Prøvekjørt: Lexus LC 500 Convertible

I en klasse for seg

Det er ikke bare motoriseringen som gjør denne bilen helt spesiell.

Pluss ikon
<b>EN SJELDEN FUGL:</b> Selvpustende V8-motor og linjene gjør Lexus LC 500 Convertible til noe helt for seg selv. 
EN SJELDEN FUGL: Selvpustende V8-motor og linjene gjør Lexus LC 500 Convertible til noe helt for seg selv.  Foto: Martin Jansen
Først publisert

Det er en sjeldenhet disse dager: bil med V8 sugemotor. Men så er ikke Lexus LC 500 Convertible noen vanlig bil heller.

Forhistorien strekker seg tilbake til 2012 da Lexus viste frem det oppsiktsvekkende konseptet LF-LC. Fire år senere var produksjonsbilen klar, Lexus LC 500, gledelig nok svært lik konseptet.

LC 500 har fått et ansiktsløft, og kan nå også fås som kabriolet. Den er faktisk Lexus' første kabriolet med stofftak, og ingenting er overlatt til tilfeldighetene.

Blant annet har designere og ingeniører jobbet lenge med å få til de samme linjene som Coupé-utgaven når stofftaket er på.

Ifølge sjefdesigner Tadao Mori er det få kabrioleter som ser elegante og stilige ut med taket oppe fordi linjene brytes og skaper et disharmonisk inntrykk sammenlignet med Coupé-en.

<b>CRUISER:</b> Man får lyst til å kjøre langt med Lexus-en. Bagasjeplassen kan være et hinder på veien. 
CRUISER: Man får lyst til å kjøre langt med Lexus-en. Bagasjeplassen kan være et hinder på veien.  Foto: Martin Jansen

Derfor har Lexus lagt mye jobb i å gi kabrioleten den samme taklinjen som Coupé-versjonen. Det ser ut som de har lyktes ganske bra.

Detaljfokus

Ifølge Lexus er det rimelig å forvente at foldemekanismen til taket holder i rundt 10 år før mekanikken må ha ettersyn.

For å møte egne kvalitetskrav ble taket testet til det ytterste. Det ble åpnet og lukket 18 000 ganger før en feil oppsto, og det skal ha vært en feil av bagatellmessig karakter

Taket åpnes (eller lukkes) på 15 sekunder i hastigheter opp til 50 km/t.

<b>KOMFORT:</b> Hvitt skinn er kanskje ikke det mest praktiske, men komforten i kupeen er førsteklasses. 
KOMFORT: Hvitt skinn er kanskje ikke det mest praktiske, men komforten i kupeen er førsteklasses.  Foto: Martin Jansen

En sensor i taket merker om det er oppe eller nede slik at klimaanleggets effekt justeres. Temperaturen og luftstrømmen fra klimaanlegget reguleres etter faktorer som mengden solskinn, temperaturen ute og bilens hastighet.

Nakkestøtten på setene er utstyrt med ventiler som sender varme i nakken på sjåfør og passasjer. Dysene er designet for å tilpasse seg høyden på personene i bilen, og fungerer automatisk med Lexus' klimatjener (Climate Concierge). Du kan også justere varmen selv i tre trinn.

Spesialtilpasset

<b>DETALJFOKUS:</b> Fokuset på detaljer og komfortfunksjoner som du ikke visste at du hadde bruk for, er imponerende. 
DETALJFOKUS: Fokuset på detaljer og komfortfunksjoner som du ikke visste at du hadde bruk for, er imponerende.  Foto: Martin Jansen

Klimatjeneren er spesialtilpasset kabrioletversjonen og kan justere klimaanlegget samt varmen i setene, nakkestøtten og i rattet dersom du har tjeneren aktivert.

Redd for å bli kald på hendene med taket nede? Ingen fare. Climate Concierge sørger for at klimaanlegget og de rette dysene øker strømmen med varm luft bitte litt for å holde oversiden på hendene til sjåføren varme.

Fokuset på detaljer er med andre ord på et imponerende geek-nivå, og gjør Lexus LC 500 Convertible til en form for amerikansk muskelbil paret med japansk nerdefokus som går ned til minste detalj.

Komfort og nytelse

<b>HYLLE:</b> Skjermgrafikken er gammelmodig, men hyllen og materialvalget er utsøkte. Legg merke til aluminiumsknappen til hanskerommet. 
HYLLE: Skjermgrafikken er gammelmodig, men hyllen og materialvalget er utsøkte. Legg merke til aluminiumsknappen til hanskerommet.  Foto: Martin Jansen

Det er motoriseringen som sender tankene til amerikanske muskelbiler. Det er bakhjulene som trekker, men motoren sitter foran, en håndbygget femliters V8 uten hjelp fra verken turbo eller kompressor. Den produserer 477 hestekrefter ved 7100 omdreininger og et dreiemoment på 540 Nm. En 10-trinns automatkasse besørger overføringen av kreftene.

Bakakslingen er utstyrt med en torsen limited-slip differensial som fordeler kreftene på drivhjulene. LC 500 har også Performance-dempere bak fra Yamaha og en Active Cornering-assistent som bremser det innerste hjulet for å gjøre bilen mer smidig i svingene.

Kjøreopplevelsen er langt mer sofistikert enn det man forbinder med en tradisjonell, rammebasert amerikansk muskelbil. For ordens skyld: amerikanske muskelbiler er også blitt langt mer sofistikerte.

<b>BRUK TID:</b> Det er faktisk en glede i seg selv å bruke noe tid på å studere detaljrikdommen og håndverket i kupeen. 
BRUK TID: Det er faktisk en glede i seg selv å bruke noe tid på å studere detaljrikdommen og håndverket i kupeen.  Foto: Martin Jansen

Noen sylkvass sportsbil med karbontak og kirkebenkmykt understell er LC ikke. Dette er en cruiser med fokus på komfort og nytelse. Selv ikke 21-tommers hjul ødelegger komforten.

Det er bare å lene seg tilbake og nyte setekomforten og lyden av motoren. Setter du den i Sport eller Sport+, så viser LC frem et noe annet lynne.

Girer du selv med de kraftige aluminiumshendlene bak rattet og holder turtallet opp lenge nok, så virkelig banker den inn girskiftene mens det buldrer litt ekstra fra eksosanlegget før den roer ned igjen. Det er en ganske mektig opplevelse.

<b>RASK:</b> Taket går ned på 15 sekunder, og du trenger ikke stå stille for å ta det opp eller ned. 
RASK: Taket går ned på 15 sekunder, og du trenger ikke stå stille for å ta det opp eller ned.  Foto: Martin Jansen

Samtidskunst

Utformingen av kupeen kunne gått rett inn som en installasjon på en hvilken som utstilling for samtidskunst. Her har Takumi-håndverkerne fått utfolde seg. Det er en studie i flytende elementer, linjer, buer, hyller, kriker og kroker. Den store bøylen med et helstøpt aluminiumsgrep på høyre side av den store midtkonsollen er virkelig utsøkt.

Kontrollene for stabilitetskontrollen og kjøreprogrammene er plassert som to griseører på hver side av instrumentpanelet. Plasseringen er ikke uhyre praktisk, men bidrar til å forsterke inntrykket av Lexus som noe helt for seg selv.

<b>LINJENE:</b> Lexus har lyktes ganske bra med å beholde linjene til Coupé-versjonen når taket er på. Kabrioleten veier rundt 90 kilo mer enn Coupeen. 
LINJENE: Lexus har lyktes ganske bra med å beholde linjene til Coupé-versjonen når taket er på. Kabrioleten veier rundt 90 kilo mer enn Coupeen.  Foto: Produsenten
<b>FABRIKK:</b> LC 500 bygges på Motomachi-fabrikken i Japan, samme sted som en av tidenes mest spesielle superbiler, Lexus LFA. 
FABRIKK: LC 500 bygges på Motomachi-fabrikken i Japan, samme sted som en av tidenes mest spesielle superbiler, Lexus LFA.  Foto: Produsenten

Jeg brukte lang tid på å finne kontrollen til taket, og måtte til slutt ty til instruksjonsboken. Knappene til taket ligger skjult under en skinnkledd plate på midtkonsollen. Lekkert.

Noen minuser

Touchpad-betjeningen av multimediasystemet blir jeg aldri helt komfortabel med, og skjermgrafikken er ikke siste skrik.

LC 500 er en bil man lett kunne tenke seg å ta med på langtur. Da må du imidlertid pakke lett. Noe bagasjeplass er det å finne i to baksetene, som er like forseggjorte som resten av interiøret, men som er helt ubrukelige for personer.

Men et bagasjerom som tar beskjedne 149 liter innebærer at veldige mange av dressene og penskoene må bli igjen hjemme.

TEKNISKE DATA

Motor, cm³: 4969

Sylindre: V8

Gir: 10 trinn

Effekt, hk ved o/min: 477/7100

Dreiemoment, Nm ved o/min: 540/4800

Egenvekt, m/fører, kg: 2055

Lengde/bredde/høyde, cm: 477/192/135

Akselavstand, cm: 287

Bagasjerom, liter: 149

Bakkeklaring, cm: 13

Standard dekkdimensjon: 245/40R21 (foran) og 275/35R21 (bak)

Forbruk, WLTP, l/mil: 1,17

CO₂-utslipp, g/km: 275

0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,0

Toppfart, km/t: 270

Pris fra, kr: 1 672 200

Pris testbil, kr: 1 751 600 (Limited Edition)

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 33 2021