Test: Kia EV6 RWD

Prisdifferansen er for liten

Kias nye elbil imponerte med firehjulsdrift i vår sammen­lignings­test tidligere i vinter. Bortsett fra fremkomme­lighet, savner du ikke så mye i den bakhjuls­drevne varianten. 

<b>CROSSOVER:</b> En gøyal kombinasjon av coupé og stasjonsvogn skiller Kia EV6 fra mengden. 
CROSSOVER: En gøyal kombinasjon av coupé og stasjonsvogn skiller Kia EV6 fra mengden.  Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Bakhjulsdriften har gjort sitt comeback på det norske bilmarkedet. Det er blitt hovedvalget for mange elbilmodeller, i klasser der forhjulsdrift tidligere var obligatorisk.

Så skal vi ile til og berolige med at mange av disse modellene også kan leveres med firehjulsdrift, uten at prisen for det fyker like mye i taket som før.

Slik er det også med Kia EV6. Her er det en lang rekke varianter (se ramme under) å velge mellom, og etter gode resultater for AWD-modellen i forrige utgave av Vi Menn Bil, har vi nå kjørt RWD-modellen gjennom vårt testprogram. 

Selv om batteriet på 77,4 kW er det samme i begge testbilene, er det flere forskjeller mellom dem. Den mest merkbare finner du på effekt og dreiemoment, med 168 kW/228 hk og 350 Nm for RWD, mens AWD kan by på 239 kW/325 hk og 605 Nm.

<b>HELDIG:</b> Vi synes Kia har gjort en solid jobb med EV6. Ser bra ut, gjør den også. 
HELDIG: Vi synes Kia har gjort en solid jobb med EV6. Ser bra ut, gjør den også. 

Forskjellen i oppgitt rekkevidde er mindre enn man skulle tro, med fire prosent fordel for RWD. Særlig siden den er 120 kg lettere enn AWD.

Lettkjørt på vinterføre

Under våre vinterlige testforhold merker du selvsagt best at det er lettere å få kreftene i bakken med AWD-versjonen, og på glattisen er fremkommeligheten dårligere.

<b>NYE KOMBINASJONER:</b> Mange spenstige farge- og materialvalg i EV6, men vi ønsker oss et tre-eket ratt. 
NYE KOMBINASJONER: Mange spenstige farge- og materialvalg i EV6, men vi ønsker oss et tre-eket ratt.  Foto: Terje Bjørnsen

Men vektfordeling og enkel dosering av kraften i elmotoren gjør opplevelsen bedre enn vi husker fra tidligere tider. Når du først er vel underveis på vinterføre er forskjellene mindre, særlig fordi også AWD-versjonen liker å stikke ut hekken om du gir mer gass enn det er grep til, og dermed har en bakhjulsdreven karakter. 

Den store forskjellen i effekt og dreiemoment gjør at det er merkbare ytelsesforskjeller mellom de to. I våre tester går 0–100 km/t på 5,6 sekunder for AWD og 7,4 for RWD.

I den praktisk sett viktigere målingen fra 60–100 km/t er forskjellen mindre, med 2,9 mot 3,7 sekunder. Kort fortalt har du alle kreftene du normalt sett trenger, i alle fall så lenge veigrepet er relativt godt. 

<b>UTSEENDET BEDRAR:</b> Setene ser ordinære ut, men vi hadde ikke problemer med sittekomforten på langtur. 
UTSEENDET BEDRAR: Setene ser ordinære ut, men vi hadde ikke problemer med sittekomforten på langtur.  Foto: Terje Bjørnsen

Kommer lenger

Temperaturen påvirker som kjent elbilenes forbruk og rekkevidde uforholdsmessig mye, men selv om vi kjører de to EV6-variantene med noen ukers mellomrom, er forholdene nesten identiske.

Her er det en blanding av asfalt, snø- og isdekke, mens snittemperaturen i forbrukstesten er omtrent lik med henholdsvis -2 og -3°.

Begge bilene har godkjente resultater på forbruk og rekkevidde sammenlignet med typiske konkurrentene. AWD-versjonen bruker 2,1 kWh/mil og kommer rundt 360 km, mens RWD-utgaven bruker 1,8 kWh/mil og indikerer en rekkevidde på 430 km. 

<b>OVERFLOD:</b> Hvis du har angst for minimalistiske betjeningsskjermer har Kia en knapp for det meste. 
OVERFLOD: Hvis du har angst for minimalistiske betjeningsskjermer har Kia en knapp for det meste.  Foto: Terje Bjørnsen
<b>FLEKSIBEL:</b> Grei bagasje­roms­plass og flere praktiske gjennom­lastings­muligheter. 
FLEKSIBEL: Grei bagasje­roms­plass og flere praktiske gjennom­lastings­muligheter.  Foto: Terje Bjørnsen

Crossover-designet gir et sportslig inntrykk, der plassforholdene er spesielt gode for baksetepassasjerene. Bagasjeplassen er oppgitt til 520 liter, men det er relativt begrenset høyde med rulletrekket på plass. 

Hvilken skal du velge?

Kia stilte med fullt modellutvalg så å si fra lanseringsdatoen til EV6-modellen. Her kan du velge mellom to batteristørrelser på 58 eller 77 kW, bak- eller firehjulstrekk (RWD eller AWD), fire utstyrsversjoner og fem effektversjoner. 

58 kW-versjonen leveres kun med utstyrspakke Active og 170 hk i RWD- og 235 hk i AWD-versjon. Du får også 77 kW som Active, men da med 228 og 325 hk. Rekkevidden er cirka 130 km lenger med 77 kW batteri. 

Active virker som en velutstyrt basismodell, mens Exclusive og GT line har mer komfort- og sikkerhetsutstyr. De leveres kun med stort batteri og Exclusive er den eneste med mulighet for bakhjulsdrift. Senere kommer også GT-modellene med 585 hk. 

Vår anbefaling er å velge bilen med største batteripakke, og la behov og lommebok bestemme valg av utstyr og drivlinje.

DOMMEN

RWD-versjonen av Kia EV6 er ikke noe dårlige alternativ, men prisdifferansen er for liten til at vi synes den er et virkelig reelt alternativ til AWD-versjonen. Prisforskjellen er 35 000 kroner, både for Active- og Exclusive-versjonene, og når vi snakker om en bil som ligger i området mellom 445 til 510 000 kroner, så kjennes de ekstra kronene relativt overkommelige. Ikke minst fordi AWD-utgaven sannsynligvis vil være lettere å selge igjen.

TEKNISKE DATA

Motor:  EL

Effekt, kW/hk:  168/228

Dreiemoment, Nm:  350

Egenvekt, m/fører, kg:  1995

Tilhengervekt, kg:  1600

Lengde/bredde/høyde, cm:  468/188/155

Bagasjerom, liter:  520–1300

Standard dekkdimensjon:  235/55-19

Batterikapasitet, kWh:  77,4

Rekkevidde, WLTP km:  528

Rekkevidde i 200 km test:  430

Forbruk, WLTP, kWh/mil:  1,65

0–100 km/t, fabrikk, sek:  7,5

Toppfart, km/t:  185

Pris fra, kr:  437 000

TESTDATA

0–100 km/t, sek:  7,4

60–100 km/t, kickdown:  3,7

80–120 km/t, kickdown:  4,8

Støy 100 km/t, dBA:  66,0

Testforbruk, kWh/mil:  1,82

Misvisning 100 km/t:  96

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 17 2022