Hyundai Ioniq 9
Gigantisk, og med masse utstyr
Tre seterader, masse bagasjeplass og flere fiffige løsninger.
Hyundai har trukket duken av gigantiske Ioniq 9. Den over fem meter lange elbilen, har tre seterader, masse bagasjeplass, og kan trekke henger på 2500 kilo. Den er bygget på samme base som Kia EV9, men kommer med et større batteri.
Ioniq 9 har et 110,3 kWt batteri der Kia EV9 har 96 kWt. Den svære Hyundai-en skal ha en rekkevidde opptil 620 kilometer og et forbruk på 1,94 kW per mil med bakhjulstrekk og 19-tommers hjul. Den har 800-volts teknologi og skal kunne lade fra 10 til 80 prosent på 24 minutter ved optimale forhold.
Les også: Test: Kia EV9: Et funn for de som trenger masse plass
Drift på to eller fire hjul
Den bakhjulsdrevne Long Range RWD-versjonen drives av en 160 kW motor, mens Long Range AWD-alternativet har en ekstra 70 kW frontmotor. Det kommer også en Performance-versjon med firehjulsdrift som har 160 kW motorer både foran og bak, og som leverer 436 hestekrefter.
Den hvasseste versjonen skal greie 0 til 100 km/t på 5,2 sekunder, mens Long Range AWD-varianten bruker 6,7 sekunder. Long Range RWD-versjonen bruker 9,4 sekunder. Når det gjelder mellomakselerasjon, akselererer Performance-modellen fra 80 til 120 km/t på 3,4 sekunder. Toppfarten er 200 km/t.
Oseaner av plass og komfort
Akselerasjon og toppfart av trolig av mer prosaisk interesse for en bil som dette. Det er plassen som er bilens soleklare styrke. Ioniq 9 har en akselavstand på 313 centimeter, noe som gir gigantisk innvendig plass. Det loves 190 cm takhøyde og 205 cm benplass når andre og tredje rad er kombinert.
Den kan fås med seks eller syv seter. Setene på første og andre rad omtales som relaxation-seter, som signaliserer at det dreier seg om høyere komfort en tribuneseter. Setene kan legges helt ned og har diger pute for leggstøtte.
Relaxation-setene har Hyundai Motors første Dynamic Body Care-system, inkludert en Dynamic Touch-massasjefunksjon. Dette systemet bruker trykk og vibrasjon for å stimulere blodstrømmen og sirkulasjonen, og reduserer tretthet på lange kjøreturer.
Som Kia EV9 har også Hyundai-en også svingbare seter på andre rad, slik at passasjerene på andre og tredje rad kan vende seg mot hverandre. Med alle seteradene i bruk er bagasjerommet likevel på imponerende 620 liter. Felles bakerste rad ned, frigjøres 1323 liter. I tillegg har bilen frunk som rommer 88 liter med kun bakhjulsdrift, 52 liter med 4WD.
Skyvbar senterkonsoll
Den kommer også med en skyvbar senterkonsoll med nesten 20 liter lagringsplass. Den har toveis armlener som kan åpnes både foran og bak, slik at det er lett å få tilgang til konsollen fra andre rad. I tillegg kan den flyttes opptil 19 centimeter slik at passasjerene på andre rad enkelt kan få tilgang.
Ioniq 9 hadde nylig verdenspremiere på Los Angeles Auto Show - og i Seoul - og kommer for salg i Sør-Korea og USA i første halvdel av 2025, etterfulgt av Europa og andre markeder.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn