Test: Lexus GS 450h, 2012
Råeste hybrid på markedet
Husker du forrige GS-modell fra Lexus? En veldig bra og fin bil det, men ikke akkurat spennende. Glem den. Nå er nemlig en ny GS kommet til landet.
Nye GS 450h skjuler Toyota-eierskapet bedre enn noen gang tidligere. Med nye GS distanserer Lexus seg fra Toyota på en helt annen måte enn før. Og bilen, ja den er bare helt rå. Ikke bare å se på, men ikke minst når gasspedalen trykkes mot gulvet. Den går som en kule! Nevnte vi at det er en hybrid..?
Nye GS tar merket til nye høyder, til høyder der Toyotafølelsen er borte. Helt borte! Lexus tar et sjumilssteg og lander midt i salaten blant de gjennomførte premiummerkene. Vi snakker om påkostede og motorsterke varianter av BMW 5-serie, Mercedes E-klasse, Audi A6 og Jaguar XF.
Kjøreegenskaper: 5
Lexus hevder selv at de ikke konkurrerer med BMW. For oss er det helt naturlig å sammenligne merkene. En motorsterk 5-serie er om lag like stor, ligger på samme prisnivå og har de samme fartsressursene. Dessuten er 5-serie målestokken i klassen til dags dato.
GS er ingen 5-serie. Det merkes steder der terrenget har slått krøll på veibanen. Misforstå meg rett, for GS 450h kjører veldig bra. Den er bare ikke like sylskarp som BMW 5-serie ved aktiv kjøring. Velger du kjøreprogrammet Sport+ med hjulet i midtkonsollen, strammes understellet og styringen betraktelig, og gir samtidig motoren bedre respons.
GS er en av veldig få biler som har bakhjulsstyring (bakhjulene svinger i motsatt retning enn forhjulene og gir en skarpere svingbue), noe som i kombinasjon med dekk i dimensjon 235/40R19 foran og 265/35R19 bak gir enormt veigrep. Det gjør GS til en særdeles velbalansert og lettkjørt kjøremaskin, og er således en skikkelig kontinentkrysser.
Motor: 6
Testdata:
- 0-100 KM/T, SEK.: 6,3
- 60-100 KM/T, KICKDOWN: 3,2
- 80-120 KM/T, KICKDOWN: 4,0
- STØY 50 KM/T, dBA: 60,4
- STØY 80 KM/T, dBA: 65,5
- STØY 100 KM/T, dBA: 67,3
- TESTFORBRUK, L/MIL: 0,72
Ingen over. Ingen ved siden. Motorpakken i GS 450h er noe for seg selv. Når det kommer til å lage effektive hybrid-drivlinjer, er Toyota/Lexus lengst framme til dags dato.
Den silkemyke 3,5-liters V6-eren på 292 hestekrefter har seigt skyv på lavt turtall og skikkelig seksersnerr på toppen. I tillegg yter elmotoren 200 hestekrefter fra null omdreininger, og sørger for at man sitter igjen med en følelse av overflod av krefter. Kreftene kan riktignok ikke legges sammen. Ved fullt øs har man effektive 345 hk til rådighet.
Ytelser: 6
Den eksplosive motorpakken gjør at GS bykser fra stillestående på kun 5,9 sekunder. Noe som er imponerende i en snaut 1900 kilo tung sedan.
Men det stopper ikke der. Bokstavelig talt. Mest av alt imponerer den i mellomakselerasjon. Som de andre hybridene fra merket har GS trinnløst automatgir som legger turtallet der draget i bensinmotoren er best - altså tett oppunder rødmerkingen ved 6000 o/min. Det gjør GS til et monster i forbikjøringene. Elmotoren er der momentant, samtidig som bensinsekseren slynger deg opp i fart som en katapult. Semitrailere og bobiler bare forsvinner i bakspeilet.
I våre akselerasjonsmålinger dundrer GS fra 60-100 km/t på 3,2 sekunder og 80-120 på fire blank, og er med det blant de aller raskeste bilene vi har testet på norsk vei.
Eksteriør: 6
Forrige generasjon GS var ingen head-turner. Til det var den for traust. Nye GS derimot, er både tøff og eksklusiv.
Tekniske data:
- MOTOR, CM3: 3456
- EFFEKT, HK VED O/MIN: 345/6000
- DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 352/4500
- EGENVEKT, KG: 1900
- TILHENGERVEKT, KG: 1500/750
- LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 485/184/146
- BAGASJEROM, LITER: 482
- STANDARD DEKKDIMENSJON: 235/40R19 265/35R19
- FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,59
- CO2-UTSLIPP, G/KM: 137
- 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 5,9
- TOPPFART, KM/T: 250
- PRIS FRA, KR: 1 041 800
- PRIS TESTBIL, KR: 1 052 700
Testbilen, toppmodellen F Sport, har lavere og sintere frontfanger, samt barskere hjul enn utstyrsvariantene Eco og Comfort (Luxury har samme hjulstørrelse). Innenfor felgene skjuler det seg også store F Sport-bremser. Søker du oppmerksomhet er uten tvil F Sport GS-en for deg - blikkene fra forbipasserende er nemlig mange og lange.
Interiør: 4
Lexus har uten tvil lagt ned mye jobb for å distansere seg fra Toyota. Det merkes kanskje aller best på innsiden. Lexus er nå noe helt eget og står ikke tilbake for tyskerne. Stort sett alle flater er trukket i skinn, og hardplast skal du lete lenge etter. Det lille som er, er av god kvalitet.
Etter å ha gått over interiøret med lupe, kan vi ikke si annet enn at vi er imponert. Grafikken i skjermen til klimaanlegget, selve girspaken og knappene til vindusheisene er det eneste som gir en anelse Toyotafølelse. Samtidig kunne den store skjermen i dashbordet (visst nok verdens største med sine 12,3 tommer) hatt mer moderne grafikk og mer info i selve navigasjonskartet.
Plass er ikke GS 450h sitt sterkeste kort. Det merkes når man pakker ut og inn av bilen. Oppgitt bagasjeromvolum er hele 482 liter, selv om rommet der bak på langt nær gir følelsen av det. Batteripakken under bagasjerommet må ta skylden. En sykkel uten hjul og sete går med nød og neppe inn, og av en eller annen merkelig grunn kan faktisk ikke bakseteryggen legges ned.
I baksetet er det derimot plass i massevis. Her kan to danse tango. Er man tre, blir det fort trangt. Kardangtunnelen tar mye plass, og midtsetet er ikke langt unna det vi vil kalle et nødsete.
Komfort: 5
Lexus hevder at de skal være best på komfort. De er ikke langt unna. GS er en veldig komfortabel bil. På god vei og over lange ujevnheter gir den en herlig duvende følelse. Sittestillingen i skinnsetene, som er perforert og med kjøleviftefunksjon for oss varmblodige, er optimal. Mark & Levinstone-stereoanlegget med 17 høyttalere bare helt fantastisk. Vi noterer oss noe dekkstøy fra bakhjulene, uten at det gir store utslag i våre støytester.
Det er over krappe ujevnheter på dårlig underlag at GS ikke når helt opp. De store hjulene med lavprofildekk må ta sin del av skylden. Ikke mange, men enkelte støt forplanter seg inn til føreren. De store hjulene gir også en sporingstendens som ikke erheldig i kombinasjon med den elektroniske, hastighetsavhengige servostyringen. Resultatet er enkelte rykk i rattet. Igjen snakker vi om detaljer som de færreste ville bitt seg merke til i det daglige.
Sikkerhet: 4
Til dags dato er ikke nye GS kollisjonstestet av EuroNCAP. Testorganet vi forholder oss til når vi bedømmer en bils sikkerhet. Derfor er standardkarakter 4 satt.
Det vi kan si, er at Lexus/Toyota ikke slurver med sikkerheten. Det vitner kollisjonstesten av forrige generasjon GS om, som ble gjort tilbake i 2005. GS var da en av de aller sikreste bilene å få kjøpt, og vi tviler ikke på at den nye er enda sikrere. Antageligvis ganske mye sikrere. GS har stort sett det som er å få av moderne sikkerhetsutstyr i en bil i dag.
Pris/utstyr: 3
Lexus følger samme strikte pakkeutstyrspolitikk som Toyota. Her velger man en pakke i stedet for å gå seg vill i en milelang ekstrautstyrsliste. F Sport har alt utstyr. Absolutt alt, med unntak av soltak og metallic lakk, som er de eneste tilvalgene på utstyrslista. Det er derfor vanskelig å sammenligne den direkte opp mot de nevnte konkurrentene, da den har en annen drivlinje og utstyret leveres i en pakke og ikke hukes av på en liste.
Og om du lurte: Prisen for GS 450h F Sport begynner på 1 040 000 kroner, så det er en dyr bil vi snakker om. Testbilen er enda 12 000 kroner dyrere. Billigste utgave, Eco som den heter, har en startpris på 848 500 kroner + leveringsomkostninger.
Terningkast tre i denne kategorien er kanskje en streng dom, men vi må rett og slett klype oss i armen og sammenligne epler og pærer i dette tilfellet. En 5-serie med tilsvarende ytelser og utstyr koster enda mer, men på en annen side får du en godt utstyr bil i denne klassen for flere hundre tusen kroner mindre om du klarer deg med litt mindre krutt under panseret. Krutt som strengt talt er overflødig i Norge.
Forbruk: 6
0,59 liter bensin per mil er hva Lexus selv hevder at GS 450h skal nøye seg med gjennom EU-syklusen. Det er ekstremt lavt for en bil med slike ytelser. Det tilsvarer et CO2-utslipp på smått utrolige 137 gr/km. GS 450h slurper i seg mer enn dette i vår faste tjue mil lange forbruksrunde. En god del mer faktisk. Ved rundens slutt tanker vi opp og ender opp med et faktisk forbruk på 0,72 l/mil.
Dette er typisk hybridbilene - de holder sjelden hva de lover på akkurat dette punktet. Men det betyr ikke at GS 450h fortjener dårlig karakter. Igjen vil vi sammenligne med BMW 5-serie. BMW 535i, som ytelsesmessig ligger veldig nærme GS 450h. På samme runde brukte 535i 0,84 l/mil - 17 % mer enn GS 450h.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Det er ikke mye å sette fingeren på i nye GS 450h. Bilen ser bra ut innvendig og utvendig, kjører bra og har god komfort. I tillegg har den moderne motorteknologi som gir den ekstreme ytelser og lavt bensinforbruk. Den er derfor veldig nære en sekser på terningen.
Den klarer ikke å matche de beste i klassen når det kommer til kombinasjonen mellom fjæringskomfort og sportslighet. Derfor faller den ned på en femmer på terningen. Prisen spiller også naturlig nok inn.