Prøvekjørt: Mercedes EQB 300 4Matic
Kompakt Mercedes-SUV med plass til fem barneseter
Praktisk og helt elektrisk Mercedes-syvseter til under 500 000 kroner.
Mulighet for syv seter fordelt på tre seterader, plass til opptil fem barneseter, helt elektrisk og stjerne i grillen: Det er EQB, Mercedes' nye SUV med innslag av flerbruksbilens fleksibilitet.
EQB er den elektriske utgaven av GLB som vi testet i fjor. Da var dommen: Den kommer neppe til å imponere naboene, annet enn når både familien og den svære haugen med bagasje forsvinner inni.
Les også: Test av Mercedes-Benz GLB
Slik er det også med EQB, men den er anelse stiligere - i hvert fall med utvendig AMG-pynt.
Det er de praktiske aspektene som er EQBs styrke. Akselavstanden er på 283 centimeter, nesten like lang som Skoda Superb.
Lastevolumet i bagasjerommet strekker seg fra 495 liter til 1710 liter i utgaven med fem seter, og fra 465 til 1620 liter i utgaven med syv seter.
Trolig er det versjonen med muligheter for tre seterader som blir volummodellen i Norge. Kanskje er det også bare den som tas til landet.
Ankepunkt
Setene på tredje rad kan faktisk brukes uten å være slangemenneske, i hvert fall av personer under 170 centimeter. Når setene ikke er i bruk kan de felles flatt ned i gulvet.
Bakseteryggen på andre rad kan justeres i flere trinn og hele seteraden kan flyttes 14 centimeter i lengderetning (ekstrautstyr). Det medfører at bagasjeplassen kan økes med opptil 190 liter dersom setene skyves helt frem og seteryggen vinkles mest mulig vertikalt.
Et ankepunkt mot andre seterad er at sitteputen er veldig rettvinklet, og at avstanden fra kanten på puten til gulvet er lav. Er du høy, blir du sittende med knærne høyt.
EQB kan ikke trekke tilhenger, men kan utstyres med takboks.
Stødig og stille
Nylig fikk vi teste EQB på veiene rundt Mercedes-basen Stuttgart. EQB kommer i første omgang i to utgaver: 350 4Matic og 300 4Matic, begge med 66 kWt-batteri og en maksimal rekkevidde på 419 kilometer (WLTP). Senere kommer en versjon med kun forhjulstrekk samt en long range-utgave.
300-versjonen yter 225 hk og 390 Nm, mens 350 yter 288 hk og 520 Nm. Forskjellene merkes i akselerasjonsøvelser ellers er de like.
På autobahn fikk vi teste toppfarten på 160 km/t. Selv med høyreist karosseri og 20-tommers dekk er støynivået behagelig under maks hastighet. Den ligger støtt og godt på veien. Versjonene vi testet var utstyrt med adaptiv demping som kontinuerlig og elektronisk justerer oljetrykket i dempersylinderne og tilpasser dempingens karakter etter kjøremønstret.
Smart navigering
EQB kommer standard med smart navigasjon. Dersom du plotter eller snakker inn et reisemål, så vil systemet automatisk velge den raskeste og mest effektive ruten. I beregningen skal det tas hensyn til topografi, temperatur og vær - og nødvendige ladestopp.
Systemet skal også sørge for at batteriet har mest mulig optimal temperatur når du ankommer ladestoppet, og skal være i stand til å foreta endringer underveis basert på data om sjåførens kjørestil eller endret trafikkbilde.
Bak rattet oppleves den smarte navigasjonen som en avansert form for cruisekontroll.
Bilen bremser automatisk ned foran svinger og justerer hastigheten etter fartsgrensen basert på trafikkskiltgjenkjenning.
Systemet fungere jevnt over fint, men vi har opplevd at slik systemer ser spøkelser på høylys dag, som å plutselig justere ned til 40 km/t i 70-sone. Det er ganske ubehagelig. Farten i svingene kan i tillegg bli svært moderat.
Eldre, men velfungerende system
Fra førerplassen kan man merke at EQB er en rimeligere Mercedes. Materialkvaliteten er jevnt over god, men enkelte områder med blank hardplast trekker noe ned på helhetsinntrykket.
Det 26 centimeter brede og digitale instrumentpanelet utgjør sammen med den like store berøringsskjermen det Mercedes kaller Widescreen-cockpit.
EQB har ikke det siste fra Mercedes' betjeningsfilosofi. Det gir imidlertid noen gunstige utslag. Vi sikter helt spesifikt til knappene på rattet. Den adaptive cruisekontrollen er for eksempel uhyre enkel å betjene.
På nyere og dyrere Mercedes-modeller som C-klasse er disse knappene erstattet av sveipe-funksjoner som vi har blandet erfaring med.
Forsøk å betjene dem med seige fingre fra type skismøringen eller solkrem. Lykke til.
Lading og kapasitet
Med ombordladeren kan EQB lades med opptil 11 kW via ladeboks.
På hurtigladestasjon skal du kunne lade bilen med 100 kW. Tallet er i seg selv ikke veldig imponerende i en tid der biler som Ioniq 5 kan hurtiglade opptil 220 kW.
Man skal imidlertid ikke se seg blind på maks hastighet. Like viktig er en jevn ladekurve, noe EQB skal ha, ifølge Mercedes. Ladetiden fra 10 til 80 prosent batterikapasitet skal ta litt over 30 minutter. Er batteriprosenten lav skal det være mulig å lade opptil 300 kilometers rekkevidde på 15 minutter..
Produksjonen av EQB startet i oktober. Fra første halvdel av januar er modellen klar for bestilling, med en startpris på 477 000 kroner for EQB 300 4Matic og 498 000 kroner for EQB 350 4Matic. EQB er forventet på norske veier kort tid etter salgsstart.
TEKNISKE DATA
Mercedes EQB 300 4Matic
Motor: 2xEL
Effekt, kW/hk: 168/225
Dreiemoment, Nm: 390
Batterikapasitet netto, kWh: 66,5
Rekkevidde, WLTP km: 419
Ombordlader, kW: 11
Maks ladehastighet, kW: 100
Egenvekt, kg: 2175
Lengde/bredde/høyde, cm: 468/183/170
Akselavstand, cm: 283
Bakkeklaring, cm: 15,4
Bagasjerom, liter: 495-1710
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,62
0–100 km/t, fabrikk, sek: 8,0
Toppfart, km/t: 160
Cirka-pris, fra kr: 477 000
Råd og tips
Disse tipsene fra Mercedes kan øke levetiden på batteriene og gjøre ladingen mer effektiv.
1) Lading går vesentlig tregere dersom batteriene er kalde. Det skyldes at kalde batterier har høyere motstand i cellene, noe som gjør at det tar lengre tid å tilføre strøm. Forvarm derfor batteriene før du lader. Husk også å forvarme bilen mens den lader. Da tappes ikke batteriet for energi. Husk også at det er mer strømeffektivt å bruke setevarmer enn varmluft fra klimaanlegget.
2) Ikke hurtiglad helt opp. Lad opp til maks 80 prosent. Derfra vil som regel ladekurven stupe. Det er gunstig for batteriets levetid at du ikke hurtiglader til 100 prosent.
3) Det beste for batteriet er du hurtiglader først når det er strengt nødvendig. Mange og korte hurtigladesesjoner kan ha negativ effekt på batteriet.
4) Unngå veldig høye eller lave temperaturer. Dersom batteriet eksponeres for intenst varme eller streng kulde vil ladekapasiteten svekkes. Dersom solen steker, bør elbilen parkeres i skyggen. Om vinteren bør den stå i garasje hvis mulig.
5) Skal du ikke bruke elbilen på en stund, så sørg for at batteriet er cirka halvfullt før du setter den fra deg. Det forsinker tappingen av kapasitet.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn