Test: Ford Explorer AWD og VW ID.4 Pro 4Motion
Forskjellene er større enn du tror
Ikke noe unormalt med samarbeid i bilindustrien. Men når Ford og VW bygger to av sine viktigste elbilmodeller på samme plattform, setter vi et ekstra stort kryss i margen.
I mange tiår har de to bilgigantene kjempet mot hverandre i alle de viktige familiebilsegmentene. Konkurransen har vært særlig intens mellom kompaktbilene Ford Focus og VW Golf, samt familiebilene Ford Mondeo og VW Passat. Til dels også i klassen for kompakt-SUV, der VW Tiguan og Ford Kuga i lang tid har krysset klinger.
Les også: Test: VW Golf mot Ford Focus: Billigst og eldst, men fortsatt best
Styrkeforholdet har variert mellom ulike modellgenerasjoner, men du har alltid funnet igjen det merketypiske DNA-et uansett år og modell: Ford hakket mer sportslig, med et tydeligere frieri til kjøregleden. VW litt mer traust, men gjennomgående noe høyere komfort og kvalitetsfølelse.
Det er selvsagt flere nyanser når vi blar tilbake i gamle dueller og sammenligningstester. Men dette er essensen som går igjen, gang etter gang.
Les også: Stasjonsvognduellen: Ford Mondeo eller VW Passat - hvilken familiebil er best?
Skreller du vekk karosseriet og innredningen på Ford Explorer finner du i store trekk en VW ID.4 under skallet. Det gir denne duellen en ekstra piff. En slik test er interessant i seg selv når to viktige bilmerker går etter den samme kundegruppen.
Men at to merker med forskjellige kjerneverdier gjør det med utgangspunkt i samme tekniske basis, sørger for en ekstra dimensjon. Hvordan skal kundene få egenskapene de forbinder med og setter pris på hos sine favorittmerker?
Skiller både inn- og utvendig
Det er en av de tingene vi ønsker å finne ut av i denne testen. Dessuten vurderer vi om de to har potensial til å utfordre den ubestridte bestselgeren Tesla Model Y. De familiedugelige SUV-modellene i mellomklassen er nemlig de mest populære i Norge, og har stått for nesten 50 prosent av nybilsalget i 2024.
Les også: Test: Tesla Model Y Long Range RWD: Den største fordelen er bak
Det første vi gjør med de to testbilene er å sette dem side om side. Og kan fastslå at den utvendige kamuflasjejobben er ganske vellykket. Hvis du ikke vet at de er tekniske tvillinger under metallet, tror vi de færreste vil avsløre det på utseendet. VW ID.4 kom i 2021 og har akkurat rukket en midtlivsoppgradering, der det tekniske er viktigere enn det designmessige. Heldigvis har også Ford fått med seg den nye teknikken, og selvsagt hatt over tre år til å pønske ut et eget design.
Les også: Test: VW ID.4 GTX: Forbedringene merkes godt, men den er fortsatt ikke perfekt
Vi skal ikke leke smakspoliti, men må være såpass ærlig å si at vi aldri har fått gåsehud av utseendet til ID.4. Heller ikke av andre biler i denne klassen, for den del. Vi synes likevel Ford har lurt inn en ekstra snert i designet av Explorer.
Under lanseringen av bilen la Ford vekt på arven fra sine viktigste og mest berømte modeller. Så har det nok irritert noen Ford-entusiaster at den store macho-SUV-en Explorer har blitt en kompakt el-SUV. Men vi liker at bilen er kort, kantete, og gir et småtøft inntrykk - et hyggelig nikk til forgjengeren.
Les også: Prøvekjørt: Ford Explorer: Fords viktigste bil er en Volkswagen
Innvendig kan du ikke unngå å merke at Ford Explorer med 4,47 meter lengde er 11 centimeter kortere enn VW ID.4. Man kunne tenke seg at Ford hadde spredt disse jevnt utover i interiøret, men både målebåndet og det subjektive inntrykket forteller at de har tatt hele smellen i bagasjerommet.
Her er lasteplassen nemlig nøyaktig 11 centimeter kortere enn i VW, mens bredde, høyde og utforming er bortimot identisk. Ser vi på normtallene betyr det at ID.4 byr på 543 liter, mens Explorer har 465 liter bagasjeplass. En merkbar forskjell, og kanskje avgjørende for bilkjøpere på jakt etter mest plass for pengene.
Les også: Test: Ford Explorer PHEV vs Volvo XC90 T8: Nordisk eleganse eller amerikansk bad boy-sjarm?
I kupeen er de to bilene temmelig jevnbyrdige. På de viktigste familiebilpunktene som benplass, takhøyde og kupebredde i baksetet er det aldri mer enn et par centimeter forskjell, og begge er rommelige. Ulikhetene er større når det kommer til materialbruk og design. Ford virker litt enklere i detaljene, mens VW kjennes hakket mer polstret. Begge har fine seter og sitteposisjon, vil liker infodisplay, rattbetjening og tradisjonelle hendler på rattstammen.
Selv om mange av detaljene på førerplass er like, skiller det merkbart på betjeningsskjermen i midtkonsollen. Her har Ford gått for en større skjerm i høydeformat, mens VW kjører sin velkjente breddeløsning. Grafikk og farger er forskjellige, men du merker fort at menyer og betjeningslogikk følger samme mønster. Det kan vi fint leve med, siden den nye versjonen av VWs infotainmentsystem er en klar forbedring fra den tidligere utgaven.
Nyanser i kjøreopplevelsen
Det skal litt til å lage elbiler med karakter. Forskjellene i motor og drivlinje er stort sett visket ut, og et tungt batteri i gulvet mellom akslene gjør det nesten umulig å lage en bil med dårlige veiegenskaper. Bra i seg selv, men som du sikkert skjønner; det blir vanskeligere å bygge en bil med merketypisk egenart.
Selvsagt blir det ikke enklere når Ford og VW benytter seg av samme plattform og teknikk. Men de prøver, i det minste. Du må riktignok kjenne godt etter, for den ekstra sportsligheten hos Ford dukker ikke opp rent umiddelbart. Vi må ut på en svingete landevei for å kjenne på en litt ivrigere følelse i svingene, noe du særlig merker på vinterføre.
Explorer lar deg leke mer før stabilitetskontrollen slår inn. Det betyr at du får mer flyt i kjøringen: Der ID.4 mykt, men bestemt bremser inn nesten enhver tendens til hjulslipp, lar Ford hekken svinge ut i en antydning til sladd og holder momentet bedre i gang, noe du særlig merker i glatte motbakker.
Vi snakker om små nyanser de færreste bryr seg om, men i en fargeløs elbilverden får det oss som er vokst opp med bakhjulsdrift og Viking Stopp til å tro at det fortsatt er håp for kjøregleden.
Forskjellene er mer merkbare når det kommer til drivlinjen. ID.4 Pro 4 Motion er et populært, litt mildere og rimeligere alternativ til toppmodellen ID.4 GTX. Klarer du deg med 210 kW/286 hk mot 250 kW/340 hk i GTX, er startprisen henholdsvis 458 500 og 537 500 kroner. Riktignok med et lavere standard utstyrsnivå enn i GTX, men fortsatt med 4WD på plass.
I Ford Explorer AWD får du samme drivlinje som i ID.4 GTX, men til en lavere pris. Den rimeligste varianten starter på 468 000 kroner, og dermed i samme område som ID.4 Pro 4Motion. Den ekstra effekten er med på å underbygge den noe mer sportslige følelsen i Ford Explorer, samtidig kan vi på ingen måte kalle denne ID.4-utgaven en sinke.
I våre akselerasjonsmålinger, på småsleipt vinterføre, gjør begge bilene en utmerket figur. I 0-100 km/t-sprinten tangerer de fabrikkstallene med 6,6 sekunder (VW) og 5,3 sekunder (Ford). Forskjellen i forbikjøringsakselerasjon er mindre, fra 60-100 km/t tar det 3,2 sekunder i VW og 2,7 sekunder i Ford. I praksis en nesten ubetydelig forskjell, siden vi her snakker om biler til vanlig familiebruk.
Les også: Test: Ford Explorer RWD Extended Range: Friskt pust som sikter mot toppen
Ingen rekkeviddesensasjoner
Kjørekomforten ligger på samme nivå. Støymålingene viser rundt 67 dBA i 100 km/t med piggfrie vinterdekk. Det er ganske typisk for biler i denne klassen, og gjør lengre motorveietapper til en akseptabel opplevelse med myke vinterdekk på. Med sommerdekk blir lydbildet hardere og over det nivået vi synes er akseptabelt for biler til rundt en halv million.
Ford kjennes noe fastere i fjæringen, særlig på små ujevnheter, men forskjellene er for små til at de har noen betydning i praksis. Du merker at bilene er veldig like, for eksempel med de samme lydene fra hjulopphenget og uling i bremsene rett før de stanser opp.
Med alle de tekniske likhetene er det heller ingen overraskelse at de har nesten identisk energiforbruk. I løpet av våre 500 testkilometer bruker de rett over to kWh per mil. Med lett vinterlige kjøreforhold og temperatur rett over og under null grader er det omtrent som forventet. Ford oppgir en netto batterikapasitet på 79 kWh, mens VW sier 77 kWh for sitt batteri. I vår testperiode gir det en maksimal rekkevidde på 385 km for Ford, mens VW ender på 365 km.
Da vi kjørte VW ID.4 GTX under mer vårlige forhold i mai 2024, målte vi et forbruk på 1,75 kWh per mil, med rekkevidde på 440 km som resultat. Trolig kan du regne det samme i de to testbilene når været er mildere. Totalt sett greie tall, uten at de er oppsiktsvekkende.
Les også: Førsteinntrykk: Elektriske Ford Puma: Ford har prisene klare for enda en elektrisk modell
Kjappere hurtiglading
Vi nevnte innledningsvis at ID.4 har fått noen nyttige oppdateringer, der raskere hurtiglading er et viktig element. Det dreier seg ikke bare om ren toppfart, for når vi sammenligner våre hurtigladetester av tidligere ID.4-modeller med dagens modell, viser det seg at ladehastigheten holder et høyere nivå gjennom hele ladeøkten.
Vi lader bilene med forvarmet batteri på samme 200 kW lynlader og utetemperatur på rundt null grader. Det resulterer i hastighet på 145-150 kW på det raskeste. Oppgitt maksimal ladehastighet er 175 kW for VW og 185 kW for Ford.
Siden vi oppnådde 175 kW på den ID.4 GTX vi testet i mai 2024, mistenker vi at den aktuelle laderen ikke kunne levere mer enn 150 kW da vi hurtigladet de to bilene. Det er dessverre et av usikkerhetsmomentene ved en hurtigladetest. Et annet er temperaturforholdene, og særlig i kjølig vær. Da er korrekt forvarming viktig, og begge bilene indikerte at ladetilstanden på batteriet var best mulig.
Vi liker forresten at du både kan sette i gang forvarming automatisk, ved å legge inn en hurtiglader som mål i navigasjonen, eller sette den i gang manuelt. Avhengig av utetemperatur kan forvarming ta lenger tid enn man forventer, i vårt tilfelle 40 til 45 minutter.
Men tilbake til det viktigste: Begge lader med over 100 kW til 65 prosent batterikapasitet, men Ford holder høyere ladefart fra 60 prosent og oppover. Ved 85 prosent er ladefarten 40 kW hos VW, og 76 kW i Ford. Når vi avslutter ladingen på 95 prosent i Ford, lader den fortsatt med 51 kW. I vårt normale testintervall fra 10 til 80 prosent bruker Ford 28 minutter, mens det tar 29 minutter i VW. Det synes vi er gode resultater, og ikke noe som gjør deg utålmodig ved et ladestopp. Forskjellen er i hovedsak at Ford er litt kjappere, litt lenger. Dermed kan du få med deg tre-fire mil rekkevidde før du blir en sinke ved ladesøylen.
Vi Menn Bil mener:
Gledelig nok klarer Ford og VW å skille Explorer og ID.4 fra hverandre. Naturligvis ikke i samme grad som tidligere modeller med helt forskjellig opphav, men i større monn enn fryktet. Det kunne nemlig endt som to prikk like biler med forskjellig logo. Hver på sin måte er de gode og annerledes alternativer til Tesla Model Y. På noen områder er de merkbart bedre. Så vil fremskrittene og prisingen på den kommende faceliftutgaven av Model Y avgjøre hvor mye de kan knappe inn på forspranget.
TEKNISKE DATA
Bilmerke VW Ford
Modell ID.4 Pro 4MOTION Explorer AWD
Motor: 2xEL 2xEL
Effekt, kW/hk: 210/286 250/340
Dreiemoment, Nm: 545 679
Egenvekt, m/fører, kg: 2237 2242
Tilhengervekt, kg: 1200 1200
Lengde/bredde/høyde, cm: 458/185/163 447/187/164
Akselavstand, cm: 277 277
Bakkeklaring, cm: 14,8 16,3
Bagasjerom, liter: 543-1575 465-1455
Standard dekkdimensjon: F:235/55-19 B:255/50-19 F:235/55-19 B:255/50-19
Batterikapasitet, kWh: 77 79
Rekkevidde, WLTP km: 531 566
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,65 1,61
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6,6 5,3
Toppfart, km/t: 180 180
Pris fra, kr: 458 500 468 000
TESTDATA
Bilmerke VW Ford
Modell ID.4 Pro 4MOTION Explorer AWD
0-100 km/t, sek.: 6,6 5,3
60-100 km/t: 3,2 2,7
80-120 km/t: 4,2 3,4
Støy 50 km/t, dBA: 61,0 61,0
Støy 80 km/t, dBA: 65,5 64,5
Støy 100 km/t, dBA: 67,5 67,0
Testforbruk, kWh/mil: 2,06 2,03
Rekkevidde i test, km: 365 385
Misvisning 50 km/t 48 48
Misvisning 80 km/t 77 78
Misvisning 100 km/t 97 97
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 06 2025