Prøvekjørt: Lexus LC 500 Convertible
I en klasse for seg
Det er ikke bare motoriseringen som gjør denne bilen helt spesiell.
Det er en sjeldenhet disse dager: bil med V8 sugemotor. Men så er ikke Lexus LC 500 Convertible noen vanlig bil heller.
Forhistorien strekker seg tilbake til 2012 da Lexus viste frem det oppsiktsvekkende konseptet LF-LC. Fire år senere var produksjonsbilen klar, Lexus LC 500, gledelig nok svært lik konseptet.
LC 500 har fått et ansiktsløft, og kan nå også fås som kabriolet. Den er faktisk Lexus' første kabriolet med stofftak, og ingenting er overlatt til tilfeldighetene.
Blant annet har designere og ingeniører jobbet lenge med å få til de samme linjene som Coupé-utgaven når stofftaket er på.
Ifølge sjefdesigner Tadao Mori er det få kabrioleter som ser elegante og stilige ut med taket oppe fordi linjene brytes og skaper et disharmonisk inntrykk sammenlignet med Coupé-en.
Derfor har Lexus lagt mye jobb i å gi kabrioleten den samme taklinjen som Coupé-versjonen. Det ser ut som de har lyktes ganske bra.
Detaljfokus
Ifølge Lexus er det rimelig å forvente at foldemekanismen til taket holder i rundt 10 år før mekanikken må ha ettersyn.
For å møte egne kvalitetskrav ble taket testet til det ytterste. Det ble åpnet og lukket 18 000 ganger før en feil oppsto, og det skal ha vært en feil av bagatellmessig karakter
Taket åpnes (eller lukkes) på 15 sekunder i hastigheter opp til 50 km/t.
En sensor i taket merker om det er oppe eller nede slik at klimaanleggets effekt justeres. Temperaturen og luftstrømmen fra klimaanlegget reguleres etter faktorer som mengden solskinn, temperaturen ute og bilens hastighet.
Nakkestøtten på setene er utstyrt med ventiler som sender varme i nakken på sjåfør og passasjer. Dysene er designet for å tilpasse seg høyden på personene i bilen, og fungerer automatisk med Lexus' klimatjener (Climate Concierge). Du kan også justere varmen selv i tre trinn.
Spesialtilpasset
Klimatjeneren er spesialtilpasset kabrioletversjonen og kan justere klimaanlegget samt varmen i setene, nakkestøtten og i rattet dersom du har tjeneren aktivert.
Redd for å bli kald på hendene med taket nede? Ingen fare. Climate Concierge sørger for at klimaanlegget og de rette dysene øker strømmen med varm luft bitte litt for å holde oversiden på hendene til sjåføren varme.
Fokuset på detaljer er med andre ord på et imponerende geek-nivå, og gjør Lexus LC 500 Convertible til en form for amerikansk muskelbil paret med japansk nerdefokus som går ned til minste detalj.
Komfort og nytelse
Det er motoriseringen som sender tankene til amerikanske muskelbiler. Det er bakhjulene som trekker, men motoren sitter foran, en håndbygget femliters V8 uten hjelp fra verken turbo eller kompressor. Den produserer 477 hestekrefter ved 7100 omdreininger og et dreiemoment på 540 Nm. En 10-trinns automatkasse besørger overføringen av kreftene.
Bakakslingen er utstyrt med en torsen limited-slip differensial som fordeler kreftene på drivhjulene. LC 500 har også Performance-dempere bak fra Yamaha og en Active Cornering-assistent som bremser det innerste hjulet for å gjøre bilen mer smidig i svingene.
Kjøreopplevelsen er langt mer sofistikert enn det man forbinder med en tradisjonell, rammebasert amerikansk muskelbil. For ordens skyld: amerikanske muskelbiler er også blitt langt mer sofistikerte.
Noen sylkvass sportsbil med karbontak og kirkebenkmykt understell er LC ikke. Dette er en cruiser med fokus på komfort og nytelse. Selv ikke 21-tommers hjul ødelegger komforten.
Det er bare å lene seg tilbake og nyte setekomforten og lyden av motoren. Setter du den i Sport eller Sport+, så viser LC frem et noe annet lynne.
Girer du selv med de kraftige aluminiumshendlene bak rattet og holder turtallet opp lenge nok, så virkelig banker den inn girskiftene mens det buldrer litt ekstra fra eksosanlegget før den roer ned igjen. Det er en ganske mektig opplevelse.
Samtidskunst
Utformingen av kupeen kunne gått rett inn som en installasjon på en hvilken som utstilling for samtidskunst. Her har Takumi-håndverkerne fått utfolde seg. Det er en studie i flytende elementer, linjer, buer, hyller, kriker og kroker. Den store bøylen med et helstøpt aluminiumsgrep på høyre side av den store midtkonsollen er virkelig utsøkt.
Kontrollene for stabilitetskontrollen og kjøreprogrammene er plassert som to griseører på hver side av instrumentpanelet. Plasseringen er ikke uhyre praktisk, men bidrar til å forsterke inntrykket av Lexus som noe helt for seg selv.
Jeg brukte lang tid på å finne kontrollen til taket, og måtte til slutt ty til instruksjonsboken. Knappene til taket ligger skjult under en skinnkledd plate på midtkonsollen. Lekkert.
Noen minuser
Touchpad-betjeningen av multimediasystemet blir jeg aldri helt komfortabel med, og skjermgrafikken er ikke siste skrik.
LC 500 er en bil man lett kunne tenke seg å ta med på langtur. Da må du imidlertid pakke lett. Noe bagasjeplass er det å finne i to baksetene, som er like forseggjorte som resten av interiøret, men som er helt ubrukelige for personer.
Men et bagasjerom som tar beskjedne 149 liter innebærer at veldige mange av dressene og penskoene må bli igjen hjemme.
TEKNISKE DATA
Motor, cm³: 4969
Sylindre: V8
Gir: 10 trinn
Effekt, hk ved o/min: 477/7100
Dreiemoment, Nm ved o/min: 540/4800
Egenvekt, m/fører, kg: 2055
Lengde/bredde/høyde, cm: 477/192/135
Akselavstand, cm: 287
Bagasjerom, liter: 149
Bakkeklaring, cm: 13
Standard dekkdimensjon: 245/40R21 (foran) og 275/35R21 (bak)
Forbruk, WLTP, l/mil: 1,17
CO₂-utslipp, g/km: 275
0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,0
Toppfart, km/t: 270
Pris fra, kr: 1 672 200
Pris testbil, kr: 1 751 600 (Limited Edition)
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 33 2021