Hyundai Ioniq 9

Gigantisk, og med masse utstyr

Tre seterader, masse bagasjeplass og flere fiffige løsninger.

<b>VERDENSPREMIERE:</b> 506 centimeter lange Hyundai Ioniq 9 hadde nylig verdenspremiere i Los Angeles og i Seoul.
VERDENSPREMIERE: 506 centimeter lange Hyundai Ioniq 9 hadde nylig verdenspremiere i Los Angeles og i Seoul. Foto: DREW PHILLIPS
Først publisert Sist oppdatert

Hyundai har trukket duken av gigantiske Ioniq 9. Den over fem meter lange elbilen, har tre seterader, masse bagasjeplass, og kan trekke henger på 2500 kilo. Den er bygget på samme base som Kia EV9, men kommer med et større batteri.

Ioniq 9 har et 110,3 kWt batteri der Kia EV9 har 96 kWt. Den svære Hyundai-en skal ha en rekkevidde opptil 620 kilometer og et forbruk på 1,94 kW per mil med bakhjulstrekk og 19-tommers hjul. Den har 800-volts teknologi og skal kunne lade fra 10 til 80 prosent på 24 minutter ved optimale forhold.

Les også: Test: Kia EV9: Et funn for de som trenger masse plass

Drift på to eller fire hjul

Den bakhjulsdrevne Long Range RWD-versjonen drives av en 160 kW motor, mens Long Range AWD-alternativet har en ekstra 70 kW frontmotor. Det kommer også en Performance-versjon med firehjulsdrift som har 160 kW motorer både foran og bak, og som leverer 436 hestekrefter.

<b>SAMME SOM KIA:</b> Ioniq 9 er bygget på samme plattform som  Kia EV9, men har større batteri. Bakparten minner om en båthekk, ifølge Hyundai.
SAMME SOM KIA: Ioniq 9 er bygget på samme plattform som  Kia EV9, men har større batteri. Bakparten minner om en båthekk, ifølge Hyundai. Foto: DREW PHILLIPS

Den hvasseste versjonen skal greie 0 til 100 km/t på 5,2 sekunder, mens Long Range AWD-varianten bruker 6,7 sekunder. Long Range RWD-versjonen bruker 9,4 sekunder. Når det gjelder mellomakselerasjon, akselererer Performance-modellen fra 80 til 120 km/t på 3,4 sekunder. Toppfarten er 200 km/t.

<b>RAUS:</b> 620 liters bagasjeplass bak tredje seterad. 
RAUS: 620 liters bagasjeplass bak tredje seterad.  Foto: DREW PHILLIPS
<b>MYE PLASS:</b> Andre og tredje seterad kan felles ned, noe som gir enormt med bagasjeplass. 
MYE PLASS: Andre og tredje seterad kan felles ned, noe som gir enormt med bagasjeplass.  Foto: DREW PHILLIPS

Oseaner av plass og komfort

Akselerasjon og toppfart av trolig av mer prosaisk interesse for en bil som dette. Det er plassen som er bilens soleklare styrke. Ioniq 9 har en akselavstand på 313 centimeter, noe som gir gigantisk innvendig plass. Det loves 190 cm takhøyde og 205 cm benplass når andre og tredje rad er kombinert.

<b>LADEPAUSE:</b> Relaxation-seter på første og andre rad. Sikkert bekvemt når det er tid for en ladepause.  
LADEPAUSE: Relaxation-seter på første og andre rad. Sikkert bekvemt når det er tid for en ladepause.   Foto: DREW PHILLIPS
<b>KOMFORT:</b> Relaxation-setene på første og andre rad kan legges helt ned og har leggstøtte
KOMFORT: Relaxation-setene på første og andre rad kan legges helt ned og har leggstøtte Foto: DREW PHILLIPS

Den kan fås med seks eller syv seter. Setene på første og andre rad omtales som relaxation-seter, som signaliserer at det dreier seg om høyere komfort en tribuneseter. Setene kan legges helt ned og har diger pute for leggstøtte.

Relaxation-setene har Hyundai Motors første Dynamic Body Care-system, inkludert en Dynamic Touch-massasjefunksjon. Dette systemet bruker trykk og vibrasjon for å stimulere blodstrømmen og sirkulasjonen, og reduserer tretthet på lange kjøreturer.

<b>TREDJE RAD:</b> Setene på andre rad står på skinner og kan skyves i lengderetning. Det åpner for at også bakerste rad kan fungere som sitteplass for voksne.
TREDJE RAD: Setene på andre rad står på skinner og kan skyves i lengderetning. Det åpner for at også bakerste rad kan fungere som sitteplass for voksne. Foto: DREW PHILLIPS

Som Kia EV9 har også Hyundai-en også svingbare seter på andre rad, slik at passasjerene på andre og tredje rad kan vende seg mot hverandre. Med alle seteradene i bruk er bagasjerommet likevel på imponerende 620 liter. Felles bakerste rad ned, frigjøres 1323 liter. I tillegg har bilen frunk som rommer 88 liter med kun bakhjulsdrift, 52 liter med 4WD.

<b>BUET FORM:</b> Et 30 centimeter bredt instrumentpanel smelter sammen med en like stor infotainmentskjerm. Sammen danner de en buet enhet.
BUET FORM: Et 30 centimeter bredt instrumentpanel smelter sammen med en like stor infotainmentskjerm. Sammen danner de en buet enhet. Foto: DREW PHILLIPS
<b>KONTAKT:</b> Ioniq 9 kan fås med 100 watts USB-C-porter på alle seteradene. I motsetning til tradisjonelle USB-porter som er avhengige av et 12V-batteri, hentes strømmen direkte fra høyspenningsbatteriet, ifølge Hyundai.  
KONTAKT: Ioniq 9 kan fås med 100 watts USB-C-porter på alle seteradene. I motsetning til tradisjonelle USB-porter som er avhengige av et 12V-batteri, hentes strømmen direkte fra høyspenningsbatteriet, ifølge Hyundai.   Foto: DREW PHILLIPS

Skyvbar senterkonsoll

Den kommer også med en skyvbar senterkonsoll med nesten 20 liter lagringsplass. Den har toveis armlener som kan åpnes både foran og bak, slik at det er lett å få tilgang til konsollen fra andre rad. I tillegg kan den flyttes opptil 19 centimeter slik at passasjerene på andre rad enkelt kan få tilgang.

<b>FLEKSIBEL:</b> Den såkalte Universal Island 2.0-konsollen har armlene som kan åpnes både foran og bak. Dessuten kan hele senterkonsollen flyttes i lengderetning. 
FLEKSIBEL: Den såkalte Universal Island 2.0-konsollen har armlene som kan åpnes både foran og bak. Dessuten kan hele senterkonsollen flyttes i lengderetning.  Foto: DREW PHILLIPS

Ioniq 9 hadde nylig verdenspremiere på Los Angeles Auto Show - og i Seoul - og kommer for salg i Sør-Korea og USA i første halvdel av 2025, etterfulgt av Europa og andre markeder.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn