Prøvekjørt: NIO ES8
Paradenummeret skjer under bilen
Den store Kina-SUV-en Nio ES8 har en rekke kvaliteter, men selve paradenummeret skjer under bilen.
Det begynner å bli mange kinesiske bilmerker på det norske markedet. MG, Maxus, Xpeng, BYD, Hongqi og Nio.
Sistnevnte er nå klar for Norge med ES8, en fem meter lang SUV med en akselavstand på 3,1 meter.
Den kan fås med seks eller syv seter, og feller du ned seteryggene på andre og tredje seterad, så får du flatt gulv og raus lasteplass - oppgitt til hele 1900 liter.
Det er mer enn makstallene for Volvo XC90 og Audi Q7. I tillegg kan ES8 trekke tilhenger opptil 1500 kilo.
Rekkevidde og ladefart
Fremdriften besørges av en 160 kW-motor foran og en 240 kW-motor bak. Begge får strøm fra et 100 kWh-batteri som er plassert lavt, midt i bilen, som gir tilnærmet optimalt tyngdepunkt for den 2,4 tonn tunge bilen.
Samlet effekt er 400 kW/534 hestekrefter, dreiemomentet skal være på 725 Nm, og den skal greie 0-100 km/t på 4,9 sekunder dersom gassreponsen står i Sport-modus.
Rekkevidden på dager med ideelle elbil-temperaturer bør ligger mellom 400 og 500 kilometer, avhengig av vekt og kjørestil. Det er ikke oppgitt noen forbrukstall for ES8 ennå.
ES8 kan leveres med veggboks og Nio har sine egne hurtigladere med ett kabinett med flere AC-DC-ladere som totalt kan levere 180 kWh til to ladestolper.
Men ES8 kan for øyeblikket bare imot 90 kW. Til gjengjeld holder ladekurven seg mer stabil enn enkelte konkurrenter, hevder Nio, slik at ES8 lader på høyere effekt over lengre tid. Til sammenligning har populære Audi e-tron 150 kW, mens nye Ioniq 5 har 220 kW.
Luftfjæring
Ved rolig kjøring drives bilen fremover av bakhjulene. I høyere fart er det forhjulene som jobber, men firehjulstrekket aktiveres automatisk ved behov.
Setter du bilen i kjøreprogrammet Snow, så trekker den på alle fire hjulene. ES8 har luftfjæring, men maks bakkeklaring stanser på 16,1 centimeter. Du kan stille hardheten på regenerering av bremsekraft, gassrespons, styring og demping etter smak og behag, men ES8 virker å være mykt satt opp.
Den kommer standard med 20- eller 21-tommers hjul, som er ganske stort. Vi fikk ikke kjørt bilen på en slik måte at vi kan uttale oss om hjulstøy, som har vist seg som en akilleshæl hos flere elbiler. Vi skal komme tilbake med test av dette.
Ventilerte seter
Innvendig virker materialkvaliteten god, med blant annet seter og deler av interiøret kledd i Nappa-skinn. Forsetene har både varme, kjøling og massasje, og passasjersetet foran har fotskammel og leggstøtte.
Sikkerhetsfunksjoner og multimedia betjenes med en skarp og vertikalt stilt 11,3 tommers berøringsskjerm (Ford Mustang Mach-e har 15,5-tommer) på midtkonsollen. Du sveiper og trykker, som på så mange andre elbiler, og kineserne har nok studert Tesla litt ekstra nøye.
Snakke med Nomi
I tillegg kan du snakke til den kunstige intelligensen Nomi som kan utføre kommandoer for deg. I midten av september skal Nomi også ha lært seg norsk.
Nomi skal ha har mer enn 500 scenarioer, og mer enn 90 ansiktsuttrykk. ES8 kan også fås med head up-display, og har det meste av moderne sikkerhets- og kjørestøttefunksjoner.
Gammeldags
Noen hurtigknapper er det funnet plass til, som en god, gammeldags volumknapp. Det liker vi. Noe mer avleggs er tradisjonelle USB-porter der stadig flere bilprodusenter utelukkende utstyrer bilene med de mindre og mer effektive USB-C-portene.
Midtkonsollen er høy, perfekt å hvile armen på, med gode koppholdere og trådløs ladeplass til mobiltelefonen. Utformingen har gjort det mulig med et digert oppbevaringsrom under konsollen, mellom forsetene.
Tredje seterad
Du kan få en høy sittestilling i ES8 som er designet i Tyskland. Med norsk gjennomsnittshøyde (180 cm, mann) er det mulig å sitte på tredje seterad dersom også vedkommende på andre seterad ikke trenger mer benplass enn en med gjennomsnittshøyde. Klimaanlegg med tre soner er standard.
SUV-en er 196 centimeter bred, nesten åtte centimeter bredere en Ford Mustang Mach-e og centimeter bredere enn Audi e-tron. Det er over én meter mellom hjulhusene i bagasjerommet, og selv med alle seteradene oppreist, så er det plass til 310 liter i bagasjerommet.
Feller du ned tredje seterad, får du et volum på 871 liter. Det er ingen "frunk" på ES8.
Glansnummeret
Marius Hayler, daglig leder i Nio Norge, sier at de vil støtte seg på eksisterende hurtigladenettverk, men bygge ut ved behov. Det virkelige glansnummeret til Nio er imidlertid Power Swap, en teknologi som bytter hele batteripakke på tre-fem minutter.
De første fire Power Swap-stasjonene skal etter planen etableres i og rundt Oslo i løpet av 2021. Den første skal ligge i Lier utenfor Drammen. Nio en ambisjon om å sette opp 20 Power Swap-stasjoner i Norge innen utgangen av 2022
Nio vil også tilby en abonnementstjeneste - kalt BaaS - på batterier som muliggjør bytte av batteriet på elbilen din dersom du ikke har tid eller anledning til å lade batteriene. Bruker du bilen lite, vil det fra neste år bli mulig å nedgradere til et 75 kWt-batteri og dermed rimeligere abonnement. Fra 2023 vil 150 kWt-batteri bli tilgjengelig.
Priser og batteri
Salget av Nio ES8 startet 30. september og prisene starter på 679 000 kroner for en syvseter med 100 kWt-batteri. Til sammenligning koster kinesiske BYD Tang fra 600 000 kroner. Den kan også fås som syvseter, men er 15 centimeter kortere enn ES8. Maxus Euniq MPV kan også fås med syv seter og koster 400 000 kroner. Den har imidlertid et betydelig mindre batteri og er en enklere bil enn ES8.
Du kan også kjøpe ES8 uten batteri. Da koster den fra 519 000 kroner, men i tillegg må du tegne et batteriabonnement på 1999 kroner måneden for 100 kWt-batteri. Vil du ha ES8 straks, er det en godt utstyrt Signature Edition som gjelder. Uten abonnement koster den fra 759 000 kroner som syvseter. Juli neste år starter Nio leveringene av bilene med 75 kWt-batteri som koster fra 609 000 kroner. Det er litt dyrere enn rimeligste Audi e-tron med 71 kWt-batteri.
TEKNISKE DATA
El-motor 1, kW: 160
El-motor 2, kW: 240
Batteri, kWh: 100
Maks ladehastighet, kW: 180
Samlet effekt, kW/hk: 400/534
Dreiemoment, Nm: 725
Lengde/bredde/høyde, cm: 502/196/176
Akselavtand, cm: 301
Bakkeklaring, maks, cm: 16,1
Bagasjerom, liter: 310/871/1901
Egenvekt, m/fører, kg: 2450
Tilhengervekt, kg: 1500
Standard dekkdimensjon: 255/50R20
Rekkevidde, km, WLTP: 500
0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,9
Toppfart, km/t: 200
Pris, fra kr: 679 000 (100 kWt)
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 46 2021
Dette er Nio
Selskapet ble grunnlagt i Shanghai av William Bin Li i 2014, milliardær og eier av morselskapet NextEV, som da var 40 år gammel. Han er omtalt som Kinas svar på Elon Musk. Året etter etablerte han et designsenter i München og et software-utviklingssenter i Silicon Valley. Virkelig fart i oppmerksomheten ble det først da elektriske superbilen NIO EP9 (bildet) satte fartsrekord på Nürburgring. Nio EP9s megawatt-krefter tilsvarer 1360 hk. Bilen har en toppfart på 313 km/t og skal greie 0–200 km/t på 7,1 sekunder.
Åpner Nio House
Første oktober åpnet Nio sitt 2150 kvadratmeter store Nio House på hjørnet Rosenkrantzgate og Karl Johans gate i Oslo. Nio har 23 slike opplevelsessentra i Kina fra før. Litt senere åpner et 1800 kvadratmeter stort servicesenter på Ensjø. I 2022 planlegger selskapet å åpne flere mindre Nio-butikker, kalt Nio Space, i Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand. 2022 er også året da den neste Nio-modellen er ventet til Norge, den store sedan-coupeen ET7 (bildet)