrrer, en annen at jeg får skjenn om jeg strekker meg etter noe i sidesetet, forsøker å få telefonen til å ligge stille i svingene på den for glatte ladeplaten, eller at Nomi blander seg inn i samtaler med medpassasjerene.
Det hele virker som et unødvendig påfunn, all den tid det finnes mindre invaderende måter å løse dette på.
En svær skute
Heldigvis hjelper andre egenskaper på inntrykket, der spesielt luftfjæringen i kombinasjon med et tilbakeholdent lydnivå sørger for å gi en svært god komfortfølelse.
Med piggfri vinterdekk måler vi 65 dBA i 100 km/t, og da er Nio ES8 i samme område som flere av prestisjemodellene den skal utfordre.
Dessuten er forsetene behagelige, passasjersetet sågar med egen fotstøtte ved behov. Det faller i god smak hos copiloten på langtur.
Ikke ha overdrevne forventninger til sportslige veiegenskaper i ES8, for de finnes knapt. Og det er egentlig like greit, spør du meg – særlig på vinterdekk og glatte veier er en tungvekter på over 2,5 tonn ikke egnet til rasebasskjøring.
En nummen styrefølelse uten særlig tilbakemeldinger bidrar til at du heller kobler inn kjøreassistentene på motorvei eller rette tofeltsveier. Det fungerer såpass bra at du ikke må korrigere automatikken hele tiden.
Rask i spurten
Ytelser i superbilklassen føles noe malplassert i en bil med sedate veiegenskaper. Det er blitt en merkelig, men viktig skryteegenskap i denne bilklassen.
På tross av forholdene ikke er ideelle for akselerasjonsøvelser i november, klokker vi 0–100 km/t på 4,7 sekunder og 60–100 km/t på 2,0 sekunder.
Med sin effekt på 400 kW/544 hk og dreiemoment på 725 Nm, er ES8 dermed oppe og nikker med sammenlignbare Tesla-modeller, og setter det meste av tilsvarende europeiske konkurrenter på plass når det skal spurtes.
DOMMEN
Nio ES8 er et hyggelig bekjentskap, uten at den skiller seg spesielt ut sammenlignet med de viktigste konkurrentene i rene bilegenskaper. Det er et kompliment når de heter Audi og Mercedes. Modellen med leie og bytte av batteri er helt ny, og det blir svært interessant å følge med på hvordan norske bilkunder vil vurdere den muligheten. I elbilmarkedet har vi jo blitt overrasket før.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 04 2022
TEKNISKE DATA Nio ES8 LR
Motor: 2xEL
Effekt, kW/hk: 400/544
Dreiemoment, Nm: 725
Egenvekt, m/fører, kg: 2525
Tilhengervekt, kg: 1500
Lengde/bredde/høyde, cm: 502/196/176
Akselavstand, cm: 301
Bakkeklaring, maks, cm: 16,1
Bagasjerom, liter: 310–1861
Standard dekkdimensjon: 265/45-21
Batterikapasitet, kWh: 100 (brutto)
Rekkevidde, WLTP km: 460
Rekkevidde i 200 km test: 410
0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,9
Toppfart, km/t: 200
Pris fra, kr: 679 000
Pris testbil fra, kr: 759 000
TESTDATA Nio ES8 LR
0–100 km/t, sek: 4,7
60–100 km/t, kickdown: 2,0
80–120 km/t, kickdown: 2,4
Støy 100 km/t, dBA: 65,0
Testforbruk, kWh/mil: 2,1
Misvisning 100 km/t: 95
Denne saken ble første gang publisert 28/01 2022, og sist oppdatert 28/01 2022.