Prøvekjørt: Lexus RZ 450e
Det startet med V8 for 35 år siden. Nå er situasjonen en ganske annen
Generøs med komforten og merkets beste på kjøreegenskaper. På andre områder er det spinklere.
«Lexus - merk deg navnet», sto det å lese i Vi Menn da bladets bilekspert Terje Bjørnsen fikk prøvekjøre Lexus' første bil, LS 400, i Japan i 1989. «Dette er Toyotas frontalangrep på en av europeisk bilindustris siste bastioner: luksusbilen. Den høye tekniske standarden og den voldsomme målbevisstheten som Toyota legger i Lexus-prosjektet, gir BMW og Mercedes grunn til å ta utfordringen meget alvorlig. »
35 år senere kan vi fastslå at Lexus i høyeste grad har bemerket seg med et kvalitetsnivå og en kundetilfredshet andre kan misunne.
Kun elektrisk
Lexus' første bil var en diger sedan med en for sin tid moderne V8-motor med 245 hestekrefter. Det er blitt færre V8-ere med årene og mer hybrid motorisering. Lexus og Toyota har vært ledende på feltet, og SUV-en RX ble en populær modell her til lands.
Les også: Test: Lexus RX 450h: SUV med hybrid-fryd
Nå dreier det seg utelukkende om elektriske modeller for Norges del. Lexus UX 300e fikk æren av å være første elbil i Norge fra Toyota-konsernet – en kompakt crossover i premium-segmentet.
Den finnes fortsatt i sortimentet, sammen med den nye SUV-en RZ: Lexus' første elbil som er bygget fra bunn av. UX 300e er basert på en plattform konstruert for forbrenningsmotor.
Les også: Test: Lexus UX 300e: Hopper etter Wirkola
RZ finnes både som forhjulsdrevne 300e og 4WD-versjonen 450e, som vi har prøvekjørt. Modellen er bygget på samme plattform som Toyota bz4X, men er ikke kun en finere Toyota.
Lexus-en er drøyt 10 centimeter lengre og har større bagasjerom. Sterkere er den også. Den fremste elmotoren er kraftigere, noe som innebærer at RZ leverer 313 hestekrefter og 435 Nm mot 218 hestekrefter og 336 Nm i bz4X.
Les også: Test: Toyota bZ4X AWD: Trang fødsel
Avansert 4WD
Komforten i RZ er av meget høy standard, slik man forventer av en Lexus. Inne i kupeen er det fredelig mye takket være front- og sideruter konstruert med lyddemping og ekstra isolasjon i vegg- og gulvpaneler. Utforming og materialvalg byr på et raffinement som ligger de nødvendige hakkene over bz4x.
Vi har testet mange Lexus-er siden introduksjonen, og ser vi bort fra de mest ekstreme modellene, så er RZ den beste Lexus-en vi har kjørt. Understellet er svært fint avstemt og behersket både komfort og sport, godt hjulpet av et 4WD-systemet. Toyota bz4X ble utviklet i samarbeid med 4x4-eksperten Subaru som lanserte elektriske Solterra i samme åndedrag.
Les også: Test: Subaru Solterra: Både gleder og skuffer
Ifølge Lexus er imidlertid AWD-systemet i RZ egenutviklet. Hver aksel er utstyrt med motor, gir og en elektronisk kontrollenhet (ECU), og kreftene fordeles sømløst til hvert hjul basert på input fra sensorer som samler informasjon fra faktorer som fart, styrevinkel og G-krefter. Basert på denne informasjonen kalkulerer systemet hvor kreftene skal distribueres for mest mulig grep. 100 prosent av kreftene kan sendes forover eller bakover og dette skjer på millisekunder. Raskere enn noe mekanisk system.
Resultatet er dynamiske egenskaper på landeveien. RZ har en direkte respons og en presisjon som langt overgår nevnte RX, og som etter alle solemerker gir god fremkommelighet på vinterføre.
Les også: Langtur: Lexus RX 450h Executive: 870 kilometer er langt å kjøre. Det hjelper med godt redskap
Mye utstyr
RZ kommer med mye utstyr selv i rimeligste versjon. Skinntrukket ratt med varme, elektrisk justerbare forseter og ratt, LED hovedlys og bakluke som åpnes elektrisk er blant standardutrustningen. Med høyere utstyrsgrad kommer også panoramatak, head up-display, 360-graders kamera og trykkfølsomme knapper på rattet
. Testbilen hadde nest høyeste utstyrsgrad, Luxury, som i tillegg omfatter utstyr som adaptive fjernlys, interiørbelysning i flere farger, fjernstyrt parkeringsassistent, ventilerte forseter og varme i baksetene. Man kan ikke få RZ med skinnseter, men de godt polstrede setene trukket med mikrofiber er så bekvemme at det ikke er noe savn. I høyere utstyrsgrader kommer RX standard med et Mark Levinson Premium Surround anlegg med 21 høyttalere.
En 36 centimeter bred berøringsskjerm og stemmestyring betyr at Lexus har droppet touchpaden på midtkonsollen. Brytere for klima og volum er beholdt. Oppsettet er brukervennlig og funksjonelt, om ikke like spennende utformet og distinkt som i tidligere Lexus-modeller.
Vi ble aldri helt fortrolige med de berøringsfølsomme knappene på rattet, men tanken bak betjeningsfilosofien er god: Du trykker på en av knappene, og så projiseres en meny foran deg som head up-display. Dermed trenger du ikke ta øynene fra veien. Vi opplevde at menyen forsvant litt for raskt fra head up-visningen, men tipper dette sitter ganske fort i fingrene hos en eier.
En luksusdetalj er e-latch-dørhåndtakene. I stedet for å dra i et håndtak for å åpne døren trykker du i stedet på en knapp. E-latch-systemet kontrollerer døråpning elektronisk og er koblet til bilens blindsonemonitor som hindrer sjåføren i å åpne døren hvis trafikk som biler eller syklister nærmer seg bakfra.
Nokså spinkelt
Om RZ er helt i toppen på komfort og kjøreegenskaper, så kan ikke det samme sies om rekkevidde og ladehastighet. Batteri med 64 kWt nettokapasitet, 435 kilometer maks-rekkevidde og 150 kW ladehastighet er nokså spinkelt i en bil til 600 000 - 700 000 kroner.
Vi igangsatte en ladeøkt ved 29 prosent batterikapasitet etter å ha kjørt bilen i 35 minutter i 12 graders utetemperatur, og fikk maks 92 kW fra en 225 kW-lader.
Etter å ha kjørt totalt 337 kilometer på 20-tommers hjul, mye på motorvei i høsttemperatur, viser kjørecomputeren et forbruk på 2,13 kWt. Det gir en estimert rekkevidde på 300 kilometer. Ikke spesielt imponerende, men så argumenterer Lexus med at de går mot strømmen og at RZ er bygget med fokus på kjøreglede, ikke rekkevidde. Der har Lexus sitt på det tørre.
Tekniske data
Motor: 2xEL
Effekt, kW/hk: 230/313
Dreiemoment, Nm: 435
Egenvekt, kg: 2090
Lengde/bredde/høyde, cm: 481/190/164
Akselavstand, cm: 285
Bakkeklaring, cm: 19
Bagasjerom, liter: 586 - 1515
Tilhengervekt, kg: 750
Maks taklast, kg: 75
Standard dekkdimensjon: F: 235/50 20 B: 255/45 20
Batterikapasitet, kWh: 71,4
Maks ladehastighet, DC: 150
Rekkevidde, WLTP km: 435
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,83
0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,3
Toppfart, km/t: 150
Pris fra, kr: 643 800
Pris testbil fra, kr: 723 700
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn