Test VW ID.3 Pro facelift

Vi burde kunne forvente mer enn dette

En ny utgave av VW ID.3 må for alvor ta rollen som erstatter for kompaktklasse-legenden VW Golf. Det fungerer sånn akkurat passe. 

Pluss ikon
<b>NYTT:</b> En av de største nyhetene på VW ID.3 er fargen Olivine Green Metallic. Det sier sitt. 
NYTT: En av de største nyhetene på VW ID.3 er fargen Olivine Green Metallic. Det sier sitt.  Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert

Det er gått fire år siden VW lanserte sin første modell på en dedikert elbilplattform.

ID.3-modellen var den første ut av en lang rekke modeller basert på samme batterier og drivlinje, men har ikke opplevd tilsvarende suksess som sine større slektninger ID.4, Enyaq og Q4.

Det gikk bra i lanseringsåret 2020 – da tok ID. 3 en tredjeplass på den norske bestselgerlisten, før den falt til 16. og 18. plass de to påfølgende årene.

Les også: Duell: VW ID.4 mot Skoda Enyaq

Høsten 2023 dukket ID. 3 opp her i Norge med en facelift av det litt enklere slaget. Det er ikke snakk om noen store tekniske forbedringer, men heller en klassisk ansiktsløftning med mindre endringer på utvendig design, samt et interiør med bedre materialkvalitet. I tillegg er det blitt noe bedre hurtigladefart, der maksimal hastighet avhengig av om du velger batteriet på 58 eller 77 kWh.

I VWs nye elektriske modellhierarki er ID.3 kompaktbilen, og den som dermed skal erstatte den legendariske VW Golf. For mens VW Golf fortsatt selges i andre land, har VW-importøren bestemt at det er slutt for kompaktbil-klassikeren her i Norge. Da blir forpliktelsen som Golf-erstatter enda tydeligere enn for snart fire år siden.

<b>PENERE:</b> Oppgraderte materialer og større skjerm er nytt innvendig. 
PENERE: Oppgraderte materialer og større skjerm er nytt innvendig.  Foto: Terje Bjørnsen

Les også: En epoke er over: Siden 1974 har VW Golf vært Norges mest solgte bil 18 ganger. Nå er det slutt på statusen som potensiell bestselger

Kjappere lading

Det tar ikke lang tid før vi skjønner at det er liten forskjell i egenskaper mellom den første ID.3 vi kjørte på test i 2020 og dagens faceliftversjon.

Les også: Her finner du vår 2020-test av VW ID.3

De går omtrent like langt, bruker omtrent like mye strøm og er omtrent like raske. Forskjellen i støynivå (se tabell for testdata) skyldes i all hovedsak at den forrige utgaven sto på vinterdekk, mens den nye hadde sommerdekk.

Det betyr rekkevidde på 340 km med testbilens batteri på 58 kWh og et testforbruk på 1,6 kWh/mil. Det er ganske gjennomsnittlig for klassen, og elmotoren på 150 kW/204 hk sørger for et greit fraspark med 0–100 km/t på 7,4 sekunder. På et viktig område merker vi imidlertid en markert forskjell:

Da vi kjørte bilen høsten 2020 oppnådde vi 55 kW som beste hurtigladehastighet, mens vi denne gangen så 90-tallet under hurtiglading. Det er riktignok et godt stykke unna de 120 kW fabrikken oppgir, og fra 60 prosent batterikapasitet opp til 80 prosent går det relativt bedagelig for seg med 60 til 46 kW. Forbedring, men uten å utmerke seg på området.

<b>BRA LØST:</b> Bagasjeplassen er tilstrekkelig og i det daglige setter man pris på rommet under gulvplaten. Den kan tas ut ved behov for full kapasitet. 
BRA LØST: Bagasjeplassen er tilstrekkelig og i det daglige setter man pris på rommet under gulvplaten. Den kan tas ut ved behov for full kapasitet.  Foto: Terje Bjørnsen

På stedet hvil

Kjøremessig er ikke ID.3 noen vellykket oppfølger til VW Golf. Mens Golf i sine beste stunder har kombinert praktiske egenskaper, komfort og kjøreglede på en fortreffelig måte, klarer ikke ID. 3 å følge opp med den samme sjarmoffensiven.

Den er rommelig og relativt komfortabel, minus det høye støynivået i motorveifart. Men når det kommer til kjørefølelse er det stopp sammenlignet med Golf.

Den siste Golf vi kjørte på test var en GTE-versjon (ladbar hybrid), og der ID.3 kjennes uinspirert og tung ut gjennom svingene, var Golf en aldri så liten lykkepille.

<b>GODE:</b> Elektriske Top Sport-seter gir fin sittekomfort. De er en del av Style + utstyrspakke til 45 900 kroner.  
GODE: Elektriske Top Sport-seter gir fin sittekomfort. De er en del av Style + utstyrspakke til 45 900 kroner.   Foto: Terje Bjørnsen

Evnen til å kalle på smilet hos en sjåfør med sans for de små detaljene i samspillet med bilen uteblir dessverre i ID.3. Den er kompetent, og det holder for de aller fleste, men det er ikke noen legendetakter over Golf-arvtageren.

Det blir ikke noe bedre av at VW ID. 3 står på stedet hvil, mens konkurrentbildet har utviklet seg. I 2020 var det knapt en tilsvarende kompaktbil å oppdrive – bortsett fra Tesla Model 3, som nå har fått langt bedre egenskaper enn før høstens facelift.

Les også: Test: Tesla Model 3: Mye er forbedret, men én ting kunne de spart seg for

I tillegg banker nye kompaktbiler som Peugeot e-308 og Opel Astra Electric på døra, sistnevnte også i stasjonsvognsutgave. Da spørs det om litt finere interiør og noen nye farger er tilstrekkelig for å holde stand mot utfordrerne.

Les også: Her får du raus familiebil til 400 000 kroner

Middels: VW ID.3 presterer greit, men er langt unna samme lederposisjon som VW Golf hadde.
Middels: VW ID.3 presterer greit, men er langt unna samme lederposisjon som VW Golf hadde. Foto: Terje Bjørnsen

Vi Menn Bil mener:

Det blir mye på det jevne for VW ID.3 i vår test av faceliftmodellen. Dessverre har VW nøyd seg med å pynte litt her og der, i stedet for å gi bilen et ordentlig løft i egenskaper. Mange vil fortsatt være fornøyd med det ID.3 har å by på, men med VW-merket i grillen og store sko å fylle etter kompaktklasse-giganten VW Golf, må det være lov å kunne forvente bedre enn dette.

Testdata

Bilmerke VW VW

Modellbetegnelse ID.3 Pro ID.3 1st Plus

Årsmodell 2024 2021

0-100 km/t, sek.: 7,4 7,4

60-100 km/t: 3,8 3,8

80-120 km/t: 5,0 5,3

Støy 100 km/t, dBA: 69,5 68,0*

Testforbruk, kWh/mil l/mil: 1,6 1,55

Rekkevidde i test: 340 350

Misvisning 100 km/t 95 97

*2024-modell på sommerdekk, 2021-modell på vinterdekk

Tekniske data

Bilmerke VW VW

Modellbetegnelse ID.3 Pro ID.3 1st Plus

Årsmodell 2024 2021

Motor: EL EL

Effekt, kW/hk: 150/204 150/204

Dreiemoment, Nm: 310 310

Egenvekt, m/fører, kg: 1850 1794

Lengde/bredde/høyde, cm: 426/181/156 426/181/155

Bagasjerom, liter: 385 385

Standard dekkdimensjon: 215/55-18 215/50-19

Batterikapasitet, kWh: 58 58

Rekkevidde, WLTP km: 425 424

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,55 1,55

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 7,3 7,3

Toppfart, km/t: 160 160

Pris fra, kr: 362 000 394 500

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bil