Test: Lexus UX 300e

Hopper etter Wirkola

Det tok sin tid og mange av konkurrentene er godt etablert i elbilmarkedet. Hvordan står Toyota-konsernets første elbil seg i forhold til de viktigste alternativene?

<b>STILFULL:</b> Kult design og lekkert interiør gir Lexus UX 300e 19,5 i stilpoeng. 
STILFULL: Kult design og lekkert interiør gir Lexus UX 300e 19,5 i stilpoeng.  Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Æren for å være første elbil fra Toyota-konsernet her i Norge tilfaller altså Lexus UX 300e – en kompakt crossover i premium­segmentet. Et bra sted å starte elbilsatsingen, for her finnes det knapt direkte konkurrenter

I alle fall ikke før Volvo kommer med sin XC40 Recharge. Det mest naturlige er å måle elbilegenskapene til UX 300e mot Hyundai Kona Electric. De to er ganske like i formatet, selv om Lexus fremstår som vesentlig mer posh og er merkbart dyrere.

Men først noen ord om hva Lexus UX 300e har å by på rent elbilteknisk: Her har du en motor på 150 kW/204 hk som driver forhjulene, med et dreiemoment på 300 Nm og batteripakke på 54,3 kWh brutto.

<b>ANNERLEDES:</b> UX 300e skiller seg ut med spesielt interiør­design. Fine detaljer gir premium­følelse.
ANNERLEDES: UX 300e skiller seg ut med spesielt interiør­design. Fine detaljer gir premium­følelse. Foto: Terje Bjørnsen

En lekker crossover

Bilen vi fikk på test var en førproduksjonsversjon og mange av dataene blir ikke fastsatt før bilen kommer på markedet høsten 2020. Lexus letter imidlertid litt på sløret for rekkevidden og sier den skal være på «over 300 km» etter WLTP-normen.

Litt overraskende går Lexus for hurtiglading etter Chademo-­standard i stedet for CCS. Sistnevnte er jo i ferd med å bli standarden her i Europa.

<b>TOPPMODELL:</b> Vår topputstyrte test­bil har alt du trenger. Behag­elige og elegante skinn­seter er også gode å sitte i. 
TOPPMODELL: Vår topputstyrte test­bil har alt du trenger. Behag­elige og elegante skinn­seter er også gode å sitte i.  Foto: Terje Bjørnsen

På noen korte testdager fikk vi tilbakelagt rundt 700 km med bilen. Hovedinntrykket er det samme som da vi kjørte hybridversjonen UX 250 i fjor: En hyggelig, elegant og lettkjørt sak med velfungerende understell.

Med unntak av noe høyt støynivå på sommerdekk er også komfortnivået bra, der særlig bra fjæringskomfort og behagelige seter spiller en nøkkelrolle. Plassmessig passer den best for to, hverken baksete- eller bagasjeromsplass hører hjemme i familieklassen.

<b>MARKERT:</b> Skarpe linjer er vare­merket for Lexus. Plassmessig er bilen i knappeste laget for en familie. 
MARKERT: Skarpe linjer er vare­merket for Lexus. Plassmessig er bilen i knappeste laget for en familie.  Foto: Terje Bjørnsen

Ikke den beste elbilen

Ser vi hvordan UX 300e presterer i forhold til Kona Electric, har sistnevnte et markert overtak på rekkevidde. I vår faste 200 km-test oppnår Lexus 265 km, mens resultatet har vært 430 km (vinter) og 480 km (sommer) de to gangene vi har kjørt Kona.

Upresist om rekkevidde

Liker du å måtte gjette på hvor mye strøm og rekkevidde som faktisk gjenstår? Da er dette bilen for deg. Lexus har nemlig funnet ut at det er smart med en skjult reserve på cirka 20 prosent batterikapasitet. Så selv om batterimåleren står i bunn og bilen indikerer 0 km rekkevidde, skal du fortsatt kunne kjøre 5–6 mil, ifølge Lexus. Vi håper noen tenker nytt til produksjonsmodellen. 

Det skyldes ikke bare større batteri (64 kWh netto), men også lavere forbruk. Lexus-forbruket på 1,89 kWh per mil er uansett relativt høyt på en typisk norsk vårdag, der snittemperatur var på ni grader. Da hjelper det heller ikke at Kona er en av de mest energieffektive på markedet i dag og brukte 1,32 (sommer) og 1,47 kWh per mil (vinter).

Det er liten grunn til å klage på ytelsen til hverken UX 300e, eller Kona Electric. Sistnevnte er noe lettere og har høyere dreiemoment, det kan forklare at akselerasjonen er noe kjappere fra stillestående og i forbi­kjørings­akselerasjon. Til gjengjeld er Lexus hakket mer støysvak.

En av utfordringene med UX 300e på langtur i vår testperiode, med temperaturer rundt 10 grader, var noe treg hurtiglading. Fire ladesekvenser på 50 kW-lader ga rundt 35 kW i snittfart, men det er viktig å understreke at bilen ikke er en ferdig versjon.

<b>SKJERM:</b> Her får du vite det meste, men vi ønsker presis angivelse av batteriprosent og faktisk gjenværende rekkevidde. Det er elbilsjåførens beste venner. 
SKJERM: Her får du vite det meste, men vi ønsker presis angivelse av batteriprosent og faktisk gjenværende rekkevidde. Det er elbilsjåførens beste venner.  Foto: Terje Bjørnsen

Vi Menn Bil mener:

Lexus UX 300e setter et relativt stødig nedslag. Og selv om ikke lengden er like god som de aller beste, synes vi dette er en solid elbildebut. Rekkevidde er ikke alt, og UX 300e fremstår som en premium crossover med ekte luksusfølelse, særlig i interiøret. Det kan godt være bilen har noe bedre langturskapasitet enn instrumentene oppgir, men det lar Lexus foreløpig være en gjettelek vi ikke har lyst til å delta i.

TEKNISKE DATA (sammenlignet med Hyundai Kona Electric)

Bilmerke: Lexus Hyundai

Modellbetegnelse: UX 300e Kona Electric

Motor: EL EL

Effekt, kW/hk ved o/min: 150/204 150/204

Dreiemoment, Nm ved o/min: 300 395

Egenvekt, m/fører, kg: 1925 1760

Lengde/bredde/høyde, cm: 450/184/155 418/180/157

Bagasjerom, liter: 367 332

Standard dekkdimensjon: 215/60-17 215/55-17

Batterikapasitet, kWh: 54 64

Rekkevidde, WLTP km: 300+ 449

Rekkevidde i 200 km test: 265 430–480

Pris fra, kr: 399 000 344 000

TESTDATA

0–100 km/t, sek: 7,7 7,2

60–100 km/t, kickdown: 4,2 3,6

80–120 km/t, kickdown: 5,6 4,7

Støy 50 km/t, dBA: 62,5 62,5

Støy 80 km/t, dBA: 66,5 67,0

Støy 100 km/t, dBA: 68,5 69,5

Testforbruk, kWh/mil: 1,89 1,32-1,47

Fact: Click to add text

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 31 2020

Denne saken ble første gang publisert 09/06 2020, og sist oppdatert 10/01 2023.

Les også