Prøvekjørt: Hyundai Ioniq 5 N
Moro med imitasjon
Elektriske Hyundai Ioniq 5 N hermer, og det fungerer.


Elbiler har noen fordeler sammenlignet med biler med forbrenningsmotor. Ingen eksos og det umiddelbare dreiemomentet er kanskje de to mest opplagte. Lavere driftskostnader og gjerne raskere oppvarming av kupeen er andre. Mange oppfatter nok også elbilene som enklere å kjøre.
Men for entusiaster som lar seg engasjere av giring og lyd bringer ikke elbilene mye til torgs. Det holder ikke med kvikk akselerasjon. Men det finnes unntak dersom man aksepterer imitasjon: Hyundai Ioniq 5 N: en elbil som kan oppføre seg som en sportsbil med forbrenningsmotor - dersom du vil. Den varter opp med både lyd og gir.
Forsterket eksoslyd gjennom høyttalerne er blitt vanlig, selv på sportsbiler med bensinmotor. I Ioniq 5 N er lyden selvsagt helt kunstig. Du kan velge mellom «motorlydene» Ignition, Evolution og Supersonic. To av soundtrackene er bare å glemme, det er Ignition (antenning) som gjelder. Det er den best tilpassede kunstige lyden vi noensinne har hørt i en elbil.

Når lyden kommer ut gjennom Bose-anlegget innvendig og to høyttalere utvendig høres den ut som en Ford Focus RS, men kanskje helst Hyundai i30 N som har en turboladet toliters bensinmotor. Det hele toppes med virtuelle girskift.
Funksjonen N e-Shift gjør at elektronikken i Hyundai-en simulerer en åttetrinns girkasse. De lissom-girene bankes inn slik at man kjenner det i kroppen. Selv nedgiring merkes, akkompagnert av motor- og eksoslyd. Det oppleves forbausende ekte.

Herlig balanse
Vi har tidligere kjørt Ioniq 5 N på Parcmotor Castellolí-banen i Spania. Vi er ikke mindre entusiastiske etter å ha kjørt bilen på norsk vinterføre. N-versjonen har det samme 84 kWt-batteriet som standardversjonen, men det er hentet ut mer effekt. De to elmotorene leverer opptil 650 hestekrefter, dobbelt så mye som den vanlige utgaven. Dreiemomentet er på 740 Nm mot 605 Nm i standard Ioniq 5. Null til hundre går unna på 3,4 sekunder.
Les også: Prøvekjørt: Hyundai Ioniq 5 N: Oppfører seg som om den hadde kraftig bensinmotor

Krefter er det med andre ord nok av, men bilen leverer også på kjøreegenskapene. Den har ikke den distanserte karakteren som ofte kjennetegner elbiler, men oppleves som en sportsbil med nærmest perfekt 50:50-fordeling. Balansen, firehjulsdriften og den direkte styringen gir den gode følelsen av kontroll på snøføre. Kraftfordelingen mellom for- og bakakslingene er helt variabel og opptil 90 prosent av kreftene kan sendes bakover. Den elektronisk styrte differensialen gir deg hjelp i svingene, og er med på å redusere inntrykket av 2,2 tonn bil.
Hverdagskomfort
N-versjonen er stivet opp sammenlignet med standardversjonen med blant annet 42 ekstra sveisepunkter, mens underrammen foran og bak er forbedret for sideveis stivhet.

Rally-inspirerte integrerte drivaksler er montert både foran og bak og forsterket for å tåle større påkjenninger. I tillegg har den kraftigere dempere og fjærer. Bremsene kunne gjerne hatt litt mer kontant følelse. Bremsepedalen har en ganske myk følelse på grunn av regenereringen.
Vil man ha en pause fra simulerte girskift og kunstig motorlyd er en tilnærmet vanlig Ionig 5 kun noen tastetrykk unna. N-versjonen er riktignok strammere, men den holder seg likevel godt innenfor grensene av akseptabel hverdagskomfort.


Sportssetene i kunststoffet Alcantara gjenspeiler bilens allsidighet. De gir både tilstrekkelig sidestøtte når det går unna og god komfort på langtur. Setene er godt polstret og har både varme og ventilasjon. Baksetene kan justeres i lengderetning og har Isofix-fester og totrinns varme i sitteputen. Familiebil-aspektet er godt ivaretatt.
Dette er N
N-serien er Hyundais ytelsesbiler, spunnet ut av selskapets satsing på motorsport og kanskje særlig WRC-bilen i20 N. (N står for banene Namyang og Nürburgring). Vi stiftet bekjentskap med N-merkelappen for første gang 2017 med i30 N - den første bilen i N-serien. Med Performance Pack varter den opp med 275 hestekrefter.
Les også: Prøvekjørt: Hyundai i30 N: Du trodde kanskje Hyundai bare lagde fornuftige biler?
Noen ulemper
N-versjonen kommer imidlertid med noen ulemper. Den er vesentlig dyrere enn standardversjonen med firehjulsdrift, som koster fra 485 900 kroner. Den har litt mindre bagasjerom og kan ikke trekke henger. Standardversjonen med AWD kan trekke 1600 kilo.
Den økte effekten rammer forbruk og rekkevidde. Maks rekkevidde er 448 kilometer mot 546 kilometer i standardversjonen. Forbruket er oppgitt til 2,12 kWt per mil i stedet for 1,8, og da vi testet den i til tider svært lave temperaturer, viste kjørecomputeren et forbruk over 3,0 kWt per mil. Legger vi det tallet til grunn blir rekkevidden rundt 270 kilometer.

Heldigvis lader Ioniq 5 raskt. Den har 800V-arkitektur og den maksimale hurtigladekapasiteten er 260 kW. På en 150 kW-lader bruker den 27 minutter på å lade fra 25 til 83 prosent i minus fire grader. Vi hadde da kjørt i to timer uten å bruke forvarming av batteriet. Tidligere test har vist at Ioniq 5 kan lade mye raskere: 24 minutter fra 10 til 90 prosent.

Smil om munnen
– Tradisjonelle elbiler mangler den emosjonelle koblingen til kjøreopplevelsen, har Alex Eichler uttalt, utviklingsekspert ved Hyundai Motor Europe Technical Center.
Det er vanskelig å være uenig. Det finnes hederlige unntak som BMW i4 og konsernslektningen Kia EV6 GT. I høyere prisklassen er også Audi e-tron GT og Porsche Taycan verdt å nevne.
Les også: Test BMW i4 M50 xDrive: Fortsatt den beste entusiast-elbilen
Les også: Prøvekjørt: Nye Audi e-tron GT: Audi-en har en helt spesiell «heli-effekt»
Men med Ioniq 5 N har Hyundai tatt det lenger og gitt oss en elbil som narrer oss til å tro at vi kjører en sportsbil med kraftig bensinmotor. Den hermer, og det fungerer. Den setter følelsesregistret i sving, og leverer både supre kjøreegenskaper og et smil om munnen.
Tekniske data

Hyundai Ioniq 5 N
Motor: 2xEL
Maks effekt, kW/hk: 448/650
Dreiemoment, Nm: 740
Egenvekt, kg: 2214
Lengde/bredde/høyde, cm: 472/194/159
Akselavstand, cm: 300
Bakkeklaring, cm: 14,2
Bagasjerom, liter: 480 - 1540
Tilhengervekt, kg: --
Taklast, kg: 80
Standard dekkdimensjon: 275/35ZR21
Batterikapasitet, kWh: 84
Rekkevidde, WLTP km: 448
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 2,12
Maks ladehastighet, kW: 260
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 3,4
Toppfart, km/t: 260
Pris fra, kr: 721 250
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn