Test: Kia EV3 Long Range
Følger opp arven fra sine folkelige forgjengere på forbilledlig vis
Ofte stikker de fancy og kostbare bilene av med all oppmerksomheten. Kia EV3 er derimot en ganske normal hverdagsbil, og gjør stort sett gjør sine saker utmerket.
Kia var tidlig ute med attraktive elbil-modeller i Norge. Vi kjørte den første Kia Soul Electric på test allerede høsten 2014. Sammen med Nissan Leaf, BMW i3, Renault Zoe og VW e-Golf var den en av de kompakte elbilene med suksess de første årene av elbilbølgen.
Les også: Test: Kia Soul Electric: Et meget godt elbil-kjøp
I 2018 var det tid for Kia e-Niro. Sammen med søstermodellen Hyundai Kona ble dette en trendbryter i elbilmarkedet. Med batteri på 64 kWh oppnådde de to koreanske elbilene en rekkevidde på i våre tester på rundt 450 km på sommeren og 350 km på vinteren. Dermed var dette blant de første rimelige elbilene med ekte langturkapasitet.
Les også: Test: Kia e-Niro: Fjerner ikke all rekkeviddeangst
Nå er det altså tid for Kia EV3. Tross et langt mer moderne utseende i merkets nye designdrakt, er skal modellen overta stafettpinnen for både e-Niro og e-Soul. Her oser det «folkebil» lang vei, ikke minst med tanke på relativt gunstig pris og attraktive utstyrspakker. Sammen med syv års garanti har nettopp det vært kjennetegn for Kia i årenes løp.
Les også: Test: Kia e-Soul 64 Kwh: Nesten perfekt elbil
Gjør seg lekker
EV3 baserer seg på Hyundai og Kias fleksible E-GMP (Electric-Global Modular Platform). I denne versjonen handler det om en relativt kompakt (4,3 meter lengde) crossover, der man forsøker å blande ingrediensene fra en SUV og en kompaktbil til et vellykket kompromiss.
Sammenlignet med e-Niro ser Kia EV3 ut som om den har tilbrakt noen timer på helsestudio og på en effektiv bli-ny-kur. Den er litt kortere og bredere, i tillegg gjør det kantete karosseriet og fiffig design på de store 19-toms felgene sitt til at EV3 har mer pondus enn den noe beskjedne e-Niro.
Bilen kommer i to hovedutgaver, der batteristørrelse (netto) på 55 og 78 kWh skiller mest. Det sørger for en rekkevidde mellom 430 til 600 km etter WLTP-normen. Begge kommer i tre utstyrsversjoner, der den rimeligste Active er forbehold det minste batteriet, mens GT line bare er tilgjengelig med det største. Exclusive og Exclusive Plus leveres til begge, der prisen for førstnevnte ligger på 385 000 kroner med 58 kWh batteri og 430 000 kroner med 81 kWh. I dagens bilmarked er det godt inne i vårt egendefinerte folkebil-område.
Bilen er forhjulsdrevet (en utgave med 4WD skal dukke opp senere i 2025) og begge har effekt på 204 hk/150 kW. I vår testperiode er det vinterforhold med mellom null til -11°, og på småsleip asfalt sliter EV3 en smule med å få kreftene i bakken fra start. Dermed havner vi litt bak fabrikkens tall for 0–100 km/t (7,7 mot 8,3 sekunder), men forbikjøringsmålingene går uten glipptak. Da bruker EV3 4,0 sekunder fra 60–100 km/t, mer enn nok for biltypen og omtrent samme nivå som f.eks. Peugeot E-3008 (4,3) og Renault Scenic (3,6).
Les også: Duell: Test: Renault Scenic E-Tech og Peugeot E-3008: Filer vekk rekkeviddeangsten
Noen merkverdigheter
Kia EV3 er tross sitt småtøffe ytre ikke noen sportslig bil, en helt korrekt prioritering etter vår mening. Den har tilstrekkelig fjæringskomfort, men vi savner noe bedre støydemping på motorvei. Den kjører relativt stødig med velkjente, forhjulsdrevne egenskaper på vårt varierte utvalg av vinterforhold.
Når vi går fra godt brøytede hovedveier til røffere småveier, er det likevel et par detaljer vi stusser over: Antispinnsystemet virker rykkete, og sliter noen ganger med bakkestart. Varselsystemene som skal gi sikrere rygging går i baklås når det er snø rundt bilen. Da rikker den seg ikke en millimeter før vi har trykket oss til korrekt meny i skjermbetjeningen og slått av hjelperne.
Apropos betjening og skjermer er det et av høydepunktene i Kia EV3, og følger mønsteret fra storebror EV9. Systemet er enkelt i bruk, med alt du trenger av info i instrumentskjermen foran føreren.
En avlang skjerm i midtkonsollen har velordnede faner du sveiper gjennom, med praktisk styring av varme/ventilasjon på venstre side. Haptiske knapper i underkant av skjermen, pluss velkjent betjening med hendler og rattknapper, gjør at de fleste raskt vil føle seg hjemme i EV3.
Les også: Test: Kia EV9: Test Kia EV9: Et funn for de som trenger masse plass
Noen ekstra centimeter
Seter og sittestilling er på det jevne, men vi holder fint ut i to–tre timer av gangen. Her hjelper også en halvhøy sittestilling med god oversikt i alle retninger – unntatt bakover. Dermed er du prisgitt et ryggekamera som dessverre ikke er spesielt glad i sølesprut eller snøføyk.
Benplassen bak er på kompaktbilnivå. Det betyr akkurat tilstrekkelig for voksne på rundt 180 centimeter foran og bak. Sammenlignet med typiske konkurrenter byr EV3 på noen centimeter ekstra bredde i baksetet, mens bagasjerommet på 460 liter er litt kortere enn for eksemeple Peugeot E-3008.
En gulvplate gir oppbevaringsrom under, eventuelt cirka 12 centimeter ekstra høyde om den tas ut. EV3 har også en «frunk» på 25 liter under panseret. Ikke noe for storfamilien, men i forhold til bilstørrelsen er plassutnyttelsen som forventet, og fungerer greit for fire personer på langtur.
Les også: Prøvekjørt: Kia EV3: Seiler opp som en tøff konkurrent
Rekkevidde og lading
Med 17-tommers hjul har Kia EV3 Long Range en maksimal oppgitt rekkevidde på 600 km, men med 19-tommere (som på testbilen) ligger den på 560 km.
Norske vinterforhold tærer på rekkevidden, selv med varmepumpe. Vi havner på 400 km under vinterlige kjøreforhold, og et forbruk på 1,95 kWh. Det indikerer at bilen bør klare over 500 km i sommerhalvåret.
Vi setter på forvarming av batteriet, men bilen slår av funksjonen ved 15 prosent batterikapasitet, slik at temperatur ikke er helt optimal da vi starter ladingen. Maksimal ladefart er oppgitt til 135 kW, og fra drøyt 20 til snaut 70 prosent holder den seg mellom 125–130 kW. Ved 80 prosent har farten sunket til 57 kW, og fra 10-80 prosent bruker vi 34 minutter. Kia oppgir 31 minutter, noe bilen sannsynligvis er i nærheten av under bedre forhold.
Vi Menn Bil mener:
Kia EV3 følger opp arven fra sine folkelige forgjengere på en utmerket måte. Den både ser og kjennes langt mer moderne, og særlig Longe Range-utgaven har rekkevidde og hurtiglading velegnet til langtur. Bra utstyrspakker, pris og garanti er fortsatt sterke punkter. Dessuten er interiør og kvalitetsfølelse langt bedre enn tidligere. Da tåler nok mange at andre egenskaper er mer på det jevne.
Tekniske data
Motor: EL
Effekt, kW/hk: 150/204
Dreiemoment, Nm: 283
Egenvekt, m/fører, kg: 1885
Lengde/bredde/høyde, cm: 430/185/157
Akselavstand, cm: 268
Bakkeklaring, kg: 14
Bagasjerom, liter: 460–1250
Tilhengervekt, kg: 1000
Taklast, kg: 80
Standard dekkdimensjon: 215/50-19
Batterikapasitet, kWh, (netto): 78
Rekkevidde, WLTP km: 560
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,62
0–100 km/t, fabrikk, sek: 7,7
Toppfart, km/t: 170
Pris fra, kr: 430 000
Testdata
0–100 km/t, sek: 8,3
60–100 km/t: 4,0
80–120 km/t: 5,3
Støy 50 km/t, dBA: 61,5
Støy 100 km/t, dBA: 68,0
Testforbruk, kWh/mil: 1,95
Rekkevidde i test, km: 400
Misvisning 50 km/t: 48
Misvisning 100 km/t: 98
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn