Prøvekjørt: Kia EV9
Den bør uroe konkurrentene
Plass til syv, rask lading, høy komfort og masse utstyr - til konkurransedyktig pris. Kia EV9 seiler opp som et svært interessant alternativ i SUV-klassen for elektriske biler. Og rundt hjørnet venter kanskje noe enda mer interessant.
Årets luksusbil i Tyskland heter Kia EV9. Det må virkelig smerte mange av konkurrentenes markedsavdelinger at en prispresset sørkoreaner tok tittelen. Men er Kia EV9 egentlig en luksusbil?
På papiret, absolutt. Den bygger i grunn på den samme E-GMP-plattform som Kia EV6. Det betyr 800-voltssystem med 240 kW DC-lading og V2L samt forvarming av batteriene - med knapp om du vil.
Les også: Test: Kia EV6 møter Tesla Model Y og Mercedes EQA: To ting vipper vektskålen i favør vinneren
Det nye er at den er forberedt for V2G og V2H (se rammesak) og at Plug & Charge er tilgjengelig.
Litiumion-batteriet på 99,8 kWh er av Kias fjerde generasjon med høyere energitetthet enn tidligere. Det veier 575 kg og har lyddempende isolasjon for å redusere støynivåer.
To effektive permanentmagnetmotorer yter 384 hk, og for å spare energi kan den fremre kobles ut med et mekanisk gir.
Sammenlignet med EV6 er antall kjøreprogrammer utvidet med flere terrengmoduser og du kan velge nivå på motorbremsregenereringen. Infotainmentsystemet er oppgradert og fungerer raskere enn i EV6. Ruteplanleggingen fungerer bra, og det skal fylles på med apper som Amazon-musikk og andre relevante tjenester.
Men foreløpig mangler for eksempel Spotify og Youtube, Kia bruker ikke Google, men har et eget system. Apple Car Play og Android Auto kan imidlertid kobles til trådløst.
Dessverre er skjermen ganske liten og for eksempel kartet fra TomTom er ikke spesielt innbydende. Hele infotainment-delen føles ganske langt fra premium med lav imponeringseffekt – for de som for eksempel har kjørt Tesla.
På den fysiske luksusfronten er det seks eller syv seter, massasje og ventilasjon samt utfellbar leggstøtte foran. Også de to setene på bakerste rad har varme og ventilasjon.
I tillegg har EV9 klimaanlegg med tre soner, stort glasstak, skinntrekk, mye oppbevaringsplass, alle tenkelige kjøreassistentsystemer og sikkerhetssystemer og selvfølgelig firehjulsdrift. Maks hengervekt er 2500 kg. Dimensjonene er hele fem meter i lengden, to i bredden, 1,75 i høyden og 3,1 meter akselavstand. Vekt 2,6 tonn.
Beholdt knappene
Klyv inn og opp - det føles som en klassisk stor SUV med super utsikt over det store panseret. Bakspeilet har digital modus som er praktisk hvis du har pakket mye bak.
Førermiljøet har flere fysiske kontroller enn i Kia EV6, som er en trend i bilverdenen – som imidlertid nye Volvo EX30 går imot. Det føles ikke futuristisk, dyrt eller elegant. Heller mer som en bil med forbrenningsmotor, som en enkel inngang til elbilverdenen.
Den store head up-displayet er tydelig, men har ikke AR - utvidet virkelighet, og navigasjonen er ikke alltid superenkel å følge. Kort sagt: Det er enkelt å betjene komfortfunksjoner og annet takket være mange fysiske kontroller, men det er verken spesielt innovativt, spennende eller superestetisk.
Førerstolen er bra, men kanskje i hardeste laget for noen? Girvelgeren en større knott på rattet. Der er også av- og påknappen. EV9 glir fredelig av gårde. Det første som slår en er den snille styringen som gjør bilen lettkjørt og kamuflerer de 2,6 tonnene virkelig godt.
Ulempen er at det ikke bys på mye av verken styre- eller veifølelse. Du kan likså godt slå på filassistenten så hjelper bilen til å styre – og det gjør den ganske bra.
Dette er V2G
V2L står for Vehicle to Load. Det betyr at du kan bruke elbilen som strømkilde til elektriske apparater når bilen står stille.
Vehicle to grid (V2G) og vehicle to home (V2H) kalles også toveislading. Det innebærer at du også kan bruke batteriet i elbilen til å dele strømmen med strømnettet eller en eller flere bygninger.
Med Plug & Charge trenger du ikke ladekort, sms eller app ved ladestasjonen. Ladeøkten starter når du kobler ladekabelen til kjøretøyet. Autorisasjonen skjer automatisk. Plug & Charge er ikke tilgjengelig for alle kjøretøyer. Sjekk bruksanvisningen.
Cruisekontrollen fungerer fint og dette er definitivt en bil du kjører mer enn å kjøre. En kunne kanskje forvente at en så stor og høyreist bil ville lene seg i svingene, men krengningen er meget moderat, noe som bidrar til en følelse av trygghet.
Minimalt med støy
De 384 hestekreftene oppleves ikke veldig livlige, selv om EV9 ikke er noen sinke. 0-100 km/t tar bare 5,3 sekunder. Oppe i fart føles det mer som om bilen har 284 hk, den er jevn og rask nok, men langt fra sporty.
I kraftigste regenereringsmodus stopper bilen helt opp i nedoverbakke. Fjæringen er konvensjonell, men med nivåregulering på bakakselen, og bilen ruller imponerende komfortabelt og stillegående. Det er minimalt med støy fra vei, drivlinje og vind.
Bestiller du seksseterversjonen til 20 000 kroner ekstra - totalt 919 900 kroner - får du to svært komfortable kapteinstoler som kan snus 180 grader på rad nummer to, mens syvseterversjonen har en todelt sofa som også er komfortabel, selv om midtsetet er ganske hard.
Bak er det plass til to barn - eller to voksne dersom det foretas noen kompromisser med beinplassen på andre rad. Takhøyden er god, også helt bakerst. Bagasjevolumet er 330/880 liter avhengig av hvor mange seter du trenger, og det er enkelt å felle ned de bakerste setene. EV9 har også plass under panseret, frunken tar 52 liter.
Kia lager også en bakhjulsdrevet versjon av EV9 med 218 hestekrefter. Etter noe betenkningstid har Kia besluttet å ta den til Norge. Den vil koste fra 739 900 kroner med en WLTP-rekkevidde på 563 kilometer. Det kommer også en rimeligere firehjulstrekker med 512 kilometers rekkevidde. Den vil koste fra 799 900 kroner. Begge disse versjonene leveres som syvseter og kan bestilles fra 16. januar.
Bilene som kommer først til Norge er imidlertid Launch Editon-utgaver, med seks eller syv seter, og masse utstyr. Du må betale ekstra for gummimater og stoffmatter i velour, hvis det er på ønskelisten. Lastestativ koster mellom 5500 og 6400 kroner.
Avtakbart, 13-polet hengerfeste koster 17 900 kroner, mens elektriske innsvingbart hengerfeste koster 31 900 kroner. Litt lenger frem i tid er det tale om en GT-versjon med boost-funksjon, adaptiv demping og noe annet utstyr.
Rimeligere modeller kommer
Men ennå mer interessant for de fleste er det trolig at Kia har en hel haug med elektriske elbiler i mindre størrelser på gang. De har vist EV3, EV4 og EV5 og det kommer en EV2 – alle med mer eller mindre de samme formene som kantete og breiale EV9.
Prisene skal presses til under 30 000 dollar for den billigste versjonen av EV2. Kia går derfor bort fra sin tidligere strategi der hver modell skulle ha sitt eget designspråk.
Nå blir det mer gjenkjennelse og stødig offroad-look. I 2025 skal 25 prosent av Kias totale salgsvolum på verdensbasis være elbiler. For 2030 er målet 37 prosent.
Mest et fornuftsvalg
Trenger du en seks- eller syvseters elektrisk SUV, gir Kia EV9 mer valuta for pengene enn noen annen konkurrent – som enten er klart dårligere eller mye dyrere.
Hvis førermiljøet og kvalitetsfølelsen hadde vært like deilig som eksteriøret, hadde EV9 vært virkelig vanskelig å motstå. Den er mer et fornuftsvalg enn et brennende ønske. At Volvo EX90 er minst 15 måneder unna taler også til Kia-ens fordel.
Tekniske data
Kia Ev9 7-seter
Motor: 2xEL
Effekt, kW/hk: 283/384
Dreiemoment, Nm: 700
Lengde/bredde/høyde, cm: 502/198/178*
Akselavstand, cm: 310
Bakkeklaring, cm: 17,7
Egenvekt, kg: 2589
Bagasjerom, liter: 333/828/2318
Tilhengervekt, kg: 2500
Maks nyttelast, kg: 526
Maks taklast, kg: 100
Standard dekkdimensjon: F:255/50R20 B:285/45R20
Batterikapasitet, kWh: 99,8
Maks ladehastighet, kW: 240
Rekkevidde, WLTP km: 505
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 2,28
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 5,3
Toppfart, km/t: 200
Pris fra, kr: 899 900
* Høyde med takrails
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 59 2023